Bukefalos 28 år!

Sv: Sadlar

Lägger in en till bild av glädje över skapelsen
001-Kopia.jpg
 
Sv: Sadlar

Hej!

Min sadel är handgjord, minns inte vad han hette längre tyvärr.

Det är nog den absolut bästa sadel jag ridit i måste jag säga. Bra viktfördelning, extrem närkontakt och otroligt bekväm (ja, det är lätt att hänfalla till superlativer när det gäller den.:rofl::angel:)

Hade den länge hängande oanvänd i huset som prydnad för jag var så rädd om den men en sadel är ju till för att användas och jag ångrar inte en sekund jag ridit i den.:banana:
 
Sv: Sadlar

är det en traditonell sadel(såg ut så på bilden) med hög fram och bakvalv? Eller är det modellen de kallar demi gardianne?

De vanligaste sadelmakarna heter Pujolas, Equistock, Alain Abeille, Legaz ringer något av namnen en klocka? :)

Vi har legaz och equistock :)
 
Sv: Sadlar

Har en Barefoot london, både till träning och skogridning!
Supernöjd med den förutom att jag mkt hellre skulle vilja ha den i brunt och inte svart....
Finns de i brunt??
 
Sv: Sadlar

Hade du modifierat en fitform eller vad var det du hade gjort?
 
Sv: Sadlar

Det är, tror jag, en traditionell sadel. Legaz låter lite bekant...hmm.

Just nu har jag den p ett varmblod, hon på avataren, men den har även legat på fullblod och arabkorsn. Ligger mycket bra på dom flesta ryggarna faktiskt.
 
Sv: Sadlar

Har precis köpt mig en Masterback bomlös dressyrsadel i engelskt brunt skinn, ursnygg och riktigt lyxig!

Å ja du måste verkligen berätta hur den var när du provat den! Funderar nämligen att köpa en sådan till mitt russ om inte sadeln vi ska få hem nu passar honom. :D
 
Sv: Sadlar

Jag har en BB Epona som jag bara älskar...:love::love:
Jag rider dressyr i den och jag rider ut i den på min lipizzaner, haflinger och welsh cob. Till de hästar som är här för inridning använder jag en montsegur som ligger stadigt och är lite tyngd i. Supersadel det oxå.
 
Sv: Sadlar

Nej det är en "kameldrivarkudde", bara som en barbackapad med stöd och uppbyggd sits. Ska skaffa avlastningspadd undertill bara, fårskinnet verkar funka hyfsat (runda hästar utan uppstickande ryggrad) men det känns bättre att frilägga ordentligt då jag numera enbart använder den här. Fitformen vilar!:)

Beskrivning av tillverkning finns på Ridning-utrustning-hemsydda saker
 
Sv: Sadlar

Cornelia!
Ja, rapport om masterbacken vore väldans intressant!
Köpte en allround men fick hoppa av och gå hem under provritten.. :smirk: Gick inte alls! Men har länge spanat på dressyrmodellen.
 
Sv: Sadlar

Positivt och negativt om eponan är väl att den har läderbom. läderbommen släpper igenom mer av ryggens rörelser men den kan mycket lätt bli sne om ryttaren är sne. Det är ingen hitt att rida ut i just pga läderbommen men den är väldigt mjuk men man måste ha en bra sits från början för den hjälper inte till speciellt mycket.
Men är man beredd att ha flera sadlar och gott med pengar och bra sits så är eponan skitbra:) Det är iaf min erfarenhet:)

Jag skrattade högt när jag läste näst sista meningen. Håller med.... min HÄST heter nämligen Epona :) Hon kräver mycket pengar och fler sadlar.... dock vanliga engelska :)
 
Sv: Sadlar

kul att höra. Vi har hittills bara sett den på Camarguhästar och så var det ett svenskt par som beställde en till sina islandshästar. Tydligen är det någon somhar en sådan till tornerspel, har jag hört ryktesvägen...
 
Sv: Sadlar

haha okej:D det passade ju verkligen in! det är konstigt att det lätt blir så när det gäller hästar;)
 
Sv: Sadlar

Jag tyckte att Torsion var alltför bred att sitta i. Höfterna sade "no, no".. Tyvärr - för den hade nog varit ett ok val för hästen.

har ridit i både engelsk sadel, bomlös, portuguesa och hector bladsadel.

De har olika för och nackdelar. Viktigast att tänka på är att den bomlösa sadeln får en sits efter formen av hästens rygg. Som kille är det ett fåtal hästar som är tillräckligt smala och spetsiga för att man ska kunna ha stöd för en bra sits i en bomlös sadel.

En engelsk sadel av modernt snitt (till skillnad från de engelska sadlarna som fanns under 1700-1800 talet) är formad för att man ska sätta ner rumpan de gånger man sitter ner i sadeln, annars ska man rida i fältsits eller rida lätt. Det gör det svårt att orka ha en bra sits för att rida akademiskt.

Hectorsadeln är formad för 'rumpridning' och dessutom för mycket vadderade rumpor :p jag klarar inte av att ha en bra sits i den.

Portuguesan är en skolsadel som hjälper ryttaren att få en bra sits. Den är begränsande och nog börjar jag drömma om en sadel av typen 'selle royal' där man är friare såsom bentsadlarna mm men än så länge får det vara. Jag har bara börjat nosa på skolor över mark ännu så än så länge klarar jag mig.
 
Sv: Sadlar

Tornerspel borde den vara perfekt för!:idea: Har haft lite tankar om det faktiskt..
Enda jag kan komma på som är sämra med den är att det är ganska svårt att rida lätt i den utan att vika sej. Lättare att vara i avlastningssits då..
 
Sv: Sadlar

Det är bara för att man inte rider lätt på camarguehästar de har så bekväm trav ändå ;)
 
Sv: Sadlar

Fast det kan ju inte vara så skonsamt för deras rygg..:crazy: Spec på unghästar!:eek:
Som sagt; i övrigt är jag dock väldigt nöjd med den.

Om du får reda på vem som rider tornerspel i en sådan får du gärna pm:a mej!:)
 
Sv: Sadlar

Vi har äntligen fått vår Startrekk espaniola deluxe, som vi väntade på i ett halvt år. Den är nog mina drömmars sadel. Är helt övertygad om det. Och färgkombinationen jag beställde hade jag inte sett ens på bild, men oj vad fin den är. Så ni förstår säkert hur supernöjd jag är med sadeln.

Tänkte höra med er som har Startrekk espaniola deluxe sadlar, vad använder ni för schabrak till dessa? Jag har nu haft ett vanligt dressyrschabrak i full storlek, men tänkte sy något som passar bättre.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
658
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 645
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp