Bukefalos 28 år!

Sadeltråd

Sv: Sadeltråd

Får hoppas att jag sätter in detta i rätt tråd nu :o annars får jag tigga hjälp att flytta den rätt (svårt att läsa mig till vart det ska va :o )

Behöver lite hjälp & sitter & funderar & funderar & behöver en sadel som ska funka en tid både för mig (så jag sitter kvar :D )& trollungarna mina framförallt den lilla hulliganen som rör sig som en katt & har svung i stengen som en hare :eek:

Vad tror ni om en Innova ext till denna ryggen ??
(så jag har en chans att sitta kvar, trillar ju ur det mesta i sadel väg :( som inte sätter mig i stols sits & vränger mig ur balans )

sadel.jpg


( han står lite snett mot kameran ser jag men har ingen bättre för tillfället pga krachade datorer)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltråd

KL

Jag undrar om någon vet hur många grader bomvidden är i globus gloi,bomvidd 38 och Santa cruz hekla xx-wide (eller x-wide)?

För visst är det grader man mäter i om man vill omvandla från en storlek till en annan, och se vilken storlek som är motsvarande i ett annat märke?:confused:
 
Sv: Sadeltråd

*kl*

Slänger in en fråga i tråden...

Vilken av följande hoppsadlar är minst svängd i bomen?

Prestige Versailles
Prestige Paris
Santa cruz Celine

Vad jag fått höra är Versailles och Paris något rakare än Prestige Golden star? Men egentligen är jag mest intresserad av hur de är jämfört med santa cruz sadlar.
 
Sv: Sadeltråd

KL

Hej! Jag behöver hjälp:D

Får hem nya pållen till helgen och ingen sadel följer med. Han behöver muskla sig rejält så jag tänkte inte ta han till en sadelutprovare än utan tömköra och rida mycket i skogen ett tag framöver. Men när dottern rider så vore toppen med en tillfällig sadel tills han är mer färdig. Jag har en gammal Lewa som jag fått värderad av sadelmakaren i Strömsholm. Han blev riktigt förtjust i skapelsen som förvisso måste stoppas om men han ansåg den ändå vara värd 3000kr, så för en Lewa är det ju bra:)

Jag ska kolla om den passar med den kunskapen jag har, trakasserar även hovis och stallägaren som har större erfarenheter. Om den visar sig vara ok stoppar jag om den.

Ett annat alternativ är en billig Hubertus flexline dressyr som jag fått nys om. Den går ju att justera bommen på, välvårdad och 12 år gammal men sparsamt använd. Den skulle kosta 2000 med frakt, är det ett bra pris för den sadeln?

Pållen i fråga är som sagt omusklad nu, tunn. Upplever han som rakryggad med en normal till hög manke.

Är de två sadlarna jag har i åtanke bra för raka ryggar?

Sen om ett ca halvår hoppas jag kunna ta han till en sadelutprovare och köpa en sadel som vi verkligen vill ha:rofl:

Vore jätteglad om någon kommer med synpunkter:bow:
 
Sv: Sadeltråd

Både Lewa och Hubertus brukar vara rätt så svängda i bomen.
Jag skulle satsa på en bomlös om jag var du :)
De brukar inte vara alltför dyra heller.
 
Sv: Sadeltråd

Aj då:(

Bomlös sa du, har ridit i en sån en gång. Ska kolla upp det:idea:

Fick även upp ögonen för en Morris and Nolan dressyrsadel för en billig peng. Kan den vara något då? Har för mig att den fungerar för raka ryggar.
 
Sv: Sadeltråd

Hej!

M&N brukar funka med raka ryggar. Det är än så länge den enda sadel som min stjärna ens marginellt godkänner, trots att den enligt flera sadelmakare/utprovare är alldeles för rak. (Den är utprovad av en sadelmakare, som ansåg att den passar).

Så med rak rygg är det definitvt värt att prova- jag gillar min sadel mycket:-)

/Lavinia, på jakt efter dressyrsadel
 
Sv: Sadeltråd

Vad bra! Hittade även en trevlig bomlös sadel som jag ska försöka köpa. Den kan jag ju använda till båda ponnysarna och vem vet, gamla tanten som är lite tjurig vid sadling kanske kommer älska den:laugh:
 
Sv: Sadeltråd

*Knapplån
Jag tänkte se om det fortfarande finns någon som följer denna tråd och som vill hjälpa mig?
Jag undrar vad man kan kalla ryggen på min häst.. Den är extremt kort. Jag klassade den först som rak men efter att ha studerat den noga så är den inte rak en lång bit innan den sluttar uppåt..
Någon som kan hjälpa mig?

dsc00979_119568055.jpg


dsc00981_119567778.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltråd

kl

Jag är intresserad av en Amerigo DJ (hopp), och säljaren säger att den är luftstoppad. Kan det stämma? Jag har aldrig hört något om att Amerigo har luftstoppning. :confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: sjoberga
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 772
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 910
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 944
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Tävla ponny som häst?
  • Dräktig eller ej?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp