Sänkt pris på mjölk till bönder.

nullo-modo

Trådstartare
Hur många kommer klara att fortsätta att driva sin mjölkgård? Kommer det bli brist på svenska mjölkprodukter?

Jag förstår inte. Priset på el har ökat, priset på gödsel och priset på drivmedel är bara några och ändå ska bönderna bli erbjudna ett lägre pris från Arla
 
Hur många kommer klara att fortsätta att driva sin mjölkgård? Kommer det bli brist på svenska mjölkprodukter?

Jag förstår inte. Priset på el har ökat, priset på gödsel och priset på drivmedel är bara några och ändå ska bönderna bli erbjudna ett lägre pris från Arla

Är väl samma som när ARLA gick ut med två press meddelanden samma dag för ett 20 tal år sedan:

1. Vi måste höja priserna i butik med 30 öre pr. liter pga bönderna får bättre betald från idag...

2. Vi sänker ersättningen till bönderna med 15 öre pr. liter pga efterfrågan från konsument har sjunkit...
 
Varför sänka priset nu i dessa tider? Varför sänka priset ALLS förresten? Borde de inte höja priset till bönderna nu om något för att hjälpa bönder så att vi har svensk mjölk?
Konsumenterna köper lågprisprodukter istället för sitt lokala mejeris mjölk. Mindre pengar in, mindre pengar att betala bönderna med...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...mmer-tvingas-sanka-ersattningen-till-bonderna

Själv har jag börjat ransonera och lära mig hälla mindre mjölk i varje kopp med te/kaffe, men kompromissar inte om att köpa något annat än norrländsk mjölk.
 
Jag har i alla år bojkottat utländska mejerivaror utom en del ostar, precis som jag vägrar köpa importerat kött. Har jag inte råd med svenskt djurskydd avstår jag hellre från att köpa kött eller mejeriprodukter och äter något annat. Arla är däremot inte mitt förstahandsval när jag står i butiken utan jag köper från andra svenska mejerier om jag har alternativ.
 
Arla är däremot inte mitt förstahandsval när jag står i butiken utan jag köper från andra svenska mejerier om jag har alternativ.
Det där är litet kluvet imho.
I traktens butiker häromkring finns (förutom lågprisvarumärken och EMV) mjölk från framför allt Arla och ett annat specifikt mejeri/kogård. Man lockas förstås gärna att gynna det genuina, gamla, lokala (eller iaf regionala), småskaliga - den där specifika gården. Men med sina 1500 kor är den verksamheten mer storskalig än allt annat i länet. Alla mina grannar och andra små och medelstora gårdar med 50-250 kor säljer till Arla, och det är mina grannar jag gynnar när jag köper Arla mjölk.
 
Det där är litet kluvet imho.
I traktens butiker häromkring finns (förutom lågprisvarumärken och EMV) mjölk från framför allt Arla och ett annat specifikt mejeri/kogård. Man lockas förstås gärna att gynna det genuina, gamla, lokala (eller iaf regionala), småskaliga - den där specifika gården. Men med sina 1500 kor är den verksamheten mer storskalig än allt annat i länet. Alla mina grannar och andra små och medelstora gårdar med 50-250 kor säljer till Arla, och det är mina grannar jag gynnar när jag köper Arla mjölk.
Jag är emot jätten Gluffs-gluffs som lovar runt och håller tunt och gynnar hellre de mindre mejerierna om jag kan. De flesta gårdar med 1500 kor gissar jag säljer redan till Arla och jag gynnar heller ett mindre mejeri än ett stort monopol som köper upp och lägger ner.
 
Konsumenterna köper lågprisprodukter istället för sitt lokala mejeris mjölk. Mindre pengar in, mindre pengar att betala bönderna med...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...mmer-tvingas-sanka-ersattningen-till-bonderna

Själv har jag börjat ransonera och lära mig hälla mindre mjölk i varje kopp med te/kaffe, men kompromissar inte om att köpa något annat än norrländsk mjölk.
Ja det är inte konstigt. Även vanliga svenskar måste spara in på matkontot och andra utgifter. Nu de senaste två gånger köpte jag Klöver mjölk, det står att det är svensk och Arla, och jag köpte den för att det är längre hållbarhet, men vilka gårdar var i landet jag stödjer har jag ingen aning om. Har folk verkligen sådan superkoll på var alla mejeriprodukterna kommer ifrån? På kött skyltas det ju rätt tydligt, men jag ser faktiskt inte det lika tydligt på mjölk, grädde och ost.

Tidigare har jag köpt ICAs mjölk, den är ju också svensk, men jag ska ärligt säga att jag inte vet vilket som är "rätt" att köpa, eftersom jag ju köper svenskt... Arla är ju inte bara svenskt så man kanske inte bara köper svenskt när man köper Arla ens.

Sedan tänker jag att något jag läste i SVT kanske kan få vara med här som en funderare.... Det var kostcheferna i skolor som lyfte att barn äter mer skolmat nu. De ser också trender i vilka dagar tex. Måndagar och fredagar samt efter lov går det åt extra mycket. Fler elever äter och elever tar om och äter mer. Jag tänker att det vittnar lite om hur det står till hemma.
 
Har folk verkligen sådan superkoll på var alla mejeriprodukterna kommer ifrån? På kött skyltas det ju rätt tydligt, men jag ser faktiskt inte det lika tydligt på mjölk, grädde och ost.
Du kan se på det lilla ovala märket vilket mejeri produkten kommer ifrån.
Sen kan man så klart inte utesluta att mjölk transporterats, men det är väl inte det vanliga. Innan Arla började märka vad som tillverkats av svensk mjölk så körde de väl en del dansk mjölk över sundet, vet inte hur det är med det idag?
Går även att se vilka produkter med svensk text på förpackningen som inte har svenskt innehåll.

Två bokstäver = land, SE-Sverige
Fyra siffror = mejeri enligt lista https://www.livsmedelsverket.se/for...tion-ix---obehandlad-mjolk-och-mjolkprodukter
 
Du kan se på det lilla ovala märket vilket mejeri produkten kommer ifrån.
Sen kan man så klart inte utesluta att mjölk transporterats, men det är väl inte det vanliga. Innan Arla började märka vad som tillverkats av svensk mjölk så körde de väl en del dansk mjölk över sundet, vet inte hur det är med det idag?
Går även att se vilka produkter med svensk text på förpackningen som inte har svenskt innehåll.

Två bokstäver = land, SE-Sverige
Fyra siffror = mejeri enligt lista https://www.livsmedelsverket.se/for...tion-ix---obehandlad-mjolk-och-mjolkprodukter
Det står svensk mjölk på min mjölk + längre hållbarhet, vilket var varför jag valde den. Och så står det Arla. Om Arla säljs i en butik där jag bor, varför ska jag välja Skånemejerier tex? Jag gissar att Arla är mer lokal än Skånemejerier i Sörmland? Jag har inte koll på lokala mejerier, ingår det i allmänbildning också att man ska kunna för att få lov att vistas i butiker?

Jag tänker att de flesta människor köper det de tror är bra nog. Står det svensk mjölk är det väl ändå bra nog? Klöver mjölk är visst billigare än annan Arla, men jag har ingen som helst aning om varför. Jag valde den för lång hållbarhet och är glad för varje krona jag kan spara in på något, så om en svensk mjölk är billigare än en annan svensk mjölk, är det då konsumenternas fel eller är det mejeriets?
 
Det står svensk mjölk på min mjölk + längre hållbarhet, vilket var varför jag valde den. Och så står det Arla. Om Arla säljs i en butik där jag bor, varför ska jag välja Skånemejerier tex? Jag gissar att Arla är mer lokal än Skånemejerier i Sörmland? Jag har inte koll på lokala mejerier, ingår det i allmänbildning också att man ska kunna för att få lov att vistas i butiker?

Jag tänker att de flesta människor köper det de tror är bra nog. Står det svensk mjölk är det väl ändå bra nog? Klöver mjölk är visst billigare än annan Arla, men jag har ingen som helst aning om varför. Jag valde den för lång hållbarhet och är glad för varje krona jag kan spara in på något, så om en svensk mjölk är billigare än en annan svensk mjölk, är det då konsumenternas fel eller är det mejeriets?
Varför så otrevligt svar?
 
Varför så otrevligt svar?
Det var inte menat mot den som skrev inlägget utan en generell reaktion.

Jag fick en lista på mejerier och så står det fyra siffror. Vad ska jag göra med den informationen? Jag antar att jag ska leta reda på närmaste lokala mejeri, ta reda på vilka fyra siffror de har och ha koll på dem när jag handlar mejerivaror. Och det är bara mjölk osv. Är det samma för kött, pasta osv? Varför inte en tydlig märkning, stor text osv? Det börjar bli rätt mycket man ska komma ihåg för att göra Rätt.
Det räcker alltså inte med att kolla "Arla, svensk mjölk- den tar vi".

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.
 
Det var inte menat mot den som skrev inlägget utan en generell reaktion.

Jag fick en lista på mejerier och så står det fyra siffror. Vad ska jag göra med den informationen? Jag antar att jag ska leta reda på närmaste lokala mejeri, ta reda på vilka fyra siffror de har och ha koll på dem när jag handlar mejerivaror. Och det är bara mjölk osv. Är det samma för kött, pasta osv? Varför inte en tydlig märkning, stor text osv? Det börjar bli rätt mycket man ska komma ihåg för att göra Rätt.
Det räcker alltså inte med att kolla "Arla, svensk mjölk- den tar vi".

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.
Siffrorna var för att identifiera vilka mejerierna är som jag förstod det, att det står SE betyder att det är svensk mjölk i paketet och inte danskt.
 
Siffrorna var för att identifiera vilka mejerierna är som jag förstod det, att det står SE betyder att det är svensk mjölk i paketet och inte danskt.
Ja precis, och målet är tydligen att köpa lokal mjölk. Det är ju därför mejeriet i första inlägget har sänkt betalningen till bönderna, för att konsumenterna köper mjölk från andra mejerier. Jag har ingen aning om varifrån Arla mjölk kommer ifrån. Var kommer Klöver ifrån när det står Arla på, varför är den billigare än Arlas andra mjölk med längre hållbarhet. Båda är väl svenska om jag förstått rätt. ICAs mjölk är ju billigare, men svensk. Säljs det ens utlänsk mjölk i Sverige i dag? Förutom på Lidl kanske?

Jag undvek Arla en period för en del år sedan när det visade sig att de hade grädde från Tyskland.... kändes onödigt att köpa tysk grädde när jag kunde köpa svensk från Skånemejerier.
 
Ja precis, och målet är tydligen att köpa lokal mjölk. Det är ju därför mejeriet i första inlägget har sänkt betalningen till bönderna, för att konsumenterna köper mjölk från andra mejerier. Jag har ingen aning om varifrån Arla mjölk kommer ifrån. Var kommer Klöver ifrån när det står Arla på, varför är den billigare än Arlas andra mjölk med längre hållbarhet. Båda är väl svenska om jag förstått rätt. ICAs mjölk är ju billigare, men svensk. Säljs det ens utlänsk mjölk i Sverige i dag? Förutom på Lidl kanske?

Jag undvek Arla en period för en del år sedan när det visade sig att de hade grädde från Tyskland.... kändes onödigt att köpa tysk grädde när jag kunde köpa svensk från Skånemejerier.
Det med grädden var då det stod något om "Arla- från svenska gårdar" eller liknande och på baksidan i liiiiiiiiiiiiiiiten text stod usprungsland Tyskland., om jag inte minns helt tokigt. Det var rätt missvisande.
 
Det var inte menat mot den som skrev inlägget utan en generell reaktion.

Jag fick en lista på mejerier och så står det fyra siffror. Vad ska jag göra med den informationen? Jag antar att jag ska leta reda på närmaste lokala mejeri, ta reda på vilka fyra siffror de har och ha koll på dem när jag handlar mejerivaror. Och det är bara mjölk osv. Är det samma för kött, pasta osv? Varför inte en tydlig märkning, stor text osv? Det börjar bli rätt mycket man ska komma ihåg för att göra Rätt.
Det räcker alltså inte med att kolla "Arla, svensk mjölk- den tar vi".

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.
Jag tänker att svenskt i första hand, och icke-EMV i andra hand är de viktigaste valen vi kan göra.
Försöker handla Arla för det mesta (något mera "lokalt" mejeri har vi inte här). Gör dock som du ibland och köper annat också, bland annat för att jag vill ha extra hållbarhet eller är på en affär där det inte finns.

Det säljs i princip ingen annan drick-mjölk än svensk i de svenska matbutikerna, inte ens på Lidl.
 
Jag tänker att svenskt i första hand, och icke-EMV i andra hand är de viktigaste valen vi kan göra.
Försöker handla Arla för det mesta (något mera "lokalt" mejeri har vi inte här). Gör dock som du ibland och köper annat också, bland annat för att jag vill ha extra hållbarhet eller är på en affär där det inte finns.

Det säljs i princip ingen annan drick-mjölk än svensk i de svenska matbutikerna, inte ens på Lidl.
Det finns vissa saker jag är noga med när jag handlar. Att mejerivaror-ost, kött osv ska vara svenskt tex, men jag köper gärna butikens egna varor. Man får välja vilka strider man har råd att ta, har man råd att ta alla är man privilegierad och det hoppas jag att man förstår, men jag tänker att många gör så gott de förmår med den kunskap de har samt den ekonomin de har.
Så, likväl som jag kan köpa Arlas mjölk och inte ICAs egna, så har jag ändå köpt ICAs falukorv, Abbas tonfisk, Felix ärtor, ICAs majs och Kronfågels kycklingfilé osv.

Jag visste inte att det var så besvärligt att köpa Rätt mjölk. Tänker att det är bra att det är svensk mjölk, då borde ju svenska bönder få pengarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 951
Senast: Derivata
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 143
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 127
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp