Såg min valp för första gången....

H

HaRLeKIn

... i helgen. En blandning av schäfer/new foundland/golden o bordercollie. Jag var lite nervös för hur hon skulle se ut men hon var SÅÅÅÅ söt. Såg ut som en labbe men lite ludnare, helsvart med lite vitt på hakan o bröstet. Hon ska heta Smilla.

Nån mer som har sådana här gatukorsningar? Hur trivs ni med dem??
 
Sv: Såg min valp för första gången....

vad ska du ha henne till...??

Rent generellt är jag väldigt skeptisk till såna här korsningar... Fullständigt olika raser, fullständigt onödigt och dessutom går de flesta såna här korsningar som sällskapshundar(!!). Har en sån här i min allmänlydnadskurs, go hund på alla sätt och vis, men hon kräver hur mycket som helst, tyvärr kan inte ägaren ge henne det så hon är en plåga... Kan inte förstå syftet med att avla fram en sån här hund och kan inte heller förstå varför man köper en sån hund. Men marknad finns det, annars hade det inte tillverkats så många....


//E
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag skulle inte vilja ha nån korsning med vall i, men nu ska man inte klanka på dej som nu är glad över din hund.
Så grattis då :)
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Åh, spännande. Jag ska få se min nye på lördag ;). MEN min förre hund var av raserna: Golden/Jämthund/Stövare/Schäfer/Karelsk Björnhund..Bättre hund i psyke fick man leta efter. Genom årena har vi: Gått lydnadskurser på Brukshundsklubben, varit med på träningshelger, gjort BOK provet, tävlat Lydnad samt varit med i Brukshundsklubbens parad när Handikapp WM invigdes i min förre hemstad samt varit med i en utställning för blandraser (BIS 4 blev vi) Vi har även spårat lite (för skojs skull)....Spår var inte hennes starka sida TROTS alla jaktraser...hon hade heller ingen jaktinstinkt....var bara lydig och snäll och en som man kunde lita på i alla tänkbara lägen :). Lycka till med valpen !

Ps: Ordförande i våran Brukshundsklubb hade en blandras ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Såg min valp för första gången....

lady_vip skrev:
vad ska du ha henne till...??

Rent generellt är jag väldigt skeptisk till såna här korsningar... Fullständigt olika raser, fullständigt onödigt och dessutom går de flesta såna här korsningar som sällskapshundar(!!). Har en sån här i min allmänlydnadskurs, go hund på alla sätt och vis, men hon kräver hur mycket som helst, tyvärr kan inte ägaren ge henne det så hon är en plåga... Kan inte förstå syftet med att avla fram en sån här hund och kan inte heller förstå varför man köper en sån hund. Men marknad finns det, annars hade det inte tillverkats så många....


//E

Nog det mest onödiga stroppiga, överlägsa inlägg jag sett här hittills tror jag. Låt henne va glad för sin valp, vad har du för rätt o dissa den? du har ju inte en aning om hur den kommer att bli, eller hur.
Själv har stött på ett oräkneligt antal underbara blandraser i mina dar. :banana:
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Håller med Olius!

Grattis till din valp, och all lycka med den! :bow:

Själc får jag hem min lille skrutt om 13 dagar, en halv evighet känns det som!! :p

Vi har redan skaffat allt man behöver för att sköta den lille, en hel massa saker blev det... Men leksaker kan man aldrig få tillräckligt med, om man vill skona möblemanget såklart! :angel: ;)

Hoppas på bild inom kort!

Här kommer en bild på Arne i alla fall:

arne_o_leksak_27dagar_orig_SE.jpg
Här är han 27 dygn gammal, och redan tränar han för att bli stor och stark!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

lady_vip skrev:
vad ska du ha henne till...??

Rent generellt är jag väldigt skeptisk till såna här korsningar... Fullständigt olika raser, fullständigt onödigt och dessutom går de flesta såna här korsningar som sällskapshundar(!!). Har en sån här i min allmänlydnadskurs, go hund på alla sätt och vis, men hon kräver hur mycket som helst, tyvärr kan inte ägaren ge henne det så hon är en plåga... Kan inte förstå syftet med att avla fram en sån här hund och kan inte heller förstå varför man köper en sån hund. Men marknad finns det, annars hade det inte tillverkats så många....


//E

Håller med helt. Och är man nu säker och nöjd med sitt val av hund så kan man säkert vara glad trots att alla inte apar efter och håller med. Men med de raserna i hunden hoppas jag för din egen skull att du sett till att föräldrarna är hälsoundersökta - höftleds/armbågsröntgade och ögonlysta utan anmärkning med tanke på de hälsoproblem som finns inom raserna.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Mina hundar har flera blandisar som kompisar. Hur trevliga hundar som helst, även om jag själv inte skulle vilja ha blandras.
En är schäfer/bordercollie, en är schäfer/bordercollie/schnauzer+mer....sen så känner vi några till också, men jag vet inte vad de har för ras.
Båda är ganska krävande (antar att det är pga bordercollie-korsningen...), men jättesnälla och trevliga.

Hur lång tid är det kvar till valpen kommer hem då?
 
Sv: Såg min valp för första gången....

"du har ju inte en aning om hur den kommer att bli, eller hur."

Det var väl just det Vip poängterade, att man just inte vet hur den kommer bli. Helt omöjligt att veta när det dels är många olika raser med och dels att de är från olika grupper.
Men har man inget problem med ett sådant hundägande så varsågod.
Min syster hade en omplaceringskorsning förut ett tag så det är inte det, fast han var en "F-etta" dvs Greyhound och Husky, det var en poäng nånstans därbak i aveln på honom (innan han kom till ett pucko och allt gick åt he :devil: te).
Jag har svårt att hitta avelsyftet med korsningar av det här slaget och det är svårt att pussla ihop rätt ägare med rätt kunskaper och intessen med rätt hund.
Därför bland annat är jag emot blandrasavel, för att det är så många som hamnar fel pga för hög skärpa (fasten det är typ Lab i) eller något annat man inte hade räknat med.
Det och att hundstallarna och alla hundar som avlivas i ung ålder borde vara noll. Det är många som blir över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Såg min valp för första gången....

Har man jobbat på hundstall, och tagit hand om vanskötta,borttappade hunda,hundar vars ägare arresterats, hundar som bliver omhändertagan av polis pga av ex aggerivitet och hundar som omplaceras pga tidsbrist,allergi eller "ändrade familje förhållane" så suckar man över varje blandraskull som föds.

Majoriten av hundar på hundstall ÄR korsningar, oftast med rottis/schäfer/bc/lab
hanhundar omkring året.
Problemen är flera.
1, Det är ofta KRÄVANDE hundar som behöver komma till seriösa hem, 90% av folk som är seriösa och träna ex bruks köper renrasigt. Majoriteten av hundar kommer bli s.k sällskapshundar hos förstgångshundägare med barn...
2. De är sällan BRA hundar som används i blandras avel. Har du en rottistik som upfyller alla krav för avel - inte tusan parar du den med grannens välmetrierade labbe?!
3. Därmed är det sällan man kan spåra sjukdomar och mentalitet längre bak i släkten speciellt eftersom man inte kan veta vilka anlag som slår igenom på indeviden.
4. Så länge det finns köpare kommer det att prococeras valpar.

Jag har inget emot att ex. köpa en VUXEN blandras - men inte valpar.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Har man kunskap att hantera samt intresse av att ta hand om en blandis som vuxen är det en sak, att aktivt bidra till att fler föds en annan. Visst att trådmakaren kan vara hur lämplig som helst och att hunden får ett långt bra liv hos henne, men resten av kullen då?
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Olius skrev:
Nog det mest onödiga stroppiga, överlägsa inlägg jag sett här hittills tror jag. Låt henne va glad för sin valp, vad har du för rätt o dissa den? du har ju inte en aning om hur den kommer att bli, eller hur.
Själv har stött på ett oräkneligt antal underbara blandraser i mina dar. :banana:


Och du, vet du hur många fasansfulla exemplar jag har stött på...? Jag är inte på något sett stroppig, träffar mellan 50 och 100 hundar i veckan och ser en enorm skillnad på hundägare till renraser och blandraser, för som vi alla vet är det sällan hunden det är fel på.

Det är pga mina erfarenheter av gatukorsningar som jag är så totalt emot det, förstår inte hur man är funtad i huvudet när man korsar och blandar hej vilt så här.
Så mitt tips till dig innan du dömmer mig är att läsa alla annonser på blocket om dessa omplaceringar och valpar som säljs, ta kontakt med hundis och fråga hur stor procent av deras omplaceringar som är just sådana här stora korsingar av diverse krävande hundar. Dessutom rekommenderar jag dig att läsa genetik och ta en titt på HD-status osv.

Jag har själv blandras, men jag visste definitivt vad jag köpte, har gått på kurs sedan dag ett och har använt min hund till precis det jag ville. Hon har dessutom föräldrar som är CH-titlade och var väldigt planerad, pga att den sortens jakthund blev sämre och sämre så de gjorde lite försök med bra individer för att få bättre. Försöken lyckades, men vi vill inte avla vidare på andra genarationen pga genriskerna. DET är en bra blandras och rena fakta.

//E
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag har inget som helst emot blandraser.
Tycker att de ofta är bättre hundar.

Jag har själv en blandning mellan långhårig schäfer, schäfer, boarder collie, collie, rotweiler och labrador. 2 år gammal.
Han är en underbar hund, trots sin energi. Han är väldigt lättlärd och intelligent. Kunde inte blivit bättre.
Jag har tjänat många tusen på honom då han även lånas ut till ett filmbolag, och används i mitt och pappas filmbolag också. Det är möjligt att vissa korsningar kan bli misslyckade men jag har aldrig stött på någon sådan.
Lycanthropee
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Många har uppfattningen av att blandraser är bättre hundar, de är dessutom friskare tror många "svenssons". En blandras blir precis lika bra som en renras beroende på engagemanget av ägaren, könner en tjej som tävlar ELIT lydnad med sin blandras, så det är inte det som är kruxet.

Det är mörkertalet... Som sagt, hundratals avlivas innan de fyllt året. Har själv tränat en blandis BC/rottis under många år som snetänder så fort en utmärkande hund är nära (vit hund, prickig hund sov), detta beroende på gentiken i den hunden... Dessutom är det få som röntgar sina hundar, de MH-testar inte och har kanske inte heller det bästa materialet.

Många köper en stor blandis för billiga pengar, sen ska de inte göra något med hunden, den blir olycklig och får då många ovanor. Vissa blir aggressiva, andra helhispiga, visa apatiska... Detta finns ju inom renraser också, men där har de fler garantier, du får lägga ut mer pengar och oftast en uppfödare som är mer engagerad.

Som sagt, ta en titt hos hundis så ska du få se på blandraser... De kan visst få finnas och har samma rättigheter som andra hundar, men man behöver inte tillverka fler för "de är ju så söta", eller "jag ville ha valpar på min tik" (som är den sämsta ursäkten av alla)

//E
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Avskyr annonser i stilen med "hane sökes för parning" och allt man kräver är att hanhundsägaren själv tar sej dit tiken finns... oh så genomtänkt.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Gå in på närmaste hundstall, så förstår du varför vi är negativt inställda till blandrasavel.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Vad ska du ha henne till???? Tänk om nån sa så om dig när du föddes =( Hon är faktiskt inte helt okänd, mamman är helt underbar, pappan med, bara för att det är en blandras behöver det inte bil fel! Tänker du så om en svart människa får barn med en vit oxå? O de sedan får med en gul??? Bara som exempel!! Denna tråd var till för sådana som redan HAR en korsning inte av skeptiker, så det så!!!
 

Liknande trådar

H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Angely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp