Bukefalos 28 år!

Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Jag googlade just ang vargstängsel och verkar som det ser ut nu som de inkluderas med, dvs som du uppfattat det att alla stängsel påverkas.

KL
Kollade mitt aggregat och

• Laddningsenergi: 2 J
• Max. utgångsspänning: 8 800 V
• Max. teoretisk längd: 60 km
• I tuffa förhållanden: 12 km

Så om man betänker att man får ha 1.5 ggr det, så borde det som sagt inte innebära minsta problem annat än för de med mycket långa stängsel (hästägare alltså).
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Har 7,5 joule i ut efekt på lilla agregatet och 17 joul i ute efekt på stora agregatet. Med lägre utefekt har jag trotts bra stängsel kvalite på tråd och isolatorer svårt att få till räkligt med ström runt om större större hagen. Har 3-4 trådar i mina hagar.

Det finns varnings skyltar som varnar för elstängsel. Bättre att det blev krav på sånt och att folk lärde sig och sina ungar att man inte går in till andras djur i hagar och att man skall vara räddom/för elstängslet. Stänglset är mitt skydd för att mina djur inte går ur hagarna och ställer till oreda för andra eller kommer ut på stora vägen.

Skulle tro att detta men max 5 joul i utefekt är en skrivbords produkt från södra delen av EU där dom inte har vinter pälsade djur i samma utsräckning. Helt vansinigt!
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Det blir ett jäkla massa springande med trimmer på sommaren runt hagarna och pilla bort vart enda grästrå som ligger imot.och på vintern lär man få skotta tills man kräks. Det kommer ju vara den enda utvägen till att få det att fungera. och så nu på vintern då ..djuren har massa päls och jordar dåligt som det är i snön.

Suck....

Jag tycker hela regeln är yttest löjlig. Folk får väl helt enkelt ge fasen i staketen svårare än så bör det inte vara. ska "storebror" bötfälla mig som djurägare för att jag har kräm i trådarna när nått pucko tagit i dem..För mig är det nästan skrattretande överförmynderi. Ett jäkla joll på ren svenska. Och fruktansvärt dåligt genomtänkt.
Om pelle 3 år tar i tråden och får en smäll.ser jag lättare på än om hästarna går ut och gör oreda i trafiken där långt fler kan bli skadade tex än för Pelle som förhoppningsvis har föräldrar som kan se till att han inte går nära staketet öht.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Det gör vi oxå flera gånger under sommaren. Men det gör långt i från alla. Och vid stora djurbesättningar och mycket stora hagar kan det vara svårt att hålla efter i den omfattningen som kommer behövas.Speciellt vid rovdjurstängesel där första tråden sitter ca 10 cm ovan mark och vid fårnät.Det blir till att springa som en tätting och röja för att få staketen att fungera.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Jo absolut, rovdjursstängsel och de lååånga stängsel som bönder ofta har är en annan femma, där blir det ju heltidsjobb att hålla efter. Och svårt, då man måste få bort undre tråden om man inte ska klippa av den med trimmern.

Men nya reglerna borde som sagt påverka ffa dem, och mer sällsynt 'vanliga hästägare' - annat än att de får trimma mer/välja tråd nogrannare och inte bara tänka på pris utan motstånd med. Dvs jag anser 'hästar kommer springa vind för våg' är överdrivet. Däremot lider jag med de med rovdjursstängsel och lantbrukare med mil efter mil med stängsel.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

*kl*
Vad alla klagar då....

Jag kan säga att jag välkomnar detta man borde enligt mig förbjuda all form av tråd och band i "ben nivå" som finns idag!

Riktiga trä staket skall det vara med endast 1 tråd högt upp så att inte hästarna kan fastna i den med benen. Jag är livrädd varje dag jag släpper hästarna i en "elhage" tycker detta kommer bli ett bra steg på vägen till en bättre häst hållning!
Nu kommer nog många klaga på mig (som vanligt:angel:)
Det kostar att ha trä ja det gör det men det ÄR det bästa för säkerheten.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Så om en häst får panik och flyr genom staketet så är alltså trästaket det säkraste?
Nej du, då är det betydligt bättre med elbanden som går av direkt!


Aldrig varit med om någon häst som fastnat med benen i elstaket, förutom fölungen, men då hade vi ingen el eftersom jag har så pass mkt kräm i staketet att det kanske inte var jätte nyttigt för en nyfödd fölis.

Vet hästarna att det är ström på tråden så undviker de den.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Att köra röjsåg under allt stängsel är inte möjligt hos oss. Skulle behöva ha en person som bara skottade snö under tråden och röjer brot allt gräs och sly under tängslet. SUCK! Därför har vi agregat som bränner av lite gräs och sånt.

Här skulle det inte funka med trästaket och en eltråd överst. Hur stänger man in dom mindre djuren då? Finns för övrigt en metall "sak" att sätta på el tråden så den går av om något djur fastar i tråden. Se hällre en välstängslad hage med ordentligt med el i trådarna än lösa djur.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Nu gäller ju denna lag inte bara häst utan alla formet av elstängsel. Hur ska man stängsla för får tycker du? Och rovdjuren hur håller man dem ute? Bullerklank?
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Sett fula, fula skador av splittrade trästaket. Och järnstaket. Och fula elrepskador.

Det säkra stängslet finns inte, månne ska det vara tät häck och stenmur då kanske.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

*kl*
Vad alla klagar då....

Jag kan säga att jag välkomnar detta man borde enligt mig förbjuda all form av tråd och band i "ben nivå" som finns idag!

Riktiga trä staket skall det vara med endast 1 tråd högt upp så att inte hästarna kan fastna i den med benen. Jag är livrädd varje dag jag släpper hästarna i en "elhage" tycker detta kommer bli ett bra steg på vägen till en bättre häst hållning!
Nu kommer nog många klaga på mig (som vanligt:angel:)
Det kostar att ha trä ja det gör det men det ÄR det bästa för säkerheten.

EHHH, hur har du tänkt att man ska stängsla då för att stänga ute varg, lo m.fl. rovdjur och hur tusan har du tänkt att man ska göra när man vill ha sambete/växelbete med häst och får på sådär 5-10 hektar beteshage ?

(Säger jag som dessutom knappast kommer att byta ut dom aggregat som vi redan har mot klenare sådana bara för nån fåntratt till politiker har fått för sig att det är synd om barnen som inte har på stängslet att göra).

En annan effekt av det hela är att om man inte får ha ordentliga rovdjurstängsel så kommer tjuvjakten på bl.a. varg och lo öka rejält när bönderna blir less på rovdjursattacker... för att inte tala om risken att förlora ponnyföl pga av rovdjur.

Fast det är klart... om man inte ska ha ordentliga stängsel så kan man ju göra som samerna och låta sina djur driva omkring och beta på andra människors mark istället - det funkar ju för dom och bönder idag är ju lika mycket minoritet som samerna :grin:
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

*kl*
Vad alla klagar då....

Jag kan säga att jag välkomnar detta man borde enligt mig förbjuda all form av tråd och band i "ben nivå" som finns idag!

Riktiga trä staket skall det vara med endast 1 tråd högt upp så att inte hästarna kan fastna i den med benen. Jag är livrädd varje dag jag släpper hästarna i en "elhage" tycker detta kommer bli ett bra steg på vägen till en bättre häst hållning!
Nu kommer nog många klaga på mig (som vanligt:angel:)
Det kostar att ha trä ja det gör det men det ÄR det bästa för säkerheten.

Jag håller emd dig på sätt och vis. Många av hästhagarna är faktiskt stängslade med rep av olika slag.Och de är inte sällan dåligt skötta. Och det kan bli väldigt svåra skärskador om hästar fastnar.

Det är farligt med el, vet flera som rullat sig, fastnat och dött.En häst fastnade med svansen i ett spiralhandtag, dog av elchockerna.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Nu gäller ju denna lag inte bara häst utan alla formet av elstängsel. Hur ska man stängsla för får tycker du? Och rovdjuren hur håller man dem ute? Bullerklank?

Har inget att säga om får då jag inte har med dessa att göra.

*KL*

Jag anser att man inte skall ha el överhuvud taget till djur. Skulle du sätta elstängsel/elband/tråd för dina barn tex?
Skulle inte tro det så låt djuren inte ha det heller.

Jag har sett skador från allt från elstängsel till järn staket.

Den värsta skadan som allt som oftast tvingar ut veterinär är elband och eltråd som inte går av som utlovat och slingrar sig kring benen på hästarna. Även om dessa skador inte alltid medför avlivning men oftast allvarliga skador som påverkar användbarheten av hästen. Jag har undrat åtskilliga gånger hur försäkringsbolagen tänker då de tillåter hästar att vara försäkrade med elband/tråd, måste ju vara en stor kostnad för all eftervård av skador av detta.

En före detta vän till mig fick avliva 2 hästar pga felaktiga elband som ej gick av då hästarna fastnade. Ingen rolig syn att skära loss den ena hästen kan jag tala om (var först på plats). Så elband är totalt värdelöst och borde av djurskydds synpunkt total förbjudas tillsammans med all el i stängsel fram för allt för hästar. Fastnar hästen får den panik av att få stötar och springer då vare sig den sitter fast eller inte.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Den värsta skadan som allt som oftast tvingar ut veterinär är elband och eltråd som inte går av som utlovat och slingrar sig kring benen på hästarna. Även om dessa skador inte alltid medför avlivning men oftast allvarliga skador som påverkar användbarheten av hästen. Jag har undrat åtskilliga gånger hur försäkringsbolagen tänker då de tillåter hästar att vara försäkrade med elband/tråd, måste ju vara en stor kostnad för all eftervård av skador av detta.

En före detta vän till mig fick avliva 2 hästar pga felaktiga elband som ej gick av då hästarna fastnade. Ingen rolig syn att skära loss den ena hästen kan jag tala om (var först på plats). Så elband är totalt värdelöst och borde av djurskydds synpunkt total förbjudas tillsammans med all el i stängsel fram för allt för hästar. Fastnar hästen får den panik av att få stötar och springer då vare sig den sitter fast eller inte.

Jag håller verkligen med dig.
Enligt klinikveterinärer blir det skador jämställa med taggtråd, även om skillnad är att taggtåd trasar medan eltråd skär.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

EHHH, hur har du tänkt att man ska stängsla då för att stänga ute varg, lo m.fl. rovdjur och hur tusan har du tänkt att man ska göra när man vill ha sambete/växelbete med häst och får på sådär 5-10 hektar beteshage ?

En kostnad/avvägnings fråga kanske?

(Säger jag som dessutom knappast kommer att byta ut dom aggregat som vi redan har mot klenare sådana bara för nån fåntratt till politiker har fått för sig att det är synd om barnen som inte har på stängslet att göra).

"En djurskyddsinspektör är i detta nu på väg till dig för att kontrollera att du följer lagen"

En annan effekt av det hela är att om man inte får ha ordentliga rovdjurstängsel så kommer tjuvjakten på bl.a. varg och lo öka rejält när bönderna blir less på rovdjursattacker... för att inte tala om risken att förlora ponnyföl pga av rovdjur.

Man får alltså helt enkelt ha mera koll på sina djur och kanske inte ha fler än man klarar av att kontrollera.

Fast det är klart... om man inte ska ha ordentliga stängsel så kan man ju göra som samerna och låta sina djur driva omkring och beta på andra människors mark istället - det funkar ju för dom och bönder idag är ju lika mycket minoritet som samerna :grin:

Skulle det där vara roligt eller?
Bönder har misskött sina djur i många år och när det börjar bli kostsamt att ha en bra djurhållning då gnälls det som bara den. Se bara på svin gårdarna.:cry:
Kommer ihåg debatten om taggtrådens vara och inte vara den största orsaken till att de vill ha kvar den är att den är billig och relativt underhålls fri.:crazy:
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Hur många stängsel tror du att det överhuvudtaget existerar som funkar på på såväl häst, får och nöt och som går att sätta på beteshagar på flera hektar ?

Har du ens någon susning om vad träplank kostar per löpmeter ?

Ska du ha bara plankstaket till alla djur så blir det inga djur på bete, det blir för dyrt och du kommer då att få leva på mat som importeras från Argentina.

Det är inte bara hästhållning som behöver stängsel, det behövs rejäla stängsel för köttdjur, för mjölkkor, för energiskog under etableringsfasen, för grönsaksodlingar, för att inte rovdjur ska gräva sig in i hönsgårdar, för att stänga ute rovdjur från lammen etc.

Vi har redan alldeles för billig mat... bönderna gnäller när det kostar pengar helt enkelt för att för att det inte finns några marginaler idag, vi har bland de lägsta avräkningspriserna i EU på att sälja slaktdjur till slakteriet - utan EU-bidragen skulle det vara en fullständig omöjlighet att överhuvudtaget bedriva jordbruk i Sverige.

Och då kommer du och tycker att dom ska ha stängsel som kostar 150 kr per meter :eek: (plank som sitter tillräckligt tätt för att hålla ute rovdjur + färg hamnar på minst dom pengarna)

Visst kan väl Sveriges jordbrukare ha plankstaket, men det kräver att du betalar väldigt mycket mer för maten som du stoppar i dig... och bara för att du är självisk nog för att inte ha din häst i en riktig beteshage så funkar inte den typen av djurhållning i större skala, bete är en absolut nödvändighet för att hålla nere foderkostnaderna så att du kan köpa billig oxfilet och billig korv.

Likaväl som att du skulle behöva betala det tiodubbla för maten om du tror att man idag kan ha en herde som håller reda på 10-20 djur, en fullständigt utopi.

Den dagen du betalar 1500:- kilot för nötkött så ska jag med glädje livnära mig på att valla omkring en handfull djur på skogsbete utan ett elstängsel så långt ögat kan se.
 
Senast ändrad:
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

jag har ingen koll på hur mkt 5 joule är, men almänt tycker jag det är bra att man inte får ha så jäkla starka aggregat. såna är farliga båda för människor och hästar, fastnar man eller blir liggande på ett sånt så stannar hjärtat. :crazy:

jag har knapt nån el alls i mina staket nu (om jag öht har den påslagen), det är inte så mkt som behövs för att hålla hästarna inne så länge dom har mat och trevliga hagar..... ser hellre att dom rymmer än fastnar. hade jag haft hästarna vid en stor väg så hade jag aldrig i livet vågat ha små tunna eltrådar, bor man så dåligt får man ha rejäla trästaket. blir helt mörkrädd när jag ser hästar gå bredvid motorvägen med jättelåga stängsel som dom skulle kunde skritta över. :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 597
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 681
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med 1 januari tar det två dagar för PostNord att dela ut expressleveranser på längre sträckor. Det här ställer till stora...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: Similitude
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lyckat EM på hemmaplan i Göteborg laddar nu hoppryttarna om inför världsfinalen i Barcelona 28 september-1 oktober. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp