Bukefalos 28 år!

Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag tycker nog att du ska åka och hämta hästen, nu när inget kontrakt "täcker" utgifterna som fodervärden tidigare stått kan h*n kanske kräva dig på dessa utlägg om inte köpet går igenom. En tanke jag fick bara...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Låter iaf som om du har en B-plan... Självklart borde väl ändå dessa fodervärdar kunna frakta hem pållen till dig, men man vet ju aldrig, fort är det gjort att du måste hämta hästen själv... Hoppas iaf att dom håller sitt ord och ser till att du har slantarna på fredag...
Jag ska hålla en ordentlig tumme för dig....:laugh:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

De flest anmärkningar kommer för att de svarande inte bemöter kravet hos KFM, dvs struntar i det. Om de däremot besvarar kravet och bestrider det, går det vidare till Tingsrätten och blir ingen anmärkning. Kravet kan ju var felaktigt också. Men visst kan det finnas undantag tex man är bortrest/ blir sjuk osv men det är nog inte spec vanligt, och man har ju fortfarande ett ansvar för att någon annan i så fall kollar ens post och betalar ens räkningar.

Jag var nära att hamna hos kronofogden en gång.. Eller rättare sagt gjorde jag det (fick brev därifrån), men fick som tur var ingen anmärkning.
Det var för en eftersändning som jag inte betalt eftersom flyttplanerna blev ändrade. Sa till om det (att både adressändring och eftersändning inte skulle gälla) och fick en bekräftelse på att det var mottaget och att jag inte behövde betala.

Tyvärr blev det något fel och det gick inte igenom utan den obetalda räkningen gick till inkasso. Som (enligt vad de sa i efterhand) skickade ut tre påminnelser till adressen jag skulle ha flyttat till (den jag skulle haft eftersändningen till). En adress där jag alltså aldrig bott! Breven kom alltså aldrig fram till mig (och inte tillbaka till inkassoföretaget heller, enligt dem) så jag visste ingenting förrän jag fick ett brev från kronofogden :eek: Blev helt paff.. Överklagade och det ordnade sig till slut efter många telefonsamtal. Behövde inte betala och fick ingen anmärkning eftersom det hade blivit fel :) Men blev lite rädd där ett tag.. Tror felet berodde på att jag flyttade ganska kort efter det och att de då drog tillbaka den adressändringen/eftersändningen istället, hade problem med att jag inte fick min post som jag skulle ett tag efter flytten.

Jag har inga som helst problem med ekonomin och betalar alltid mina räkningar som jag ska, så kan faktiskt vara olyckliga omständigheter som ligger bakom också. Är inte helt hundra på hur det fungerar, men om jag hade betalat in beloppet till kronofogden istället för att överklaga så hade jag väl fått en betalninganmärkning?

Edit: Eller det kanske är så att om jag inte hade betalat (och inte överklagat) så hade jag fått en anmärkning? :p
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag var nära att hamna hos kronofogden en gång.. Eller rättare sagt gjorde jag det (fick brev därifrån), men fick som tur var ingen anmärkning.
Det var för en eftersändning som jag inte betalt eftersom flyttplanerna blev ändrade. Sa till om det (att både adressändring och eftersändning inte skulle gälla) och fick en bekräftelse på att det var mottaget och att jag inte behövde betala.

Tyvärr blev det något fel och det gick inte igenom utan den obetalda räkningen gick till inkasso. Som (enligt vad de sa i efterhand) skickade ut tre påminnelser till adressen jag skulle ha flyttat till (den jag skulle haft eftersändningen till). En adress där jag alltså aldrig bott! Breven kom alltså aldrig fram till mig (och inte tillbaka till inkassoföretaget heller, enligt dem) så jag visste ingenting förrän jag fick ett brev från kronofogden :eek: Blev helt paff.. Överklagade och det ordnade sig till slut efter många telefonsamtal. Behövde inte betala och fick ingen anmärkning eftersom det hade blivit fel :) Men blev lite rädd där ett tag.. Tror felet berodde på att jag flyttade ganska kort efter det och att de då drog tillbaka den adressändringen/eftersändningen istället, hade problem med att jag inte fick min post som jag skulle ett tag efter flytten.

Jag har inga som helst problem med ekonomin och betalar alltid mina räkningar som jag ska, så kan faktiskt vara olyckliga omständigheter som ligger bakom också. Är inte helt hundra på hur det fungerar, men om jag hade betalat in beloppet till kronofogden istället för att överklaga så hade jag väl fått en betalninganmärkning?

Edit: Eller det kanske är så att om jag inte hade betalat (och inte överklagat) så hade jag fått en anmärkning? :p
Ja det är illa när postgången och eftersänding och liknande inte funkar, då sitter man verkligen lite illa till. Jag vet bara hur vi gör som fodringsägare när någon inte betalar, vi kontaktar alltid personen i fråga per telefon innan det går vidare.( jag är bra på att tjata) Om man trots det inte får betalt skickas det in ansökan. Om däremot kunden ifråga kontaktar oss efter det och är villig att betala oss de merkostnader det inneburit så kontaktar vi KFM för återvinning dvs målet skrivs av och ingen anmärkning blir. Man vill ju inte ställa till det i onödan för folk.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Men åh, jag hade skrivit ett långt svar och sen dummade sig internet :mad: Provar igen:

Nej, det kan ju ställa till problem.. Hade ju varit mycket bättre om de gjort som ni och tagit kontakt på telefon eller om de hade skickat breven till min folkbokföringsadress, som borde ha varit min "gamla" adress.

Tycker det är konstigt att tre brev bara kan "försvinna" sådär, finns inte någon med namnet som står på brevet på den adressen så borde väl breven skickas tillbaka till avsändaren? Då hade de ju fått reda på att det var fel adress redan efter att första brevet skickats ut. Om brevbäraren skulle slängt in breven på den adressen trots att mitt namn inte stod på dörren så hade jag fått reda på det eftersom min kompis bor där (vi skulle ha delat lägenhet).

Menmen, det löste sig ju i alla fall :) Och det kanske har blivit lite väl off topic nu, har ju inte direkt med tråden att göra :angel:
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Skönt att det löste sig. Ja det är så lätt att hamna OT här. Man skulle kunna starta en helt ny tråd angående postgången och hur den funkar eller inte, i Sverige. Normalt så ska ju posten åter avsändaren om ingen mottagare finns, men jag kan berätta massvis med exempel på när postgången inte går som den bör. ;)
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Skönt att det löste sig. Ja det är så lätt att hamna OT här. Man skulle kunna starta en helt ny tråd angående postgången och hur den funkar eller inte, i Sverige. Normalt så ska ju posten åter avsändaren om ingen mottagare finns, men jag kan berätta massvis med exempel på när postgången inte går som den bör. ;)


väldigt OT ;)

Posten delas ut till den adressen som står skriven. Det brukar vara den som bor som måste returnera dvs bara lägga på brevet igen (eller säga till brevbäraren) och skriva adressaten finns ej och då återgår brevet till den som skickat det om det står någon avsändare adress på brevet sas.

Det är oftast vid flytt som den inte fungerar och att skylla på Posten är ganska bekvämt sätt för väldigt många som säger att de inte fått sina räkningar.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Ännu mer OT
Jag har både bra o dåliga erfarenheter där. Ofta hos oss iallfall, är brevbäraren tydligen inte läskunnig för i våran låda ligger grannarnas post med jämna mellanrum, och då blir det plötsligt mitt ansvar att se till att grannen får sin räkning. Sen har jag varit med om ett rekommenderat brev som jag skickat . Det brevet hade av posten fått "fel" kollinummer så när jag sökte upp det via nätet för att se om vederbörande hämtat ut det stod det att det var uthämtat på ett helt annat ställe. När jag ringde upp postkontoret så tyckte de själv att det såg väldigt märkligt ut, och den enda förklaringen de hade var att brevet fått fel kollinummer. Så jag har inte så stort förtroende för posten tyvärr.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det är väl självklart att det kan bli fel, så är det ju på alla ställen idag, men med tanke på den brevmängd som faktiskt sorteras på våra terminaler i Sverige (runt 1,6 miljoner dag bara i Malmö) så sker det inte mycket fel.

Att er brevbärare delar ut fel kanske ni skall påtala :idea:

kollinr kan inte bli fel eftersom de scannas in (dvs både mottagarens lapp och inlämningskvittot), där måste det har varit något annat som inträffat!?

Här finns en bra sida ni kan klaga på http://www.posten.se/complaint/complaint_do.jsp

Men som sagt mycket OT i denna tråden
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

*kl*

För att återknyta till tråden, hur går det TS, har det kommit in några pengar på ditt konto än? Det är ju fredag. Jag håller tummarna för er, även om fodervärd/köparen inte känns så väldigt seriös...
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Det är väl självklart att det kan bli fel, så är det ju på alla ställen idag, men med tanke på den brevmängd som faktiskt sorteras på våra terminaler i Sverige (runt 1,6 miljoner dag bara i Malmö) så sker det inte mycket fel.
Jag skickar ut ca 90 hyresfakturor varje ny hyresperiod. Varje gång är det alltid några kunder som kontaktar mig när deras påminnelse kommit och sagt att de ej fått originalfakturan. Och de slår aldrig fel. Det är alltid olika kunder.
Jag får också till företaget ibland bara en påminnelse, utan att ha fått originalfakturan.
Att er brevbärare delar ut fel kanske ni skall påtala :idea:
Jag har stått och väntat flera gånger och påtalat det, så det är gjort.
Det här måste i så fall vara alla brevbärare i vår kommun, eftersom det händer både på vårt kontor samt hemma och även på min förra adress. Min förra adress var ett radhusområde och då la brevbäraren i alla breven på den gatan min låda eftersom den stod först, antar jag. En gång per vecka var det soptömning och soptunnan var man tvungen att ställa ut precis framför brevlådan och när jag kom hem senare på kvällen hittar jag min post instucken under soptunnans lock!!!! Fint , tack! Tur att inte sopgubben hunnit tömma soptunnan! Brevbäraren orkade alltså inte gå ut och lägga i postlådan utan tyckte att under soptunnans lock var ett lika bra ställe !
Det här har jag ring om fler ggr, jag har skrivit in på nätet och bett att få bli personligen kontaktad, nu har det gått 3 år och dom har fortfarande inte hört av sig! Låter väl seriöst!

kollinr kan inte bli fel eftersom de scannas in (dvs både mottagarens lapp och inlämningskvittot), där måste det har varit något annat som inträffat!?
Hon på posten sa att det ska inte bli fel men hon hade ingen annan förklaring. man tycker man ska vara säker när man skickar rekommenderat, men icke.
Enligt kollinumret skulle någon hämtat ut brevet på ett annat kontor, men i själva verkade hade inte kunden som jag skickat brevet till öht hämtat ut brevet alls.
Där har jag varit flera ggr, utan resultat. Helt värdelöst. Har ej blivit kontaktad.
Men som sagt mycket OT i denna tråden
Ja, tyvärr svårt ibland att hålla sig till tråden.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag skickar ut ca 90 hyresfakturor varje ny hyresperiod. Varje gång är det alltid några kunder som kontaktar mig när deras påminnelse kommit och sagt att de ej fått originalfakturan. Och de slår aldrig fel. Det är alltid olika kunder.
Jag får också till företaget ibland bara en påminnelse, utan att ha fått originalfakturan.

Hur vet du att de inte har problem med ekonomin?? Vet man att man skall betala hyran så hör man väl av sig innan man får en påminnelse :crazy: Idag går man väl inte runt och antar att hyresvärden "glömt" bort att debitera för hyra :rofl:

Konstigt jag har aldrig någonsin råkat ut för att jag inte fått brev som jag vet skall komma till mig och då bor jag också på "landet" där det borde vara störst svinn.

Men om det verkligen är så illa så kontakta företagssäljarna istället för att gå som privatperson :idea:

Jag har stått och väntat flera gånger och påtalat det, så det är gjort.
Det här måste i så fall vara alla brevbärare i vår kommun, eftersom det händer både på vårt kontor samt hemma och även på min förra adress. Min förra adress var ett radhusområde och då la brevbäraren i alla breven på den gatan min låda eftersom den stod först, antar jag.

Detta hade jag gått vidare med omedelbart, dvs gått till det kontor som är ansvarigt alt ringt till högsta chefen. Gjorde ni det?

En gång per vecka var det soptömning och soptunnan var man tvungen att ställa ut precis framför brevlådan och när jag kom hem senare på kvällen hittar jag min post instucken under soptunnans lock!!!! Fint , tack! Tur att inte sopgubben hunnit tömma soptunnan! Brevbäraren orkade alltså inte gå ut och lägga i postlådan utan tyckte att under soptunnans lock var ett lika bra ställe !
Det här har jag ring om fler ggr, jag har skrivit in på nätet och bett att få bli personligen kontaktad, nu har det gått 3 år och dom har fortfarande inte hört av sig! Låter väl seriöst!

Fast jag förstår brevbäraren fullt ut om det står en soptunna framför din brevlåda hade jag inte heller lagt breven där..

Det är upp till dig att se till att det inte står saker framför brevlådorna. Då får ni antingen flytta brevlådorna eller soptunnan. Inget konstigt alls.

Hon på posten sa att det ska inte bli fel men hon hade ingen annan förklaring. man tycker man ska vara säker när man skickar rekommenderat, men icke.
Enligt kollinumret skulle någon hämtat ut brevet på ett annat kontor, men i själva verkade hade inte kunden som jag skickat brevet till öht hämtat ut brevet alls.

Det kan inte bli fel för scannern kan inte scanna fel, antingen scannar den eller inte. Så där måste något annat fel ha inträffat
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

väldigt OT ;)

Posten delas ut till den adressen som står skriven.

Då har vi en lantbrevbärare med kraftig dyslexi eller nått sånt,för h*n kan uppenbarligen inte trots flera år på samma "gata" läsa rätt å få breven rätt,vi får 1-3 ggr i veckan lämna vidare annans post och andra får komma med vår post,och trots att vi både ringt in och klagat om saken,lämnat tillbaka posten till brevis osv osv så fungerar det inte..
Och detta har bara pågått i 4½ år men h*n kanske snart lär sig vart folk bor..:eek:
(Dessutom har vi numera fått tilläggsadresser,så vi heter inte alla samma bynamn utav även de specifika gårdarna har egna gårdsnamn sen 2½ år tillbaka)
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jaa, du blir som en terrier.
:rofl: En bra liknelse faktiskt!
Jag blir också impad av alla yrken du har och har haft.
Inte alls så många yrken, vad har du fått det ifrån? Jag är vilket du vet, fd lärare och jobbar numer med ekonomi och fakturering i familjeföretag.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Du med!!! Jag är inte ensam i detta avlånga land med dessa problem!! Skönt!!
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Hur vet du att de inte har problem med ekonomin?? Vet man att man skall betala hyran så hör man väl av sig innan man får en påminnelse Idag går man väl inte runt och antar att hyresvärden "glömt" bort att debitera för hyra
Därför att jag känner mina kunder, och vi skickar ut hyresfakturor varje kvartal dvs var tredje månad, så det är klart det är svårt för dom att hålla reda på när kvartalen går ut, dessutom hyr vi ut bland annat sk "förvaringsboxar."
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jo ang soptunnan, det fanns verkligen ingen annanstans att ställa den, mtk trångt radhusområde och sopgubben kunde inte tänka sig heller att gå upp o dra ner soptunnan. Men man ska alltså finna sig i att brevbärarn lägger posten i soptunnan, ok då vet jag det. Tur att man har flyttat då.
 
Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Åter till ämnet nu i denna tråd :-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 475
Senast: Korven
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 284
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 987
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 398
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp