Såg min valp för första gången....

Sv: Såg min valp för första gången....

Jag ska inte enbart ha henne som sällskap, jag bor på gård, har häst, barn .m.m. Hon ska få lära sig att följa med lös när jag rider bla. Det är väl bra???
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Ååååhhh! vilken söting!!! Man smälter ju! Lycka till o tack för stödet! Balndras är lika bra som renras för de är ju så framavlade o blandrasiga som de kan bli. =) Kram
 
Sv: Såg min valp för första gången....

De är tyvärr inte undersökta men det blir som det blir, mamman är frisk o pappan med, blir min lilla dålig får jag väl ta det o behandla/operera henne beroende på hur hon blir. Hon blir inget "husdjur" hos oss utan en familjemedlem :banana: ... Smilla.... Längtar :smirk:
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Ok!!
Ursäkta men jag är inte dum i huvet, det är visserligen min första hund, men jag har kompis som har hund, alla i släkten m.m. Jag vet allt om hur man tar hand om/uppfostrar en hund förutom att jag har en egen. Dessutom är min häst en blandras som jag köpte på vinst o förlust o den har jag fått bukt med även om det tog ett tag. Jag är ingen människa som köper en hund för att "se om det funkar" för det SKA funka med denna hunden, därför har jag en duktig hundinstruktör till hjälp som har bedömt psyke m.m. på denna kull. Och mamma o pappa.....
 
Sv: Såg min valp för första gången....

3 syskon kommer att få det jättebra (min inräknad) sen vet jag att de kommer sälja resten av valparna då det var en tjuvbetäckning men de ska sätta priset högt då de inte vill att valparna ska hamna fel, det tycker jag låter bra,..... :bump:
 
Sv: Såg min valp för första gången....

HaRLeKIn skrev:
Jag ska inte enbart ha henne som sällskap, jag bor på gård, har häst, barn .m.m. Hon ska få lära sig att följa med lös när jag rider bla. Det är väl bra???
Det lär knappast räcka om bc och shäfer anlagen slår igenom.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag ska med gå kurser tills hon blir vad jag vill ha, en hund som kan gå lös när som helst, om jag rider eller är hemma el går på stan.... Så jag är inte en ägare utan minsta plan för min hund....
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Tack!! Lite hopp iaf... Jag känner på mig att min Smilla är bra i huvet...
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag gillar inte heller blandrashundar som det tex är aggressivitet i el tex schäfer rottweiler för det krävs hundförare som kan såna hundar men min sort är (förhoppningsvis inte sån, det vet man ju aldrig) men eftersom jag träffat både mamman o pappan o det var tjuvbetäckning så vet jag att de inte avlar på denna hund, de funderar på att sterilisera henne, o de vill att hundarna ska komma till bra hem, därför fick vi som känner dem köpa dem billigt, de som får köpa genom annons dyrare....Det är väl bra??? Jag tro alla valpar kommer få det bra, det var väldigt bra ägare.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Ta det personligt om du vill, men jag talar om helheten, det spelar ingen roll om du är världsledande inom hundsporten och har tonvis med kunskap och intresse. Totalt ointressant.
Din hund är en promille av alla blandraser som korsas över rasgrupper med både bruks och vall i som det inte heller går så bra för.
Och det förstår jag, jag ser det som ett tågspår, i en renrasig hund finns det två tågspår som löper brevid varandra hela eller större delen av vägen, i en blandras som dessutom korsas med något helt annat kanske med fyra helt olika raser typ bc, golden, nån spanielras och nått mer har en hel massa spår som löper huller om buller.
Sen ang. aktivering, att springa brevid häst är en sak men sen har vi mental aktivering som är nog så krävande om du har en renrasig Shäfer eller bc och blir skitjobbigt om du har en hund som kräver hjärngympa av ett slag som inte innebär att kuta runt hästarnas ben för att försöka valla ihop dem samtidigt som en liten del av huvet är inställd på det.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Vilka sötnosar!! De var bra antar jag??
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Om 4 veckor. Jag vet att bordercollie kräver mkt motin o arbete men det kommer den få, jag köper inte en sån hund uten ett veta vad jag köper. Även om man köper en golden måste man lägga ner arbete på den, den är inte snäll o rumsren m.m. bara för det är en golden eller hur?? (detta är till alla som är så skeptiska till min blandis) Ville bara säga det.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag ska inte avla på henne utan låta henne bli så gammal som hon blir o sedan köpa en ny valp, renras el inte, det vet jag inte... :smirk:
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag tänkte mest på att jag själv inte skulle vilja ha BC, sen är det upp till var och en! ;)

Lustigt (??) att du nämner just golden. Det är väl den hundras som biter flest människor i sverige per år har jag för mig....

Som du säger, alla hundar behöver ju fostras. De blir vad vi gör dem till. Har träffat flera trevliga "kamphundsraser" (vet att tex. Glee på forumet har staffe!), det beror ju helt på ägaren!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

HaRLeKIn skrev:
Om 4 veckor. Jag vet att bordercollie kräver mkt motin o arbete men det kommer den få, jag köper inte en sån hund uten ett veta vad jag köper.

Men grejen är ju att Du inte vet vad Du har köpt!

Hur ska Du veta vilka av alla dessa gener, som blandats, slår ut?

Du vet inte vad Du har i hunden förrän den dag det visar sig och då hoppas man att Du har det intresset som Din hund kräver.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag vet att bordercollie kräver mkt motin o arbete men det kommer den få, jag köper inte en sån hund uten ett veta vad jag köper.
Hm, tänk om ena hunden vi känner hade sån husse och matte.
Förstagångsägare som inte vet ett dugg om hundar egentligen....dock har de fått en väldigt trevlig hund!
 
Sv: Såg min valp för första gången....

ang. Golden så tror jag helt och hållet att det beror på dess förbannade rykte om att vara så snäll mot barn = Barn förväntas kunna göra vad som helst i stil med ryck i svans, (penna i örat hörde jag för ett tag sen en stackars hund fick utstå, vet dock ej om det var en Golden).
Ingen förväntar sej att en Rottis ska vara en barnhund =därför är det få barn som klänger och tillåts klänga på en sån, de barn rottar biter är de barn som inte fått lära sej att man inte kryper upp till en hund då den sover och pussar den på munnen.
(Det gör man med gosedjur.)
Dem och en och annan pittförlängare.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jo, det är det som är så tragiskt. Golden är ju faktiskt härliga hundar, precis som andra rätt uppfostrade!
Jag har inget emot dem, utan det är nog precis som du säger. Alla tror att de är så snälla och uppfostrar sig själva.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

Jag har också blandras, en GD-korsning som jag inte skulle byta bort för alla pengar i världen. När jag köpte honom resonerade jag lite som du, plus att valparna hade det så dåligt att jag ville "rädda" honom därifrån och tänkte inte efter ordentligt. Jag var inte det minsta intresserad av tävling eller utställning, utan ville bara ha en trevlig hund, och kunde inte se anledningen till att betala 8000:- för en renrasig hund vars stamtavla bara skulle ligga i byralådan och samla damm.

Min hund är tre år nu och har hitills varit rätt så frisk, förutom öronproblem och så har han haltat 2 ggr i början av vintern. *peppar peppar* Och jag hoppas verkligen att han får leva länge till. Men här är ett av problemen med blandraser - du har (oftast) ingen som helst sjukdomshistoria. Jag har ingen koll på hur det ser ut i hans släkt, varken föräldradjuren, syskon, längre bak i släkten osv.

Ett annat problem är ju mentaliteten, det är faktiskt inte sunt att blanda vall+bruks+vakt+apport+jakt i en och samma individ. Kombinationen tex vallinstinkt+skärpa kan ju bli förödande i fel situation. :crazy:

Det finns jättefina blandraser, absolut. Och jag tycker inte att det är hela världen att det föds en blandraskull då och då. Men varför hålla på och mixtra när det finns duktiga uppfödare som ägnar sitt liv åt att utveckla en ras och verkligen för rasen framåt? Låt de som kan sköta hundaveln och stödj en seriös uppfödare istället - det ska jag göra i framtiden. Sådana som du och jag ska inte hålla på och laborera. Sverige svämmar redan över av övergivna hundar, och så kommer det att fortsätta om vi fortsätter att skaffa blandraser.

Men du verkar redan ha bestämt dig, och då får jag önska dig lycka till, hoppas du får en fin hund. Bemöt inte kritiken du får här (som egentligen är riktad till UPPFÖDARNA) så agressivt utan tänk efter och bilda dig en uppfattning om saken.

Till sist vill jag säga att alla blandrasvalpar som är födda och fått smak på livet är värda att få lika bra förutsättningar till ett bra liv som alla renrasiga hundar.
 
Sv: Såg min valp för första gången....

HaRLeKIn skrev:
Även om man köper en golden måste man lägga ner arbete på den, den är inte snäll o rumsren m.m. bara för det är en golden eller hur?? (detta är till alla som är så skeptiska till min blandis) Ville bara säga det.
Med tanke på att golden är en jakthund i grunden, och mår bäst av att få arbeta - speciellt med apportering så skulle jag knappast påstå att det är hundras man inte behöver lägga ner arbete på.
:smirk:
 

Liknande trådar

H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Angely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp