Bukefalos 28 år!

Säg hej till Filur

Sv: Säg hej till Filur

är ni säkra på att det är riktiga dvärghamstrar då?

jag känner ingen som vart med om samma sak, vilket känns konstigt. alla har inte passat ihop, men inga såna bråk.

och varför köper man ett sådant djur i så fall? när det finns guldhamstrar? dom ÄR grupplevande, och om det blir så fel i fångenskap så mår de uppenbarligen inte bra.
 
Sv: Säg hej till Filur

Jag kan inte svara på att det var dvärghamstrar som inte är korsade mellan de olika dvärg-arterna (om det skulle ha betydelse i beteendet) men fortfarande har jag stött på fler som har haft samma bekymmer.

Anledningen att jag köpte dvärg? Ja, jag trodde som du säger, att 2 stycken skulle funka med rätt uttrymme och antal hus och allt det där men icke.
Den kvarlevande har mått bra efter dte att han blev lämnad ensam.

Jag har även guldhamster.
 
Sv: Säg hej till Filur

Så dina erfarenheter står över vad experterna som utformat lagarna säger?
Dessa "experter" är i många fall inte så kunniga som de borde vara...

är ni säkra på att det är riktiga dvärghamstrar då?
Riktiga? Finns det "falska" dvärghamstrar?

Om jag fattat rätt (är inte så haj på dvärgar nej) så finns det väl olika sorters dvärghamstrar också och dessa går olika bra i flock, vissa arter funkar bra medan andra oftast inte funkar alls, så det beror ju på det också.

Samtidigt får man väl som med alla andra djur se till aveln som ligger bakom. Kan dra in råttor här (ovanligt! ;)) - råttor är flockdjur, hanar fungerar finfint ihop, men ändå finns det råtthanar som helt enkelt inte fungerar med andra råtthanar utan har ihjäl varann, vilket är ärftligt. Finns även enstaka fall med honor som inte går ihop men det är mer ovanligt. Nog borde sånt vara ärftligt hos dvärghamstrar också.

Det är samma sak med möss. De flesta hanar funkar inte med andra hanar men det finns uppfödare som lyckats föda upp hanar som trivs ihop.
 
Sv: Säg hej till Filur

Tro mig lagar ändras hela tiden så dom är inte definitiva, dom vet inte alltid bäst heller.
 
Sv: Säg hej till Filur

Det finns dvärghamstrar som funkar i grupp och dvärghamstrar som inte funkar i grupp, samma sak med guldhamster - tro mig jag har sett det. Just den delen av lagen är kanske inte helt överensstämmande med djurens bästa. Jag är ingen djurexpert men jag tror att man också måste se till individens förutsättningar utöver artens behov.
 
Sv: Säg hej till Filur

Nu har jag haft Filur 3 veckor.
Och så en ny bild på honom och mig.
Han gillar att sitta på min axel. :love:

17088027.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 380
Senast: Sol
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 239
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp