Bukefalos 28 år!

T

Tinttu

Jag rider på ridskola, islänningar.

Det jag undrar över är detta med säkerhet, hur gör ni andra?

Ställer ni alltid upp på medellinjen vid på- och avsittning, både i ridhus och ute på stallplanen? Vid uteritter och lektioner gör ni lika?

När ni vill bli av med spöt inne i ridhuset, hur gör ni då? Slänger ner det bara utan hänsyn till andra ekipage?

Berätta gärna hur ni ser på säkerhet, ridning och hästar!
 
Sv: Säkerhet

Nu antar jag att du menar vid tillfällen då man rider på lektion? Var flera år sedan sist för mig *tyvärr* men när jag red lektion började och avslutade vi alltid på medellinjen. Det gällde oavsett om vi var i ridhuset eller utomhus.
Var sällan någon som red med spö men om någon gjorde det och av någon anledning inte längre ville ha det under lektionen sa man till ridläraren som kom fram till ekipaget och hämtade ridspöt. Tycker det är ganska logiska sätt att agera när det är flera hästar som är igång.
 
Sv: Säkerhet

Något särskilt du reagerat på (låter så)? Att HA rutiner och jobba med att få in dem från början (i knattestadiet) är grunden för säkerhet på ridskolor. På- och avsittning på medellinjen -ja Slänga ifrån sig saker (jacka, spö.....) - nej. Hålla avstånd. Håll till höger. Rid inte i bredd........ När många människor (med olika erfarenhet) ska samsas med hästar på begränsade ytor är är etablerade rutiner ett måste.

Om det är "slapphet" du reagerar på tänker DU helt rätt! Många ridskolor har dessa "regler för säkerhet" nedskrivna. Det borde alla ha! OCH ledarna se till att de följs.
 
Sv: Säkerhet

Vid lektioner oavsett om det är uteridning eller padockridning så ställer man upp på medellinjen i paddocken.

Självklart ska inga spön slängas på banan (inte så kul att leta..) men det händer väl att folk gör det.
Vill man bli av med det lägger man det på staketet, ger till någon eller som vissa som slänger det utanför. :angel:
 
Sv: Säkerhet

Ja, jag har reagerat!

Vi ställer inte upp på medellinjen i ridhuset utan alla bara ställer sig hur som haver, dessutom tätt så att man lätt kan sparka till den andra hästen när man sitter upp!

Spön slängs hur som helst, man ger inte väg i möte på spåret, man låter hästar springa förbi om de "skenar" vid skrämskott, ja listan kan göras lång.

Nu har inget hänt, men jag tycker det är slappt att ridansvarige är flat och inte tar tag i detta. Hästarna är ute mycket i hagarna så den inbördes rangordningen är uppgjord där så att säga. Men säkerhet är så mycket mer än rangordning bland hästar.

Vid slutskritten när jag själv gör halt för att sitta av och gå med hästen på spåret som "belöning" är min avsittning som en given signal till de andra att samlas för kafferep och bara sitta och prata. Ingen tanke på slutskritt för hästarna.....

Jag ville höra med er innan jag tar diskussionen med ridansvarige hur ni gör där ute i det långa landet. Är så att säga vuxennybörjare, så jag har inte så mycket kött på benen ännu. Men tänka kan jag och ha en egen uppfattning!
 
Sv: Säkerhet

Vi ställer upp utanför stallet och rider till ridhuset, förrutom när det är hoppning då vi leder hästarna till ridhuset, håller dom 2 o 2 och bygger fram hindrerna. Ifall man inte vill ha ridspöet och vill ta bort det så säger man till ridläraren och hon säger alltid: "Släng iväg det på marken" och sen så går hon och plockar upp det!
 
Sv: Säkerhet

Jag rider på ridskola, islänningar.

Det jag undrar över är detta med säkerhet, hur gör ni andra?

Ställer ni alltid upp på medellinjen vid på- och avsittning, både i ridhus och ute på stallplanen? Vid uteritter och lektioner gör ni lika?

När ni vill bli av med spöt inne i ridhuset, hur gör ni då? Slänger ner det bara utan hänsyn till andra ekipage?

Berätta gärna hur ni ser på säkerhet, ridning och hästar!


Jag rider på ridskola och jag tycker att vi har bra säkerhetsrutiner.
Vi ställer alltid upp på medellinjen innan och efter lektion, även vid uteritter. Det som är lite dåligt är att nära nästa grupp kommer klämmer vissa in sig i luckor istället för att ställa sig på en rad bakom.

Hur jag gör med spöt beror på situationen, ibland släpper jag det bara någonstans där det inte är ivägen eller också ger jag det till ridläraren.
 
Sv: Säkerhet

Vi ställer alltid upp på medellinjen med så goda avstånd som möjligt.

Hästar som kommer in som "nya" får vänta på ena långsidan medan de som ska tillbaks till stallet går ut på spåret och ställer upp på den andra långsidan. Fast det är mest på dotterns lektioner eftersom det är så många ponnyer i rörelse och det hade blivit kaos om nya och färdigridna ponnyer skulle samsas på medellinjen.

Innan vi red ut i höstas ställde vi upp utmed fyrkantsspåret i den ordning som läraren angav.

Spön, jackor, m.m. ger vi till läraren.

Både min och dotterns lärare är noga med säkerheten. Fördelningen ska vara bra, ingen får rida förbi någon annan, aldrig skritt på spåret när de andra travar/galopperar, etc.

Vår grupp har till och med fått beröm för att vi är så hänsynsfulla mot varandra, att vi är samspelta och att vi hjälps åt med att upprätthålla säkerheten :)

PS. Jag är också vuxennybörjare.
 
Sv: Säkerhet

Ja, jag har reagerat!

Vi ställer inte upp på medellinjen i ridhuset utan alla bara ställer sig hur som haver, dessutom tätt så att man lätt kan sparka till den andra hästen när man sitter upp!

Spön slängs hur som helst, man ger inte väg i möte på spåret, man låter hästar springa förbi om de "skenar" vid skrämskott, ja listan kan göras lång.

Nu har inget hänt, men jag tycker det är slappt att ridansvarige är flat och inte tar tag i detta. Hästarna är ute mycket i hagarna så den inbördes rangordningen är uppgjord där så att säga. Men säkerhet är så mycket mer än rangordning bland hästar.

Vid slutskritten när jag själv gör halt för att sitta av och gå med hästen på spåret som "belöning" är min avsittning som en given signal till de andra att samlas för kafferep och bara sitta och prata. Ingen tanke på slutskritt för hästarna.....

Jag ville höra med er innan jag tar diskussionen med ridansvarige hur ni gör där ute i det långa landet. Är så att säga vuxennybörjare, så jag har inte så mycket kött på benen ännu. Men tänka kan jag och ha en egen uppfattning!

Det gick inte så bra när jag och min ridkompis tog upp detta med ridansvarig.

Vi hade skickat varsit trevligt mejl till henne där vi tydligt tog upp det som för oss är problem.

Men felet låg hos oss. Vi kunde byta grupp om vi inte var nöjda. Hon har inget problem i någon annan grupp, så hon förstod ingenting. Sedan diskuterade hon vad vi hade för önskemål med gruppen när vi började och att hon hellre lär ut lugn ridning än fart och fläkt. Vi hade absolut inte klagat på lektionsinnehållet. På något vis trodde hon att vi var ute efter fart och fläkt, när vi nu snarare var ute efter säkerhet.

Hur kunde det gå så snett att hon inte förstod vad vi klagade på?

Just nu har jag ingen lust alls att fortsätta rida och bära mina pengar till henne. Tyvärr har vi inte så många valmöjligheter på Åland. Nästa steg är stora hästar och jag är inne på isisar.
 
Sv: Säkerhet

Det gick inte så bra när jag och min ridkompis tog upp detta med ridansvarig.

Vi hade skickat varsit trevligt mejl till henne där vi tydligt tog upp det som för oss är problem.

Men felet låg hos oss. Vi kunde byta grupp om vi inte var nöjda. Hon har inget problem i någon annan grupp, så hon förstod ingenting. Sedan diskuterade hon vad vi hade för önskemål med gruppen när vi började och att hon hellre lär ut lugn ridning än fart och fläkt. Vi hade absolut inte klagat på lektionsinnehållet. På något vis trodde hon att vi var ute efter fart och fläkt, när vi nu snarare var ute efter säkerhet.

Hur kunde det gå så snett att hon inte förstod vad vi klagade på?

Just nu har jag ingen lust alls att fortsätta rida och bära mina pengar till henne. Tyvärr har vi inte så många valmöjligheter på Åland. Nästa steg är stora hästar och jag är inne på isisar.

I Sverige är lagen sådan att man måste ha tillstånd för ridskoleverksamhet. Samma sak gäller säkert i Finland också (i någon form). Du kan ju kolla upp det! För att få tillstånd här krävs också godtagbara säkerhetsrutiner för att man ska få tillståndet.
 
Sv: Säkerhet

Ååhhhhh! Varför blir det så ofta på det viset!?!!??!!! Jag säger bara , HÄSTMÄNNISKOR! Så ömfotade! Konstruktiv kritik - nepp!
Nä vaddå fördomsfull? Inte jag inte! He He. :angel:

Jag skulle nog ha undvikit att skicka mejl utan tagit en diskussion istället. Typ fråga vilka säkerhetsreglar som gäller. Man kan också erbjuda sig att skriva ner & sätta upp dessa på anslag så att de sprids. Eller (min vanligaste diplomatiska taktik) lägga det på sig själv och säga att man känner sig osäker när det-eller-det inträffar och fråga vad hon tycker......

Förstår att det känns lite olustigt just nu - men inte ska du sluta! Personer som du (som reagerar) behövs på ridskolorna! Periodvis blir vi hemmablinda och slappar till. Men. Bättre att fråga än att "påstå"... LYCKA TILL (och berätta hur det går)!!!!!!!!!
 
Sv: Säkerhet

Ååhhhhh! Varför blir det så ofta på det viset!?!!??!!! Jag säger bara , HÄSTMÄNNISKOR! Så ömfotade! Konstruktiv kritik - nepp!
Nä vaddå fördomsfull? Inte jag inte! He He. :angel:

Jag skulle nog ha undvikit att skicka mejl utan tagit en diskussion istället. Typ fråga vilka säkerhetsreglar som gäller. Man kan också erbjuda sig att skriva ner & sätta upp dessa på anslag så att de sprids. Eller (min vanligaste diplomatiska taktik) lägga det på sig själv och säga att man känner sig osäker när det-eller-det inträffar och fråga vad hon tycker......

Förstår att det känns lite olustigt just nu - men inte ska du sluta! Personer som du (som reagerar) behövs på ridskolorna! Periodvis blir vi hemmablinda och slappar till. Men. Bättre att fråga än att "påstå"... LYCKA TILL (och berätta hur det går)!!!!!!!!!


Vi valde mejl just för att kunna stegvis förklara vad vi tänker. På samma gång skulle hon få möjlighet att läsa och begrunna utan att gå i försvar direkt. Tillräckligt många dagar före så att hon sedan kunde träffas oss på nästa lektion igen och "ha sovit på saken" så att säga.

Vi belyste enbart säkerhet. Jag tog dessutom upp ett exempel med en annan elev i gruppen, som sitter av på samma sätt som upp.
Hon släpper höger stigbygel och behåller den vänstra foten kvar i stigbygeln. Svänger över höger ben, står i stigbygeln och kravlar sig sedan ur på något obeskrivligt sätt. En elementär grundkunskap som inte lärts ut och som är en säkerhetsfråga. Tiden att sitta av på detta vis är så mycket längre än att sitta upp!

I går möttes vi i stallet och fick allt slängda över oss att problemet är nog hos oss. Vi som enbart vill ha trygghet på ridningen. Min ridkompis har dessutom en gammal olycka med sig i bagaget. För 20 år sedan red hon ut i terrängen med en grupp och råkade ut för en ridolycka, där bristande säkerhet var en del av orsaken. Hon låg svävandes mellan liv och död med en spräckt skalle. Detta känner ridläraren till.

Som en annan skrev om ridskolekraven i Sverige, så har vi liknande i Finland. Och detta stall är mycket bra i övrigt. Övriga lektioner fungerar som vi önskar, har suttit och tittat på en del. Hästhållningen är fantastisk. Hästarna har 2 månaders vila i året. December och juli. Det finns stora hagar och många alternativ. Hästarna går inte många lektioner per dag och är ofta ute på terrängturer. Stallägaren har en underbar syn på hästar och låter sina hästar vara hästar och flockdjur.Dessutom sparar hon sina hästar och har de ont, så får de vila och behandling genast. Hon har tillräckligt många för att kunna ta ur någon häst ur verksamheten om det behövs.

Hon är en fantastisk person, med enorm kunskap. Jobbar också som domare på internationella tävlingar. Hon kan lära ut och hennes stil som ridlärare är kanon.

Därför förvånar denna sak mig så mycket! Varför kan hon inte ta saker för vad de är, eller ge en bra förklaring till varför inte hon tycker att medelinjens uppsittningar är så viktiga?

Och våra funderingar kring säkerheten är ju enbart rimliga!
 
Sv: Säkerhet

Ta ett snack med de andra i din ridgrupp. Kanske de lyssnar och tar till sig dina idéer.
 
Sv: Säkerhet

Alltid ställa upp på medellinjen med nosarna åt samma håll varje gång. När nästa grupp kommer in går de hästar som ska tillbaka in i stallet fram en bit och de nya ställer upp sig bakom. En annan variant är att första gruppen är så få att de inte tar upp mer än halva ridhuset och då kan de nya ställa upp på andra sidan istället för bakom.

Spön släpps rakt ner i backen efter godkännande från ridläraren. Ibland ges det direkt till läraren, ev. läggs på läktaren. Jackor/tröjor får man inte ta av sig utan att någon håller i hästen.

Efter lektion så ställer alla upp på samma linje igen. Alla sitter av samtidigt (i min grupp sitter vi dock alltid av i ström) och hästen längst bort från utgången börjar gå ner, för att ingen ska bli "ensam".
 
Sv: Säkerhet

Jag har jobbat på ridskola, som instruktörselev, och för mig är säkerheten oerhört viktig! Vi ställde alltid upp på medellinjen i början och slutet, ska man ta av sig jackan så håller någon i hästen osv. På min tid fanns det en VHS-film som hette I säkraste laget osm jag ofta såg med mina elever. Kan varmt rekommendera den! Det är ju några år sen, men det kan ju ha kommit någon ny variant...

Synd att din ridlärare inte lyssnar, jag tycker oxå att du ska prata med några utvalda i gruppen och se om du kan få dem med dig. Ju fler ni är destor starkare blir ni. Om inte annat kan ni ju komma överens om hur ni vill ha det under just er lektion, för det är ju viktigast för er!
 
Sv: Säkerhet

Något har hänt, men jag vet inte vad i så fall!

Nu plötsligt ställer alla upp på medellinjen och lektionerna innehåller mera krav på säkerhet. Men inget har blivit diskuterat eller uttalats högt.

Kanske min ridlärare sovit på saken och de andra i gruppen har tänkt till själva, för de hörde diskussionen i stallet om mitt mejl och de tankar jag och min vän hade.

Hade dock önskat att vi hade haft en gemensam diskussion för den personen som var nyast i gruppen slutade komma till lektionerna. Hon som inte visste hur man sitter av och var snarstucken. Skulle önskat att också hon hade fått upptäcka glädjen med hästar på allvar.

Det har varit mycket intressant att diskutera detta med er här på Bukefalos. Tack för alla åsikter!
 
Sv: Säkerhet

Om jag rider ensam i ridhus/ridbana eller om det är bara ett eller två ekipage till sitter jag upp i mitten på en volt eller där jag är minst i vägen. Är inte slavisk med medellinjen där, det känns mer relevant i större grupper eller på ridskolor. Spöt lägger jag på kanten om det går, ger det till någon eller släpper det på marken. Så länge man inte kastar iväg det så att ngn blir rädd är det okej tycker jag.

I övrigt ställer jag alltid hästen med huvudet från stallet vid upp/avsittning, har hjälm vid ridning/tömkörning, hanterar hästarna noggrant och tänker på säkerheten. Hittills har jag kommit undan allvarliga skador, peppar peppar. Tror stenhårt på att man kommer långt med rätt tänk och hästöga.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 211
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp