Bukefalos 28 år!

Säg hej till Filur

Sv: Säg hej till Filur

Den sprang på golvet på dagarna (under uppsikt såklart) och hade en bur full med roliga saker men den tyckte ändå att jag gott kunde börja stiga upp där kring 6! :angel:

Tacka vet jag dvärghamster, med den var det inga problem! ;)
 
Sv: Säg hej till Filur

Du får inte stula min lilla Filur heller! :D
Han har ganska stor personlighet med den lilla grabben. :p
 
Sv: Säg hej till Filur

Jo jag vet att du har en dvärgis men det enda jag kan tänka på när jag hör ordet hamster är sömnlösa nätter! ;) Saknar min lilla Frans som var så tyst (:angel:) och söt, min andra hamster som var en guldis fick min kompis till slut ta över då jag aldrig fick sova! Hon har så dålig hörsel så hon störs inte av den på natten! :rofl:
 
Sv: Säg hej till Filur

Du tror väl inte seriöst att hamstern bara gör nåt när du släpper ut den och sen sitter den och degar i buren precis hela tiden? :p

Hayah: Inga problem, han är för liten :D Räcker med musen, blir lika chockad varje gång jag lyfter upp honom :rofl:
 
Sv: Säg hej till Filur

Men ååh klart jag vet att dom pysslar med annat men att det var så stor skillnad på dvärg och guld visste jag dock inte! Nåväl har ingen hamster nu och lär inte heller skaffa någon ny så sak samma! :p
 
Sv: Säg hej till Filur

Filur håller inte på så jättemycket nattetid. :)
Men jag hade som reservplan att om han hade gjort det hade han åkt in på toaletten nattetid. :devil:
 
Sv: Säg hej till Filur

Ja jag har bara Filur.
Har sett andra bli uppätna i flock som inte fungerat.
Så jag vägde för- och nackdelar så fick bli ensam.
 
Sv: Säg hej till Filur

och jag har sett hästar få benen avsparkade i hagen, men skulle aldrig få för mig att hålla en häst ensam för det....
 
Sv: Säg hej till Filur

Hamstrar kommer sällan överens med andra hamstrar, varför de oftast hålls ensamma.

I föreskrifterna anges:

1§ Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
...

2§ Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.
 
Sv: Säg hej till Filur

Denna lilla har inte ens kullsyskon att gå med han var ensam hane. Och jag tänker inte FÖRSÖKA sätta ihop dom för att få en uppäten. Ingen trevlig syn och ingen ovanlig heller!

Har läst VÄÄÄLDIGT mycket om andra och deras erfarenheter och valde utefter det.
 
Sv: Säg hej till Filur

Jag vet! :idea:

Ska i nästa vecka opponera på ett arbete som behandlar bland annat detta. Därför jag tar upp det. Filur är en dvärghamster, inte guldhamster. Så om du läser det du klistrade in kan du enkelt se att Filur inte får hållas själv om inte särskilda skäl finns. Jag tvilvar på att Hayah har några särskilda skäl just nu.
 
Sv: Säg hej till Filur

Så dina erfarenheter står över vad experterna som utformat lagarna säger?

guldhamstrar ska verkligen hållas själva, men dvärghamstrar SKA hållas i par eller grupp. köp en guldhamster om du vill ha ett ensamt djur.
 
Sv: Säg hej till Filur

Ja jag anser mina erfarenheter (och ANDRAS) går över lagarna. Hur stressat och plågat blir inte ett djur som jagas och bits till döds för att sedan bli uppäten?

Nu är det så här att Filur är ensam och kommer fortsätta hållas så!
 
Sv: Säg hej till Filur

Jag köpte 2 dvärghamstrar - bröder, och de fick en stor bur att vara i, med flera sovplatser, matskålar osv.
De slogs tills den ene dog och efter detta har jag även fått höra att det är MÅNGA som råkat ut för samma sak, så jag undrar egentligen hur pass utpräglat deras flockbeteende.

Däremot kan jag tänka mig att de BORDE må bäst tillsammans, men då är enda alternativet en av varje kön och hela dvärghamsterSverige kan ju inte börja få hamsterbäbisar på löpande band, det hade aldrig funkat.

Köper jag dvärghamster igen är jag mycket tveksam till att skaffa 2.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 380
Senast: Sol
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 239
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp