Sambo+häst=?

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Har ni någon gång blivit tvugna att välja mellan kärlek till en människa och kärlek till djur?

Jag står lite i en sån sits just nu. Min sambo är trött på att jag aldrig är hemma. Jobbar heltid långa dagar och obekväma arbetstider(sjukhus).
Försöker sedan hålla igång min häst ca 5 dagar i veckan.

Min sambo då har börjat klaga på att jag aldrig är hemma och att jag inte prioriterar honom. Han tycker heller inte om att jag Lägger typ alla pengar på hästen så jag kan inte spara så mycket i månaden. Men vad ska man göra? Jag måste jobba och jag kan inte se ett liv utan häst!

Han vill att jag ska ha häst men han agerar ju väldigt tvärt emot. Har ni varit med om liknande? Vi har varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2..
 
Det låter som att era behov av att träffa varandra är olika. Jag kan på ett sätt förstå honom men även dig. Det låter som att du är hemifrån väldigt mycket. Och det är helt ok att trivas med det.

Frågan är om det går att kompromissa? Ingen av er ska behöva gå och vara olycklig. Han för att han vill ha mer än du kan ge eller du för att du inte får hålla på med hästen så mycket som du vill. Svår situation när man älskar varandra men har olika behov som krockar.

Han kan visst vilja att du ska ha häst eftersom det gör dig lycklig och han vill att du ska vara lycklig, men eftersom han känner får för lite tid med dig så blir det dubbelt eftersom det gör honom olycklig.

Vill du att ni ska hålla ihop så måste nog nåt ändras. Byta jobb till ett med bättre arbetstider? Skaffa medryttare 1-2 dagar i veckan så att ni får mer tid ihop? Jag vet inte, det får ni fundera ut.
 
Jag jobbar också inom sjukvården (psykiatrin) och ser till att mitt schema följer sambons kontorstider så gott det går! Försöker alltså att jobba mån-fre och dagtid så ofta jag bara kan, eller natt, då vi ändå sover så att säga! ;)

Ang hästen så får ni kolla över er budget och se vad som är rimligt, du kanske kan spara ner på något annat så att ni kan få till ett gemensamt sparande?

Tycker förövrigt att din sambo känns gnällig, att ha häst är en livsstil och det tar mycket tid och pengar.
MEN du borde ju se till att stå på ett ställe som ger så mycket service som möjligt så att du man effektivisera tiden i stallet?
Det är stor skillnad på 4 timmar och 2 :)
Medryttare ett par dagar i veckan?
Är man sambo så är man och då väljer man aktivt att dela livet med någon och då ska man ju också vara närvarande och dela det, försök att se det ur hans synvinkel och hitta på lösningar! :)
 
Jag har bott ihop med en sån person, det är nu många år sedan jag valde att avsluta det. För när hästen var borta (av annan orsak) klagades det istället på att jag var iväg med kompisar eller liknande. Hade han fått bestämma så hade vi suttit tätt ihop konstant, vilket hade kvävt mig totalt.
Nu har jag en ny sambo, som uppskattar att jag är iväg på egna äventyr eftersom han då får en chans att ta det lugnt hemma eller ägna sig åt sina (ibland ganska tidskrävande) aktiviteter. Han är dessutom med mig i stallet minst en gång per vecka, så länge han slipper mocka ;)

Vad är det din sambo vill göra, men som du inte hinner/har råd med?
Har din sambo egna intressen? Om inte, finns det något han kan tänka sig att ta upp? Då får han mer meningsfull tid även när du inte är där, till skillnad från om han t.ex. sitter i soffan och bara väntar.
Kan han följa med till stallet och umgås med dig där för att ni ska få mer tid ihop? Kanske ta en promenad ihop med hästen?
Är du villig att ta in en medryttare för att få mer tid med sambon?
Vill du/går det att byta arbete?

Och framför allt: har ni pratat om det här, och vad ni båda kan se för lösningar/kompromisser för att få det att fungera?
 
Just att försöka få sambon att specificera tycker jag är viktigt. Om klagomålet är "borta för mycket" så specificera på vilket sätt det påverkar och vad han skulle önska i stället. Men inte "hemma mer" utan tex "jag skulle vilja vi kunde äta middag tillsammans oftare eller att vi kunde se på film tillsammans och dricka lite vin åtminstone en kväll per helg". Eller vad det är.

Samma sak med "alla pengar går till hästen", så vad är det han skulle vilja att ni gjorde som ni inte kan pga ekonomin?

Förstå DÅ kan man arbeta konstruktivt mot en lösning. Att agera på "du borde vara hemma mer och lägga mindre pengar på hästen" är omöjligt. Det behövs mer konkret. Och kan han inte presentera mer konkret efter lite betänketid så är det snarare allmänt missnöje än att hästen är problemet. Och då blir förhållandet inte nödvändigtvis bättre om hästen försvinner ens..
 
Just att försöka få sambon att specificera tycker jag är viktigt. Om klagomålet är "borta för mycket" så specificera på vilket sätt det påverkar och vad han skulle önska i stället. Men inte "hemma mer" utan tex "jag skulle vilja vi kunde äta middag tillsammans oftare eller att vi kunde se på film tillsammans och dricka lite vin åtminstone en kväll per helg". Eller vad det är.

Samma sak med "alla pengar går till hästen", så vad är det han skulle vilja att ni gjorde som ni inte kan pga ekonomin?

Förstå DÅ kan man arbeta konstruktivt mot en lösning. Att agera på "du borde vara hemma mer och lägga mindre pengar på hästen" är omöjligt. Det behövs mer konkret. Och kan han inte presentera mer konkret efter lite betänketid så är det snarare allmänt missnöje än att hästen är problemet. Och då blir förhållandet inte nödvändigtvis bättre om hästen försvinner ens..

Fast ibland är det svårt med mer konkret. Det är väl oftast så att man inte vill tigga sig till att ens partner ska umgås med en. Man vill ju att partnern ska vilja det och göra det frivilligt. Hade jag och min man varit den sitsen och han bett mig ge ett konkret exempel hade mitt svar ändå varit att jag vill att han ska vilja umgås med mig och inte göra det för att jag bad om det.
 
Vad vill du? Det är dig själv du måste utgå ifrån. Sedan, vad vill han att ni ska göra istället? Vill han bara att du ska vara hemma mer, typ sitta i soffan och glo eller vad vill han?

Står valet mellan mina djur och en människa som ställer krav som hen vet skulle göra mig olycklig så vinner djuren alla dagar i veckan. En människa som inte vill mig väl vill jag heller inte leva med.
 
Fast ibland är det svårt med mer konkret. Det är väl oftast så att man inte vill tigga sig till att ens partner ska umgås med en. Man vill ju att partnern ska vilja det och göra det frivilligt. Hade jag och min man varit den sitsen och han bett mig ge ett konkret exempel hade mitt svar ändå varit att jag vill att han ska vilja umgås med mig och inte göra det för att jag bad om det.

Får man betänketid så kan man i princip alltid komme med konkreta exempel. Det handlar inte om att behöva be om att umgås med utan om att hjälpas åt att lösa problemet. Så jag skulle som din sambo i ditt beskrivna exempel bli ganska besviken på att du inte ens ville försöka det utan kom med ett så generellt "inte-svar". Och för all del att du förutsatte att jag inte ville umgås med dig för jag hade häst och skiftjobb.

Men så är jag allergisk mot svepande "gnäll" som inte ens med betänketid och samtal kan specificeras med ett enda konkret exempel. Nog kan du om du tänker på förra veckan komma på både en och tre exempel i ett sånt läge som beskrivet när du faktiskt kände att si eller så. Typ "i torsdags när jag åt så kände jag att här sitter jag och äter själv igen, det vore kul om vi kunde äta tillsammans". Även om ditt spontana svar är "mer tid ihop" eller "att du ska vilja umgås mer med mig".
 
Ja. Och det kändes som våra livsstilar stod långt ifrån varandra. Jag vill inte sitta hemma och hålla handen i soffan eller hitta på artificiella sysselsättningar (shoppa, fika etc) utan föredrar att vara ute och syssla med sådant som ger mig en mening. Hästar, hundar, projekt etc.

Visst kan det finnas fog för att titta närmare på vad han vill att ni ska göra istället, kanske en medryttare eller betala sig fri från hästsysslorna en eller två dagar? (så gjorde jag som singel, för att kunna ha lite tid att göra annat än hästarna även på vardagar).
 
Hej! Har ni någon gång blivit tvugna att välja mellan kärlek till en människa och kärlek till djur?

Jag står lite i en sån sits just nu. Min sambo är trött på att jag aldrig är hemma. Jobbar heltid långa dagar och obekväma arbetstider(sjukhus).
Försöker sedan hålla igång min häst ca 5 dagar i veckan.

Min sambo då har börjat klaga på att jag aldrig är hemma och att jag inte prioriterar honom. Han tycker heller inte om att jag Lägger typ alla pengar på hästen så jag kan inte spara så mycket i månaden. Men vad ska man göra? Jag måste jobba och jag kan inte se ett liv utan häst!

Han vill att jag ska ha häst men han agerar ju väldigt tvärt emot. Har ni varit med om liknande? Vi har varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2..

När mitt ex sa så så tog det slut. Det gick inte att ständigt ha dåligt samvete, att ständigt skynda sig... Och att bli tvingad bort från att ha häst funkar inte.

Försök hitta medryttare är mitt förslag, och prata med sambon om vad hästen betyder för dig.
 
Hej! Har ni någon gång blivit tvugna att välja mellan kärlek till en människa och kärlek till djur?

Jag står lite i en sån sits just nu. Min sambo är trött på att jag aldrig är hemma. Jobbar heltid långa dagar och obekväma arbetstider(sjukhus).
Försöker sedan hålla igång min häst ca 5 dagar i veckan.

Min sambo då har börjat klaga på att jag aldrig är hemma och att jag inte prioriterar honom. Han tycker heller inte om att jag Lägger typ alla pengar på hästen så jag kan inte spara så mycket i månaden. Men vad ska man göra? Jag måste jobba och jag kan inte se ett liv utan häst!

Han vill att jag ska ha häst men han agerar ju väldigt tvärt emot. Har ni varit med om liknande? Vi har varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2..
Jag skulle antagligen dumpa människan sålänge han bara var min sambo, hade vi barn är det nog inte lika lätt, men min man tycker också att jag lägger mycket tid på hästarna, inte just så att han blir ensam men vi har två småbarn som kräver sitt också. Hans lösning var att vi köper en hästgård och därmed kan jag lättare gå ut efter barnen somnat eller vi alla är där tillsamman på ett lättare sätt och kan anpassa mer. Men generellt så nej, skulle inte välja nån som klagade så, oattraktivt.
 
Många bra svar! Tack.

Han kör motorcross, så brukar vara med honom på helgerna när jag kan. Jobbar normalt en helg på 4 veckor, en kväll i veckan och någon natt då och då. Så jan klagar ofta på att jag inte gör något hemma. Vilket jag gör när jag har tid. Inte lätt att hinna diska, städa och tvätta när man börjar jobba 11.30 och ska hinna med hästen innan dess. Tar en timme till jobbet och en halvtimme går åt att ta sig till och från stallet.

Han vill inte vara med i stallet alls längre för att jag råkade säga att han hade packat fel mängd Hö till hästen en gång. Men det måste man ju få säga lixom?

Jag vill inte byta jobb för att jag älskar mitt jobb, är nog den ända i hela världen som är glad av att åka till jobbet.. stallet kan inte bli bättre än vad det är. Ingår in/utsläpp och fordring. Mockar och packar Hö själv. Det som kostar nu är att jag tränar två dagar i veckan och det är ett måste just nu.
Sambon vill inget annat än att köpa hus. Men hans agerande säger ju annorlunda. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl trivas att vara ute och vara med i stallet? Tycker jag iallafall.

Kommer ju bli mer häst i framtiden när jag kommer igång med tävlingar.

Nä jag ska ta till mig av det ni skrivit och prata med honom. Har försökt men han lägger allting på mig hela tiden.
 
Många bra svar! Tack.

Han kör motorcross, så brukar vara med honom på helgerna när jag kan. Jobbar normalt en helg på 4 veckor, en kväll i veckan och någon natt då och då. Så jan klagar ofta på att jag inte gör något hemma. Vilket jag gör när jag har tid. Inte lätt att hinna diska, städa och tvätta när man börjar jobba 11.30 och ska hinna med hästen innan dess. Tar en timme till jobbet och en halvtimme går åt att ta sig till och från stallet.

Han vill inte vara med i stallet alls längre för att jag råkade säga att han hade packat fel mängd Hö till hästen en gång. Men det måste man ju få säga lixom?

Jag vill inte byta jobb för att jag älskar mitt jobb, är nog den ända i hela världen som är glad av att åka till jobbet.. stallet kan inte bli bättre än vad det är. Ingår in/utsläpp och fordring. Mockar och packar Hö själv. Det som kostar nu är att jag tränar två dagar i veckan och det är ett måste just nu.
Sambon vill inget annat än att köpa hus. Men hans agerande säger ju annorlunda. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl trivas att vara ute och vara med i stallet? Tycker jag iallafall.

Kommer ju bli mer häst i framtiden när jag kommer igång med tävlingar.

Nä jag ska ta till mig av det ni skrivit och prata med honom. Har försökt men han lägger allting på mig hela tiden.
Varför ska han trivas i stallet för att vara tillsammans med en hästmänniska? Snarare acceptera de :)
 
Många bra svar! Tack.

Han kör motorcross, så brukar vara med honom på helgerna när jag kan. Jobbar normalt en helg på 4 veckor, en kväll i veckan och någon natt då och då. Så jan klagar ofta på att jag inte gör något hemma. Vilket jag gör när jag har tid. Inte lätt att hinna diska, städa och tvätta när man börjar jobba 11.30 och ska hinna med hästen innan dess. Tar en timme till jobbet och en halvtimme går åt att ta sig till och från stallet.

Han vill inte vara med i stallet alls längre för att jag råkade säga att han hade packat fel mängd Hö till hästen en gång. Men det måste man ju få säga lixom?

Jag vill inte byta jobb för att jag älskar mitt jobb, är nog den ända i hela världen som är glad av att åka till jobbet.. stallet kan inte bli bättre än vad det är. Ingår in/utsläpp och fordring. Mockar och packar Hö själv. Det som kostar nu är att jag tränar två dagar i veckan och det är ett måste just nu.
Sambon vill inget annat än att köpa hus. Men hans agerande säger ju annorlunda. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl trivas att vara ute och vara med i stallet? Tycker jag iallafall.

Kommer ju bli mer häst i framtiden när jag kommer igång med tävlingar.

Nä jag ska ta till mig av det ni skrivit och prata med honom. Har försökt men han lägger allting på mig hela tiden.

Ta det här rätt nu. Men i ditt svar ovan så för en utomstående låter du ganska oresonlig.

Du hjälper till hemma när du hinner men det är svårt när du ska hinna med hästen innan jobbet. Du måste träna två kvällar i veckan. Det kommer bli mer häst. Osv. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl vilja vara i stallet. Etc.

Försök ändra DITT tänk med. Vad kan DU göra för att hjälpa till mer hemma? Om du går upp kl 08 och inte hinner diska, så kan du gå upp 07.30 varannan dag och diska? Kan du lägga i en tvättmaskin på kvällen och hänga på morgonen? Osv.

Du låter faktiskt bortskämd och ganska egocentrerad i ditt inlägg.

Och nej man måste verkligen inte gilla stall och hästar och vilja vara med där för man delar livet med en hästtjej. Lika lite som man måste gilla crossar och vilja vara med i garaget och skruva för att man delar livet med någon som gillar motorcross.

Men det du beskriver nu är att han ska dra lasset hemma osv för att du vill ha just ditt jobb, du vill ha häst, du vill träna två ggr per vecka och du vill sen lägga ännu mer tid på hästen. Och är han inte nöjd med det och att du umgås med honom på helgerna så är det hans problem. Det är lite mycket "du" i det. Särskilt som jag är säker på att om du vill så kan du kompromissa ihop lite. Om hästen behövde medicin kl 07 en morgon så skulle du om det var vad som krävdes kliva upp tidigare och fixa det. Man kan använda samma motivation till att kliva upp och diska och hänga en maskin tvätt för att ta sin del av sysslorna hemma med. Om man vill.
 
Tycker att du fått väldigt bra svar!

Men min första tanke är att han måste acceptera att hästen kommer först. Inte för den delen att han blir bortglömd, men han måste ha en förståelse att hästen behöver dig varje dag. Och som sagt, att ha häst är en livsstil, och den måste han tycka är ok, annars tror inte jag att ett förhållande med en hästtjej kan fungera för honom.

Känner du att han är värd att satsa på och att du tror att han kan acceptera din livsstil, så skulle jag nog försöka ha en dag i veckan till bara er två. Att den dagen lagar ni mat tillsammans, går en promenad tillsammans, går på bio, restaurang, spelar spel, ja vad som helst, men den dagen är hans sas, och hästen får vila.

Lycka till med kärleken!
 
Många bra svar! Tack.

Han kör motorcross, så brukar vara med honom på helgerna när jag kan. Jobbar normalt en helg på 4 veckor, en kväll i veckan och någon natt då och då. Så jan klagar ofta på att jag inte gör något hemma. Vilket jag gör när jag har tid. Inte lätt att hinna diska, städa och tvätta när man börjar jobba 11.30 och ska hinna med hästen innan dess. Tar en timme till jobbet och en halvtimme går åt att ta sig till och från stallet.

Han vill inte vara med i stallet alls längre för att jag råkade säga att han hade packat fel mängd Hö till hästen en gång. Men det måste man ju få säga lixom?

Jag vill inte byta jobb för att jag älskar mitt jobb, är nog den ända i hela världen som är glad av att åka till jobbet.. stallet kan inte bli bättre än vad det är. Ingår in/utsläpp och fordring. Mockar och packar Hö själv. Det som kostar nu är att jag tränar två dagar i veckan och det är ett måste just nu.
Sambon vill inget annat än att köpa hus. Men hans agerande säger ju annorlunda. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl trivas att vara ute och vara med i stallet? Tycker jag iallafall.

Kommer ju bli mer häst i framtiden när jag kommer igång med tävlingar.

Nä jag ska ta till mig av det ni skrivit och prata med honom. Har försökt men han lägger allting på mig hela tiden.

Jag kan ju utöver det jag redan skrivit ta upp att jag och min sambo lär hamna i samma situation. Båda är extremt drivna och älskar att jobba samtidigt som vi vill ha så mycket tid som möjligt med varandra samt är hyffsat fåfänga och lägger en del tid på det via träning, massage och (jag) behandlingar såsom fransar osv. Vår lösning framöver är att vi köper hus med tomtmöjligjet till att ha stall och hagar samt ridhus. Då kommer vi kunna jobba och ha tid med varandra samt kommande barn samtidigt som jag får min dröm med hästarna hemma :)
 
Ta det här rätt nu. Men i ditt svar ovan så för en utomstående låter du ganska oresonlig.

Du hjälper till hemma när du hinner men det är svårt när du ska hinna med hästen innan jobbet. Du måste träna två kvällar i veckan. Det kommer bli mer häst. Osv. Ska man vara tillsammans med en hästmänniska ska man väl vilja vara i stallet. Etc.

Försök ändra DITT tänk med. Vad kan DU göra för att hjälpa till mer hemma? Om du går upp kl 08 och inte hinner diska, så kan du gå upp 07.30 varannan dag och diska? Kan du lägga i en tvättmaskin på kvällen och hänga på morgonen? Osv.

Du låter faktiskt bortskämd och ganska egocentrerad i ditt inlägg.

Och nej man måste verkligen inte gilla stall och hästar och vilja vara med där för man delar livet med en hästtjej. Lika lite som man måste gilla crossar och vilja vara med i garaget och skruva för att man delar livet med någon som gillar motorcross.

Men det du beskriver nu är att han ska dra lasset hemma osv för att du vill ha just ditt jobb, du vill ha häst, du vill träna två ggr per vecka och du vill sen lägga ännu mer tid på hästen. Och är han inte nöjd med det och att du umgås med honom på helgerna så är det hans problem. Det är lite mycket "du" i det. Särskilt som jag är säker på att om du vill så kan du kompromissa ihop lite. Om hästen behövde medicin kl 07 en morgon så skulle du om det var vad som krävdes kliva upp tidigare och fixa det. Man kan använda samma motivation till att kliva upp och diska och hänga en maskin tvätt för att ta sin del av sysslorna hemma med. Om man vill.

Jag skrev lite dumt kanske.. Jag gör mycket hemma! Det är han som säger att jag inte gör något. Så fort jag har tid hemma plockar jag undan och tvättar. Just nu tränar jag ca två gånger i veckan för att vi är inne i en väldigt jobbig period nu, annars tränar jag en dag.

Det här med att jag vill att han ska vara med i stallet är för att han har varit de tidigare och tyckt det var roligt. Det är nu den senaste tiden jag har puschat honom lite att följa för att han bara ligger hemma i soffan och sover annars. Försöker få honom att gå och träna eller göra något men det vill han inte. Nu har han i alla fall kommit igång och kör cross en gång i veckan och det är ju roligt tycker jag.

Vi har växt upp väldigt olika. Hans mamma var hemma alltid så hon städade och tvättade medan de var i skolan/jobbade. Hade maten klar när dem kom hem. Då var stallet klart och allt.
Jag däremot har haft föräldrar där båda jobbade heltid, både jag och min bror idrottade en hel del där jag hade träningar 6 dagar i veckan. pappa var tränare till min bror så alla kom hem sent och då blev det något snabbt och lätt att äta. Städa fick man göra när det fanns tid till det.

Så det kan ju vara det som krockar också. Jag är van att vara i full gång men han är mer van att få allt serverat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp