Bukefalos 28 år!

Sv: Sadlar

Jag rider barbacka när jag tränar och i en pfiff bomlös när jag rider ut. Ibland barbacka ute också. Jag har problem med min kropp och märker att jag får till hjälperna mycket bättre när jag rider barbacka. Om jag satt lika snett barbacka som jag satt i sadeln för några månader sedan så skulle jag ramla av. :rofl: Så min sits har blivit mycket bättre av barbackaridningen även om jag har långt kvar till en bra sits. Jag har en rund, bred och go bruksnordis och skulle vilja ha en espaniola deluxe. Är det någon som har erfarenhet av den kombinationen?

Annika
 
Sv: Sadlar

*knapplån*
Jag rider mest barbacka eller med en barbackapad, Baretek. Jag har en fitform men den har gått sönder lite i stigläderfästena så den har legat och vänta på lagning i snart ett år nu...
Jag är hemskt sugen på Espaniola Delux men jag tycker mig inte ha råd ännu... visserligen skulle jag ju kunna sälja min Fitform efter att jag fått den fixad men då kanske jag ångrar mig...
 
Sv: Sadlar

Mycket intressant här må jag säga.

Låter logiskt att en sadel för kvinnor har smal midja så allt lår får plats utan att pressa rumpan upp ur sadeln. Samt att det finns bred yta att sätta ner sittbenen på!

Men jacko, kan du förklara mer om hur män kan inverka med trochanterna? Spontant tänker jag, de sitter väl för högt/på utsidan av höften?
Hajjar att dom kan komma runt omkring hästen bättre då det är mindre "rull" på insidan låren, och ofta längre lårben. sitter naturligt närmre lixom.

Sedan så påverkar det ju om man rider mkt med knäslut eller barbacka, eller har tränat på annat vis och fått för tajta adduktormuskler -kommer inte isär o kan öppna höften. Då kan ju inte insidan låren släppa ner rumpan i sadeln ändå. Om den inte är jättesmal (sadeln).

Vill nog själv inte ha ett höghus till sadel, utan komma ner nära. Kanske man kan tacka skaparen för de breda höfterna ändå då.. För det är bredden mellan lårbenen o sittbenen jag syftar på, förutom höftkammarna och allt löst bagage som kan sätta sig där på utsidan!:D
Men man måste nog ha konstig fettfördelning om det hamnar precis under sittbenen. Snarare insida lår som kan störa.. Då jag satt i equyern var det då ben mot trä...

Det är avståndet mellan sittbenen som avgör vilken midja sadeln skall ha. Kvinnor har längre avständ mellan sittbenen ( barnafödande) och behöver därför bredare midja. Sitter en kvinna med ett bredare bäcken i en stübben tex så hamnar sittbenen ofta utanför - svårt att inverka då.
Och i en för bred sadel kan ryttaren å andra sidan inte grensla hästen utan rullar tillbaka på skinkorna

Trochantern (ås på skelettet där många muskler fäster) det är fråga om är inte den på utsidan utan den på insidan. Alltså inte The greater" utan "the third" tror jag.

grejjen är att om du grenslar sadeln istället för sitter på rumpan i den så får du tillgång till överskänkeln på ett annat sätt

Om åsen pekar inåt så kan du utföra de "tyska halvhalterna" sök på Dressyr. Om åsen pekar framåt så tappar du halva inverkan

Först när knäna pekar framåt så får du kontakt med "det tyska dressyrbenet" och kan göra dessa halvhalter.

En bredare sadel hjälper till så att överskänkeln får stöd så att knäna kan peka framåt, om den inte är för bred vill säga
 
Sv: Sadlar

huruvida man kan sitta med knäna framåt beror oxå på om hästen är väldigt bred.

Inte om man har en sadel som är tillräckligt uppbyggd! ;)
Så länge den övre delen av sadeln är tillräckligt smal så blir det ändå lättare att sitta med knäna framåt.
 
Sv: Sadlar

Jag som trivs bra i Stubbensadlar (och andra sadlar med smal midja) har troligtvis ett smalare bäcken än kvinnor brukar ha då? (trots barnafödande)
(Om jag däremot sitter i sadlar som är 16" eller 16,5" så kommer sittbenen precis på kanten och det gör ganska ont.)
Men jag kan dra slutsatsen att jag inte har ett brett bäcken.
 
Sv: Sadlar

Måste bara höra...vilken tum har du på din sadel?
Jag har rätt pojkaktig kropp men 16 e way to small för mig
även om den passar min häst ganska bra. Vad rider du i för sadel?
 
Sv: Sadlar

*kl*

Jag rider i en camarguesadel när jag skolrider och en reiningsadel när jag rider ut. Camarguen är sådär lätt att rida lätt i och med min hästs jättesteg i trav är det inte kul att sitta ner i skogen.:D
Dock är den helt underbar på banan! Man känner hästens minsta rörelse och även sej själv. Man blir ganska placerad i den men det känns ändå inte särskilt instängt tycker jag.
Man kan rida i den länge utan att få ont med för den är väldigt mjukt stoppad med hästhår. Har provat/ridit i många sadlar men denna är helt klart favoriten hittills!:love:

Jättestora och suddiga bilder tyvärr men dom enda jag har p den nu..

http://s70.photobucket.com/albums/i95/Cajo_2006/?action=view&current=IMG_0167.jpg
 
Sv: Sadlar

Har haft en vanlig dressyrsadel som tyvärr blivit för trång för hästen.
Den är 17 ". Jag har så långa ben att jag behöver ha det, men bakom rumpan brukar man säga att det ska vara en handsbredd till bakvalvet, men det är minst 1,5. Nu har jag köpt en Relvas från Deuber. (med sätesstorlek 2)
Jag har alltså ingen 16" sadel själv, men ibland när jag rider andras hästar så sitter jag i mindre sadlar. Det var det jag refererade till.
 
Sv: Sadlar

men så vackra sadlar alla har! blir så svartis på er! :)
 
Sv: Sadlar

Aha mja nån Frankrikesemester ser jag inte framför mig så den vägen går nog inte.
Får ta och ta lite kontakt med de du tipsade om då, tackar! :)
 
Sv: Sadlar

Rider på banan och lite ute i min Startrekk Espaniola och sen använder jag även min Barefoot Cheyenne ute.

:D
 
Sv: Sadlar

Ja det är lite närmare till Kristianstad ;) Du är välkommen till vårt "mini Camargue" om du äär nyfiken!
 
Sv: Sadlar

Kul att höra om en till som har upptäckt camarguesadlarna! Vem har tillverkat din?
 
Sv: Sadlar

Mer om sadelsitsar.
jag behöver bred bakre del att sätta sittbenen på, men gärna lite smalare för låren.
Nu har jag byggt upp en egen sits efter vad jag trodde att min behind behöver, och det är det skönaste jag suttit i! Absolut lodrät sits!

La på fitformen på cylinderformade araben, och det var som att sitta på en läderboll!
Hamnade på rumpan -JA! hade hästkontakt under arslet och ner till ljumskarna, sedan fritt fall ner till stigbyglarna...

I de flesta skolsadlar hamnar man inte på rumpan då de är uppbyggda så bäckenet hamnar i rätt nivå, men de kan likaväl vara för smala så sittbenen hamnar på kanten av sitsen -AJ
Eller för tomma framtill så man tippar fram och hänger i skrevet.

Min blev kanon!!:banana:
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 612
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
658
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 645
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp