Bukefalos 28 år!

såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Jag har en god vän som har en hund som utvecklade en rätt allvarlig sjukdom vid ett par års ålder. Sjukdomen KAN var ärftlig men eftersom den även kan bero på andra orsaker räknas den inte som ett dolt fel. Min kompis ville naturligtvis behålla hunden(som trots allt fungerar rätt bra) och uppfödaren erbjöd en valp ur valfri kombination som ersättning.

Jag håller med övriga, i det här fallet handlar det inte så mycket om vad lagen säger som om du vill bete dig som en BYB som mest är intresserad av att prångla ut valpar eller om du vill agera som en person som tar fullt ansvar för sin uppfödning. Har du sålt valpen med någon form av utfästelse att den ska fungera till jakt så kan dock köparen vara i sin fulla rätt att reklamera.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Min tolkning

Om du är näringsidkare är det nog ganska enkelt - inom sex månader har din kund reklamerat varan (valpen), som har ett fel (hälta) som förhindrar den användning som du har gjort utfästelser om (jakt). Varan har granskats av sakkunnig (veterinär) som bekräftar att felet föreligger.

Blandis efter en tjuvparnng som säljs utan avtal, jag sätter en peng på att TS inte är näringsidkare. Plus att den är såld som jakthund måste ju i så fall vara en muntlig överenkommelse. Även om det gäller är det ju svårt att bevisa från köparens sida att så var fallet.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

knapplån

Uppdaterar igen. med att jag skrev att jag ej är uppfödare i normala fall, menar jag att jag inte är kunnig i vilka regler som gäller kring försäljning av valpar, och då detta var papperlösa valpar, och inte skks reg. hundar. så var de svårare för mig att veta vad som gäller. hade det varit skks reg. valpar. hade jag vänt mig till skk. för rådgivning.
Och med att jag inte vill bli på dumpad en valp, menade jag med att jag inte vill ta tillbaka en valp UTAN grundlig undersökning, hade det visat sig att valpen haft men av skadan, hade jag tagit tillbaka valpen.

Men nu har följande skett!
Valpen har i dag varit på en ordentlig utredning, hos en mkt kunnig veterinär inom hund, röntgen och grundlig undersökning är gjord.

Veterinären bekräftar följande, INGA fel finns i muskler eller leder, och benen är lika långa. troligtvis har valpen busat för hårt med sin valp kompis, därav hälta. Och det är ju då köparens ansvar hur denne låter valpen busa.

Första veterinären gjorde en hastig undersökning, men den andra gjorde en grundlig.

Jag tycker köparen var för snabb och döma hunden, som obrukbar i framtiden, och att jag måste köpa valpen tillbaka, utan grundlig undersökning.

Så jag tackar för mig i denna tråd, då detta är löst nu
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Jag skulle vilja säga att det är allt annat än löst.

Det är ingen slump att problemet kommer i det ben som varit skadat. Du kommer med 99 % risk att få höra mer om detta. Köparen är inte nöjd, hunden har uppenbarligen en defekt - ta tillbaka den stackars hunden. Hade du sålt den som sällskapshund anser jag att du hamnat i ett helt annat läge (dock inte hunden som sitter i samma tråkiga sits oavsett).
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Vad tycker köparen, vill h-n behålla hunden eller vill han fortfarande att du tar tillbaks den?
Känns som om det är det viktigaste här.
Du kan ju ev. använda dig av den återbetalning som gäller för SKK reg hundar, men eftersom ni inte har skrivit avtal så beror det på vad köparen går med på...
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

med att jag skrev att jag ej är uppfödare i normala fall, menar jag att jag inte är kunnig i vilka regler som gäller kring försäljning av valpar
Med att jag skrev "så bra" menar jag att det känns tryggt att veta att det inte blir fler tjuvparningar och försäljning utan avtal av oförsäkrade och obesiktigade blandrasvalpar.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

knapp lån

Köparen är nöjd. och vill behålla valpen, att det just var samma ben kanske var otur. men enligt vet, så finns det inget att oroa sig för, för framtida men i benet som skadat.
Det fanns inget som helst samband med nya skadan och gamla skadan.

så jag förlitar mig på veterinären.

Den första skadan var en smäll på lår muskel, inga ledbrott. och valpen var bra efter 4 dagar. och denna gång var det i tån på hunden. troligtvis en vrickning enligt vet. pga för mkt bus m kompis.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Blandis efter en tjuvparnng som säljs utan avtal, jag sätter en peng på att TS inte är näringsidkare. Plus att den är såld som jakthund måste ju i så fall vara en muntlig överenkommelse. Även om det gäller är det ju svårt att bevisa från köparens sida att så var fallet.
Fast det finns flera rättsfall som likställer uppfödare med näringsidkare, trots att det bara sker på hobbynivå, eftersom de faktiskt producerar någonting som ska säljas. Så man behöver liksom inte ha ett riktigt företag eller ens ett kennelnamn för att man ska anses som näringsidkare.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Jag skulle vilja säga att det är allt annat än löst.

Det är ingen slump att problemet kommer i det ben som varit skadat. Du kommer med 99 % risk att få höra mer om detta. Köparen är inte nöjd, hunden har uppenbarligen en defekt - ta tillbaka den stackars hunden. Hade du sålt den som sällskapshund anser jag att du hamnat i ett helt annat läge (dock inte hunden som sitter i samma tråkiga sits oavsett).
Värst vad du är tvärsäker, har DU undersökt valpen?
PL
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Well, hade jag varit säker på att kunna följa upp fallet hade jag gärna slagit vad om fyrsiffriga belopp. Är det inte detta kommer det något annat som gör att köparen kommer att försöka reklamera.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Precis. Men på katt brukar man säga att man räknas som uppfödare efter några kullar, så en tjuvparning borde inte göra att man är näringsidkare, Däremot en planerad parning.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Fast det finns flera rättsfall som likställer uppfödare med näringsidkare, trots att det bara sker på hobbynivå, eftersom de faktiskt producerar någonting som ska säljas. Så man behöver liksom inte ha ett riktigt företag eller ens ett kennelnamn för att man ska anses som näringsidkare.

Va f*n, jag trodde det var f-skatt som gällde?? Jahopp.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Va f*n, jag trodde det var f-skatt som gällde?? Jahopp.

Nope, det är "verksamhetens omfattning" som avgör om du räknas som näringsidkare eller inte när det gäller just bedömningen om det är KL eller KKL som gäller. Vill minnas att man i SKKs lilla juridikbok rekommenderar uppfödare att alltid utgå ifrån att de kommer bedömas som näringsidkare.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Smart! Jag köpte en hund, 6 veckor senare visade hon sig vara dräktig. Hade ingen aning om detta, inte fasen va det en planerad kull av mig. Så otroligt dumt påstående! :devil:
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

*kl*

jag blir faktiskt förvånad är jag läser denna tråden. Jag har noll koll på uppfödarnormer och är glad att jag bara har tre glada kastrater hemma. En planerad parning är en planerad parning som resulterar i en planerad kull. En oplanerad parning är ju enligt logik inte planerad, men det kan ju - om man vet om det - bli en planerad kull. Jag tycker att ni verkar gå ganska hårt åt TS, men det kan ju vara min okunskap. TS säljer en valp som är besiktigad u.a, i syfte att användas till jakt, och som köparen vet om har haft en tidigare skada men som enligt veterinär är utläkt. På vilket sätt är det INTE köparens ansvar att ta hand om valpen? Har köparen inget som helst ansvar? Och om, när ska man räkna med att faran övergår på köparen? Om man bortser från det juridiska verkar gällande konsensus vara att man som uppfödare ska ta ansvar för de sålda valparna så pass att man utan knussel tar tillbaka dem skadade och oförsäkrade. Är det verkligen normalt? Är alla seriösa uppfödare med gott rykte "genuina" hundälskare med ett stora summor på banken? Oavsett om man säljer med/utan avtal. Jag kan för lite om detta för att säga vad som är rätt och fel, jag är bara uppriktigt förvånad.
 
Sv: såld hundvalp som varit skadad - ta tillbaka?

Visst finns det undantag men i grund o botten har Vallhund o Gabby rätt.
Så att kalla det ett otroligt dumt påstående är i min mening inte helt smart.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 270
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp