Bukefalos 28 år!

Såld häst,men inga pengar ännu??

H

Hooks

Fodervärden skrev på köpekontraktet,vi kryssade i rutan att hästen köps om den genomgår besiktningen. Den har gått igenom ua,och de skulle betala in summan på kontot i början av vecka 40....men ännu inga pengar och det har gått 1 1/2 vecka snart..... har både mailat,skickat sms,och ringt 1 gång.... känns så dumt att påminna om betalningen.... men vad ska man göra? Jag får inga svar alls. om de inte får pengar eller har svårt med det,borde de kunna skriva det ialla fall....
de har inte fått ägarpapprena,dom tänkte jag skicka när jag ser pengarna på kontot....
Men hur fungerar det,de har ju skrivit på kontraktet? vad händer om de backar ur? vad kan man göra?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Strunt samma hur dumt det känns att påminna. Betalar dom inte så får dom ta "trakasserierna" tills dom gör det!
Påminn, påminn, påminn och sätt en deadline, skicka gärna en faktura med förfalludatum och allt som du sen kan ta till KF om det inte blir betalt.
Jag fick inte full betalning för en såld häst förrän 3½ månad efter överenskommet datum sist jag sålde häst. Gissa om man inte var glad. Sen var det andra jobbiga omständigheter också, men det var en annan historia.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Fodervärden skrev på köpekontraktet,vi kryssade i rutan att hästen köps om den genomgår besiktningen. Den har gått igenom ua,och de skulle betala in summan på kontot i början av vecka 40....men ännu inga pengar och det har gått 1 1/2 vecka snart..... har både mailat,skickat sms,och ringt 1 gång.... känns så dumt att påminna om betalningen.... men vad ska man göra? Jag får inga svar alls. om de inte får pengar eller har svårt med det,borde de kunna skriva det ialla fall....
de har inte fått ägarpapprena,dom tänkte jag skicka när jag ser pengarna på kontot....
Men hur fungerar det,de har ju skrivit på kontraktet? vad händer om de backar ur? vad kan man göra?

Polisanmäla. Hämta hästen.

Drastiska åtgärder, men jag tror faktiskt att du har blivit blåst, särskilt som de notoriskt vägrar att höra av sig.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ge dom en deadline och i värsta fall hämta hem hästen. Papprena har du ju! Behåll dem tills betalningen är utförd!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Om dom inte betalar och du har ägarpapprerna, så är väl det stöld? eller? Jag har ingen aning om vad som räknas till stöld iofs.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Dom har haft hästen på foder i 1 år.... och nu köpa den.
de bor ju en bra bit uppåt landet,och allt har varit jättebra med kontakten mellan oss och sånt.... man hoppas ju att det har en förklaring och att de inte lurat mig.... men jag vet ju vart de bor,vart stallet finns,deras vänner.... så det känns inte som om de gjort det.... det kanske har hänt ngn olycka som gör att de inte kunnat höra av sig...
men eftersom jag har papprena,så kan de ju inte "ta" hästen för mig utan att betala?
man borde haft handpenning,ifall de nu drar sig ur....för jag kan väl inte kräva att få pengarna även att vi har ett avtal ,eller? vad gäller juridiskt?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

har ringt dom hem också,inget svar där heller...och mobilen är avstängd.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Dom har haft hästen på foder i 1 år.... och nu köpa den.
de bor ju en bra bit uppåt landet,och allt har varit jättebra med kontakten mellan oss och sånt.... man hoppas ju att det har en förklaring och att de inte lurat mig.... men jag vet ju vart de bor,vart stallet finns,deras vänner.... så det känns inte som om de gjort det.... det kanske har hänt ngn olycka som gör att de inte kunnat höra av sig...
men eftersom jag har papprena,så kan de ju inte "ta" hästen för mig utan att betala?
man borde haft handpenning,ifall de nu drar sig ur....för jag kan väl inte kräva att få pengarna även att vi har ett avtal ,eller? vad gäller juridiskt?

Men har du nyligen varit där och hälsat på dem och hästen? God kontakt är ingen garanti för att allt är som det ska... tyvärr.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Nu ringd ejag mobilen igen och nu gick det fram signaler!!!! men kom till mobilsvar där jag pratade in att hon skulle ringa!
lustigt att mobilen är avstängd ena minuten och att det går fram signaler några minuter senare,men ändå ingen som svarar....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

var där i början av september....då var allt bra!!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Håller med alla föregågna talare. Betalar de inte, hämta hästen. Hästen är inte deras förrän de har betalat, de har de ju skrivit under på..
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ge dem en deadline när pengarna ska vara inne (exempelvis på måndag eller tisdag), informera dem om att ifall pengarna inte är SYNLIGA på ditt konto senast den dagen så kommer du vidta åtgärder (exempelvis polisanmälan eller inkassokrav alternativt hämta hem hästen)

Jag hoppas att du skrivit in ägarförbehåll i kontraktet, dvs att "hästen är säljarens egendom intill dess att full betalning skett" eller liknande...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag skulle sätta en deadline, säg att de får ett par dagar till på sig. Säg att du hämtar hästen dagen efter deadline, och gör det (tomma hot kan de ignorera).
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

lustigt att mobilen är avstängd ena minuten och att det går fram signaler några minuter senare,men ändå ingen som svarar....

Telefonen behöver inte ha varit avstängd,det kan vara så simpelt som dålig mottagning eller att h*n redan pratar i telefonen,det beror alltså helt enkelt på vilken operatör och vilka inställningar man har på den egna telefonen..
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag kan inte ta hem hästen eftersom jag varken har tid el plats.... det är därf jag lånade ut för att sälja den...
Men borde inte ett avtal gälla?? det är Deckermans avtal jag använt.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

har skickat 2 sms,skickat ett mail och ringt både hem och till mobilen,samt pratat in meddelande på mobilen under de 3 senaste dagarna.....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ska man sälja häst så är det väl bäst att göra det på hemmaplan,få pengarna direkt i handen.... för avtal kan man kanske inte lita på då antar jag.... man borde få skadestånd el liknande när ngn inte fullföljer ett köpekontrakt!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Koppla på en trailer bakom en bil, åk dit upp och konfrontera dem. Får du inga pengar i handen, så lasta hästen och åk hem med den. Plats går alltid att ordna om man måste...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Vad du än gör så hämta inte hästen. Då gör du dig troligen skyldig till ett ganska grov brott själv. Är det så att ni har ett avtal om att de har köpt hästen och du inte har skrivit in äganderätts förbehåll i avtalet så hästen deras. Den är inte din längre även om du håller på ägarbevis eller inte har fått pengar. Det som hänt rent juridiskt är istället att köparen äger hästen men har en skuld till dig på beloppet som de inte har betalt.

Du kan och bör om det inte redan finns i avtalet sätt ett datum för när hästen senast ska vara betald. Är den då inte det så ska du gå via Kronofogden och begära hjälp med indrivningen. Egentligen ska också skicka iväg ägarbeviset för ägarbyte men jag förstår om det tar emot att göra det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 441
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 254
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 850
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 350
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp