Bukefalos 28 år!

Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

men även om jag sätter ett sistadatum när jag pratar me henne nu,gäller det då även att det INTE står i köpeavtalet?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Självklart gäller det. Köpet måste ju genomföras. Utan betalning har inte köpet genomförts.

Personligen hade jag aldrig vågat ha en häst som du har den. Den är utlånad utan kontrakt, eftersom köpet inte är genomfört. Om något händer - vems ansvar är det?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag tycker det måste vara köparen som ansvarar för den,för de har ju skrivit på köpenkontraktet,och hästen var frisk vid besiktningen.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag hade hämtat hästen :crazy:

De har inte sagt varför de inte har betalt?? Och du har inte fått kontakt med dem?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

DU tycker det, men jag kan försäkra dig att strulputtarna som köpt din häst INTE kommer att betala om det händer hästen något. Då kommer du stå utan varken häst eller pengar.

1) Ring KFM och kolla deras register. Det tar ungefär 3 minuter
2) finns köpare med där - försäkra hästen och hämta hem den direkt
3) inget i KFM´s register - kolla att hästen är försäkrad och skicka faktura och meddelande (se ovan)
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag hade inte väntat lika länge som du innan jag fått betalningen..
Hade gjort nåt åt det för länge sen :crazy:
Ta kontakt med KFM och polisen och hämta hem hästen om du inte fått pengar innan helgen. Fodervärdskontraktet har ju gått ut och du har köpeavtalet, finns inget som säger att hästen inte är din
Inte ditt fel att dom inte betalar.
Om dom inte betalat räkningar får dom först en påminnelse, sedan inkasso. Där är det ingen som ens funderar över att vänta med betalning om dom varit sjuka eller liknande. Pengarna ska in


Lycka till! :bow:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

fundrar hur man kan köpa häst o inte betala den.

men känns det för drastisk att hämta hem hästen, åk dit i alla fall o prata med dem öga mot öga, är mycket svårare att slingra sig om man har ögonkontakt
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag skickade sms igen innan lunch och bad att få ringa henne vid 13-tiden..... det kom ett sms att det gick bra!
så vi pratade en del,men hon hade varit sjuk och så...det kom inte ngn ursäkt varf de inte betalat på 2 veckor....så länge är man ju inte sjuk....
mannen ska betala in så jag har pengarna på fredag senast,bad att få dom överförda på tis el onsdag så jag hinner få dom inna helgen.
hon skule kolla med banen hur lång tid en överföring tog och sen höra av sig när de satt in pengarna.
får vi inga pengar på fredag,åker vi upp på lördag och hämtar hästen.
Känns som att det kan redas ut utan att vi blir osams,vore skönt om det fungerar denna gången. Håll tummarna!!!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

förstår inte att du haft tålamod att vänta så länge på pengarna, men hoppas det löser sig.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det är ju så här, överför jag pengar nu efter klockan 15 så har säljaren pengar i morgon före klockan 11.30. Även om det är i annan bank, är det samma bank överförs pengar omedelbart. Så lång tid tar det inte, vi lever för guds skull inte i stenåldern.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

... och som jag skrev tidigare i tråden - om man verkligen VILL få betalningen avklarad, går man till säljarens bank och sätter in beloppet direkt på kontot. Då finns pengarna där helt utan dröjsmål.

Så gör jag när jag vill försäkra mig om att det går snabbt.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Alltså, jag tycker det är jättetråkigt att det blivit så här för TS men att generalisera som Lovisaleonora gjort är inte riktigt juste...

JAG har skulder hos KM
JAG har inte alltid råd att tanka min mobil
JAG har en bil som ofta är trasig.

MEN jag har ALLTID betalat mina hästar KONTANT, JAG ser ALLTID till att STORHANDLA kraftfoder och människofoder så det räcker hela månaden när min utbetalning kommer, JAG hämtar även hela månadens höförbrukning när pengarna kommit, hovslagaren kommer löpande var 8e vecka, annat som kan behövas till mina djur köps under löningens första period... sen kan pengarna lika gärna ta slut:D... DJUREN och vi inom familjen har det vi behöver, resten kan jag vänta med... BARA för att vi lever på en sjukpension och barnbidrag och har skulder hos kronkalle gör det INTE oss till dåliga HÄSTÄGARE:devil:... och skulle det vara så att det inträffar en kostnad som man inte räknat med så får man helt enkelt se till att lösa det... Vår ena häst åkte akut in för en hovböld till vetten... VISST, det sved, vi åt MKT KORV och HAVREGRYNSGRÖT den månaden, men vad gör väl det...HÄSTEN fick vård och vi vart mätt (även om än inte havregrynsgröt är så väldigt gott:angel:()

Hoppas verkligen att du får dina pengar... Det är aldrig roligt att höra om människor som visat tilltro till andra blir blåsta på sitt... Det värsta är ju att det ofta rör sig om vänliga privatpersoner och inte hårdnackade affärsmän med stora miljonföretag som luras:cry: sen i det förlängda loppet så sabbar bluffarna även för andra som kanske inte kan ta ett lån på en bank utan önskar betala säljaren under ett par månader, många som aldrig ens skulle överväga att blåsa nån skulle kanske pga tidigare missöden nekas till avbetalning och därmed förlora sin chans till en underbar, härlig kamrat på 4-ben...:cry:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du tycker alltså att det är OK att skita i att betala för en häst man köpt om man har likheter med din situation?

Jag är av annan åsikt. Det man köper betalar man för. Man rättar mun efter matsäck. Och nej, jag hade aldrig sålt en häst till någon som inte har råd att betala mig för den.

Har själv sålt häst till folk med betalningsanmärkning, känner många med digert register hos KFM. Det i sig är inget problem. MEN det är ett problem om personen med betalningsanmärkning inte betalar. Krasst statistiskt är det sämre möjligheter att få betalt från någon som skiter i att betala om de redan är i KFM´s register.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du tycker alltså att det är OK att skita i att betala för en häst man köpt om man har likheter med din situation

så skrev jag INTE...

läs hela inlägget noga så ser du att jag verkligen beklagat vad som hänt TS och att jag tycker det är synd att folk inte kan betala för sitt djur och blåsa VÄLVILLIGA människor som visat TILLTRO genom att sälja på avbet...

Men därimot skrev jag ATT man INTE ska generalisera att folk som har ex KF efter sig och döma dom som om dom skulle blåsa dig oavkorttat... Jag har KF på mig, MEN jag BETALAR mina PRIVATA SKULDER... Skulle ALDRIG blåsa en person som visat mig tilltro genom att sälja på avbet och det finns såna som jag också... Många har sina skulder pågrund av annat än olust inför att betala för sig och man kan inte dömma folk för en sån sak...

Visst finns det även de som gjort det till en regel att skita i allt vad kontrakt och överenskommelser vill säga, men det är SYND och SKAM att ALLA ska dras över samma kam... sen gillar jag inte den överlägsna tonen i ditt resoneman ang detta med telefonrefill eller ej... Jag är väl inte en sämre människa bara för att jag kanske inte har råd att fylla på mitt refillkort, ej heller en dålig HÄSTÄGARE, så länge inte djuren far illa av att jag inte haft råd till påfyllnad kan man ej heller dömma mig... (eller andra) Du som moderator borde dessutom vara en förebild för andra här på Buke, dvs med hur du uttrycker dig i det skrivna ordet...:devil:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag vill börja med att säga att mitt uttalande här inte har med min moderatorroll att göra. Om du anser att jag sköter mitt moderatoråtagande dåligt föreslår jag att du meddelar detta till Gunnar, som får ta ställning till din kritik mot mig och därefter agera. Vid ett flertal tillfällen har påtalats att moderatorer INTE har någon skydlighet att hålla inne med personliga åsikter med hänsyn till sitt moderatoråtanden.

Med detta sagt återgår jag till den diskussion som tråden faktiskt handlar om.

Personligen hade jag inte velat vara utan min mobiltelefon i stallet, jag har haft god användning av den när jag tillkallat nödslakt och veterinärer, ringt folks om fått komma och hjälpa till att fånga in lösspringande djur etc. Åsikterna går isär här, helt klart.

Det är ingen åsikt att man har sämre betalningsmoral med KFM-anmärkningar. Det är kalla fakta. En person som redan har anmärkningar bryr sig mindre om ytterligare en, än den personen som inte har register hos KFM. Det är obestridligen så, det visar flera undersökningar. Och det kan jag förstå.

Och det är ju precis det som kreditvärdering handlar om. Har man KFM-anmärkningar har man låg kreditvärdighet. Man har svårt att få lån. Att jag som privatperson då skulle låna ut pengar (som ts i det här fallet faktiskt gör) är en för stor risk för att jag ska vilja ta den. Återigen; tycke och smak.

MEN det går inte att komma från; det är svårare att få ut pengar av den som står i skuld till dig och har KFM-anmärkning. Särskilt om det redan ligger en utmätning och prioriterade fordringsägare. Det lönar sig dåligt att stå sist på listan, särskilt om anmärkning och skuld avser avser t ex skatt, underhåll till barn och/eller t ex CSN.

Som privatperson tycker jag inte att man ska låna ut pengar där banker och kreditinstitut finner det för riskabelt. Som privatperson har jag ofta mer att förlora.

Och just nu lånar TS ut sina pengar till någon som uppför sig verkligen illa och nonchalant.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Visst, jag kan hålla med dig till viss del, men summa sumarum, tråden handlade ju om nått helt annat än vårt lilla privata hårklyveri...;)

Jag hoppas verkligen att det löser sig för TS och att hon får sina slantar, eller häst...

Jag tycker dessutom att jag förtjänar samma respekt som alla andra oavsett storleken på plånboken.. och människor i överlag ska inte vara så snabb att tro att de som redan har skulder är sämre på att göra rätt för sig, dessutom... så finns det storskurkar i alla samhällsklasser... man behöver inte vara hos KF för att blåsa folk...:cool:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag måste ge Lovisaleonora_ ett visst medhåll här, för TS gäller det att om köparen har anmärkningar hos KF så står sig TS rätt slätt att få några pengar för hästen. Då gäller räddas vad som räddas kan, om det då handlar om att hämta hästen så är det ett bättre alternativ än att inte få varken häst eller pengar.

Jag uppfattade inte åsikten som generell, utan mer som ett råd för just denna specifika situation.

Jag tycker också det är tråkigt när användare drar in min moderatorroll, när de blir missnöjda med min åsikt som vanlig användare.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag tycker dessutom att jag förtjänar samma respekt som alla andra oavsett storleken på plånboken..

Jag vet inte varför du anser att du får mindre respekt p g a plånboken? Vad gäller kreditvärdighet blir den ju lägre med anmärkningar.

...och människor i överlag ska inte vara så snabb att tro att de som redan har skulder är sämre på att göra rätt för sig

Det är svårare att få ut pengar från de som redan finns i KFM´s register, särskilt om det redan ligger skulder. Numera lämnar vi inte ens in fordringar om det finns en utmätning aktiv, det är inte lönt. Istället får vi förlora pengarna. Vilket drabbar oss. Känns lite orättvist.

Jag tycker detta knyter ann till tråden, vad som kan hända om man inte kollar upp sin köpare, inte gör ett väl genomtänkt kontrakt (med sista betalningsdatum). Få av oss vill ju lämna bort våra hästar gratis när vi tror att vi ska få pengar för dem. I värsta fall kan vi istället hamna i situationen utan häst och utan pengar...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 577
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 335
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 036
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 461
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp