Bukefalos 28 år!

Sälja eller inte?

I

inte_jag

Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite...

Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid säger att jag är trött på hästen och många dagar vill sälja den för 100 spänn. Har ägt honom i 3 år snart och ska sanningen fram har vi haft fler dåliga dagar än bra dagar. Det är absolut inga fel på honom, han är för det mesta lätthanterad, snäll och ställer upp på nästan allt, men vi passar inte ihop. De bra dagarna, vilket i princip är alla dagar som jag inte kräver så mycket i ridningen är verkligen toppen och jag kan vara överlycklig över denna underbara häst. Men så fort jag kräver lite mer blir jag besviken. Det funkar inte. Kommunikationen stannar helt av och vi missförstår varandra. Han blir stressad och jag blir arg på mig själv - ingen bra kombination.

Många tycker säkert att vi ska ta hjälp av tränaren, jobba på nya sätt o.s.v. men till saken hör att jag har två andra hästar som jag inte har några som helst problem med, våran kommunikation är nästintill prickfri. Jag vågar nästan påstå att jag genom åren hållt på med så många olika hästar - många s.k. problemhästar - att jag borda fixa de flesta situationer ganska hyffsat. Men denna häst fixar jag inte. Visserligen tycker många att han går jättefint och att vi är ett så samspelt ekipage, men det är inte den känslan jag själv får. Och jag tror faktiskt inte det har med vanlig träning att göra, visst kan en annan tränare säkert hjälpa tilla att slipa lite på detaljerna, men jag tror aldrig att en ny tränare kommer få oss att hitta känslan för varandra. Att hästen dessutom är ett nervvrak på tävling och tappar mycket poäng på detta (är bara hobbytävlingsryttare) och är jävlig att lasta ligger ju inte på plussidan.

Just nu är denna häst "1:a-hästen" då jag även har en gammeltant och en yngre förmåga som inte rids ännu, så det blir ju att nästan allt krut läggs på denna häst. Då är det inte roligt att allt känns katastrofalt när man åker hem från stallet. Nog överdriver jag, det är ju ingen katastrof att hästen inte fixade galoppombytena, studsade sig in i galoppen eller trilskades på transporten, men har man höga krav på sig själv hjälper det inte självkänslan att man inte lyckades kommunisera fram det man ville och till slut behandlade hästen orättvist bara för att den inte förstod vad jag ville... Tror vi är för lika - båda har taskig självkänsla men hyffsat självförtroende, har lätt för att feltolka och tar åt sig för mycket av det som går fel. Tror att vi kan mer än vad vi klarar av - och det gäller båda.

Meningen var att han skulle ridas och vidareutbildas tills unghästen är inriden, sedan gå som promenadhäst utan större krav. Men nu är det inte roligt att rida längre. Vad skulle ni gjort i min sits? Är så många alternativ som snurrar... Börja promenadrida redan nu och skippa allt vad krav heter? Ta ett break och bara rida ut under typ tre månader och sedan börja om från början? Låna ut på foder och hitta någon medryttarhäst så länge? Sälja? Fortsätta och hitta ny tränare? Byta gren? Fortsätta vara deppig när jag lämnar stallet?

Till saken hör det att denna häst har en lite tråkig bakgrund (därav lastningsproblem) och är ganska känslig för ryttaren så jag vill absolut inte sälja honom till någon annan egentligen då han verkligen blivit en annan häst här hos oss. Dessutom gör hans stam samt kapacitet att han inte attraherar den sortens ryttare som jag tror skulle passa...

Vill gärna ha lite stöd av er andra kloka Bukefalister som säkert ser saken fråna en annorlunda och ljusare sida än vad jag gör just nu. Kankse har ni suttit i liknande sits som jag?

MVH/ Ledsen och deppig...
 
Sv: Sälja eller inte?

Om du inte känner att du passar ihop med hästen är det bättre att försöka sälja den. Han känner ju också av att du inte trivs eller tycker det är kul så det är orättvist mot er båda att du ska försöka ha honom kvar.
Själv hade jag för ett tag sedan en mycket söt liten papillontik. Bra stam gick skapligt på utställning osv. Världens snällaste. Men hon var knähund och jag vill ha en hund med fart i. Tyckte då det var bättre att hitta någon som ville ha knähund och satte ut annons på henne. Nu bor hon hos en familj där hon blir bortskämd ala Paris Hilton. Och hon mår bättre än någonsin. Själv har jag istället köpt mig en schäfer och är jätteglad åt detta spralliga lilla busfrö. Varje individ har sin plats och det är ditt ansvar som ägare att se till att djuren får sin plats och är det inte hos dig så får du försöka hitta det ställe som kan vara din hästs plats.
Hoppas mitt inlägg har hjälpt dig lite i dina tankar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja eller inte?

Håller med goat lover , tycker också att du ska försöka sälja han eller kanske låna ut han. Kanske skulle funka jättebra med ngn annan .
Är ju lätt att det bara är en ond cirkel hela tiden ....
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag känner igen mig. Har ett fullblodssto som inte matchar mig i ridningen, vi har försökt, men det vill sig inte. Så hon har fått bli avelssto istället och trivs hur bra som helst.

Hon har haft sitt med okunniga människor så jag skulle aldrig klara av att sälja henne, hellre slaktar jag än riskerar att hon kommer till någon där hon kanske inte trivs.

Jag tror du får fundera ordentligt (mig tog det flera år att komma fram till rätt lösning), fundera över om du skulle klara av att sälja hästen, kommer du lyckas hitta en tillräckligt bra köpare?
Tycker du att hästen fugerar att ha kvar som promenadridningshäst så är ju det toppen, men om personkemin inte finns där så kanske det inte fungerar i längden?

Har bara ett tips och det är att inte göra något förhastat, tänk igenom saken noga innan du bestämmer dig.

/M
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag skulle ha sålt den.
(säger jag som har en shettis som ger bort tillsammans med en summa pengar varannan träning ;))
(fast vi tycker om varandra trots allt.. :love:)

Tillbaka till ämnet.
Om ni har förändrat hästen, visat den att det finns ett bra liv, borde fler kunna göra det.
Rätt ägare till den här hästen är du uppenbarligen inte.
Hans rätta ägare finns där ute, kanske någon du inte alls trodde skulle vara det.
Strunta i hans stam, den säger ingenting egentligen.
Hästen har kapacitet, men har han viljan?
Trivs han bättre som promenadhäst/lätt träning? Ja sälj honom då som det.
OM det är någon som inte har så höga krav på honom, kanske han kommer att gå långt också.
MIn tant var högt utbildad, hade kapacitet för att gå i de klasserna hon blev utbildad till, men inte viljan eller nerver för det.
Pressade man henne ballade hon ur.
Så hon såldes, först till en tjej och pga olika omständigheter sen till mig (som tur var :love:).
Hon passade utmärkt hos mig, som inte har några större krav, kräver inte mer än vad hästen har vilja till att göra, eller kapacitet. Tränar lite lätt osv. Min tant hade inte passat alls hos en som dig, hon hade inte varit dum, men ni hade helt enkelt inte passat ihop.

Så är det ju.
Det handlar ju SÅ mycket om personkemi ju!!
Det är ju levande djur vi hanterar, levande djur med riktiga känslor, även om de kanske inte alltid är så invecklade som våra.
Men man ser hästar i hagen som inte alls passar ihop... som, om de har möjlighet till det, väljer att inte gå tillsammans på samma sätt som de gör med en häst de gillar.

Oj nu blev det långt.. Ville bara säga, sälj egentligen.. :D
 
Sv: Sälja eller inte?

är det inte ett alternativ att låna ut hästen på foder?

alldeles säkert finns det någon som passar med din häst, som kommer att uppskatta honom och bli ett lyckligt "par" tillsammans med honom. jag tycker själv att det är förvånande hur olika smak människor har när det gäller hästar!

hästar som i mina ögon är rätt "tråkiga" (inget illa ment) kan vara någon annans ögonsten. hästar som ser oridbara ut under en ryttare kan gå fint för en anna osv...

ge det hela en chans, inte annat för hästens skull. jag tror de känner på sig om de är önskvärda eller inte. dessutom är det svårt att ändra sin inställning när allt känns fel och det blir inte bättre att man lägger ut högar av pengar på dessa djur...
 
Sv: Sälja eller inte?

låna ut tycker jag inte att du bör göra. specillet när det är en ridhäst och ni inte passar ihop. du har inga garantier på att ni passar bättre ihop om ett år när fodervärden haft hästen.

Går det helt enkelt inte så sälj hästen. ridning ska vara kul och fungerar det inte så är det inte kul längre. lägg ut en annons och sålla ut sånna som inte är intressanta. låt flera provrida innan du bestämmer dig för en köpare. Det finns bra köpare till alla hästar även om det kan ta tid att hitta dom.

Alla passar helt enkelt inte ihop även om man försöker. människor går heller inte ihop alla gånger.
 
Sv: Sälja eller inte?

Det verkar som det är kraven som stör. Annars skriver du "toppen" och "överlycklig" och "underbara häst". Jag skulle börja promenadrida redan nu (utan krav alltså) och lägga jobbet på unghästen (säkert massor att göra även om den inte börjat ridas än). För det verkar inte som du riktigt vill sälja. Eller?
 
Sv: Sälja eller inte?

Du känner nog bäst själv egentligen, vad som blir bäst i ditt fall.
Är det helt enkelt så att ni inte passar ihop så är väl det mest rätta att sälja?

Kom ihåg att hästar och ridning ska vara kul! Är det inte det så är det ett jäkla dyrt sätt att göra sig olycklig på ;)
 
Sv: Sälja eller inte?

Har varit precis där du är med nästan kusligt samma "symptom",mitt råd är att sälja,svårt att få en förändring efter 3 år och det är bara att hacka i sig att alla inte trivs ihop.Min häst fick det mycket bättre med en annan ryttare och jag fick detsamma med annan häst,har sett många exempel på detta och även om det är jobbigt så fundera åtminstone seriöst på det.Lycka till!
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag har oxa haft en hast som jag inte passade ihopp med, lite pga av min bristande ridformaga och oxa for att jag inte gillade pissmarens :devil:(ursakta uttrycket) temperament. Jag gillar inte hastar som inte vill gora vad de ska av anledningen att de inte vill.

Dessutom hade jag 4 andra hastar sammtidigt som jag gillade och var kemi stammde, sa hon fick helt enkelt sta, orkade inte lagga ned energin pa henne, for da orkade jag inte ta de andra.

Om du vet att det inte kommer att losas och du kanner att din ryttarforma ar god nog och att det borde fungera,, sa ar det valla bara att salja. Tid och energi ska laggas ned pa saker som leder nagon vart, som gor en tillfredstalld och lycklig. Inte nagot som gnager och ar irreterande.

Du har ju all tid det ar ju bara att hitta nagon som alskar din polle. ;)
 
Sv: Sälja eller inte?

Litet urdrag från min hemsida som jag skrivit:

" ...Jag menar oxå att häst-människa funkar ihop precis
som människa-människa.
Allt handlar om personkemi och man ska aldrig skämmas
för att man inte passar ihop med sin häst.
Jag själv har en sån personlighet att jag skulle komma
mycket längre med en lågrangad häst än
en dominant häst.
"

Det är mycket bättre att acceptera att man inte passar ihop med sin häst och att det brister i eran kommunikation.
Det finns en häst för alla och ingen blir glad av att det inte stämmer.
Jag själv har åkt på några nitar och jag vet precis vad jag pratar om.
Man ska inte skämmas för att man säljer en häst man inte har rätt personkemi tillsammans med.

Lycka till och hoppas att det löser sig för er! :bow:
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag tycker att du skall sälja hästen. Ev. kanske försöka jobba lite mer med lastningen först och sälja därefter. Jag bestämde mig förra sommaren för att sälja min häst efter att han och jag inte fungerade så bra tillsammans i bl a terrängen, vilket vi hade kämpat med under ett par år. Vi var inte bra för varann och jag tyckte att han var värd att komma till någon som samspelade bättre med honom. Denne häst hade också en brokig bakgrund, men hade ändå tagit 100 steg framåt i utvecklingen under de dryga två år jag haft honom. Vid försäljningen var jag ärlig och uppriktig med både hans förtjänster och brister. Hittade ett fantastiskt hem till honom och det känns otroligt bra. Den nya ryttaren red och hanterade honom bara så bra :love: och de är också helnöjda! Idag rider jag en fullblodskorsning och vi passar varann mycket bättre :banana:
 
Sv: Sälja eller inte?

Jag har också en häst som är "alldeles för lik mig själv" vilket förståss har orsakat en hel del problem, och jag hamnade i samma depp-hål som du är i nu.
Jag kände att vi inte passade för varann, att han inte trivdes med att göra det jag ville ha honom till osv.
Hade honom ute på annons men han blev inte såld. Tog då hjälp av en tränare som förmedlar hästar, han provred och konstaterade att jag var "ju dum i huvudet om jag ville sälja, men visst, han kunde fixa bra betalt för hästen.." sen sa han att hästen är din spegel, om du inte mår bra och är sur, så såklart kommer han vara likadan.
Skit i ridningen ett tag, låt honom vara, ägna dig åt dig själ och hitta glädjen i DIG.
Sen går du till stallet och gör bara roliga saker tillsammans. De dagar du mår skit så låter du bli hästen.

Det kändes lite konstigt, men jag testade att göra som han sa. Insåg att jag hade det för stressigt i privatlivet och ordnade upp det först. Hittade en kompis som hästen älskade, och sedan började vi trevande leta efter glädjen igen.

Idag är han mitt hjärta, mitt allt, och jag är så glad att jag inte släppte honom ifrån mig. :love:

Jag tycker du i första hand ska ta en paus från hästen. Sen kan du väl se om ni kan hitta på något helt annat tillsammans?
Typ trickträning, tömkörning, vad vet jag?
Rid ut i glädje, utan krav, och hitta sedan en tränare som kan hjälpa dig att behålla glädjen och leklusten, även när ni gör mer avancerade övningar. Läs lite om Perry Wood, han verkar fokusera mycket på lek och glädje, även om man lär hästen avancerade saker.
Lycka till!
 
Sv: Sälja eller inte?

*kl*

Du har PM
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja eller inte?

Det verkar som det är kraven som stör. Annars skriver du "toppen" och "överlycklig" och "underbara häst". Jag skulle börja promenadrida redan nu (utan krav alltså) och lägga jobbet på unghästen (säkert massor att göra även om den inte börjat ridas än). För det verkar inte som du riktigt vill sälja. Eller?


Håller med. Är i liknande sits själv, underbar häst som inte funkar riktigt i träningen, men annars är allt toppen. Har planerat att sluta träna och bara rida för skojs skull under hösten och se vad som händer. Trivs vi med det så fortsätter vi nog så, annars blir det till att sälja... Tycker att inte_jag ska prova detta i första hand då hästen ifråga annars ser ut att trivas bra i hennes ägo...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp