Bukefalos 28 år!

Säker uppstigningspall

Jezzie

Trådstartare
Någon som vet av eller har något bra tips på en säker pall man kan använda vid uppsittning som helst är över 40cm och rund är det bästa. Alla jag hittar är så låga. Min unghäst har svårt att stå still och har flera gånger snurrat på pallen. Är livrädd att han ska få in något ben och fastna. Har kollat på Classic showjumps men dom är både alldeles för dyra och den enkla varienten blir för låg. Trappsteg tror jag inte är bra när han inte står still. Antar att det är fler som har det här problemet?
 
Sv: Säker uppstigningspall

En stubbe, modell större? Men det kanske inte är det enklaste att få tag i kanske, ffa inte en tillräckligt grov.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Enklaste för alla är ju att du lär hästen stå still. Börja med från marken och jobba dig upp på ryggen! :)
Min häst stod redan som 4åring på långa tyglar när jag satt upp! Så det går att lära! :)
 
Sv: Säker uppstigningspall

Lämnar ett avtryck här då jag själv vill ha pall tips, gärna modell högre säger kan kommer upp utan att tynga ner ngt i stigbyglarna. Hästen tycker inte om själva uppstigning momentet och går iväg så fort man satt foten i stigbygeln, och har sadelgjords tvång så hade velat slippa att behöva spänna den helt innan jag är uppe.
Plus att det hade varit roligt att komma upp på hästen barbacka utan att behöva bråka om hur en ordentlig uppställning bredvid stora stenen ser ut..
 
Sv: Säker uppstigningspall

Givetvis är ju målet att få hästen att stå still men för tillfället gör han inte det och innan vi har kommit till det målet så vill man ju inte att något ska hända på vägen och saker kan ju hända även med äldre trygga hästar som gör att dom fastnar så säkra pallar känns som en viktig grej.
 
Sv: Säker uppstigningspall

En vanlig fyrkantig pall som du täcker sidorna på?
Ikea har en som är 45 cm hög och som ser lätt ut att skruva dit några skivor på sidorna
 
Sv: Säker uppstigningspall

IKEA har någon typ "kökspall" som är ganska hög (vet inte exakt, men jag är 162 cm, stel som en pinne och kommer utan problem upp på 180 cm + hästar med den :angel:), som jag tror skulle passa dig ganska bra!
Dock har den trappsteg, men den är väldigt stabil i modellen, så det är nog inget problem.
 
Sv: Säker uppstigningspall

En rund "vanlig" blå tunna avsågad i lagom höjd (alltså den hårda vanliga typen som ofta används som fodertunna/regnvatten tunna), använder alltid sådan till unghästarna den håller även om de trampar upp i den vilket de svarta runda vattenbaljorna inte gör (är dock lat och har en svart bredvid då jag har den blå ganska hög så blir det som en trappa.)
 
Sv: Säker uppstigningspall

Vi har "byggt" en uppsittningspall av SJpallar, 4 stora på höjd och så två halvpallar bredvid som trappsteg. Funkar utmärkt!
 
Sv: Säker uppstigningspall

Trots att det inte är vad du frågar om skulle jag i ditt ställe skippa ridning tills hästen står still vid uppsittning. Det går i regel snabbt att lära dem och du kan se det som en viktig utbildningsdel - en häst som står still har fokus på dig och det har du all nytta av i ridningen. Du kan ju arbeta den från marken samtidigt som du har uppsittningsträning så att den inte samlar någon överskottsenergi.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Och hur ska vi göra som INTE vill sitta upp från marken?

Att slita på häst, sadel och sin egen kropp bara för att man ska kunna kliva upp utan pall är bara fåfängt och korkat.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Sök på Kaballus så får ni fram pallar i olika höjder o prisklasser. Har själv en med två steg hemma och en rejälare variant köptes in till ridskolan. Suveräna och säkra, ingen risk att fastna osv.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Trots att det inte är vad du frågar om skulle jag i ditt ställe skippa ridning tills hästen står still vid uppsittning. Det går i regel snabbt att lära dem och du kan se det som en viktig utbildningsdel - en häst som står still har fokus på dig och det har du all nytta av i ridningen. Du kan ju arbeta den från marken samtidigt som du har uppsittningsträning så att den inte samlar någon överskottsenergi.

Det här förslaget passar ju inte alla direkt. Jag som håller på att rida in min häst kan inte flamsa runt med det där helt enkelt för att jag inte vill hoppa upp utan pall på honom. Nu har han dock börjat stå stilla. I början fick någon hålla honom åt mig och även då snurrade han konstant. Men han är inte bara sån när jag ska sätta mig på honom utan han är rätt otålig överlag. En pall gör det mycket smidigare för både honom och mig. Jag kommer upp snabbt och lätt, sparar hans rygg och sadeln samtidigt som han inte behöver vara otålig när jag ska hoppa upp. Nu går det faktiskt väldigt bra även om han är snabb iväg när jag kommit upp, men det går att arbeta med nu när jag kommer upp smidigt på honom.

TS, vi har en vanlig pall från Ikea men den har ju hålor i sig. Tycker annars som en annan kom med som förslag lät bra. En sån tunna som man har foder i som är anpassad i rätt höjd.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Oj jag var visst otydlig - jag menar att hästen ska stå still vid pallen vid uppsittningen. Jag sitter alltid uppfrån pall men vill att inte bara pallen utan också hästen ska vara uppsittningssäker:)
 
Sv: Säker uppstigningspall

Självklart ska hästen stå stilla vid pallen. Men övning ger färdighet. Om jag vill upp från pallen så krävs det ju några ggr innan hästen fattar det. Min häst har nu förstått vad jag vill. Men det hade han ju inte gjort om jag aldrig använder den. Som sagt är han bara snabb iväg. Eller snabb och snabb, han går inte speciellt snabbt men han går efter två sekunder. Det är ingen raketfart på honom, oavsett gångart..
 
Sv: Säker uppstigningspall

Nej visst måste man öva. Det jag har gjort är att öva först 'stå still' och sedan uppsittning. Går hästen iväg eller snurrar börjar jag om. Och de jag ridit har ganska snabbt förstått vad jag vill. Men huvudsaken att man får det att funka - om man nu tycker att det är viktigt att ha en häst som står still vid uppsittning. Jag tycker det är förvånansvärt många hästar som inte gör det och det måste rimligen bero på att man inte lagt så stor vikt vid det.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Men det har inget att göra med om amn använder pall vid uppsittning eller inte och har man en pall så är det bra att den är säker, åtminstone när man tränar.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Såg kalasbra ut - men lite dyr :P Jag hoppar upp på Ikeas lilla trappall. Stadig och bra :)
 
Sv: Säker uppstigningspall

Spontant när jag läste kom jag att tänka på en sån där kabeltrumma, finns väl i olika storlekar? :idea:

kabeltrumman_13231844.jpg


(lånad bild)
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 582
Senast: HannaZ
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: Görel
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 188
Senast: Cornelia
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp