Sänkt pris på mjölk till bönder.

Ja det är inte konstigt. Även vanliga svenskar måste spara in på matkontot och andra utgifter. Nu de senaste två gånger köpte jag Klöver mjölk, det står att det är svensk och Arla, och jag köpte den för att det är längre hållbarhet, men vilka gårdar var i landet jag stödjer har jag ingen aning om. Har folk verkligen sådan superkoll på var alla mejeriprodukterna kommer ifrån? På kött skyltas det ju rätt tydligt, men jag ser faktiskt inte det lika tydligt på mjölk, grädde och ost.

Tidigare har jag köpt ICAs mjölk, den är ju också svensk, men jag ska ärligt säga att jag inte vet vilket som är "rätt" att köpa, eftersom jag ju köper svenskt... Arla är ju inte bara svenskt så man kanske inte bara köper svenskt när man köper Arla ens.

Sedan tänker jag att något jag läste i SVT kanske kan få vara med här som en funderare.... Det var kostcheferna i skolor som lyfte att barn äter mer skolmat nu. De ser också trender i vilka dagar tex. Måndagar och fredagar samt efter lov går det åt extra mycket. Fler elever äter och elever tar om och äter mer. Jag tänker att det vittnar lite om hur det står till hemma.
Bara som info så köper Ica sin mjölk av Arla.😊 Blir lite märkligt när man köper ica eco mjölk tycker jag för den var väldigt mycket billigare än Arlas Eco förut iaf.🤔
 
Bara som info så köper Ica sin mjölk av Arla.😊 Blir lite märkligt när man köper ica eco mjölk tycker jag för den var väldigt mycket billigare än Arlas Eco förut iaf.🤔
Ja, jag har hört något om det. Jag minns att jag tittade och funderade på vad skillnaden på Klöver mjölk med längre hållbarhet från Arla är mot Arla mjölk med längre hållbarhet, förutom den kronan billigare som skiljer i priset. Blev inte klok på det faktiskt.
Det känns lite grann som att all mjölk är samma mjölk, bara olika förpackningar och priser. Därför känns det lite svårt att veta vad för något man ska köpa för att gynna rätt- när all mjölk är svensk, vilket borde betyda att alla svenska bönder borde gynnas om man köper svensk mjölk. Lite så jag tänkt, för mig är det en faslig röra nämligen, speciellt när jag inte alls har koll på lokala mejerier.

Man kanske borde införa en regel att mjölk/mat från varje region bara får säljas i den regionen? Nu går ju inte det förstås, och det hade säkert varit orättvist på något annat vis jag inte tänker på så här sent på kvällskvisten med skallevärk, men det hade onekligen varit lättare att gynna lokala producenter av vår mat :D
 
Men vad tjafsar du om, det är väl ingen som sagt att du inte får köpa Arla? Tråden handlar om att köpa svenskt, inte att bojkotta Arla.
Var har jag påstått att jag inte får köpa Arlas mjölk? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Arla är ett exempel, jag kan ta Skånemejerier om du vill istället. Det är för övrigt det jag föredrar när jag måste välja mellan de två, men det känns dumt när jag bor så långt från Skåne nu för då innebär det att mjölken transporteras hit.

Tråden handlar inte om att köpa svenskt utan om att köpa Lokalt. All mjölk är ju svensk redan.
 
"hemma" på kusten fanns ett lokalt mejeri, Dalspira, men de har (väl?) tyvärr gått i konkurs. Det känns tråkigt för de var verkligen lokala Bohuslän-Dalsland.
 
Jupp, Dalspira gick i konkurs i melladagarna, men det finns intressenter som vill köpa och ta upp produktionen igen. Så hoppet lever att vi snart har ett mejeri på orten igen.
Vad tråkigt! Det var mamman till en gammal kollega till mig som började med getterna en gång i tiden.
Hoppas verkligen det kan komma något nytt! :)
 
Arla är väl ett bondeägt kooperativ - så om de betalar för dåligt för mjölken borde man väl vända sig dit och inte till slutkonsument alternativt hitta en annan väg till marknaden? Särskilt inte om höjningen mot konsument i butik inte kommer bönderna till godo?
 
Arla är väl ett bondeägt kooperativ - så om de betalar för dåligt för mjölken borde man väl vända sig dit och inte till slutkonsument alternativt hitta en annan väg till marknaden? Särskilt inte om höjningen mot konsument i butik inte kommer bönderna till godo?
Nu har jag ingen aning men känns som arlas medlemmar har ungefär lika mycket att säga till om som coops medlemmar.
 
Nu har jag ingen aning men känns som arlas medlemmar har ungefär lika mycket att säga till om som coops medlemmar.
Desto större orsak att inte gnälla så ofta och mycket på konsumenterna och försöka hitta andra vägar till marknaden. Och om man nu varken får del av vinsten eller OK villkor, varför väljer man ändå att vara med i kooperativet?
 
Desto större orsak att inte gnälla så ofta och mycket på konsumenterna och försöka hitta andra vägar till marknaden. Och om man nu varken får del av vinsten eller OK villkor, varför väljer man ändå att vara med i kooperativet?
På många ställen finns faktiskt inga alternativ till Arla. Som mjölkbonde är du beroende av att någon faktiskt vill hämta din mjölk.
De mindre mejerierna finns inte överallt, och vill oftast bara hämta på stora (!) gårdar.
 
På många ställen finns faktiskt inga alternativ till Arla. Som mjölkbonde är du beroende av att någon faktiskt vill hämta din mjölk.
De mindre mejerierna finns inte överallt, och vill oftast bara hämta på stora (!) gårdar.
Jag läste någon gång om just det, ett litet mejeri uttalade sig om att det inte var lönsamt att hämta på några små gårdar så därför fick de sälja till Arla som betalade sämre och så var det något om en högre upphämtningskostad eller hur det var. Bönderna ville inte sälja till Arla egentligen, de ville sälja sin mjölk lokalt.

Jag är ledsen att säga det, men det verkar som om konsumenterna numera tänker på vad som är lönsamt för dem också och väljer enligt deras plånbok? Vilket alltså märks på att det går åt mindre mjölk för de små lokala mejerierna.
 
Jag försöker undvika Arla så långt det går, men då bor jag i mejeribyggd så det är enkelt att göra det. Tyvärr är det ett par "sämre" gårdar omkring mig där det lokala mejeriet vägrar köpa av som Arla gladeligen köper av. Jag tycker att mejerierna borde kunna ställa högre krav på mjölkproducenterna.
Det har jag också sett där jag bor.
 
Det finns vissa saker jag är noga med när jag handlar. Att mejerivaror-ost, kött osv ska vara svenskt tex, men jag köper gärna butikens egna varor. Man får välja vilka strider man har råd att ta, har man råd att ta alla är man privilegierad och det hoppas jag att man förstår, men jag tänker att många gör så gott de förmår med den kunskap de har samt den ekonomin de har.
Så, likväl som jag kan köpa Arlas mjölk och inte ICAs egna, så har jag ändå köpt ICAs falukorv, Abbas tonfisk, Felix ärtor, ICAs majs och Kronfågels kycklingfilé osv.

Jag visste inte att det var så besvärligt att köpa Rätt mjölk. Tänker att det är bra att det är svensk mjölk, då borde ju svenska bönder få pengarna.
Jag gör samma. Köper svenskt kött, mejerivaror alltid. Utöver det köper jag övrigt svenskproducerat i mesta möjliga mån ( t ex. Rapsolja och pasta ).
När det gäller sänkt mjölkpris blev det en rätt bra höjning i höstas (vilket inte betyder att en sänkning är okej förstås)
 
Var har jag påstått att jag inte får köpa Arlas mjölk? Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Arla är ett exempel, jag kan ta Skånemejerier om du vill istället. Det är för övrigt det jag föredrar när jag måste välja mellan de två, men det känns dumt när jag bor så långt från Skåne nu för då innebär det att mjölken transporteras hit.

Tråden handlar inte om att köpa svenskt utan om att köpa Lokalt. All mjölk är ju svensk redan.
Hur många kommer klara att fortsätta att driva sin mjölkgård? Kommer det bli brist på svenska mjölkprodukter?

Jag förstår inte. Priset på el har ökat, priset på gödsel och priset på drivmedel är bara några och ändå ska bönderna bli erbjudna ett lägre pris från Arla
Nej, tråden handlar om att köpa svenska mjölkprodukter, var får du lokalt ifrån?
 
Om jag handlar mjölk har jag i "mina" butiker: garant, änglamark/coop och arla att välja mellan alla tre säljer från "svenska gårdar". Även ICA:s egen ska komma från svenska gårdar. Lidl skriver på sin hemsida att 100% av deras färska mjölk kommer från Sverige. Så var handlar dessa svekfulla konsumenter som bara bryr sig om priset? Och om nu konsumenterna bara bryr sig om priset - varför är från svenska gårdar ett försäljningsargument? Och om nu Sverige är fullt av ful-bönder som säljer ful-mjölk - är det rätt att gnälla på konsumenterna?

Av den mjölk jag kan välja mellan är Arla normalt dyrast. Och vi pratar om cirka 2 kr per liter, så förklaringen är inte att Arla betalar bönderna för bättre djurhållning eller miljövård. Och kan en bonde som verkar via Arla, ett internationellt företag, verkligen på alvar mena att konsumenterna har ett ansvar att gynna svensk produktion? Varför ska konsumenten ha ett större ansvar för produktionen än producenten? Om utländska mejerier nu är satans påfund borde man inte börja med att själv hålla sig borta från dem?

Många människor har väldigt små marginaler. För dem är priset viktigt. Om svenska bönder vill ha sympati får man nog sluta vrida sig i offerkoftan och istället konkret visa vilka värden man tillför.
 
Om jag handlar mjölk har jag i "mina" butiker: garant, änglamark/coop och arla att välja mellan alla tre säljer från "svenska gårdar". Även ICA:s egen ska komma från svenska gårdar. Lidl skriver på sin hemsida att 100% av deras färska mjölk kommer från Sverige. Så var handlar dessa svekfulla konsumenter som bara bryr sig om priset? Och om nu konsumenterna bara bryr sig om priset - varför är från svenska gårdar ett försäljningsargument? Och om nu Sverige är fullt av ful-bönder som säljer ful-mjölk - är det rätt att gnälla på konsumenterna?

Av den mjölk jag kan välja mellan är Arla normalt dyrast. Och vi pratar om cirka 2 kr per liter, så förklaringen är inte att Arla betalar bönderna för bättre djurhållning eller miljövård. Och kan en bonde som verkar via Arla, ett internationellt företag, verkligen på alvar mena att konsumenterna har ett ansvar att gynna svensk produktion? Varför ska konsumenten ha ett större ansvar för produktionen än producenten? Om utländska mejerier nu är satans påfund borde man inte börja med att själv hålla sig borta från dem?

Många människor har väldigt små marginaler. För dem är priset viktigt. Om svenska bönder vill ha sympati får man nog sluta vrida sig i offerkoftan och istället konkret visa vilka värden man tillför.
Det handlar nog inte så mycket om mjölken, för den kommer nog från svenska gårdar i huvudsak, utan andra mejeriprodukter som fil, yoghurt, ostar, kvarg, smör mm. Där är det en stor import som säljer bra i butik.
 
Många människor har väldigt små marginaler. För dem är priset viktigt. Om svenska bönder vill ha sympati får man nog sluta vrida sig i offerkoftan och istället konkret visa vilka värden man tillför.
Det är lite magstarkt att prata om offerkofta kan jag tycka. Det är en hårt pressad bransch med små, eller inga, marginaler och få, eller inga, alternativ till vilka man kan sälja sina produkter till.
Upphandling och konkurrens är en komplicerad historia.
Angående vad svenska bönder tillför så började jag skriva en lång lista på allt från snöröjning till biologisk mångfald men så kan jag nog sammafatta det med "du saknar inte kon förrän båset är tomt".
 
Om jag handlar mjölk har jag i "mina" butiker: garant, änglamark/coop och arla att välja mellan alla tre säljer från "svenska gårdar". Även ICA:s egen ska komma från svenska gårdar. Lidl skriver på sin hemsida att 100% av deras färska mjölk kommer från Sverige. Så var handlar dessa svekfulla konsumenter som bara bryr sig om priset? Och om nu konsumenterna bara bryr sig om priset - varför är från svenska gårdar ett försäljningsargument? Och om nu Sverige är fullt av ful-bönder som säljer ful-mjölk - är det rätt att gnälla på konsumenterna?

Av den mjölk jag kan välja mellan är Arla normalt dyrast. Och vi pratar om cirka 2 kr per liter, så förklaringen är inte att Arla betalar bönderna för bättre djurhållning eller miljövård. Och kan en bonde som verkar via Arla, ett internationellt företag, verkligen på alvar mena att konsumenterna har ett ansvar att gynna svensk produktion? Varför ska konsumenten ha ett större ansvar för produktionen än producenten? Om utländska mejerier nu är satans påfund borde man inte börja med att själv hålla sig borta från dem?

Många människor har väldigt små marginaler. För dem är priset viktigt. Om svenska bönder vill ha sympati får man nog sluta vrida sig i offerkoftan och istället konkret visa vilka värden man tillför.
Jag tänker att vi gemensamt ska gynna svenskt produktion så långt det går, det är ett gemensamt ansvar vi alla har. Samtidigt är det en kris i Sverige i dag. För vissa personer märks den knappt, de har på sin höjd ändrat sin semesterresa något och kanske kanske kikar lite extra när de handlar i affären- det är enklare för dem att fortsätta gynna svenskt. För andra är det rätt illa och varenda öre man kan spara är värt guld. Läste att Stadsmissionen, tror jag det var, såg arbetande föräldrar som en ny grupp som är hjälpsökande. Då tänker jag att deras ansvar att gynna svenskt kanske kommer ganska långt ner för tillfället. En och annan produkt man känner man kan ha råd med och så slirar man på andra genom att köpa butikernas egna märken eller rent av utländskt. Jag köper Bregott ibland men nu senast såg jag Flora med smör för 44 kr, Bregott för 67 eller 68 kr. Ja stackars bönder att folk går ifrån sina vanor och köper mat som är billigare, men å andra sidan Stadsmissionen märker att arbetande föräldrar är en ny hjälpsökande grupp och skolorna märker att fler barn äter mer mat speciellt innan och efter helger och lov. Det är inte mejerierna och bönderna direkt som är min största oro här.
 
Jag tänker att vi gemensamt ska gynna svenskt produktion så långt det går, det är ett gemensamt ansvar vi alla har. Samtidigt är det en kris i Sverige i dag. För vissa personer märks den knappt, de har på sin höjd ändrat sin semesterresa något och kanske kanske kikar lite extra när de handlar i affären- det är enklare för dem att fortsätta gynna svenskt. För andra är det rätt illa och varenda öre man kan spara är värt guld. Läste att Stadsmissionen, tror jag det var, såg arbetande föräldrar som en ny grupp som är hjälpsökande. Då tänker jag att deras ansvar att gynna svenskt kanske kommer ganska långt ner för tillfället. En och annan produkt man känner man kan ha råd med och så slirar man på andra genom att köpa butikernas egna märken eller rent av utländskt. Jag köper Bregott ibland men nu senast såg jag Flora med smör för 44 kr, Bregott för 67 eller 68 kr. Ja stackars bönder att folk går ifrån sina vanor och köper mat som är billigare, men å andra sidan Stadsmissionen märker att arbetande föräldrar är en ny hjälpsökande grupp och skolorna märker att fler barn äter mer mat speciellt innan och efter helger och lov. Det är inte mejerierna och bönderna direkt som är min största oro här.
Det är inte böndernas fel att matpriserna är höga, de är många gånger tvingade att lägga ner för det bär sig inte längre, deras ersättning är för låg. Det är alla mellanled som fördyrar varan fram till slutkund. Jag har turen att kunna välja då jag har en hyfsad inkomst och är ensamstående utan barn. Jag passar på när det är extrapriser och jag köper mycket varor med korta datum och stoppar in i kyl och frys för att äta sen. Ost t ex är något jag aldrig bryr mig om några utgångsdatum på, skär bort om det finns mögel. Kasserar dock hela sylten om den börjar mögla och samma sak med bröd.

Frågan politikerna behöver ställa sig, vill vi ha en egen livsmedelsproduktion i landet? Vi vet numera att det inte fungerar med on demand när det är krig, miljökatastrofer, pandemier och stora strejker. Hyllorna gapar tomma när transporterna inte fungerar, när folk blir hysteriska och bunkrar varor det egentligen inte råder brist på. Utan en egen fungerande livsmedelsproduktion kommer vi verkligen att sitta på pottkanten inom en inte allt för avlägsen framtid.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 951
Senast: Derivata
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 143
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 129
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 287
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp