Sambo+häst=?

Har det ungefär likadant. Mycket åsikter om att hästen tar tid, ändå låter jag hästen vila fler dagar i veckan än vad jag vill, skippar att åka på träning som jag väldigt gärna skulle vilja göra, samtidigt som sambon lägger enorma mängder tid på att vara i garaget, kan skruva bil HELA eftermiddagar och kvällar och även nätter medan jag kastar mig från jobbet och gör allt så tidseffektivt i stallet som jag kan och är hemma på 2,5 timme. Det är ju inte roligt om ens största intresse blir ett stressmoment i sig att "hinna med". Nästan komiskt är att han påstår (som haft hästtjej till flickvän förut..) att han aldrig träffat någon som spenderar så mycket tid i stallet som jag själv, medan jag själv är den av oss alla i stallet som klart spenderar minst tid där.. Det är svårt när man jobbar heltid och slutar 16-17 om dagarna. Han jobbar skift, ledig mycket dagtid och helledig 4 dagar i stöten.

Till detta hör att han har två barn som bor hos oss mestadels (5 och 7), varav den ena dessutom är hästtokig och jag ställer upp allt jag kan, lotsat in henne på ridskola dit jag alltid är med och tar med henne till mitt stall när det passar. Jag går ständigt övrig tid och plockar och småstädar efter resten av familjen, TV och annat är ointressant, ändå har jag fått höra att "du gör aldrig nåt hemma", men jag antar att bara för att jag inte storstädar kåken just när han är hemma så syns det liksom inte, att man gör saker precis HELA tiden. Jag har inga andra intressen än hästen utan ALL tid utöver läggs på familj och hem. Kan uppleva det enormt orättvist ibland... lämnade till exempel bort hästen drygt två veckor nu i sommar för att enbart vara med familjen, åka till stugan osv. Nu har det förvisso blivit mycket bättre på senaste då jag till slut exploderade av allt detta. Jag röt ifrån och förklarade tydligt hur mycket av mitt största intresse som jag faktiskt valde bort för HONOM och hans barn, och att jag "ta mig fan går och plockar och städar efter er hela tiden". Det var liksom INSE, annars får du hitta någon annan. Sliter som ett djur för att få allt att gå ihop, vilket inte nödvändigtvis bara är negativt då jag lätt blir rastlös och uttråkad, tror någonstans att han till slut har insett det. Han visste ju att det var en hästtjej han träffade. Nu vill vi ju båda så småningom ut på landet och ha gård, så jag hoppas intensivt att det också blir så en vacker dag ;)

Men allt hade ju lika gärna kunna leda till en separation, förhoppningsvis blir det inte så i ert fall utan ni får det att funka tillsammans :bump:
Usch så sorgligt det låter!

Förstår inte hur du står ut att offra så mycket....
 
Angående det där med tidsåtgång - jag hade tre hästar inhyrda i ett stall 9 km bort när vi renoverade vårt stall hemma. Där tog det minst 1 tim 45 min för mig att morgonfodra, släppa ut, fylla vatten, mocka och fixa matpåsar till mina tre hästar. Exklusive restiden då. Motsvarande arbete tar max 25 min för fyra hästar i vårt eget stall. Logistiken i stallet är extremt viktig för effektiviteten.
 
.... tror någonstans att han till slut har insett det. Han visste ju att det var en hästtjej han träffade. Nu vill vi ju båda så småningom ut på landet och ha gård, så jag hoppas intensivt att det också blir så en vacker dag ;)

Med risk för att låta urbota krass men VAD i det du skriver får dig att tro och hoppas att ni arbetar mot samma mål?! Han vill ha en gratis hushållerska - det har han fått. Det du vinner på en flytt till landet på gård är fler sysslor och mer tyngd från hushållet.
 
Oj, så mycket reaktioner det blev, förstår att mitt inlägg kan tolkas lite olika och jag har nog formulerat mig kanske lite dumt eller orättvist på sina ställen, i affekt kanske.
Först och främst, jag är inte ett dugg missnöjd i min relation som det är nu.

1. Jag sa aldrig att jag är någon hushållerska som gör allt hemma och han inget. Däremot var hans upplevelse att jag inte gjorde så mycket hemma som honom vilket han till slut insåg att jag faktiskt gjorde.
2. Det var ju precis just för att jag INTE ville ha det så som jag så att säga "exploderade", satte ner foten och sa ifrån, vilket gjorde att det blev mycket bättre. Det jag snarast ville få fram till TS var att, är man missnöjd, då tycker jag att man säger ifrån, tar en diskussion, det kanske leder till en separation.. eller så leder det kanske till att det blir bättre, vilket det i det här fallet gjorde att det blev. Sliter fortfarande för att jag vill ha mycket tid för både familj och häst men jag är nöjd med det.
3. Jag väljer att kompromissa, ägna mindre tid i stallet än vad jag skulle gjort om jag inte hade min familj. Det funkar. Vissa dagar "lullar jag runt och putsar" hela dagarna, småpratar, gosar och pysslar, medan jag andra dagar bara gör det jag ska och åker hem. Jag VILL ju ha tid med familjen också.
 
Alltså jag undrar varför det är så himla viktigt att ha ett förhållande när en måste försaka en stor del av sitt liv för att underhålla det där förhållandet? Vem kommer tacka er för att ni diskade och städade? Är det vad ni kommer att sitta och prata om på verandan med en vän på ålderns höst "alltså den där speciella gången då jag fick bort bromsspåren från min snubbes vita kalsonger-det var minsann en speciell dag!". Vi har alla ETT jla liv, slösa inte bort det på otacksamma snubbar som vill bli uppassade. Säg åt snubben att skaffa hushållerska om det är så viktigt-eller för all del-ha en egen städhjälp som gör din del av hushållsjobbet, det kostar faktiskt inte så mycket :).

Fiorano-kompromisslös och ändå gift
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 696
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp