Sätta igång fjording efter vila

Ricco

Trådstartare
Vår 6 åriga fjording fick överben på båda frambenen i vintras, hon motionerades då lite lugnare i ca 1 månad och vilade någon vecka innan hon småningom sattes igång igen. Nu i somras började dock överbenen att växa igen och hon fick vila ca 1 månad igen. Överbenen fortsatte vara aktiva så veterinär tillkallades. Veterinären föreslog ytterligare 2 veckors hagvila och frysning om det inte hjälpte. Vi ringde och beställde frysning direkt för vi tyckte att överbenen var rätt så stora redan vid det laget och att det fanns risk för att de börjat trycka på senan.
Nu är hästen röntgad och fryst och har stått i ca 1 månad. Hon har fortfarande några veckor kvar av vilan som rekommenderades (1,5-2 mån). Men jag börjar fundera lite smått hur det är bäst att sätta igång henne? Skritta för hand? hur länge? När är det dags att börja rida/köra? Någon som kan hjälpa mig? Har aldrig behövt sätta igång en häst tidigare... :crazy::confused::)
 
Jag håller med @Pancakes . Hör med veterinären och få ett igångsättningsschema!
Pratade med mamma, som var med hästen och frysas och hon sa att hon fick instruktioner om hur hästen skulle sättas igång. (lite missförstånd där när man bor på olika håll...) :o Om en månad borde hästen kunna ridas normalt. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
697
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 048
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp