Bukefalos 28 år!

såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

milla123

Trådstartare
Kan någon kunnig hjälpa mig om vad som gäller.

jag som uppfödare har sålt en hund valp utan stamtavla och avtal!(blandras) Uber korkat att sälja utan avtal!

Men följande har hänt.

En valp såldes som blivande jakthund.

vid 6 v ålder tingades valpen mot en handpenning av köparen.
Vid 10 v. skadade hunden sig, vet röntgade och klämde och kände igenom valpen, inga benbrott, utan valpen var i chock efter olyckan. smärtstillande 4 dagar. och valpen var som sig själv.
Köparen informerades om olyckan och skadan. (jag betalde för vet och medicin)

vid 14 v. ålder kom köparen och hämtade valpen samt betalde resten för valpen. samt jag informerade om skadan än en gång. fast valpen varit frisk efter olyckan.

Nu när valpen är 18 v. och köparen notera en hälta på valpen, samma ben som skadades. var till vet. vet sa att ena benet kortare än det andra, men kunde ej garanterat säga vad det beror på, om det är muskler el i skelett( troligtvis från skadan vid 10v)
Utan röntgen måste göras för att se vad som är fel.(ej gjort än)

Nu vill köparen att jag köper tillbaka valpen.(utan att valpen röntgas för att exakt se vad som är fel)
Då köparen tror att valpen ej kommer hålla till jakt.(fast det vet man aldrig)

Så är jag enligt lag skyldig att köpa tillbaka valpen, trots att köparen var medveten om skadan? och att jag röntgat hunden vid skadan, där inga fel fanns?

el ska köparen göra en grundligare undersökning av valpen för att se om det är pga skadan som benet blivit kortare el om det är annat som orsakat det, samt ska köparen försöka rehabilitera valpen som endast är 18 v. gammal?

ska notera att försäkringen täcker nog ej skadan om skadan är påbörjad innan hunden försäkrades. köparen försäkrade hunden nyligt.

Jag erbjöd köparen byte till en annan valp från samma kull, men de ville hon inte.

tacksam för vettiga svar!
Inga tramsiga kommenterer om att jag får skylla mig själv för att jag sålt "papperslös" valp. utan vettiga svar!
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Ta tillbaka valpen och ge pengarna tillbaka. Åk sedan själv med valpen till veterinären och kolla upp den.

Säger de att hunden inte kommer att duga för vad de vill göra är det ingen idé att pusha på och risken finns att de lämpar av valpen på någon annan, speciellt en blandras som kan hamna varsomhelst. Jag är hellre mån om valparna, köper tillbaka för full summa och ser till att de får den behandling de behöver än att tjafsa om vem som ska betala vad. Det viktigaste är att valpen får vård!
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Ingen med sina fakulteter i behåll kryssar i annat än att valpen säljs till sällskap.
Likaså har man sina hundar försäkrade, om köparen inte har det så är det köparens problem.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Ta tillbaka valpen och ge pengarna tillbaka. Åk sedan själv med valpen till veterinären och kolla upp den.

Säger de att hunden inte kommer att duga för vad de vill göra är det ingen idé att pusha på och risken finns att de lämpar av valpen på någon annan, speciellt en blandras som kan hamna varsomhelst. Jag är hellre mån om valparna, köper tillbaka för full summa och ser till att de får den behandling de behöver än att tjafsa om vem som ska betala vad. Det viktigaste är att valpen får vård!
Instämmer. Det här är inget att tjafsa om, för valpens skull köp tillbaka.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Ingen med sina fakulteter i behåll kryssar i annat än att valpen säljs till sällskap.
Likaså har man sina hundar försäkrade, om köparen inte har det så är det köparens problem.

Finns ingen ruta att kryssa i för sånt. Sen kan man ju vara hygglig som uppfödare. Skulle jag sälja en hund till en som jag vet vill ställa ut, eller att hunden är tänkt som avel i framtiden. Och hunden inte blir något, så skulle de självklart få en ny eller ev kanske betala halva priset för en ny valp.
Jag vill mina valpköpare ska vara nöjda och glada med sitt köp.


Jag köpte en hund från Tjeckien för ca 2 år sedan. Hunden fick både hd-fel och ett annat fel som inte ens finns i rasen. Och jag har en tillgodo hos den uppfödaren, hon vill ju också man ska vara nöjd med sitt köp.

Till ts. Jag hade tagit tillbaka valpen och betalt tillbaka pengarna.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Ingen med sina fakulteter i behåll kryssar i annat än att valpen säljs till sällskap.
Likaså har man sina hundar försäkrade, om köparen inte har det så är det köparens problem.

Alla mina är inköpta med "Eventuella särskilda ändamål" inskrivet i kontraktet: "vallning".

Förövrigt är jag enig med både dig och Belethien!
 
Senast ändrad:
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Det finns risk för att hunden fått en skada i en tillväxtzon i benet och måste opereras för att kunna fungera. Det är inte nödvändigt att man i efterhand ser detta på röntgen. Det kunde man inte på den jag vet om utan veterinären menade att hon fått sin skada för 8 v ålder och att det inte syntes då det debuterade med hälta vid ca 6 mån ålder.

Den hund jag känner som drabbades av detta och som opererades är idag 8 år, har använts med bra resultat i jakt men det hade inte varit så om hon inte opererats.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

jag som uppfödare... Så är jag enligt lag skyldig att köpa tillbaka valpen... ska notera att försäkringen täcker nog ej skadan om skadan är påbörjad innan hunden försäkrades. köparen försäkrade hunden nyligt.
Köplagen gäller privatpersoner emellan. Konsumentköplagen gäller om du är ett företag som säljer till en konsument.

Hundvalparna försäkrades väl vid födseln?
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Är valpen veterinär besiktigad vid köpet?

Jag hade förmodligen också köpt tillbaka valpen om jag varit uppfödare, men vad som gäller juridiskt vet jag inte.

Grana: det låter ovanligt generöst. Eller? Hade du köpt tillbaka eller "bara" sänkt priset på nästa valp?
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Alla mina är inköpta med "Eventuella särskilda ändamål" inskrivet i kontraktet: "vallning".

Förövrigt är jag enig med både dig och Belethien!

På våran är det inskrivet jakt, och hade han inte fungerat i skogen så hade uppfödaren tagit honom tillbaka, det var hen väldigt tydlig med.

Och så håller jag med om resten oxå! ;)
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Spontant känner jag att det är nu du bestämmer om du är uppfödare eller buskavlare. Ta tillbaka valpen, dess framtid är väldigt oviss annars.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Grana: det låter ovanligt generöst. Eller? Hade du köpt tillbaka eller "bara" sänkt priset på nästa valp?

Är man en seriös uppfödare är man mån om sina valpköpare. De är trots allt dina levande reklampelare ;) jag har fått hund gratis av uppfödare för att hen ansåg att jag är en valpköpare hem kan lita på. Och min vän köpte en import från Norge som tyvärr fick ett avelsfel - de erbjöd henne en valp från nästa kull gratis. Som uppfödare har man ofta förståelse för när en hund inte blir så som du önskat och gör det bästa av situationen.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Är valpen veterinär besiktigad vid köpet?

Jag hade förmodligen också köpt tillbaka valpen om jag varit uppfödare, men vad som gäller juridiskt vet jag inte.

Grana: det låter ovanligt generöst. Eller? Hade du köpt tillbaka eller "bara" sänkt priset på nästa valp?

Ja jag är nog ganska så generös. Jag vill alla ska vara nöjda.
Jag hade kunnat göra på lite olika sätt, beror på valpköparen hur den känner..
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Så är jag enligt lag skyldig att köpa tillbaka valpen, trots att köparen var medveten om skadan? och att jag röntgat hunden vid skadan, där inga fel fanns?
Alltså, vad lagen säger är ju lite sekundärt i hur du vill ha det. Lagen säger att den som säljer en felaktig vara är tvungen att åtgärda felet eller ersätta varan. I ditt fall så visste ju dock valpköparen att valpen hade varit skadad.

Det jag ser som ett problem nu är att man inte riktigt vet vad som är fel på valpen. Och det är lite här du får bestämma hur mycket good-will du vill ha. Vissa människor går inte att göra nöjda. Och frågan är hur mycket du ska avla i framtiden. Behöver du ha ett gott rykte?

Behöver du ett gott rykte hade jag tagit tillbaka valpen och inte gjort någon grej av det. Behöver du inte ett gott rykte och skiter du lite i vad som händer med valpen så tycker jag att du ska stå på dig och inte ta tillbaka valpen förrän du tvingas av domstol.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Jag måste nog säga att jag valt att ta tillbaka valpen.

Å ena sidan har du sålt en vid riskens övergång UA valp. Å andra sidan har du gjort en utfästelse att den ska fungera för ett ändamål (jakt). Det finns ju faktiskt en överhängande risk att felet förelåg vid riskens övergång, men blev synligt senare (nu när köparen reklamerar).

Hade nog faktiskt inte dragit det längre än så här. Fick köparen någon prisreducering p g a felet du upplyste om, eller har denne betalt fullt överenskommet pris?
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

svarar samtliga:

Valpen har blivit kollad av en veterinär "hastigt" som köparen beskrev det, och vet sagt att man måste operera. men vet visste ej vad som var fel.

Jag har krävt av valpköparen att en grundligare vet. undersökning ska göras, för att valpen ska få sin chans till behandling, ev op, och rehabilitering om det så krävs.
Jag vill inte bli på dumpad en valp utan en ordentlig utredning först vad som är fel.

Jag är inte uppfödare i normala fall, utan detta handla om en tjuvparning som valparna kom till. Jag tyckte jag var ytterst noggrann vid valet av köpare.
Tyvärr så var denna köpare en som aldrig haft hund tidigare, så jag tror problemet är okunskap och förhastade beslut.

men jag har sagt att jag vill göra det rätta, men vill ha en grundlig undersökning av valpen först, inte av en vet som "hastigt" kollat igenom valpen
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

svarar samtliga:

Valpen har blivit kollad av en veterinär "hastigt" som köparen beskrev det, och vet sagt att man måste operera. men vet visste ej vad som var fel.

Jag har krävt av valpköparen att en grundligare vet. undersökning ska göras, för att valpen ska få sin chans till behandling, ev op, och rehabilitering om det så krävs.
Jag vill inte bli på dumpad en valp utan en ordentlig utredning först vad som är fel.

Jag är inte uppfödare i normala fall, utan detta handla om en tjuvparning som valparna kom till. Jag tyckte jag var ytterst noggrann vid valet av köpare.
Tyvärr så var denna köpare en som aldrig haft hund tidigare, så jag tror problemet är okunskap och förhastade beslut.

men jag har sagt att jag vill göra det rätta, men vill ha en grundlig undersökning av valpen först, inte av en vet som "hastigt" kollat igenom valpen

Pådumpad en valp? Hur kan du säga så om en valp du fött upp.

Men om nu köparen gör det där grundliga som du vill den ska göra, och sen det visar sig att den måste op. Hur tänker du då?
För var inte valpen försäkrad när detta hände, så lär du få en mycket större kostnad än att ta tillbaka valpen nu.

Sen kan jag samtidigt undra om köparen talar sanning. Hur kan en vet säga att den måste göra en op, men också säga den inte vet felet..
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Här finns läge för många missar dvs luddigt uttryckt av veterinären där den ovane hundägaren inte förstått och där uppfödaren får hundägarens formuleringar till sig.

Jag kan - med tanke på hunden jag skrev om tidigare - tro att veterinären kan avgöra att det ena benet - radius eller ulna - är längre än det andra. Därmed krävs en operation för att inte ledpåverkan i armbågsleden ska ge hunden pålagringar och smärta redan i mycket tidig ålder.

Sedan kan troligen inte aktuell veterinär avgöra vad som orsakat att benen växer olika, kanske inte ens under operationen. Teorin på vår hund var en mycket tidig skada i benet, kunde bero på att den blivit påsprungen av kullsyskon på ett olyckligt sätt, hoppat från något, ja listan kunde göras lång. Skadan syntes inte men borde skett före 8 v ålder och varit av det slaget att man inte nödvändigtvis ens behövt notera det som uppfödare/ägare. det skulle tom kunna vara en genetisk historia men den sannolikheten höll ortopenden som opererade som osannolik.


Detta är vad jag TROR utifrån vad som gällde för vår hund. Hon har under alla år fungerat utmärkt och har inga problem men estetiskt syns det på henne då det ena benet är helt rakt och det andra något roterat (läs rockokobyrå i lindrig form)
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Min tolkning

Om du är näringsidkare är det nog ganska enkelt - inom sex månader har din kund reklamerat varan (valpen), som har ett fel (hälta) som förhindrar den användning som du har gjort utfästelser om (jakt). Varan har granskats av sakkunnig (veterinär) som bekräftar att felet föreligger.

I konsumentköplagen är det under de här förutsättningarna säljaren som ska bevisa att felet inte förelåg vid riskens övergång eller att köparen var medveten om och hade accepterat felet. Du har informerat om att valpen skadat sig - dvs mer eller mindre medgett att felet fanns innan risken övergick - samtidigt som du har sålt valpen till det fulla överenskomna priset och till jakt - det kan därför vara svårt att hävda att köparen hade accepterat felet, eftersom affären kan tydas som att du gjort utfästelser om att det inte skulle påverka hundens framtida användning.

Att du känt till felet och ändå sålt till fullt pris och till jakt, innebär att du kan sitta illa till även om köplagen gäller.

Jag hade nog bitit i det sura äpplet och tagit tillbaka valpen

(stackars lilla hund :()
 
Senast ändrad:
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Har du gjort utfästelse att hunden ska fungera i jakt (skriftligt, muntligt eller helt enkelt genom kännedom att köparen meddelat användningsområde): ta tilbaka valpen, betala tillbaka pengarna och ta hunden till veterinär.

Om det är något som går att åtgärda, gör så om du vill. Sälj den sedan som sällskapshund för att undvika upprepande av historien.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 267
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp