Bukefalos 28 år!

Sv: Sadlar

Med de problemen skulle jag nog inte rekommendera en "mjuk" bomlös iaf.
Heather Moffets "Phoenix" är underbar att sitta i och ger bra stötdämpning + stöd och har smal sits (har inte ridit i just den, men två föregångare).
Benstöd (stora) som man kan ta lös och byta storlek på om man vill. Minus för att fram- och bakvalv är ganska små, men det drabbas man i princip bara av om man ska hoppa eller dylikt eftersom man sjunker ner lite i sitsen när man rider.

Hittar ingen info om denna sadel.Vem är det som säljer denna?
 
Sv: Sadlar

Googla på Heather Moffet eller Enlightened Equitation. Säljs bara i storbritannien såvitt jag vet. Har köpt sadel därifrån tidigare men det var som sagt en tidigare variant (Freedom, en kompis skaffade en Flexion SBS som är mer lik Phoenix-sadeln). Vet inte om det blir reklam, men om du kollar på www.bettersaddles.com så finns den plus en del andra sadlar med liknande kvalitéer på sidan, bomlösa och bomsadlar.
 
Sv: Sadlar

Det låter egentligen som att du behöver en bomsadel som är stabilare än bomlösa och inte så breda i sitsen som bomlösa.:)
 
Sv: Sadlar

*kl*
Rider barbacka större delen av tiden, tycker det ger både bäst känsla och möjlighet till sitshjälper. Vid behov av sadel (längre uteritter tex) använder jag Montségur Trappeur.
 
Sv: Sadlar

Nån form av bladsadel? Typ Montségur har modeller som är stadiga men bekväma och dessutom bra på hästar som ändrar sig i ryggen (bladsadlarna är mer förlåtande än "vanliga"bommar, jag har samma bladsadel på varmblodstravare, nordsvensk och d-ponny modell connemara...)
 
Sv: Sadlar

Nån form av bladsadel? Typ Montségur har modeller som är stadiga men bekväma och dessutom bra på hästar som ändrar sig i ryggen (bladsadlarna är mer förlåtande än "vanliga"bommar, jag har samma bladsadel på varmblodstravare, nordsvensk och d-ponny modell connemara...)

Menar du modeller som går att justera?
 
Sv: Sadlar

Eller en sadel som är smal och inte en bomlös som är jättebred;) Jag har för mig hon sa att hon hade ont av att rida i son bomlösa som hon sålt och att hon hade överrörligt bäcken. Då låter det som att hon behöver en smal sadel som tex ecuyer eller amazonas sadlarna som också ger mycket stöd:)
 
Sv: Sadlar

nej, bommen är fast, men iom den stora anläggningsytan är det väldigt lätt att med olika tjocka paddar få sadeln att ligga bekvämt på hästar som är lite olika i ryggen.
 
Sv: Sadlar

Eller en sadel som är smal och inte en bomlös som är jättebred;) Jag har för mig hon sa att hon hade ont av att rida i son bomlösa som hon sålt och att hon hade överrörligt bäcken. Då låter det som att hon behöver en smal sadel som tex ecuyer eller amazonas sadlarna som också ger mycket stöd:)

Alla bomlösa är inte jättebreda. Särskilt inte när de designats av en kvinnlig centrerad ridning-instruktör som lägger grym fokus på sitsen! ;)
Ibland kan man både ha kvar kakan och äta upp den. (Fast i det här fallet inte att man får nära kontakt med hästryggen vilket man får i mjuka bomlösa.)
 
Sv: Sadlar

nej, bommen är fast, men iom den stora anläggningsytan är det väldigt lätt att med olika tjocka paddar få sadeln att ligga bekvämt på hästar som är lite olika i ryggen.

Då har vi olika erfarenhet! ;)
Tycker de ha för lång anläggningsyta och därmed blir svårare att passa in/lättare trycker bak eller fram.
 
Sv: Sadlar

det finns modeller som är väldigt korta också... tror den minsta är 47 cm lång.
 
Sv: Sadlar

Jag har inte ridit i Alla bomlösa så jag kan inte svara på det men vilka är det du menar som smala för dom skulle jag vilja prova:)

Jag skulle ändå rekommenderat en bomsadel eftersom hon sa att hon hade överöröligt bäcken och då behövs nått stabilare:)
 
Sv: Sadlar

Vilken skeptiker du är! ;) Varför kan du inte lita på att det faktiskt FINNS åtminstone en bomlös sadel som är BÄTTRE inom området än bomsadlar? Kombinationen stötdämpning - uppbyggt säte - komfort utan att bli hårt och riskera stötar (vilket bommen i sig tyvärr kan göra) är i princip oslagbar. Trä kan aldrig ge samma stötdämpande effekt som ca 12cm tjockt "hårt" skumgummi som ger efter precis lagom nog för att dämpa stötar utan att samtidigt förlora stadgan.
Den enda sadel som jag någonsin lyckats fuska mig till stilla underskänklar i tack vare stötdämpningen, och då har jag ändå provat rätt många sadlar! ;)
 
Sv: Sadlar

skeptisk och skeptisk:D jag sa ju att jag inte har ridit i alla så jag vet inte men innan jag ridit i någon sådan så rekommenderar jag en bomsadel och utav de erfarenheter som jag har så låter en bomsadel absolut bäst och jag skulle då rekomendera en ecuyer eller amazonas sadlarna eftersom hon just hade ont i bäckenet och jag antar att det är utav breda sadlar och hon var överrörlig i bäckenet och då låter det som att hon behöver stabilitet som med en bomsadel och ingen útav de sadlar som jag rekommenderat har träbom;) läder eller ultra-flex menade jag:)
Jag tycker att bomlösa från början är ganska ostabila och de blir snabbt sladdriga men som sagt jag har inte testat alla och inte heller den som du sa skulle vara väldigt stabil och uppbyggd.
Jag vill inte låta gnällig:( men jag skulle ändå rekommendera en ecuyer;p:D
 
Sv: Sadlar

Haha ingen fara! Klart man rekommenderar den man tycker är bäst av egen erfarenhet, inte sadlar man aldrig provat :p
Tror nog att "fast bomlös" av heather moffet-typen eller liknande är bättre än läderbom vad gäller stabilitet (fast jag har själv bara testat Eponan med läderbom).
Vet en tjej med överrörligt bäcken som satt bekvämt i de mest skumma sadlar och INTE bra i de man tycker borde vara perfekta inom området. Testade rida i hennes dressyrsadel och jag blev skitirriterad över hur fixerad man blev (bakåt, avlastningssits eller lättridning var inte att tala om pga balansen i sadeln och högt framvalv ivägen). Den var inte särskilt uppbyggd och pållen bred, sitsen inte särskilt mjuk och ingen stötdämpning att tala om.
Ibland blir man förvånad :angel:
 
Sv: Sadlar

Japp ibland blir man förvånad:D Jag vet också en som får ont i bäckenet och hade överrörligt bäcken efter fölossning och hon kunde bara rida i ecuyern och för mig lät det logiskt :) men det är ju olika:)
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
667
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 803
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp