Sv: Sadlar

Har också funderat på griffin sadeln men min häst har ingen vidare rak rygg...
 
Sv: Sadlar

Har haft 3 olika sadelmakare ute hos mig som lyckats passa ut fel sadel samt försöka sälja sadlar med söndriga bommar.
De är dessutom utbildade..så jag är väldigt noga med vem som passar ut sadel då jag sett flera skräck exempel..
 
Sv: Sadlar

Sadelmakare som försöker sälja sadlar med trasiga bommar?

Anmäl dem till branschorganisationen!

Immer
 
Sv: Sadlar

Jag har en kallblodstravare med rejält bred rygg. Hon har en Jensen Amiral och en Henri de Rivel hopp exclusive.

Immer
 
Sv: Sadlar

Just nu har jag en dressyr Butet, supersadel! Ska dock byta till en mer dressyrig dressyrsadel när jag börjar träna, typ Prestige lr. Edingburgh.
 
Sv: Sadlar

har en nf/arabkorsning, 146cm hög. Ganska rund om ryggen. Har en Windsor allround mot dressyr till honom. älskar windsor!!
 
Sv: Sadlar

Usch då vilken otur du haft! Ja det finns verkligen många klåpare inom de yrket.. Jag litar på min sadelmakare till 110% och hon kan verkligen sitt jobb! :bow:
 
Sv: Sadlar

Jag har en vbl travare och han sadel är en Frank Baines excell, allroundmodellen. 17" i sitsen och normal/vid bom. Använder ingen padd mellan sadel och vojlock.
Jag tycker att den är bra!
 
Sv: Sadlar

jag har en varmblodstravare på 5 år och har en Bates Close Contact hoppsadel, med CAIR och utbytbara koppjärn.
den är superbra, jättefint läder och mjuk och skön att rida i samt ger bra stöd i hoppning. men den är lite svår att rida dressyr i men det får man ta :P.
det är ett svart koppjärn i. alltså normal. jag har en fårskinnspad emellan nu då den är lite vid, men det lite smalare koppjärnet var för smalt. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Sadlar

Jag har en Double C Trial Rider westernsadel till mitt engelska fullblod.

MVH/ Stefan
 
Sv: Sadlar

popeye skrev:
Vågar man svara på dethär? *duckar* :devil:

Jaguar xjs flatback, jaguar xkc dressyr och en butet hoppsadel
Jaguarsadlarna är ullstoppade och formar sig efter hästen, har vart jättenöjd med båda och rekomenderar dem absolut!
Butetsadeln har paneler, som jag egentligen alltid varit lite emot, men jag får se denhär som en testsadel och se om jag ändrar mig. Alla andra verkade så nöjda med sina sadlar så det kanske funkar ;)
Jag har inga paddar eller så, bara schabrak emellan.
Vad menas med paneler?
 
Sv: Sadlar

Jag har en Stubben Siegfrid CS (hopp flatback) Superskön och dessutom prisvärd!
 
Sv: Sadlar

Ullstoppade sadlar har bossorna fulla med ull, ullen går att ta ur/fylla på och forma efter hästen. Naktdelen är att den kan bli knölig och ojämt om den inte stoppas om ordentligt. Om sadeln har paneler så har det som skumgummi eller latexplattor som är formpressade och klädda med läder. De går inte att forma om, utan måste de stoppas om får man byta hela bossorna. Fördelen är att de blir inte ojämna eller knöliga. De är oftast tunnare än ullstoppade bossor, så man kommer ofta närmare hästen.
 
Sv: Sadlar

Min häst har Prestige Top Dressage (svart) och Prestige Sidney (hoppsadel, tobacco). Båda är ullstoppade. Jättenöjd med dom, har provat massa sadlar men det är bara Prestige han trivs med! :)

Har även en Albion Style dressyr och en Passier Comet FS hoppsadel, men dom ska säljas eftersom dom inte passar. I övrigt är också dom mkt bra sadlar.
 
Sv: Sadlar

Provade en Griffin HB Dressyr i dag och icke att den passade min häst, den var för svängd.

Så kanske kan en Griffin HB passa din häst.
 
Sv: Sadlar

Jag har en Frank Baines "Reflex" flatback jättebra!
 
Sv: Sadlar

stübben siegfried hopp/terräng samt amerigo :love: dressyr
 
Sv: Sadlar

jag har en islänning som jag rider med allroundsadel av märket Europa,inget märke jag kände igen när jag fick med den i köpet, men sen är det mest Stubben å griffin och de mer vanliga märkerna jag känner till=) Tror inte en sån sadel skulle passa din häst, de borde ju rent logiskt vara ganska olika byggda=) men om jag vore du skulle jag satsa på en bomlös sadel av bra kvalite. Har bara hört bra saker om dem änsålänge! Jag skulle inte tveka att prova en på Piltur om jag hade råd med en...=)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
860
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 228
Senast: caballus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp