"Säker" hästhantering?

Sv: "Säker" hästhantering?

Visst finns det rätt eller fel.
Antingen har du rätt i att det är korkat, eller så är det inte korkat (utan ett bra sätt) och då har du fel. Jag tror du har fått "vårt" sätt förklarat för dig, nu väntar jag på din förklaring.

Du har kommit med en del andra påståenden som vi fortfarande väntar på förklaringar på...
Bl a vore det intressant att få det där med "slå höften i dörrkarmen" förklarat för sig.

LIA


Som jag skrev så anser JAG att det är korkat att gå med hästen bakom sig. Du tycker uppenbarligen inte det och därför är det rätt för dig. Jag har även förklarat varför jag tycker det är onödigt att gå med hästen i ryggen, läs vad jag har skrivit tidigare så förstår du kanske.
Det där med att slå höften i dörrkarmen.. Jag syftar på att när vissa människor leder in hösten i boxen så tar dom inte ut svängen tillräckligt utan bara knallar in i boxen med hästen på släptåg och då slår hästen i karmen med sin höft. Går du då vänd mot hästen ser du detta i tid och kan parera genom att bromsa hästen och korrigera svängen. Eller så tar man ut svängen från början. Detta har egentligen inget med tråden att göra överhuvudtaget men du ville ha det förklarat för dig så.. Detta är enda gången jag går framför en häst.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Varför förklarar du inte på vad sätt det skulle vara korkat att ha hästen bakom sig? T ex som beskrivs i #24. Man kan väl inte bara "anse" utan att ha en grund för det.

Du kommer även med påståenden om "rädda hästar", "flockledare" mm. Påståenden som jag finner tvivelaktiga. Argumentera gärna!

LIA
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Men läs vad jag skrivit tidigare i tråden där jag faktiskt förklarar varför jag tycker det är dumt att gå med hästen bakom ryggen!

Tydligen så är vi av skilda åsikter och det kan jag acceptera och jag förstår även ditt sätt att se på det hela. Men det innebär inte att jag kommer ändra på hur jag leder en häst. Jag har blivit kliven på hälsenorna, påhoppad av hingstar och blivit biten i ryggen alltför många gånger för det! Därför kommer jag fortsätta att gå med hästen vid min sida. På den nivån som jag jobbar med hästar så är det alldeles för många personer som hanterar hästarna varje dag samt att dom hanteras olika av olika personer. En konsekvens är svår att få till liksom. Har jag jobbat med en häst varje dag i si och så många dagar så kan mitt jobb förstöras ganska snabbt av att en annan person kommer och hanterar denna hästen på ett helt annat sätt och kanske inte samtycker med hur jag lärt hästen att uppträda. Då kan man ju snacka om att göra hästen förvirrad och osäker. Eller?
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att gå tillbaka till sakfrågan angående ridskolor;
Jag har själv arbetat på en stor ridskola som ridlärare och då främst med ponnyryttare från 4 års ålder till 15 åringar. Vi lärde aldrig ut att barnen skulle gå vid bogen utan mer i huvudhöjd. Detta anser jag vara betydligt säkrare än framför. Varför?
Jo, tänk en liten 6 åring som går framför och kanske lite för nära. Ponnyn ger ungen en buff med huvudet och vips ligger ungen på marken. Du har som ridlärare inte möjlighet att studera alla elever samtidigt på väg till/från en lektion och kanske missar att barnet gick för nära framför eller att ponnyn smög sig närmare. Därför är det säkrare att placera barnen lite vid sidan.
En annan sak; alla hästar är ju olika ranghöga av naturen och olika lätta eller svårare för oss att ta över som ledare. Likväl som vi människor har olika pondus av naturen. Det finns alltid de som ibland försöker testa och se om de lyckas ta kommandot. En del ryttare får kämpa för att bli en ledare över en lite kaxigare häst, medan det för vissa andra faller sig naturligt. Därför går det inte att kräva att små barn eller nybörjare som kanske tycker hästen är lite läskig och stor ska kunna ta kommandot naturligt och promenera framför hästen. Jag anser nu att buffandet är ett större problem med ridkolepopnnyer än att de blir rädda och springer över eleverna.

Min personliga åsikt är att jag trivs bäst vid huvudet på hästen. Dock har jag samma krav på den, den får varken gå fram eller sacka efter. Den ska stanna när jag stannar och trava när jag springer. Hästar jag hanterar mycket ska jag kunna placera var jag vill, så om jag en dag vill ha hästen bakom mig ska den gå där utan problem. När jag hanterar en ohanterad unghäst eller en okänd lite kaxid individ tycker jag det är lättare att ta kommandot om jag går vid huvudet på den. Där blir det lätt att både ge förhållande och drivande hjälper.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att gå tillbaka till sakfrågan angående ridskolor;
Jag har själv arbetat på en stor ridskola som ridlärare och då främst med ponnyryttare från 4 års ålder till 15 åringar. Vi lärde aldrig ut att barnen skulle gå vid bogen utan mer i huvudhöjd. Detta anser jag vara betydligt säkrare än framför. Varför?
Jo, tänk en liten 6 åring som går framför och kanske lite för nära. Ponnyn ger ungen en buff med huvudet och vips ligger ungen på marken. Du har som ridlärare inte möjlighet att studera alla elever samtidigt på väg till/från en lektion och kanske missar att barnet gick för nära framför eller att ponnyn smög sig närmare. Därför är det säkrare att placera barnen lite vid sidan.
En annan sak; alla hästar är ju olika ranghöga av naturen och olika lätta eller svårare för oss att ta över som ledare. Likväl som vi människor har olika pondus av naturen. Det finns alltid de som ibland försöker testa och se om de lyckas ta kommandot. En del ryttare får kämpa för att bli en ledare över en lite kaxigare häst, medan det för vissa andra faller sig naturligt. Därför går det inte att kräva att små barn eller nybörjare som kanske tycker hästen är lite läskig och stor ska kunna ta kommandot naturligt och promenera framför hästen. Jag anser nu att buffandet är ett större problem med ridkolepopnnyer än att de blir rädda och springer över eleverna.

Min personliga åsikt är att jag trivs bäst vid huvudet på hästen. Dock har jag samma krav på den, den får varken gå fram eller sacka efter. Den ska stanna när jag stannar och trava när jag springer. Hästar jag hanterar mycket ska jag kunna placera var jag vill, så om jag en dag vill ha hästen bakom mig ska den gå där utan problem. När jag hanterar en ohanterad unghäst eller en okänd lite kaxid individ tycker jag det är lättare att ta kommandot om jag går vid huvudet på den. Där blir det lätt att både ge förhållande och drivande hjälper.

:bow::bow::bow:
Bra inlägg!
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Tack:bow:

Kom ju på den kanske viktigaste aspekten som faktiskt ingen har nämnt än.
På den ridskolan där jag jobbade hade vi 10 elever i varje grupp. Ska dessa 10 gå på ett led till/från lektionen blir det ett lååååångt led om barnen ska gå framför hästen utan att komma för nära rumpan på hästen framför!!
Det är tillräckligt långa led ändå att överblicka.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, vid huvudet eller nån decimeter snett framfr brukar jag också leda min häst :)

Men vid bogen är (enligt mina åsikter) den sämsta platsen att befinna sig på om man leder en häst som man inte känner eller inte har koll på.
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
3
· Visningar
195
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 094
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
940
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp