Såg min valp för första gången....

Sv: Såg min valp för första gången....

Du missade visst att jag också har en korsning så jag är inte skeptiker bara sådär, men jag anser faktiskt att denna typen av blandrasn är fullständigt onödig och hade du vetat lite om blandraser, mer än att "de flesta är trevliga" så kanske du hade resonerat annorlunda. Hur vet du förresten att föräldrarna är friska?

Hästar och hundar är f.ö. inte jämförbara, hästar tänker likadant häst som häst, kroppsform och storlek skiljer. Hundar finns i en uppsjö med helt olika genetik. Att korsa hundar är som att korsa häst och zebra. Dessutom skiljer domestiseringen väldigt mycket.

// E- återkommer med nytt tangentbord, syrran har spillt i detta
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Vaddå...jag har Sch/bc blandningar och bor på landet...det räcker gott alla dar i veckan.....
Den absolut vildaste och yraste är renrasen......
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag har en blandis 75% bordercollie och 25% labrador. En lysande korsning tycker jag. Vallet har inte alls slagit igenom mycket. Mer isf mathysterin från Labben. Har du nån bild på henne?
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Det fick jag faktiskt beröm för en gång. (Minns bara inte vem som sa det? *hmm*) Att jag har lagt hela min träning på vad hunden tycker är roligt och jag resonerar som så att jag kommer att träna det med min yngre som hon tycker är skoj. Men eftersom att jag håller på med utställning (nåja... men skulle jag få en snygging så visst skulle jag ställa ut...), apportering/jakt, viltspår, bruks (spår och vill träna sök) och lydnad och har erfarenhet av allt och tycker att allt är lika skoj, så har jag en rätt så bra grundplåt :)

Jag vet ju hur mycket som krävs oavsett! Jag skaffar en hund för att hålla på med en sak och blir det inte så så blir det inte utan då gör vi det andra istället och jag tycker att det är lika skoj. Men jag har sån tur så min äldre går i allt. TJH är det enda vi inte gjort. Men jag tycker inte att vi har tid. Min yngre visste jag från dag 1 att hon inte riktigt var rätt ämne. Hon har inte 110% jobba. Jag litar inte riktigt på att hon inte lägger av. Men nu när hon är vuxen så har jag insett att jag nog underskattat henne... Hon hade gått... Men nu känns det försent. Sen har jag blivit skrämd att man måste orka lyfta sin hund och det gör jag nog inte direkt :D

Sen grinar jag heller inte för att det går dåligt utan är bra på att tänka på det som går bra och jag ger mig inte. Men jag brukar skriva låååånga mail till var och varannan person och gnälla av mig lite och sen är det bara nya tag igen! :bump: Men skulle jag få en hund som inte ville göra nått så hade jag nöjt mig med det också. Då får vi väl vara underhållstanter på klubben eller nått :p
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag var iaf jättestolt över min blandras vovve Gizmo så vacker var han..Här är en bild. Blanding Border Collie/Golden/Labbe
http://i4.photobucket.com/albums/y143/LeMarquise/DSC00003.jpg
Men tyvärr fick vi ta bort honom på grund av grava HD problem han blev bara sju månader.

Nu har vi en renrasig Golden..här är en bild på Farin som jag älskar såååå mycket och han är så himlans vacker :D
http://i4.photobucket.com/albums/y143/LeMarquise/BibbioFarin009.jpg
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jajja, jag tycker inte man ska prisa den renrasiga aveln så hårt nuförtiden. Även om man köper en renrasig så kan man ärligt talat aldrig riktigt vara säker på vad man får som vuxen...inte i våra dagar anser jag. För 20 år sedan kanske man kunnat vara tvärsäker, men nu när man ser hur hårt det avlas och vad som kommer med den aveln i form av defekter på var och varnannan renras...så är jag tveksam till att den renrasiga aveln är så himla bra som det sägs...Och varför måste man ifrågasätta en som köper blandras med att: hoppas du har intresset kvar när den blir stor...Isåfall tycker jag man kan ifrågasätta alla som köper hund...för i grund och botten så kan man aldrig veta vad för slags hund det blir som vuxen...blandras som renras. Själv kritiserar jag ingen vad det gäller den enskildes val av ras...det är inte min sak att bedömma hur lämplig hund respektive ägare är för dennes val. Har nyligen tagit hem min valp...och ärligt talat ingen renrasig. Jag var inne på renrsiga spåret, men jag sa även att: antingen snubblar jag bara över något som känns helt rätt. Raserna i hunden får vanligt folk att kritisera...men ärligt talat: rör mig inte i ryggen eftersom jag känner dessa raser väl och har erfarenhet av dessa...så själv vet jag vad jag ger mig in på och vad som ev kommas skall....eller inte. Så sa förståsigpåare om min förre hund också..5 jaktraser. Dom sa: du kommer aldrig kunna ha henne lös..eftersom hon antagligen bara kommer att jaga...osv. Synd för dom då att hon hade noll jaktinstinkt och att jag faktiskt tog mitt ansvar redan i valpstadiet och INTE stimmulerade något som kanske låg latent och att jag tog mig tid att fixa en perfekt lydnad.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Tycker man ska få ha vilken hund man vill. Men på ett sätt är det ju synd att de avlar sönder djur när man blandar raser. Eftersom man inte vet vad man får. Men man kan ju ha tur :)
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Avla sönder görs även inom den renrasiga aveln...du vet: höftledsproblem, ryggproblem, exsem osv...som inte funnits där förut. Så man kan vrida och vända på allt, men tycker att många många raser inom renras är för hårt avlade samt att vissa godkända raser aldrig skulle få funnits pga för mycket problem...
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Mynta2 skrev:
Avla sönder görs även inom den renrasiga aveln...du vet: höftledsproblem, ryggproblem, exsem osv...som inte funnits där förut. Så man kan vrida och vända på allt, men tycker att många många raser inom renras är för hårt avlade samt att vissa godkända raser aldrig skulle få funnits pga för mycket problem...

Ja det var ju det jag menade. Man får ha vilken hund man vill bara den är älskad ju :) Har ju haft blandras själv...se bilden i tidigare inlägg och han var sååå vacker och jag älskade honom massor
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag har också en blandis! Jakt labrador och hamilton stövare. Vi har haft OTROLIGT tur med henne om man säger så. Har förstått att en del syskon inte ska ha varit så lätta. Jag skulle kunna köpa en blandras igen, men om man ska ha en 1:a hund anser jag att blandras inte är att rekomendera!

Vi kunde inte alls mycket om hundar när vi köpte dom. Eller båda mina föräldrar har haft hund, men det var ju väldigt länge sedan. Åkte och tittade på en kull med valpar och fastnade direkt! Pappa som har mest hundvana valde ut den minsta och försiktigaste valpen som han blev helt kär i. Denna lilla varelse har växt upp och blivit den snällaste hund jag någonsin har träffat!
Hon har aldrig någonsin blivit arg på något.

Barn har dragit henne i svansen och mammas kusins unge pussade henne rätt på munnen och hennes min var obetaldbar :D. Självklart har vi alltid haft stor koll på henne när hon varit med barn, främst för hon är så glad och har en väldigt hård svans som gör jätte ont att få på sig. Nelly har alltid varit glad på männsikor och har flera gånger vrickat svansen ur led för hon viftar så mycket.

När hon hade juver inflamation rekomenderade veterinärerna att mjölka ur varet, men skrattade och sa att det skulle göra jätte ont på henne och hon skulle aldrig låta oss göra det. När vi skulle göra det hemma låg hon och gnydde av smärta men gjorde inget för att vi skulle sluta.

Ett problem med henne är att hon är rädd för allt. På nyår och påsk är hon helt hysterisk. Hon kan vara rädd för badkar som ligger i hagar och massa annat skräp, hon är rädd för främmande gubbar osv.

Men bättre hund skulle vi aldrig kunnat få :love:

Vad jag försöker säga med detta långa inlägget (förlåt för det) är att det kan bli hund av en blandras också, men jag tror ändå det är bättre att köpa renrasigt pga uppfödarna.
En som avlar renrasigt tror jag har bättre koll på vad som händer hundarna och mer kunskap än en som avlar på blandraser (kan ju självklart finnas undantag). Har sett många skräck exempel på blandisar, men sällan renrasiga!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Lycka till med din hund frästen :)
Vi vill se lite bilder också!!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

citat av _moa_ : Vad jag försöker säga med detta långa inlägget (förlåt för det) är att det kan bli hund av en blandras också, men jag tror ändå det är bättre att köpa renrasigt pga uppfödarna.
En som avlar renrasigt tror jag har bättre koll på vad som händer hundarna och mer kunskap än en som avlar på blandraser (kan ju självklart finnas undantag). Har sett många skräck exempel på blandisar, men sällan renrasiga!

Jag håller fullständigt med dig på den punkten :)
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Mynta2 skrev:
Avla sönder görs även inom den renrasiga aveln...du vet: höftledsproblem, ryggproblem, exsem osv...som inte funnits där förut. Så man kan vrida och vända på allt, men tycker att många många raser inom renras är för hårt avlade samt att vissa godkända raser aldrig skulle få funnits pga för mycket problem...

Jag håller med angående att vissa raser inte borde få finnas pga av extrem kroppsbyggnad. Men det är tyvärr inte bara renras fantaster som "gillar" sådant - har bla sett korsning schäfer/tax...
Men jag är fullständigt övertygad om att hd,ryggproblem ect har funnits bra länge - det är bara det att man varken har kunna diagonsera eller behandla det, precis som många männskliga sjukdommar
Om "ludde" för 50 år sedan haltade, så antingen ffick hunden halta eller så gick man ut i skogen och sköt hunden...
 
Sv: Såg min valp för första gången....

_moa_ skrev:
Vad jag försöker säga med detta långa inlägget (förlåt för det) är att det kan bli hund av en blandras också, men jag tror ändå det är bättre att köpa renrasigt pga uppfödarna.
En som avlar renrasigt tror jag har bättre koll på vad som händer hundarna och mer kunskap än en som avlar på blandraser (kan ju självklart finnas undantag). Har sett många skräck exempel på blandisar, men sällan renrasiga!

Jättebra sagt! Min hund är renrasig från en meriterad uppfödare men han fick blåsljud på hjärtat redan vid ett års ålder.

Men jag tycker det är säkrare och bättre att köpa från en uppfödare. Varför avla blandraser när vi har så många underbara renraser. Drygt 300 renrasiga hundar finns att tillgå.

Fast ifall jag skulle hitta en underbar vuxen blandis till salu som är precis sån som jag vill ha min hund så skulle jag faktiskt köpa den. :D

Till trådskaparen: Vill se bilder på valpen ju... :love: :p
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Tack :o

Har själv råkat ut för en okunnig uppfödare som förmodligen har förstört hela min hunds liv pga att hon gav oss helt åt hel*etes information och så är man så blåst själv att man tror på dom!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Mmm... det är jobbigt. Lider med dig!

Dock är min hund en omplacering men men. Min nästa hund ska vara helt frisk iallafall. :D
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Nej, jag överreagerade kanske lite, det är ju inte jag som har avlat fram de här hundarna, jag vet kanske inte hur min hund kommer att bli men mamman är jättebra i huvudet o har ej varit sjuk o det är hon som är korsad, pappan är bordercollie o han var oxå jättefin o trevlig o lugn framför allt. Så jag hoppas på det bästa. =)
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag känner "uppfödarna" både på mammans o pappans sida, annars hade jag aldrig köpt den här korsningen, då hade det troligtvis blivit en renrasig hund.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag ska försöka få in en bild på gumman, men jag vet inte riktigt hur man gör. :/
 
Sv: Såg min valp för första gången....

För att lägga in en bild kan du antingen
1. lägga in en länk till en sida där bilden ligger.Trck på infoga hyperlänk.(Alltså måste bilderna först laddas upp på internet, tex www.zoonen.com)

1. Ser ut så här: http://www.zoonen.com/res/user/381209/galleri/384946/pict0014_orig_SE.jpg
eller
1. Arne

eller
2. lägga in bilden direkt i inlägget, så att den syns i forumet. Då trycker du på infoga bild längst upp när du skriver ett inlägg, och kopierar in bildens länk. (högerklicka på bilden när den ligger på en sida, välj egenskaper och kopiera sedan det som står efter URL)

Ser ut såhär:
pict0014_orig_SE.jpg


Hoppas du hängde med ;)

Innan du lägger ut det kan du ju förhandsgranska, så ser du hur det blir! :)
 

Liknande trådar

H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Angely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp