Bukefalos 28 år!

Sällskapshäst

LelleLilla

Trådstartare
Mina föräldrar har äntligen bestämmt sig för att bygga stall hemma ! Både jag och min mamma är hästintresserad och nu när vi övertalat pappa att äntligen få stall på gården så snart, kan jag ta hem min lilla fjordvalack på 10. Frågan är nu.. Jag måste ju självklart ha sällskap till min häst och har funderat ganska mycket över den saken.. Han är en ganska ranglåg kille och hans humör och hälsa påverkas väldigt mkt utav den saken, så först och främs skulle jag nog vilja få tag i en inte alltför dominant kompis åt honom. Detta har ju inget med ras och storlek att göra, men för min egen skull har jag funderat på en liten ponny, då jag älskar ponnyer och gillar att pyssla. Jag har tänkt mig en lite äldre ponny, som mest behöver "promenader" och liknade samt ett gott hem med mycket pyssel och egen tid. Då jag inte vill ta på mig att ha en häst som kräver för mycket, eftersom jag vill vara säker på att ha tiden hästen behöver. Jag kör ganska mkt och tycker det är enormt roligt med ponnykörning/trav och liknande, men bara på en "hemma-nivå" så att säga. Är väldigt sugen på en shettis eller ett russ. :P

Jag skulle nu vilja ha lite tips från er som har "sällskapshästar".. Är det bäst att bli fodervärd/köpa/låna? Någon som kan ge förslag på nån trevlig ras som har funkat för er ? Alla tips är välkommna ! :rofl:
 
Sv: Sällskapshäst

Jag kan inte svara på alla frågorna men det jag genast tänker på är om din mamma också är intressserad och vill rida är det kanske bättre med en häst till så att ni kan rida tillsammans.
 
Sv: Sällskapshäst

Jag kan inte svara på alla frågorna men det jag genast tänker på är om din mamma också är intressserad och vill rida är det kanske bättre med en häst till så att ni kan rida tillsammans.

Jo det har också varit en tanke. Men min mamma jobbar ganska mycket och jag bor inte alltid hemma, så det passar oss utmärkt att dela på min. :P Men i framtiden kommer säker mamma också vilja skaffa sig en egen.
 
Sv: Sällskapshäst

jag skulle ha blivit fodevärd till en liten ponny. om din mamma var intreserad av att skaffa häst i framtiden
lycka till
 
Sv: Sällskapshäst

Jag köpte en shettis åt min ponny! Ponnyn dog innan honom så han hann med att sällskapa till mitt halvblod några år också.
En god investering på 500kr:bump:
Jag tyckte det var bäst att äga själv för då behöver man inte riskera att pållen blir ensam om ägaren plötsligt vill ha hem sin häst igen.
 
Sv: Sällskapshäst

En ponny, gärna på foder, tycker jag låter utmärkt. Dock skulle jag inte nödvändigtvis välja en äldre ponny, utan en som har ungefär samma behov som din valack? (behov matmässigt)
 
Sv: Sällskapshäst

En ponny, gärna på foder, tycker jag låter utmärkt. Dock skulle jag inte nödvändigtvis välja en äldre ponny, utan en som har ungefär samma behov som din valack? (behov matmässigt)

Behov matmässigt ? Hur menar du då ? :P Maten och liknande har jag inga problem att ordna med, kanske jag som är trög och inte fattar bara? Hehe. Men annars vill jag nog ha en äldra polle som inte kräver så mkt i just motions/tränings delen. Självklart behöver en gammal häst röra sig, men om den ändå gått i pension så är ju behovet mindre. :P
 
Sv: Sällskapshäst

Behov matmässigt ? Hur menar du då ? :P Maten och liknande har jag inga problem att ordna med, kanske jag som är trög och inte fattar bara? Hehe. Men annars vill jag nog ha en äldra polle som inte kräver så mkt i just motions/tränings delen. Självklart behöver en gammal häst röra sig, men om den ändå gått i pension så är ju behovet mindre. :P

Ofta så är ju fjordingar ganska lättfödda. Ponnyer med, men äldre hästar och ponnyer brukar kräva mer. Och har de för olika behov, så blir det bökigt med hö i hagen och bete och så.

Som för mig, den svårfödda skulle egentligen behöva ett hösilage med skyhöga värden. Det går dock inte för då skulle den lättfödda ponnyn vara ännu fetare än han är. Så jag får köra med lägre värden. Då skulle fbl behöva ha fri tillgång i hagen. Men har jag det skulle ju ponnyn äta ännu mer och bli ännu fetare.

Samma sak med betet, ponnyn behöver magert bete, fbl behöver turbobete med ordentligt med drag i.

Så jag menar, hängde du med nu? =)
 
Sv: Sällskapshäst

Håller med föregående talare! Jag skaffade först en liten ponny som sällskap, men det funkade inte så bra just med maten. Var tvungen att ta in båda tidigare än jag egentligen ville för att ge den större hästen det den behövde. Nu har jag en sällskapshäst med samma matbehov som min ridhäst vilket förenklar mycket, jag kan fodra i hagen så mycket jag vill och de klarar av samma bete! Superbra!
 
Sv: Sällskapshäst

När vi flyttade till egen gård köpte jag ett triangelmärkt d-ponny sto som sällskap. Hon har tidigare tävlad i många år och är hyfsat välutbildad. Jag ville inte ha en liten ponny (fångrisk osv), och gärna en ponny som gick att rida lite. Min ponny promenadrids i skogen då och då och kan ridas av lätt vuxen = jag kan rida ut tillsammans med en kompis. Min mans dotter, som är nybörjare, kan skritta henne en runda på egen hand. Det är ett sto, och hon ska betäckas i sommar.

Vi lånade henne först, vilket var ett önskemål både från förra ägaren och av mig, för att se att allt funkade bra. Efter två månader köpte jag henne, det var för två år sen och hon är idag 17 år och en mycket pigg och glad pensionär. Ska väl tillägga att hon är lättfödd, liksom mitt halvblod, det funkar att lägga ut hö i hagen och de kan gå på samma beten. Tror att såna saker kan bli problem med en alltför liten ponny.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Sällskapshäst

Ofta så är ju fjordingar ganska lättfödda. Ponnyer med, men äldre hästar och ponnyer brukar kräva mer. Och har de för olika behov, så blir det bökigt med hö i hagen och bete och så.

Som för mig, den svårfödda skulle egentligen behöva ett hösilage med skyhöga värden. Det går dock inte för då skulle den lättfödda ponnyn vara ännu fetare än han är. Så jag får köra med lägre värden. Då skulle fbl behöva ha fri tillgång i hagen. Men har jag det skulle ju ponnyn äta ännu mer och bli ännu fetare.

Samma sak med betet, ponnyn behöver magert bete, fbl behöver turbobete med ordentligt med drag i.

Så jag menar, hängde du med nu? =)

Jaa, nu hänger jag med. ;) Tack för att du förklarade. Jag har ärligtalat inte överhuvudtaget tänkt på det. väldigt dumt av mig. Men å andra sidan vill jag inte köpa en för ung häst som jag inte har tid med och bara "slösa" bort den om du förstår hur jag menar. Jag vill inte köpa en häst alternativt låna, när jag inte kan uppfylla hästens dagliga behov av motion.. Därför skulle det passa så bra med en gamling som jag kan ta ut på promenad någon/några gånger i veckan bara och mest pyssla med. Jag antar att jag får försöka efterlysa en lättfödd ponny som är lite till åren, men kanske inte riktigt pensionerad än kanske. :P Usch, vad svåer det här är. Men tack för tipset !
 
Sv: Sällskapshäst

Kan du inte tänka dig en inackordering? Det svåra är i och för sig att hitta en likasinnad, så man slipper ifrån lite konflikter.. Tänker att då får du sällskap till hästen, sällskap till dej plus att du bara behöver ansvara för en häst.
 
Sv: Sällskapshäst

*KL*

Har inte sett vad de andra i tråden skrivit men det låter som en liten russvalack skulle pass dej. Vallackar brukar(enligt mej) väl i allmänhet inte vara lika dominanta som ston heller.
 
Sv: Sällskapshäst

*KL*

Har inte sett vad de andra i tråden skrivit men det låter som en liten russvalack skulle pass dej. Vallackar brukar(enligt mej) väl i allmänhet inte vara lika dominanta som ston heller.

Åh, tack för tipset. ;) Älskar russ, så det har jag allt haft i tanken. :p men vi får se vad det blir =)
 
Sv: Sällskapshäst

Kan du inte tänka dig en inackordering? Det svåra är i och för sig att hitta en likasinnad, så man slipper ifrån lite konflikter.. Tänker att då får du sällskap till hästen, sällskap till dej plus att du bara behöver ansvara för en häst.

Jo, har tänkt på det också. Tyvärr känner jag inte för att ta in någon när jag äntligen får ett eget stall. Har nu bytit stall så många gånger och längtar efter att få bestämma allt själv utan synpunkter från andra. Och få vara lite ifred, även om det kommer bli ensamt ibland.. :P Men annars hade det varit bra ..
 
Sv: Sällskapshäst

Ja, jag förstår hur du tänker. Det är inte alltid lätt att komma överrens med alla. Men ibland hittar man rätt :p
Nä, känner du att du orkar med så skaffa en foderhäst. En lättskött variant, som inte har mugg eller eksem elelr nåt sånt. Russ, som någon sa, tycker jag låter bra. De är ju dessutom söta ^^
 
Sv: Sällskapshäst

En äldre fjording kanske?

Varnar dig för en för liten ponny då fångrisken är stor...tyvärr...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 125
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 761
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 710
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp