Bukefalos 28 år!

Sv: Sadlar

Jag har fått min nya sadel nu! Det är en Amazonas elisabeth med ultraflexbom och den är bara helt underbar!

 
Sv: Sadlar

Jag har också en espaniola deluxe, fast i svart/choklad. Hade heller aldrig sett färg-komben och det är min drömsadel också!

Jag har dressyrschabrak strl full, helst med fyrkantigt avslut, tycker att det funkar bra.
 
Sv: Sadlar

KL om paddar och shims ilägg för bomlösa sadlar.

Det är bra att få utprovat detta ordentligt före köpet och få förklarat en del.
Vi gick noga igenom häst för häst provade och skrev upp detaljer angående ilägg mm samt våra egna ryttare önskemål också med säljaren och beställde sen allt. Vi provade på hästarna samt pratade färger och tillägg. Vi trivs mycket bra både ryttare och hästar med utrustningen.

Jag har olika bomlösa Barefoot med olika lösning för olika häst beroende på svank tex muskling etc senare kan man då ändra och byta ilägg vid behov. Det finns bra paddar som gör att sadeln sitter mer still. Och avlastar också ännu mer.

Det finns också små gel pads som en del använder för att få sadeln mer still vi behöver inte det.

Jag upplever mina sadlar som stabila med korrekt utrustning med iläggen och padd. Vid uteritter med galopp och lite skogshoppning funkar det mycket bra.

Vi ska prova mer dressyr och banridning sen och jag hoppas det ska funka bra då också. Kör mest skritt där än så länge bara lite galopp och tölt vi vill gärna ha större paddock för mer tempo..

En häst har en annan äldre bomlös men den är bra för henne. Ok för oss ryttare med.
Ev får hon en spansk bomlös senare..
 
Sv: Sadlar

För islandshäst finns också soft saddles bomlöst som låter intressant ska nog kolla upp det mera senare. Bättre passform för just islandshäst låter bra.
 
Sv: Sadlar

min lilla nordsvensk är bara 4 år och jag har svurit på att han aldrig ska behöva bära en sadel som inte passar så när jag skulle påbörja hans utbildning så köpte jag en bomlös torsion. den ligger helbra, glider aldrig och ger honom frihet att arbeta, växa och lägga på sig muskler. den går perfekt att göra allt i! :D jättenöjda är vi!

Var lite observant bara , jag hade också Torsionsadel till två av mina hästar och tyckte det fungerade hur bra som helst, men efter ca 2 år så fick båda två ont i ryggen!! Enligt en sadelprovare så berodde det på den bomlösa sadeln...Så nu är det noga utprovade bomsadlar som gäller.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
658
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 645
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp