Bukefalos 28 år!

Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Och då kommer du och tycker att dom ska ha stängsel som kostar 150 kr per meter :eek: (plank som sitter tillräckligt tätt för att hålla ute rovdjur + färg hamnar på minst dom pengarna)
.

Glömt inte uppsättningskostnaden, till den lär inte de där 150 kr meter räcka. Än mindre t ex här, där vi talar sten, sten och så lite mer sten. Bara att hyra in entreprenör för att få ner ett helt vanligt, simpelt villastaket kostar multum, iom att det blir så mycket jobb att få ner plintar etc då det är så förbenat med sten.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Ja jag vet vad det kostar...
Jag har själv satt upp staket samt betalat räkningen så jag VET vad det kostar.
Allt detta intresserar just det ingen. Bönder har misskött sina djur bra länge i många fall och jag kan tycka att det borde bli ett stopp för det.
Visst ett elstängsel kanske inte en ko tar så står skada ifrån, då kor spenderar större delen av sin tid med att äta.

Dock så anser jag att det inte skall finnas eltråd/band då det vistas hästar i hagen, så vill man ha får och hästar så får man sätta upp riktiga staket. Hoppas verkligen det blir ett förbud mot el i häst hagar iaf.

Och Ja jag anser att bönder gnäller för mycket på småsaker. De får helt enkelt gilla läget! Djurskydd går före inkomster satsar man rätt från början istället för att snåla så går det bra i slutändan med.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

...

(Säger jag som dessutom knappast kommer att byta ut dom aggregat som vi redan har mot klenare sådana bara för nån fåntratt till politiker har fått för sig att det är synd om barnen som inte har på stängslet att göra).
...

Som jag förstod det av ATL (Ridsport hade bara tagit delar av artikeln) är det bara NYA aggregat som den här regeln gäller, inte befintliga. Det hade tydligen redan börjat märkas en viss hamstring.

Jag tänker också köpa på mig ett par aggregat, så jag har i reserv :angel:
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Dock så anser jag att det inte skall finnas eltråd/band då det vistas hästar i hagen, så vill man ha får och hästar så får man sätta upp riktiga staket. Hoppas verkligen det blir ett förbud mot el i häst hagar iaf.
.

Men VAD baserar du det på, förutom personligt tyckande?
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Men inser du inte att det just är avsaknaden av inkommster som många gånger driver fram en djurhållning där djurskyddet inte står i centrum utan där kostnadseffektivitetet står i centrum bara för att jordbrukaren ifråga ska kunna föda sig själv.

Ju mer ekonomiska gissel du lägger på bönderna desto sämre blir djurskyddet, djurskydd kostar pengar och då måste man få betalt för sina varor för att ha råd med en för djuren optimal miljö.

Du tycks tro att bönder sitter och rullar tummarna hela dagarna...

Under 70 talet var den genomsnittliga gården på sådär 10-15 hektar, idag räcker inte det ens till att ge en 20% inkommst - möjligtvis att man kan föda en deltidstjänst på 25 hektar om man redan har maskinerna och byggnaderna.

Ska du bygga helt nytt för fårhållning idag så behöver du bortåt 800-900 tackor (som ger slaktlamm) för att det ska gå runt och att du kan ta ut lön... eller sådär 350 dikor (som då ger kalvar för slakt).

Jag tror inte att du har en blekaste aning om vad som krävs för att hålla igång ett jordbruk idag, det är inte bara att bygga nytt.

Samma ekonomiska principer gäller för att hålla ston, som då ger föl som kan säljas... utan elstängsel så kommer många hästuppfödare att få lägga ner verksamheten också förutom de mer "tradionella" bönderna.

För dig som bara har djurhållningen som fritidsnöje och kanske är född med en silversked i munnen är det en sak, men om man ska leva på sin djurhållning så är marginalerna väldigt snäva och varje krona måste vridas och vändas på.

Idag är svenska bönder ett utrotningshotat släkte... det har varit perioder när det nästan dagligen har varit jordbrukare som har varit tvungna att lägga ner och medelåldern på bönderna som är aktiva blir allt högre.

Men du kan ju köpa din mat från utländska bönder istället, den flygs hit i stora bränsleslukande flygplan och där i utlandet skulle dom ju aldrig få för sig att använda elstängsel.. eller jo, dom kommer nog garanterat använda det stängsel som är billigast :grin:
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Du tycker inte att du generalliserar?:grin:

Ja det gör jag. Och det vet jag att jag gör med.
Det finns de bönder som kan driva jättegårdar samtidigt som djurskyddet uppehålls och de som knappt kan driva en 1 mans gård utan att det blir problem.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Nu håller iofs inte min veterinär med om det. Alla stakettyper kan orsaka skador. Elband/elrep är inte överrepresenterade procentuellt sett. Något som däremot ÄR överrepresenterade är skador från dåligt skötta staket, oavsett stängsel.

Jag har som sagt sett fula fula skador från ALLA stängseltyper. Ett 110% säkert stängsel finns inte, det säkraste borde vara stenmur eller liknande dock.

Men det går utmärkt att se till att ha elstängsel som är väl spända, med korrekt strömstyrka för de hästar som annars har dålig respekt, och säkerhetsutlösning om någon häst fastnar.

Du har en snedbild av skaderisk och skadefrekvens för el, och tycker personligen inte om det, vilket är helt okej. Men därifrån till att försöka få det till något allmänt förankrat är väl magstarkt.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Nu håller iofs inte min veterinär med om det. Alla stakettyper kan orsaka skador. Elband/elrep är inte överrepresenterade procentuellt sett. Något som däremot ÄR överrepresenterade är skador från dåligt skötta staket, oavsett stängsel.

Då undrar jag vad de 10 talet veterinärer jag pratat med har för snedvriden syn på elstängsel:o Dock stämmer det att skador från dåligt skötta staket är högre än från väl skötta.

Jag har som sagt sett fula fula skador från ALLA stängseltyper. Ett 110% säkert stängsel finns inte, det säkraste borde vara stenmur eller liknande dock.

Det har jag med men jag har sällan sett så mycket skador som från elband/tråd. Allt från bränn skador till avslitna senor osv.

Men det går utmärkt att se till att ha elstängsel som är väl spända, med korrekt strömstyrka för de hästar som annars har dålig respekt, och säkerhetsutlösning om någon häst fastnar.

Inte i min värld min vän, inte i min värld.:cry:

Du har en snedbild av skaderisk och skadefrekvens för el, och tycker personligen inte om det, vilket är helt okej. Men därifrån till att försöka få det till något allmänt förankrat är väl magstarkt.

Nej det har jag inte prata du med fler veterinärer om hästars skador så får du se. Det är fler än jag även här på buke som har samma bild som jag.:idea:
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Då undrar jag vad de 10 talet veterinärer jag pratat med har för snedvriden syn på elstängsel:o Dock stämmer det att skador från dåligt skötta staket är högre än från väl skötta.

Månne att de missat den lilla informationen att elstängsel är vanligaste stängseltypen. Så att de totalt sett får in mer sådana skador än av trästaket säger ingenting om att elstängsel är farligare.

Om du får in 100 staketskador, där 80 st är från elstängsel och 20 st från trästängsel kan man inte säga att el är mkt farligare än trä utan att veta HUR MÅNGA hästar som totalt går bakom resp stängsel.

Om du har 500 hästar, 400 går på el, 50 på trä och 50 på järn, så innebär det att 40% av hästarna som gick på trä skadade sig på stängslet medan 16% av hästarna som gick på el skadade sig. Vilket är farligast - det som det kom in 80 skador av, eller det som det kom in 20 skador av?

Du kan aldrig bedöma en skadefrekvens utan att veta hur stor del av totalpopulationen som har samma förutsättning. Och elstängsel är det i särklass vanligaste sättet att stänga in häst - alltså kommer det antalsmässigt sett komma in flest elstängselskador. Men det behöver ingenstans betyda att det procentuellt sett är större skaderisk på el.

Det dina veterinärer påstår motsägs rakt av av 'mina' veterinärer. Så säkert svar i frågan kräver mer än så. Försäkringsbolagsstatistik borde man kunna komma en bit på vägen med, men det återstår fortfarande att göra en stor enkät i hästsverige för att verkligen få fram ett underlag att beräka hur stor del de där X staketskadorna innebär. Och det är det du mfl missar.

Det har jag med men jag har sällan sett så mycket skador som från elband/tråd. Allt från bränn skador till avslitna senor osv.
Kanske ska fundera varför du sett så mycket skador överlag? Jag har haft ytterst få stängselskador på mina genom åren, och då är jag såpass 'gammal' att en stor del av åren är bakom taggtråd..


Inte i min värld min vän, inte i min värld.:cry:
nej DIN värld ja, men du kan inte för att du personligen tycker och vill en sak kan du inte försöka få det att bli ett faktum. I din värld är elstängsel pest och elände och livsfarliga oavsett. Men de är inte det i verkligheten.

VAD anser DU är farligt med en korrekt spänd tråd, med korrekt strömstyrka, korrekt synlilghet samt med säkerhetsutlösare som skär av repet vid X belastning? Vad gör det till en större risk än risken att få splitter och stickskador av ett trä-/plast-/järnstaket?
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

VAD anser DU är farligt med en korrekt spänd tråd, med korrekt strömstyrka, korrekt synlilghet samt med säkerhetsutlösare som skär av repet vid X belastning? Vad gör det till en större risk än risken att få splitter och stickskador av ett trä-/plast-/järnstaket?


Jag upplever det som det är mycket mer vanligt med dåliga elstaket än vad det är med dåliga järn o trästaket.
Det som många slarvar med är spändheten o trådkvaliten.Vad jag kan se.

Vad strömstyrkan ligger på, om det finns ström öht är ju svårt att se med blotta anblicken.

Jag har franska elband och de känns säkra.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Frågan är om det eg slarvas mer, eller om det syns mer för det finns mer elstaket, och det syns med blotta ögat när en eltråd hänger jmf med ett halvruttet staket?

Men generellt håller jag med dig, det är många staket som borde ses över och fixas till. Mina egna just nu t ex.
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Häftig statistik du kommer med:angel:
PL

Du som är vet borde ju sett dina elbands skador eller är det bara distriktare som ser dom. (vet inte hur du jobbar)

Jag har fått avliva 2 hästar som jag varit med på plats och fått berättat om flertalet av de jag jobbat med genom åren. Där efter kan det tilläggas att alla brännskador som kommer av att hästarna sätter foten fel och får en stöt får "panik" och rusar iväg. Dåligt skötta staket/band/tråd har en inverkan med men ett dåligt skött trä/järn staket är fortfarande bättre än ett dåligt skött band/tråd. dessutom brukar folk som har trä staket sköta dessa mycket bättre än folk med el staket!
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Nej jag har inte sett särskilt mkt elbandsskador o kan inte påminna mig någon riktigt allvarlig.
Behövt avliva en häst som fastnat i elrep, samt sett några halvallvarliga skador.
Fasta stängsel en bruten nacke samt några stakningsskador.
Behandlar för närvarande en ful skada efter elwire.
Med tanke på den utbredda användningen av elband så ser jag definitivt inte dessa som något stort problem.
PL
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

*kl*

Och med denna nya lag innebär att i år är sista sommaren hingstarna får gå på bete.. :crazy:
Jag vill inte ha en flock unghingstar drällandes bland grannarnas betäckningston osv. (Tror inte travisfolket skulle uppskatta en Tinker/IC-pappa till sina telingar)
Tja inte bland mina betäckningsston heller för den del..
Och 'gammelhingsten' ja han får väl klara sig i en liten träpaddock då.. :(
 
Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Kan inte svara på det på rak arm eftersom jag har ett gammalt aggregat som det inte längre går att läsa nått på som täcker alla hagar hemma,dvs ca 4-5 ha.
Men mäter jag så har jag mellan 4,5-7 på mätarn beroende på vart jag mäter och nu i grabbarnas vinterhage tror jag att det ligger på 4,5.

Tror att jag mätt upp till 9 vid aggregatet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 601
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 681
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Hästnyheter Från och med 1 januari tar det två dagar för PostNord att dela ut expressleveranser på längre sträckor. Det här ställer till stora...
2
Svar
34
· Visningar
1 620
Senast: Similitude
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lyckat EM på hemmaplan i Göteborg laddar nu hoppryttarna om inför världsfinalen i Barcelona 28 september-1 oktober. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp