Bukefalos 28 år!

Sätta in pengar i eget AB?

Aliche

Trådstartare
Om man vill sätta in av sina privata pengar i sitt eget AB, hur går man då tillväga? Alltså inte start aktiekapitalet utan en insättning som ett tillskott.
Google var inte så hjälpsamt tyvärr och efter tidigare......"missförstånd" i telefon med SKV (en handläggare sa en sak som sen visade sig inte stämma och förstörde en hel del för oss) så vill jag ha allt skriftligt från flera källor och SKVs svarstid på mail är ca 1 vecka eller mer ibland. Tänkte därför under väntetiden på dom att jag frågar allvetande Buke :)
Ska man meddela SKV på nåt sätt så det inte räknas som en inkomst?
 
Jag hade för enkelhetens skull gjort det som ett lån från mig till företaget och givetvis haft alla papper som krävs för det i ordning med återbetalningstid/avbetalning osv och tagit in det i bokföringen även där som ett lån.
 
Jag hade för enkelhetens skull gjort det som ett lån från mig till företaget och givetvis haft alla papper som krävs för det i ordning med återbetalningstid/avbetalning osv och tagit in det i bokföringen även där som ett lån.
Ah, det låter vettigt iofs, är det blanketter från SKV då antar jag? Kan man sätta en 0% ränta eftersom jag har inget behov att som privatperson tjäna på lånet?
 
Ah, det låter vettigt iofs, är det blanketter från SKV då antar jag? Kan man sätta en 0% ränta eftersom jag har inget behov att som privatperson tjäna på lånet?

Jag hade nog vänt mig till banken för att få det korrekt med lånehandlingar %-sats och villkor och sen ta upp det i bokföringen som vilket annat lån som helst. Skatteverket behöver man inte kontakta för att företaget tar ett lån, om inget har ändrats drastiskt sen jag hade företag.
 
Du sätter in pengar på AB s konto. Bokför det som lån från aktieägare- om det är det du är annars övrigt lån. Det kommer upp på balansräkningen och påverkar inte resultatet.

Sedan om du vill ta ut ränta får du kolla då lämplig räntesats för att du inte ska bli extra beskattad. Räntan får du betala 30% på, den bokförs som ränta och påverkar resultatet negativt såklart. Du behöver inte ta ut någon ränta.
 
Jag sätter bara över pengarna och bokför det som skuld till aktieägare (kommer inte ihåg kontot i huvudet). När jag sedan för tillbaka pengarna vänder jag bara verifikationen.

Tar inte ut någon ränta, då det hittills inte rört sig mer än om några dagar, men om jag hade tagit ut ränta hade jag skrivit en lånehandling, troligen finns en uppsjö mallar på nätet.

Glöm inte att göra en kontrolluppgift vid årsslutet på räntan om du tar ut någon.
 
Jag sätter bara över pengarna och bokför det som skuld till aktieägare (kommer inte ihåg kontot i huvudet). När jag sedan för tillbaka pengarna vänder jag bara verifikationen.

Tar inte ut någon ränta, då det hittills inte rört sig mer än om några dagar, men om jag hade tagit ut ränta hade jag skrivit en lånehandling, troligen finns en uppsjö mallar på nätet.

Glöm inte att göra en kontrolluppgift vid årsslutet på räntan om du tar ut någon.

Glöm inte heller att hålla inne 30% preliminärskatt från utbetalningen som ska till Skatteverket.
 

Liknande trådar

Äldre För en tid sedan fick jag en förfrågan om att teckna två stycken blyertsporträtt till ett par med hundar. Vi kom överens om att jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 674
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp