Sänkt pris på mjölk till bönder.

Det är inte böndernas fel att matpriserna är höga, de är många gånger tvingade att lägga ner för det bär sig inte längre, deras ersättning är för låg. Det är alla mellanled som fördyrar varan fram till slutkund. Jag har turen att kunna välja då jag har en hyfsad inkomst och är ensamstående utan barn. Jag passar på när det är extrapriser och jag köper mycket varor med korta datum och stoppar in i kyl och frys för att äta sen. Ost t ex är något jag aldrig bryr mig om några utgångsdatum på, skär bort om det finns mögel. Kasserar dock hela sylten om den börjar mögla och samma sak med bröd.

Frågan politikerna behöver ställa sig, vill vi ha en egen livsmedelsproduktion i landet? Vi vet numera att det inte fungerar med on demand när det är krig, miljökatastrofer, pandemier och stora strejker. Hyllorna gapar tomma när transporterna inte fungerar, när folk blir hysteriska och bunkrar varor det egentligen inte råder brist på. Utan en egen fungerande livsmedelsproduktion kommer vi verkligen att sitta på pottkanten inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag vet att det inte är böndernas fel att priserna är höga, de får ju inte Bregotts 67 kr. Alla mellanhänder som stoppar in förtjänster där och sedan skyller på konsumenter, konsumenter som många gånger nu är fattigare än någonsin.

Jag har varit ensamstående trebarnsmamma i många år, jag är inte det nu, det är bara mat till mig själv numera, jag är ytterst glad för det, för det hade varit en ekonomisk katastrof för mig.
Det du beskriver att du gör (nu?) har vi fattiga gjort länge så hur man löser det nu när det är ännu sämre tider är ett mirakel. Det är det jag menar med att det inte är konsumenternas fel, man vill ju ha mat, man vill överleva. Man gör så gott man kan, vilket jag antar är samma för bönderna.
 
Jag vet att det inte är böndernas fel att priserna är höga, de får ju inte Bregotts 67 kr. Alla mellanhänder som stoppar in förtjänster där och sedan skyller på konsumenter, konsumenter som många gånger nu är fattigare än någonsin.

Jag har varit ensamstående trebarnsmamma i många år, jag är inte det nu, det är bara mat till mig själv numera, jag är ytterst glad för det, för det hade varit en ekonomisk katastrof för mig.
Det du beskriver att du gör (nu?) har vi fattiga gjort länge så hur man löser det nu när det är ännu sämre tider är ett mirakel. Det är det jag menar med att det inte är konsumenternas fel, man vill ju ha mat, man vill överleva. Man gör så gott man kan, vilket jag antar är samma för bönderna.
Nä, så har jag alltid gjort och jag har levt på havregrynsgröt dag ut och dag in när det gapat tomt på kontot så jag vet hur det är att ha det knapert även om jag har det ganska gott ställt nu och har råd att välja bort fulkött från Brasilien eller Danmark. Jag har alltid varit väldigt prismedveten och tittar igenom annonsbladen när jag gör min inköpslista.
 
Det handlar nog inte så mycket om mjölken, för den kommer nog från svenska gårdar i huvudsak, utan andra mejeriprodukter som fil, yoghurt, ostar, kvarg, smör mm. Där är det en stor import som säljer bra i butik.

Kollar jag på hyllorna här så är det till 90% svensk mjölk i matlagningsmejerierna, blandat märkesvaror och emv. (Den enda som inte är nordisk är faktiskt en märkesprodukt, men en del av mina mjölkprodukter är finska pga större utbud av laktosfritt.)

Det som jag inte ens tittar efter svenskt i första hand är ost. Det är ju inte jämförbara produkter!
Eller finns det, för mig som inte är ostintresserad utan vill kunna handla det mesta i samma butik efter att delikatessdiskarna har stängt, någon bra guide för vad som kan vara användbara svenska ostar? I kylen ligger just nu gruyère, pecorino, parmesan, brie och cheddar. Sistnämnda är svensk, resten har jag aldrig provat något som är ens i närheten av att efterlikna? Kittost köper vi också regelbundet, men det är framförallt pecorino och cheddar som går i någon mängd. Grillost är en stapelvara men det är ju rätt lätt att hitta.

Om det hade funnits bra info om vad man kan köpa så hade jag helt klart gärna testat.

Edit: jag fattar ju att det finns jättebra micomejerier som gör spännande ostar, men det går ju inte att hitta på rimligt köravstånd för en för en normal stadsbo?
 
På många ställen finns faktiskt inga alternativ till Arla. Som mjölkbonde är du beroende av att någon faktiskt vill hämta din mjölk.
De mindre mejerierna finns inte överallt, och vill oftast bara hämta på stora (!) gårdar.
Tror det var ungefär det som hände på Gotland. Nu kan jag ha fått saker om bakfoten, men det gick ungefär såhär:

Arla ville inte köpa mjölken (eco har jag för mig)
Bönder startar eget mejeri.
Mejeriet går bra, Arla blir avundsjuka.
Arla börjar köpa upp mjölk, och ut-konkurerar sedan det lokala företaget som måste lägga ned.

Men ta det jag säger med ungefär en näve salt, för jag var verkligen inte insatt när diskussionen begav sig.
 
Tror det var ungefär det som hände på Gotland. Nu kan jag ha fått saker om bakfoten, men det gick ungefär såhär:

Arla ville inte köpa mjölken (eco har jag för mig)
Bönder startar eget mejeri.
Mejeriet går bra, Arla blir avundsjuka.
Arla börjar köpa upp mjölk, och ut-konkurerar sedan det lokala företaget som måste lägga ned.

Men ta det jag säger med ungefär en näve salt, för jag var verkligen inte insatt när diskussionen begav sig.
I Hälsingland köpte de över bönderna genom att betala högre pris och köra all mjölken söderut med bil istället för till Sundsvall. Milko kunde inte få sitt mejeri att gå runt när så mycket av deras underlag försvann. Givetvis fanns bara en köpare: Arla som kunde köpa hela mejeriet till vrakpris och då få med sig de andra bönderna som levererade dit. Sedan kunde de sänka sitt pris igen när det inte fanns något annat val för bönderna än att sälja till det numera Arlaägda Sundsvallsmejeriet. I förlängningen blev detta också början på det som sedan ledde till Milkos konkurs (där Konkurrensverket gick in och hindrade Arla att köpa upp allt)

Också löst ur minnet, men i princip.
 
Alltså, oavsett vad man tycker om Arlas agerande, så är det ändå så att om vi vill stötta de svenska mjölkbönderna så behöver vi köpa Arlas produkter som är gjorda av svensk mjölk. Problemet är ju att om vi bojkottar Arla så får mjölkbönderna lägga ner. Det är inte Arla som tar stryk av bojkotten, utan bönderna.
 
Alltså, oavsett vad man tycker om Arlas agerande, så är det ändå så att om vi vill stötta de svenska mjölkbönderna så behöver vi köpa Arlas produkter som är gjorda av svensk mjölk. Problemet är ju att om vi bojkottar Arla så får mjölkbönderna lägga ner. Det är inte Arla som tar stryk av bojkotten, utan bönderna.
Tycker jag i och för sig stöttar svenska bönder lika mycket om jag köper från Arla eller Falköping
 
Jag ar noga med att handla narproducerat, men har inte riktigt tankt pa att kopa Mjolk fran narliggande mejeri nar jag handlar. Tack vare den har traden har jag nu tagit reda pa vilken mjolk jag ska kopa for att kopa "local tillverkad". Ost, smor, och glass koper jag helst fran Tillamook ... lite drygt en timmas bilvag till kusten harifran.

Mjolk har alltid varit lite trixigt da jag dels behover lactose free och det inte alltid ar latt att se varifran mjolken kommer. Jag har nu lart mig att ta Umpqua lactose free ... den kommer fran Oregon, lite drygt tva timmar soder om oss.

Den enda lactose fria Grekiska yogurt (utan massa jox i) vi har har kommer dock fran New York (upstate) ... men tills jag hittar en mer narproducerad naturell lactose free yogurt sa far det ga!
 
I Värmland finns ett fint litet mejeri i Nysäter som heter Wermlands mejeri. De har førutom vanlig mjølk även jättegod yoghurt och grillost. Bønderna som levererar dit ær kända før att ha god djuromsorg. Min svågers lillebror har släktgården och där har han 20 mjølkkor och det är ovanligt lite med 20 kor nuførtiden. Dom har satsat på mjølkførsäljning direkt på gården. En tysk maskin pastøriserar mjølken och hæller upp den på flaskor. Dom bor bra till så det ær enkelt før folk att åka dit, därfør har dom många kunder. Mjølkbønderna lever av sina gårdar medans de flesta som har biffkor har ett jobb vid sidan av. Køttet är viktigt før Mjølkbønderna också, men mjølkpriset betyder mest. Så har du inte råd med både svensk mjølk och køtt och tycket køtt behøvs, så køp åtminstone svensk mjølk och helst från småmejerierna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 951
Senast: Derivata
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 143
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 129
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp