Bukefalos 28 år!

Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag kan inte ta hem hästen eftersom jag varken har tid el plats.... det är därf jag lånade ut för att sälja den...
Men borde inte ett avtal gälla?? det är Deckermans avtal jag använt.

Då är ju det alternativet borta. Då återstår deadline och KF, eller att fortsätta ringa...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag har bägge avtalen!!!! skulle skriva under dom när jag fått pengarna,och sen skicka upp avtalet tillsammans med köpebrevet.....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag har bägge avtalen!!!! skulle skriva under dom när jag fått pengarna,och sen skicka upp avtalet tillsammans med köpebrevet.....

Jaja men då är det fortfarande din häst. Inga problem då, du kan hämta den om de vägrar betala..
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Deckemans kontrakt har ägarförbehåll, iaf det exemplar jag precis tittade i. Där står under punkt 5 (utan ruta att kryssa i) "Sedan full betalning erlagts överlämnas hästens språngsedel, registreringsbevi8s eller annan identifikationshandling till köparen. Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts"

Så, om kontraktet ser likadant ut i dagsläget (detta kontrakt användes för 10 år sedan) så är det rent juridiskt TS som äger hästen
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

jag har hennes mans telefonnummer....så jag funderade på om jag skulle ta och ringa det i helgen om hon fortf inte svarar.... så jag ialla fall får ett svar på vad det är som händer.
känns så drastiskt att åka och hämta hästen....
och ska de inte ha den så får de köra hem den. har man inte pengarna,eller inte kan få fram dom så borde man höra av sig om det,man kan juinte bara vara tyst och hoppas att ägaren inte ska höra av sig....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag hade ringt hela tiden, all ledig tid jag hade så skulle ja suttit i telefon och ringt, ringt till alla dom nummer som finns till dom och skickat hur mycket mejl och sånt som helst tills dom svarade. Svara dom inte hade jag åkt dit helt enkelt och konfronterat dom och inte åkt därifrån förren pengarna finns. Hade aldrig gått med på att pengarna är sena, är det problem så får dom meddela det och inte gömma sej.

Och glömde skriva att ordna en stallplats tillfälligt där hästen kan stå så du kan få hem den om dom fortsätter såhär, om man nu får ta hem den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du låter på tok för snäll. Och du skriver att du inte har plats att hämta hem hästen, detta är någon man ALLTID ska ha i tanke när man som du lånat ut hästen på foder, att man kan få tillbaka den. Så bara för du inte har plats nu för hästen, och därmed inte kan ta hem den, så blir det nästan som du tycker att det är okej det fodervärden gör, eftersom du ändå inte kan ta hem den.. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

oj.
Jag ska säga min tanke idet hela. da de inte svarar trpts att du ring flera ganger. skriv ett sms " om ni inte svarar mig inom 2 dar hämtar jag hästen utan att medela da den enligt lag är fortfarande min" nagot sant kanske.
och att man inte har plats kan jag första men har du hage? enkelt ha hästen i hage sa länge täcka bygg vind skydd lat den ga ute fram tills du hittat nytt ställe för hästen, tror inte att den dör av det.
jag hade da gjort sa om jag varit i din situation
hoppas att alllt löser sig
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

MEN vad står i fodervärdskontraktet då? Får hon hämta hem hästen hursomhelst eller kommer det att bli kontraktbrott om hon tar hästen?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Men herregud, det tar inte många timmar att få betalningen ur världen. Om man VILL få den ur världen vill säga. Man åker till den bank du har, sätter in/för över pengarna. Då finns de på kontot DIREKT. Gör man en överföring över internet tar det till påföljande dag, om man inte har samma bank.

Jag hade gett dem deadline imorgon. Fredag alltså. Har inte pengarna landat på kontot då, kommer ärendet att gå direkt vidare till KFM. De har redan fått tid på sig, men V A L T att skita i det. Och göra sig oanträffbara. Det är inte så enkelt i affärer. Man kan inte komma undan ansvar genom att göra sig oanträffbar.

Nej, maila och SMS och lämna meddelande på mobilsvar. Pengarna ska finnas på ditt konto imorgon, fredag, annars går ärendet direkt vidare till Kronfogden på måndag. Dra inte ut på det, det är den första gyllne regeln inom inkasso. Hör inte köparen av sig kommer de heller inte att göra det självmant.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Nej, fullständigt skifte av ägare sker först när även köpeskillingen har bytt ägare. Dvs, när säljaren har mottagit köpeskillingen eller köparen kan bevisa att köpeskillingen har kommit säljaren tillhanda då är köpet fullföljts.
Ett kontrakt är inte giltigt utan att köpeskillingen styrker det, speciellt om den har reglerats i köpekontraktet.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag skulle om jag va du ringa till dom med hemligt nummer.
Är det så att dom inte svarar då dom ser att det är du kanske dom svarar om det är dolt nummer som ringer. Tror man trycker #31# sen deras telefon nummer, men det kan du kolla upp, eller om någon här är mer säker.

Låter trist om dom skulle strula så nu om det fungerat fint ett helt år innan och du hade bra kontakt med dom då?! Men det kan ju vara annat med. Om du inte vet säkert att dom varit hemma och inte svarat på hemtelefonen. Mobiler kan ju gå sönder eller sakna täckning, då ser dom inte dina sms och missade samtal.
Fast å andra sidan så skulle jag meddela mig till dig och förklara varför pengarna inte är på ditt konto om det var något som hänt om jag var köpare.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

I torsdags kväll fick jag ett sms från henne där det stod att hon sett att jag ringt.... hon hade legat sjuk.... och undrade om hon kunde ringa under fredagen. jag skrev att det gick bra.
men fredagen gick!!! så 22.30 på fredagen skrev jag ett mail och frågade rakt ut om det var problem med att få fram pngarna,och att jag hoppades att de i så fall säger det så vi kanske kan komma på en lösning.... och att jag ville att hon skulle ringa mig så jag fick veta vad som händer,skrev även att det gick bra med sms el mail också. men inget svar.... så i torsdags när jag ringde ca 20-30 signaler hem till dom...så låg hon ju sjuk enligt hon själv....men svarar man inte då?är man helt handikappad när man är sjuk?jodå,jag har plats i stallet,men som är upptagna av en massa saker jag måste ha hjälp med att bära bort,men jag har ingen tid att rida,då vi har2 hästar till.... jobbar heltid och småbarn.....
men hör jag inget av dom,så åker jag och hämtar hästen,får hoppas den står kvar i stallet bara.
jag vet namnet på tränaren,och namnet på den som tävlat hästen senaste tiden.... men vill ju inte ringa och låta som en penga-idiot..... dom försvarar ju säkert sin kompis....
Har ju vanligt köpeavtal....köpesumman är inskriven och att hästen skulle besikitgas ua för att kunna försäkras i den summa de vill för att köpet skulle gå i lås....vi skrev kontraktet den 7:e....besiktigades den 23:e....hon hörde av sig och sa att allt gått jättebra,och frågade om det var okej att pengarna kom in i början av veckan därpå! det tyckte jag var helt ok!! men inga pengar,och ingen som svarar eller hör av sig....då börjar man ju undra rejält.
fodervärdsavtalet gick ut det datumet kvalitèn var! så det gäller inte längre.
men kan man kräva att de ska betala inom ett visst datum när det inte står skrivet?? hade vi skrivit ett datum då pengarna skulle varit innen ,så hade jag kunnat gå till kronofogden....eller polisanmält det...men nu skrevs inget datum..... har bara deras underskrift....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Gör jag nåt brott om jag hämtar hem hästen?? har ju ändå gett dom 2 1/2 vecka extra.....
det känns som att de kan betala när de vill eftersom inget datum är skrivet??
varför finns det inte en punkt i dagordningen där datum ska finnas med i kontraktet när pengarna ska vara hos säljaren!!!!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

mja det enda brott jag kan tänka mig är hemfridsbrott, du bestiger deras mark utan tillstånd och dessutom, för att få tag i hästen lär du behöva gå in i stall eller hage...
ring polisen o hör dig för, skriv ner allt de säger, det kan vara bra o ha, även namn på den du pratar med - utifall att, innan du hämtar hem hästen.
motion av den kanske kan lösas med att du rider så ofta du kan, har medryttare o kanske kan ta hästen som handhäst när du rider ut på nån av de andra...?
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Kräv betalning ett visst datum (som jag skrivit tidigare). En KORT frist. Den här människan kommer inte att betala.

Ring (tala in på svarare), SMS´a och skriv ett mail och ett snigelbrev. Lämna tidsfrist till t ex fredag (INTE längre än fem arbetsdagar, hade köparen velat lösa detta hade hon gjort det).

Berätta att köpet hävs med omedelbar verkan och att hästen hämtas hem lördag f m om pengarna inte finns registrerade på kontot på fredagen. Åk sedan och hämta hästen.

Har du kontrollerat så försäkringen finns kvar på hästen?
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

inte kan hon säga upp försäkringen?
skrev ett sms till,och undrade om jag kunde ringa vid 13.00....fick faktiskt tillbaka att det gick bra. hon hade legat sjuk 1 vecka,och hästen hade varit febrig så veterinären hade varit där.... men det borde hon betala tycker jag.
när vi hade fodervärdskontrakt skrev vi att vi delade alla veterinäre kostnader...men nu gäller ju inte det avtalet längre,så då måste hon stå för det eftersom köpekontraktet är skrivet?
de har svarta pengar de ska betala med som de skulle få in....och om de inte fått in dom under dessa 2 extra veckor,så borde de kunan ta ett lån på 80.000,och betala det lånet så fort de får sin pengar??
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Skit i var ifrån pengarna kommer, det är inte din sak. Du ska ha pengarna. Punkt. Man kan inte köpa häst om man inte har pengar, så illa är det. Och har man inga pengar får man lämna tillbaka hästen. Och plikta med handpenning (om hon lagt sådan).

Alla ursäkterna är KLASSISKA. Jag har hört dem alla. Tappat bankomatkortet, spärrat kortet, de har varit sjuka/barnen varit sjuka/mamma varit sjuk, bilen varit trasig, bussen slutat gå, maten tagit slut, varit bortresta, varit hemma, telefonen avstängd, inga kuvert (kan inte skicka brev), inga frimärken (se tidigare), inga pengar på telefonkorte (vem vill lämna en häst till någon som inte kan betala in 100 kr på telefonkort?!) syrransbrossas pojkvänsflickväns mammas kusins bryllings fasters mamma skulle betala det de lånat men har inte gjort det.

Sista raden är A L L T I D att det inte är deras fel att du inte fått pengar. Det är någon annans.

Pengarna ska in till dig. Det är det enda som är viktigt. För dig. Har du kollat KFM? Jag kan slå vad om att personen eller familjen har register där... Ska vi säga en snusklubba? (jag skickar den till dig om jag har fel)
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

men inget datum är skrivet i avtalet...kan man då kräva betalning? känns som att de kan välja när de själva vill betala.....
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Sätt ett sistadatum NU. Det borde gjorts redan i avtalet, men hur hade du tänkt annars? Vänta till 2022 när hästen är död och begraven?

Lek inte bank åt andra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 577
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 335
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 036
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 462
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp