Bukefalos 28 år!

Sällskapshäst

Sv: Sällskapshäst

Mina föräldrar har äntligen bestämmt sig för att bygga stall hemma ! Både jag och min mamma är hästintresserad och nu när vi övertalat pappa att äntligen få stall på gården så snart, kan jag ta hem min lilla fjordvalack på 10. Frågan är nu.. Jag måste ju självklart ha sällskap till min häst och har funderat ganska mycket över den saken.. Han är en ganska ranglåg kille och hans humör och hälsa påverkas väldigt mkt utav den saken, så först och främs skulle jag nog vilja få tag i en inte alltför dominant kompis åt honom. Detta har ju inget med ras och storlek att göra, men för min egen skull har jag funderat på en liten ponny, då jag älskar ponnyer och gillar att pyssla. Jag har tänkt mig en lite äldre ponny, som mest behöver "promenader" och liknade samt ett gott hem med mycket pyssel och egen tid. Då jag inte vill ta på mig att ha en häst som kräver för mycket, eftersom jag vill vara säker på att ha tiden hästen behöver. Jag kör ganska mkt och tycker det är enormt roligt med ponnykörning/trav och liknande, men bara på en "hemma-nivå" så att säga. Är väldigt sugen på en shettis eller ett russ. :P

Jag skulle nu vilja ha lite tips från er som har "sällskapshästar".. Är det bäst att bli fodervärd/köpa/låna? Någon som kan ge förslag på nån trevlig ras som har funkat för er ? Alla tips är välkommna ! :rofl:

I ditt läge skulle jag ta på foder för senare köp. Det är klokt att tänka i termer av russ/shettis då det är hästar av samma typ som fjordhästar och kräver ungefär samma typ av grovfoder. På så sätt kan du erbjuda fri tillgång.

Ta på foder (eller på prov) för att ha chans att se hur hästarna trivs. En ranghög individ är oftast den lugnaste och tryggaste i hagen. Den som är mest tillåtande. Den som kan ta hand om din häst om den är lite otrygg. Åldern spelar mindre roll, utan är en ekonomisk fråga för dig om du tänkt köpa sedan. Att äga är alltid att föredra.

Hälsning Maja
 
Sv: Sällskapshäst

Hade en fjording och köpte en minishettis som sällskap till honom. De är båda två lättfödda raser som inte ska ha så "fett" bete. Vi fodrade med hö i hagen och shettisen åt tills han var mätt, sen slutade han äta och fjordingen fortsatte tills det vara slut, det funkade bra för oss, sen fick de såklart mat i varsin box/spilta på nätterna. Shettisen var inte riden/körd, men fick följa med på ridturer om någon ville följa med och gå med honom. Försökte rida med honom som handhäst, men det gick inte, de skulle bara busa... men kan man vänja dem vid det så är det ju ett smidigt sätt att motionera dem båda på en gång!
Lycka till!
 
Sv: Sällskapshäst

Kanske kan du ge en gammal travhäst ett bra liv. De går ju ofta att både rida och köra. Då kanske din mamma kan följa med ut på ridturer och även någon kompis då och då.
 
Sv: Sällskapshäst

En sak som jag funderar över är varför det anses så självklart att en liten shettis t ex inte behöver någon motion i princip medans en "riktig" häst måste motioneras :crazy:
Jag skulle satsat på något i stil med en till fjording. Som inte är i behov av mycket motion (mentalt sett) för att vara dräglig att hålla på med.
Varför? För att jag tycker det låter knasigt att skaffa en ny häst om man kommer på att man vill ha en till att rida på, och för att jag inte anser att vissa raser behöver mindre motion helt enkelt.
Eller så kan man skaffa en av de femtielva pensionerade varmblodstravare som finns. Är enligt min erfarenhet lättare att hantera (överlag, ursäkta generalisering!) än små ponnyer! :o
 
Sv: Sällskapshäst

Har en travare som sällskap till mitt fbl. Funkar utmärkt -samma näringsbehov osv. Välhanterad o lättskött. Ett stort plus är ju att han både är inriden o körd så kompisar kan hänga med ut på en liten tur. Fång är en hemsk sjukdom så nån ponny var aldrig något alt. för min del. Leta efter "rätt" sällskap (ras är ju ganska oviktigt) som passar din hästs behov o som trivs med att vara "pensionär".
 
Sv: Sällskapshäst

En sak som jag funderar över är varför det anses så självklart att en liten shettis t ex inte behöver någon motion i princip medans en "riktig" häst måste motioneras :crazy:
Jag skulle satsat på något i stil med en till fjording. Som inte är i behov av mycket motion (mentalt sett) för att vara dräglig att hålla på med.
Varför? För att jag tycker det låter knasigt att skaffa en ny häst om man kommer på att man vill ha en till att rida på, och för att jag inte anser att vissa raser behöver mindre motion helt enkelt.
Eller så kan man skaffa en av de femtielva pensionerade varmblodstravare som finns. Är enligt min erfarenhet lättare att hantera (överlag, ursäkta generalisering!) än små ponnyer! :o

Jag menade inte alls att en shettis behöver mindre motion, om du läst från början till slut så ser du att jag menar att jag vill ha en äldre ponny, som är i eventuellt mindre behov av motion eftersom den är gammal. Att jag vill ha en ponny i form av shettis, russ eller liknande är enbart för att jag tycker om om ponnyer personligen. angående det om hästen är lätt att hantera tycker inte jag alls är rasmessigt, utan det beror ju helt på hur hästen är behandlad från frösta början.
 
Sv: Sällskapshäst

Har en travare som sällskap till mitt fbl. Funkar utmärkt -samma näringsbehov osv. Välhanterad o lättskött. Ett stort plus är ju att han både är inriden o körd så kompisar kan hänga med ut på en liten tur. Fång är en hemsk sjukdom så nån ponny var aldrig något alt. för min del. Leta efter "rätt" sällskap (ras är ju ganska oviktigt) som passar din hästs behov o som trivs med att vara "pensionär".

Jo det stämmer att det viktagste är att hästarna passar ihop.
Men däremot angående fång. Visst, det är en hemsk sjukdom. men vi männiksor kan faktiskt reglera fodret och sköter man sin häst rätt anser jag att man ska kunna ha en ponnt utan problem bara man är noga med rätt foder i rätt mängd samt rätt skötsel.
 
Sv: Sällskapshäst

I ditt läge skulle jag ta på foder för senare köp. Det är klokt att tänka i termer av russ/shettis då det är hästar av samma typ som fjordhästar och kräver ungefär samma typ av grovfoder. På så sätt kan du erbjuda fri tillgång.

Ta på foder (eller på prov) för att ha chans att se hur hästarna trivs. En ranghög individ är oftast den lugnaste och tryggaste i hagen. Den som är mest tillåtande. Den som kan ta hand om din häst om den är lite otrygg. Åldern spelar mindre roll, utan är en ekonomisk fråga för dig om du tänkt köpa sedan. Att äga är alltid att föredra.

Hälsning Maja

Tack för tipsen. :) Jag har nog bestämt mig nu för att satsa på en foderhäst först och främst. :)
 
Sv: Sällskapshäst

Jag menade inte alls att en shettis behöver mindre motion, om du läst från början till slut så ser du att jag menar att jag vill ha en äldre ponny, som är i eventuellt mindre behov av motion eftersom den är gammal. Att jag vill ha en ponny i form av shettis, russ eller liknande är enbart för att jag tycker om om ponnyer personligen. angående det om hästen är lätt att hantera tycker inte jag alls är rasmessigt, utan det beror ju helt på hur hästen är behandlad från frösta början.

Fast "inte är i behov av att motioneras"?
En äldre häst kan ju ha mycket större behov än en yngre häst...
Börjar de få taskiga leder t ex så kanske de "måste" röra på sig varje dag för att smörja lederna om man inte vill att den bara ska bli värre och värre, den kanske behöver besöka vet. oftare och mer noggrann omsorg osv.

Det är just det där varför en viss ras eller häst i viss ålder skulle kräva mindre motion. Inga hästar kräver ju egentligen motion, det är när man ska börja rida dom det kan bli jobbigt! ;) Men där kan de vara rätt olika. Var det jag syftade på.
 
Sv: Sällskapshäst

Jag har en shettis som är 29år som sällskap till min 8åriga arab korsning. Shettisen blir mycket sällan riden och då endast i skritt och lite trav. De har kraftigt bete på sommaren men jag vänjer försiktigt och han har alltid gått på gräs innan jag fick honom.

Det enda som jag har sett som negativt är att min häst gärna vill leka och visst leker shettisen med honom de galopprar, sparkar bakut och stegrar. Men min häst hade nog velat leka mer, mycket mer.
 
Sv: Sällskapshäst

Fast "inte är i behov av att motioneras"?
En äldre häst kan ju ha mycket större behov än en yngre häst...
Börjar de få taskiga leder t ex så kanske de "måste" röra på sig varje dag för att smörja lederna om man inte vill att den bara ska bli värre och värre, den kanske behöver besöka vet. oftare och mer noggrann omsorg osv.

Det är just det där varför en viss ras eller häst i viss ålder skulle kräva mindre motion. Inga hästar kräver ju egentligen motion, det är när man ska börja rida dom det kan bli jobbigt! ;) Men där kan de vara rätt olika. Var det jag syftade på.


Ja fast jag skriver ju aldrig att hästen inte alls behöver motioneras, utan bara kanske behöver mindre motion. Och oftast brukar ju gamla hästar få gå i "pension" och ta det lungt de sista åren i livet. Det är så jag menar. När du skriver att "inga hästar egentligen behöver motion" förstår jag dig inte riktigt. alla hästar behöver ju egentligen motioneras för att må riktigt bra, eftersom de inte allas rör sig på samma sätt som i sitt ursprung, när vi har dem i "fångenskap".. Det är bara det att behovet kan vara lite olika. en gammal häst behöver ju kanske inte hållas igång lika mkt som en ung ..
 
Sv: Sällskapshäst

Jag tycker det låter som om det vore bra med en häst som din mamma kan rida på ifall hon vill, så ni slipper skaffa en ny senare. Om inte din mamma är väldigt stor så kan hon ju också rida på en fjording, du kan ju leta efter en äldre fjording?
Eller ett litet varmblod? Det finns varmblod som är under eller strax över ponnygränsen. Ett varmblod får du ju billigt och de är ofta lätthanterliga. Dock kanske de behöver mer foder än en fjording, men det är olika, det finns lättfödda varmblod med.
 
Sv: Sällskapshäst

Russ eller shettis tycker jag låter jättebra! Det är superkul att köra, och är det en väluppfostrad liten häst kanske släktingar och bekantas ungar kan gå på ponnyridning när de hälsar på! Och fjordingar brukar ju också ha lätt för att lägga på sig så de är nog som klippta och skurna för samma bete och hage.

Annars finns det superfina varmblodstravare som inte kostar många hundralappar i inköp och som är jätteroliga att köra. Men det blir ju lite högre foderkostnader också. Men då kan du få med dig kompisar på ridturer om du vill. Men det är klart, det är lika kul att köra medan den andra rider, så det funkar ju med en liten ponny också. Men när du bygger stallet: gör så man kan få in en stor häst i ponnyboxen sedan om du vill skaffa en till i ridstorlek:)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 687
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp