Sälja mark

mian1

Trådstartare
Jag behöver hjälp!!!

För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här, hade ingen koll på markgränser och brydde sig väl inte heller. Då byggde en av grannarna till sitt hus, men eftersom deras tomt var liten och gränsen gick snett intill huset så skulle det bli svårt att få till den tillbyggnad de ville ha. Så de byggde till utan att bry sig om hur nära tomtgränsen huset hamnade och korrigerade i efterhand genom att utöka sin tomt, på det som i dag är vår mark. Detta uppdagades först när den husägaren sålde sitt hus för ett par år sedan.
Vi var snälla och skrev ett arrendekontrakt med den nya husägaren och nu har huset bytt ägare igen. Varje försäljning med samma "tjafs" om var markgränsen går. De nya husägarna har ju svårt att tro att gränsen skulle gå 1-2 meter utanför ytterdörren och att hela trädgården med fruktträd och tulpaner och allt skulle ligga på vår mark.

Nu går arrendet ut och ska skrivas om alt. marken ska säljas till husägarna. Beroende på hur deras ekonomi ser ut. Vi har en gång betalat för vår mark så vi vill inte skänka bort den!!! Ett symboliskt pris eller skampris skulle också få andra grannar att utöka sina tomter då de hus som gränsar till vår mark alla har ganska snäva tomtgränser för att vara på-landet-hus.
Sist vi pratade med grannen om en försäljning av marken nämnde vi att vi kunde gå efter kommunens riktpriser. Vi hade ingen koll på vad de låg på, men tänkte att på så sätt känner ingen av oss blåst.
Vad ska marken rubriceras som? Innan de anlade trädgård där var det skog, men nu är det ju trädgårdsmark. Det går inte att sälja till någon annan eftersom det ligger så tätt inpå grannens (om vi inte är jätteelaka och säljer till någon som kan bygga hus bakom deras hus och som då gör deras trädgård till infartsväg, men det hade vi inte tänkt). Kan vi rubricera marken som "tomtmark utom planlagt område"?
År 2003 var riktpriset för sådan tomtmark 73:-/kvm och sedan dess har priserna i kommunen stigit ganska kraftigt. Är det rimligt att låta grannen betala ett sådant pris för "sin" trädgård? Marken som de ska köpa loss är ca 500 kvm stor och vi vill inte sälja en mindre bit eftersom vi vill ha en tydlig gräns invid traktorvägen för att slippa framtida tomtmarksutökningar. Dessutom utnyttjar de hela markbiten som trädgårdstomt.
Vad är ett rimligt pris öht? Och vem betalar avstyckningskostnaderna?

OM grannarna inte har råd att köpa sin mark nu när arrendet går ut får vi skriva ett nytt arrende. Sist, med förra husägaren, var arrendet bara en symbolisk summa. Nu vill vi helst att marken köps loss och om arrendet är en struntsumma så kommer de ju inte att köpa. Alltså behöver vi förändra arrendesumman. Men till hur mycket?



Visst kan vi vara jättesnälla mot grannen och i stort sett skänka bort marken eller skriva ett gratisarrende, men i längden kommer vi att förlora på det - inte bara ekonomiskt. Varje gång vi varit snälla när det gällt hus&mark så har vi bara blivit utnyttjade. Nu vill vi hålla det korrekt - en riktig försäljning med ett skäligt pris eller ett nytt arrende med ett skäligt pris.
 
Sv: Sälja mark

Tycker att ni ska genomdriva ett köp, att arrendera ut marken i längden är det ju lite lönt för er att göra. Grannen får helt enkelt ta sig råd. Sälj det som tomtmark och grannen betalar avstyckningskostnaderna.

Kicki :)
 
Sv: Sälja mark

Tycker att ni ska genomdriva ett köp, att arrendera ut marken i längden är det ju lite lönt för er att göra. Grannen får helt enkelt ta sig råd. Sälj det som tomtmark och grannen betalar avstyckningskostnaderna.

Kicki :)

Fast om grannen inte har råd att köpa - vad gör vi då? Hägnar in med taggtråd utanför deras ytterdörr?
Vi vill sälja, men behöver en planB ifall att de inte har råd med ett köp. De köpte huset för ett drygt år sedan, mamman jobbar som undersköterska och pappan är sjukskriven på deltid. Så det finns en risk att de helt enkelt inte har de närmare 50 000:- som behövs för ett köp. Iallafall inte just nu. I så fall är arrende vår planB. För det är ju väldigt svårt att behålla någon form av grannsämja om man hindrar dem från att ha tillgång till marken. Okej om de misskött sig, men nu handlar det om att ha eller inte ha 50 000:- Då känns det lite väl hårt att bygga höga staket utanför deras ytterdörr. Bättre att ha ett arrende på två-tre år och låta dem spara ihop pengar.
Liiiite snälla kan vi ändå vara ;)
 
Sv: Sälja mark

Men om grannen snackar med banken så måste det ju gå att lösa, det kanske går att få en bra deal i det lån som de redan har, iom. att de har köpt huset. Visst ska man vara snäll, men du skrev ju själv att du oftast känt dig utnyttjad när du varit för snäll, så det gäller ju att undvika en sådan sits.

Att spara ihop en kostnad på 50.000:- låter ju betydligt omständigare än att ta ett lån. Ska de spara ihop den summan under t.ex. 3 år så måste de ju avsätta c:a 1400:-/mån. Då är det ju bättre med ett bra lån som löper under en längre period.

Kicki :)
 
Sv: Sälja mark

Men om grannen snackar med banken så måste det ju gå att lösa, det kanske går att få en bra deal i det lån som de redan har, iom. att de har köpt huset.

Jag tror också att det är en bra lösning. Det borde inte vara några problem för banken att gå med på det eftersom köpet av marken borde kunna ses som en investering som höjer värdet på huset inför en eventuell framtida försäljning (tycker åtminstone jag).
 
Sv: Sälja mark

eftersom köpet av marken borde kunna ses som en investering som höjer värdet på huset inför en eventuell framtida försäljning (tycker åtminstone jag).

Jo så är det ju, så det borde gå utan problem.

Kicki :)
 
Sv: Sälja mark

Jag tror också att det är en bra lösning. Det borde inte vara några problem för banken att gå med på det eftersom köpet av marken borde kunna ses som en investering som höjer värdet på huset inför en eventuell framtida försäljning (tycker åtminstone jag).

Jo så är det ju. Om de första köparna inte hade fått arrendet som vi fixade så hade de aldrig köpt huset. Nuvarande ägare hade heller inte köpt om de vetat att tomten inte var deras. Så om de vill sälja och vi plötsligt inte vill sälja eller arrendera ut marken så lär de inte hitta några köpare till huset heller.

Vi får hoppas att det löser sig. Som banklån är ju 50 000:- inte mycket pengar. Det hade varit skönt att slippa skriva arrendekontrakt och att slippa fundera över vad vi skulle göra ifall de inte ville betala längre. Att bli kvitt problemet samtidigt som vi tjänar en slant på det!!!
 
Sv: Sälja mark

Kontakta lantmäteriet där du bor de är jätte duktiga på att hjälpa till med dessa frågor, de har ju ochså bra översikt över vad marken kostar mm. Dessutom är det de som kommer ut och gör en avstyckning.
 
Sv: Sälja mark

Önskereprisen.
Vissa saker går liksom igen.

Kan vi rubricera marken som "tomtmark utom planlagt område"?
Ja för det är ju vad det är.
Här så säljs 2000 kvm urskog som tomt för 500 000:-

År 2003 var riktpriset för sådan tomtmark 73:-/kvm och sedan dess har priserna i kommunen stigit ganska kraftigt.
Ni skall ta de senaste priserna.

Marken som de ska köpa loss är ca 500 kvm stor .....
Vad är ett rimligt pris öht?
Och vem betalar avstyckningskostnaderna?
Här så skulle det vara 125 000:-
Hos er kanske hälften?
Köparen betalar avstyckningskostnader och lagfart.


Alltså behöver vi förändra arrendesumman. Men till hur mycket?
Tag det med arrendenämnden.
5000:-/år är inte för mycket.
 
Sv: Sälja mark

:D Visst är det en önskerepris :D

Men sist det var på tapeten var för 5 år sen och då skrev vi ett arrende på just 5 år (supersnälla Jadzia som fixade ett vattentätt kontrakt). Nu ska arrendet skrivas om eller marken köpas loss och det är ägare nr 2 som bor där sedan kontraktet skrevs.

Sist var arrendesumman på 1500:- för 5 år!!! Det var efter mycket tjat från "marktjuven" och mäklaren som vi gick med på en symbolisk summa. Annars hade husköparen hävt köpet och just då kände vi att vi gärna ville bli av med "marktjuven".
Nuvarande ägare hade inte kollat upp var markgränsen gick, mäklaren hade inte informerat dem trots att jag skickat mail till honom och hussäljaren hade inte berättat om arrendet. Så nuvarande ägare har ingen aning om hur stor arrendesumman varit tidigare.
 
Sv: Sälja mark

Ni skall ta betalt.
Ordentligt.
Vad kostade huset för de som köpte?
Och hur stort är det och hur stor är tomten utan er del?

Det är helt rimligt att ta 70 000:- för marken.
Eller 5000:-/år i arrende.
Räntan på 70 000:- är 3600:-/år.
Vid arrende så skall man tänka på värdestregringen och ta litet höjd för det.
Sedan om de trasslar så drar man det genom arrendenämnden.
Arrendenämnden kanske sänker litet, men sedan så är det liksom inget att diskutera mera.

Om de inte betalar så gör ni häst eller fårhage utav det.
Med något ilsket djur i.

Men ni skall motivera köp med att de säkrar sina pengar i huset.
 
Sv: Sälja mark

De har 1000 kvm mark så vår bit ökar deras tomt ordentligt. Att bo mitt på landet och bara ha 1000 kvm tomt är inte speciellt attraktivt om man ska sälja hus. Tror att de betalade strax under 1 miljon för huset.

Vi är rädda för att de ska dra sig ur och inte vilja arrendera eller köpa. Det skulle vara svårt att dra hage precis utanför deras ytterdörr utan att det blir värsta grannfejden av det hela. Och vi vill bo här i lugn och ro. Skulle aldrig utsätt mina djur för att vara hinder. Det är så långt ifrån oss att vi inte har uppsikt över djuren där och dessutom är risken stor att någon hämnas på oss genom djuren.

Förra året informerade vi dem om att vi äger marken och visade karta och kontrakt. Först var de inte intresserade utan tyckte att de kunde klara sig utan arrende och använda marken ändå. Men vid nästa tillfälle hade de tänkt igenom och insåg hyfsat vilka regler som gällde. När vi föreslog att de kunde få köpa var de intresserade, men eftersom de just flyttat in och ville få koll på sin ekonomi först så kom vi överens om att avvakta försäljning tills arrendet gick ut.
Så än så länge har de inte vägrat eller bråkat. Och vi hoppas att affären reder ut sig lätt och smidigt.
 
Sv: Sälja mark

Tror att de betalade strax under 1 miljon för huset.
Oj.
Det blir ju en oerhörd förlust om de skulle sälja utan er markbit.
Det skall ni använda som argument.
Att de skall säkra sin investering.

Det skulle vara svårt att dra hage precis utanför deras ytterdörr utan att det blir värsta grannfejden av det hela.
Gräsmatta kan man plöja upp och odla potatis på.
Den är sedan lätt att återställa så det ger inga permanenta skador.
Frukten är ju i det läget er och den kan ni också skörda.
Om de tar den så är det ju stöld utan arrende.
Hugger de ner trädgården så är det sig själva som de skadar mest.

Först var de inte intresserade utan tyckte att de kunde klara sig utan arrende och använda marken ändå.
Det skall ni definitivt inte tillåta.
Det är ett otyg på landet att villaägarna med villatomter sprider bråte på och använder krinliggande mark bara för att den fastigheten är större än deras tomt.
 
Sv: Sälja mark

Vi kommer inte att tillåta att de använder marken om de inte antingen arrenderar den eller köper loss den. Vi tänker inte heller gå med på att de köper/arrenderar en mindre bit av marken. Allt eller inget. Om de inte vill ha marken får vi väl tillsammans komma fram till hur vi ska kunna blockera dem. Att odla dem potatis är nog inget bra. Det är heller ingen åkermark som det gjorts trädgård av utan stenig f.d. skog. Går inte att odla något där. Men det går att sätta upp ett staket och det blir väl det vi får göra i så fall. Om de inte vill betala så har de ju också gått med på att vi sätter ex. ett staket där och då borde vi kunna undvika några större bråk. Om vi däremot hade satt upp en grishage eller liknande utanför deras dörr kunde det ju uppfattas lite...provocerande?!?
 
Sv: Sälja mark

Upp med staket om de inte vill köpa eller arrendera! Då har de ju, indirekt, accepterat vd ni än gör på marken. Anser jag i a f.

Många onödiga grannfejder kommer ur folks uppfattningar om att de har rätt att styra sina grannar på grannarnas egna marker.

Och för övrigt har ju köparna av grannkåken undersökningsplikt och för mig ingår det logiskt och långsiktigt tänkande i det. Ok, det finns ett arrende, men för hur lång tid? Och var går markgränserna? Så de nya ägarna borde vara väldigt medvetna om vad som sker om ni inte vill fortsätta arrendet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: ameo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp