Bukefalos 28 år!

Sambons kläder...

Så läste inte jag.

Jag har shoppat kläder med mitt ex. Vi gjorde mycket tillsammans. Skulle jag handla så inte bad jag honom sitta i bilen medan jag provade. Han följde med in och fick titta. Samma med hans kläder.
Ser inget konstigt alls med det.

Men jag skrev väl inte att man inte kan besöka en klädaffär tillsammans? För mig är det ngt annat än att som sagt helt sonika ta med sin partner till en affär för att man inte står ut med hans klädstil. Det är ju det tråden handlar om.
 
Självklart köper mödrar (och fäder också förhoppningsvis) kläder åt sina söner? Sedan brukar det ju gradvis avta, någonstans kring tonåren när barnet både vill och kan köpa kläder själv.
Ah, du menade så. Men oavsett tycker jag inte det är konstigt om man ibland som par köper kläder tillsammans.
 
Jag kan mycket väl beställa hem något som jag tror kan vara intressant, när jag beställer hem kläder till mig själv. Inga konstigheter med det. Och när jag åker till Ica frågar jag "behöver du något från ICA?". På samma sätt frågar jag när jag beställer kläder "behöver du något från Zalando?". Inga konstigheter ALLS.

Jag kan också föreslå "men pratade du inte om att du ville ha en linneskjorta?", när jag ändå tar hem grejor.
 
Alltså, jag blir helt fascinerad. Kände du dig inte som hans mamma? No offence men att "helt sonika" ta med sin sambo till en klädaffär känns så konstigt i min värld.

Jo,lite. Men a andra sidan ar jag sadan som person i mycket. Satter mina vanner i taxi nar dom druckit lite mycket, paminner andra om sina moten och bokningar, Paminner vanner om deras tandlakar tider osv. Kontrollfreak och mammig utan egna barn
 
Hade det varit jag som vore snubben i fråga så hade jag inte haft några större problem med att min sambo varit rak och ärlig och bara "Fan, kom igen nu. Du kan vara skitsnygg om du bara skärper till dig lite med hur du klär dig. Som det är nu sänker du dig själv helt i onödan. Det kommer inte krävas mycket. Let's do it?"
 
Hade det varit jag som vore snubben i fråga så hade jag inte haft några större problem med att min sambo varit rak och ärlig och bara "Fan, kom igen nu. Du kan vara skitsnygg om du bara skärper till dig lite med hur du klär dig. Som det är nu sänker du dig själv helt i onödan. Det kommer inte krävas mycket. Let's do it?"

Och jag hade blivit förbannad och tänkt över hela förhållandet. Vad ska jag gå omkring och vara 'snygg' för? Tror inte det är riktigt vad TS är ute efter heller.

Att någon däremot påpekar att byxorna har knähäng jag inte tänkt på när vi är på väg till ett möte eller en finare sittning är en helt annan sak.
 
Och jag hade blivit förbannad och tänkt över hela förhållandet. Vad ska jag gå omkring och vara 'snygg' för? Tror inte det är riktigt vad TS är ute efter heller.

Att någon däremot påpekar att byxorna har knähäng jag inte tänkt på när vi är på väg till ett möte eller en finare sittning är en helt annan sak.
Precis, det handlar ju inte om att ändra hela hans stil utan att hjälpa honom förfina den lite i vissa lägen. Jeans och t-shirt är ju liksom helt okej men jag önskar gärna att det sitter ordentligt.
 
Och jag hade blivit förbannad och tänkt över hela förhållandet. Vad ska jag gå omkring och vara 'snygg' för? Tror inte det är riktigt vad TS är ute efter heller.

Att någon däremot påpekar att byxorna har knähäng jag inte tänkt på när vi är på väg till ett möte eller en finare sittning är en helt annan sak.

Ja... så kan man också reagera.. Jag påpekade enbart hur jag hade velat att min tjej sagt till mig i en sån här situation.

Om förhållandet sitter så löst att man tänker igenom det hela direkt för att ens partner lyfter fram på ett schysst sätt att det finns en klar förbättringsmöjlighet i hur man klär sig så har man antagligen andra större problem i förhållandet än det, är min åsikt.

"Vad ska jag gå omkring och vara 'snygg' för?"
Tycker själv inte det är några som helst konstigheter att vilja vara snygg och attraktiv för sin partner. Tycker det är lite av en självklarhet att ha den ambitionen.

Och vem har pratat om att ändra hela stilen? I princip alla fall utanför fina middagar och dyl så räcker jeans, t-shirt / skjorta extremt långt. Bara plaggen sitter bra, och har en viss kvalitet.
 
Ja... så kan man också reagera.. Jag påpekade enbart hur jag hade velat att min tjej sagt till mig i en sån här situation.

Om förhållandet sitter så löst att man tänker igenom det hela direkt för att ens partner lyfter fram på ett schysst sätt att det finns en klar förbättringsmöjlighet i hur man klär sig så har man antagligen andra större problem i förhållandet än det, är min åsikt.

"Vad ska jag gå omkring och vara 'snygg' för?"
Tycker själv inte det är några som helst konstigheter att vilja vara snygg och attraktiv för sin partner. Tycker det är lite av en självklarhet att ha den ambitionen.

Och vem har pratat om att ändra hela stilen? I princip alla fall utanför fina middagar och dyl så räcker jeans, t-shirt / skjorta extremt långt. Bara plaggen sitter bra, och har en viss kvalitet.
Det handlar nog inte om att förhållandet hänger löst, snarare att en del av oss aldrig skulle vilja vara i en relation där den typen av ”förslag” förekommer.
 
Det handlar nog inte om att förhållandet hänger löst, snarare att en del av oss aldrig skulle vilja vara i en relation där den typen av ”förslag” förekommer.

Förslag om att klä sig bättre/snyggare/mer passande för situationen? Det är ju lite det hela den här tråden handlar om, att killen inte tänker på hur han klär sig och tex vad man kan göra åt saken?

Jag ser det lite som att ingen är perfekt. Alla har vi saker vi kan förbättra, saker vi inte tänker på att vi gör (men kanske inte vill göra egentligen), dumma ovanor osv. Men vi har ofta mer potential.

En kille som klär sig slarvigt/slashasigt gör det verkligen inte alltid för att han har valt just den stilen och absolut vill ha den stilen. Det är ofta att han helt enkelt vant sig med att inte värdera alls / inte alls tänka på att det spelar nån roll hur man klär sig. Det är ofta att man "ska inte bry sig", skitsamma, "kläder är kläder" som genomsyrat ens umgänge bland polare mm. Därför skiter man då i vilken tshirt man har, för en tshirt är en tshirt. En byxa är en byxa. Det är ingen värdering man alltid har, det är inget man nödvändigtvis står för på nått vis öht, det är ingen stil man valt, det är bara så man tradar på (jag var själv så här när jag växte upp).

Därför går det ofta jättebra att bara säga till en sån person att "du, jag vet att du har en stor potential här att förbättra nått, det behöver inte vara avancerat alls, vi kan väl prova?". Jag, och många andra snubbar i liknande situation, hade inte tagit det som nån slags attack eller pik. Bara en schysst grej att prova för att se om ens tjej kanske inte har rätt ändå där.
 
Förslag om att klä sig bättre/snyggare/mer passande för situationen? Det är ju lite det hela den här tråden handlar om, att killen inte tänker på hur han klär sig och tex vad man kan göra åt saken?

Jag ser det lite som att ingen är perfekt. Alla har vi saker vi kan förbättra, saker vi inte tänker på att vi gör (men kanske inte vill göra egentligen), dumma ovanor osv. Men vi har ofta mer potential.

En kille som klär sig slarvigt/slashasigt gör det verkligen inte alltid för att han har valt just den stilen och absolut vill ha den stilen. Det är ofta att han helt enkelt vant sig med att inte värdera alls / inte alls tänka på att det spelar nån roll hur man klär sig. Det är ofta att man "ska inte bry sig", skitsamma, "kläder är kläder" som genomsyrat ens umgänge bland polare mm. Därför skiter man då i vilken tshirt man har, för en tshirt är en tshirt. En byxa är en byxa. Det är ingen värdering man alltid har, det är inget man nödvändigtvis står för på nått vis öht, det är ingen stil man valt, det är bara så man tradar på (jag var själv så här när jag växte upp).

Därför går det ofta jättebra att bara säga till en sån person att "du, jag vet att du har en stor potential här att förbättra nått, det behöver inte vara avancerat alls, vi kan väl prova?". Jag, och många andra snubbar i liknande situation, hade inte tagit det som nån slags attack eller pik. Bara en schysst grej att prova för att se om ens tjej kanske inte har rätt ändå där.
Du kanske inte tycker att det är någon grej, men jag (och uppenbarligen flera med mig i tråden) gör det. Jag skulle aldrig vara i en relation med någon som anser det normalt och ok att komma med ”förbättringsförslag” kring hur jag klär mig eller beter mig eller vad som helst. Jag svalde sånt när jag var osäker tonåring men det skulle jag aldrig göra nu som vuxen.

Om jag eller partner ber om råd/tips så är det en sak. Eller om det handlar om tex ”kommer du inte frysa utan jacka” eller ”jag såg att det ska regna, kom ihåg paraply”. Men det du tar upp är inte välkommet alls.

Jag skulle förövrigt inte bli kund hos en bank som dissar mig för mina kläder. Jag tror också att de flesta bankmänniskor tittar på ens ekonomi och inte klädstil när de bedömer om man får låna pengar eller inte.
 
Du kanske inte tycker att det är någon grej, men jag (och uppenbarligen flera med mig i tråden) gör det. Jag skulle aldrig vara i en relation med någon som anser det normalt och ok att komma med ”förbättringsförslag” kring hur jag klär mig eller beter mig eller vad som helst. Jag svalde sånt när jag var osäker tonåring men det skulle jag aldrig göra nu som vuxen.
Och jag fattar inte varför detta är en så öm tå för många här?

Mina vänner kan glatt säga -den där färgen är du snygg i. eller -jag tror du skulle passa i plagg x
Jag tar inte det minsta illa upp.
Varför skulle en partner inte kunna säga något sådan? Varför är det så nono?

Jag kan inte se att det har handlat om några kommenderingar eller önskningar om att bestämma, begränsa eller reglera? Pratar inte fok med varandra?
 
Du kanske inte tycker att det är någon grej, men jag (och uppenbarligen flera med mig i tråden) gör det. Jag skulle aldrig vara i en relation med någon som anser det normalt och ok att komma med ”förbättringsförslag” kring hur jag klär mig eller beter mig eller vad som helst. Jag svalde sånt när jag var osäker tonåring men det skulle jag aldrig göra nu som vuxen.

Om jag eller partner ber om råd/tips så är det en sak. Eller om det handlar om tex ”kommer du inte frysa utan jacka” eller ”jag såg att det ska regna, kom ihåg paraply”. Men det du tar upp är inte välkommet alls.

Det jag säger är att jag tycker inte att det är nån grej, och att jag vet att det finns många killar likt mig som inte tycker det är en grej. Uppenbarligen finns det även de som skulle tycka det var en grej.

Jag skulle däremot tycka det vore betydligt värre om min tjej kände att hon inte kunde säga såna här saker (och annat hon tänker på) rakt av till mig utan omsvep - och istället gick och tänkte på det i det tysta, tom skämdes, och kanske försökte hitta sätt att "säga det till mig utan att säga det". Det för mig är ett ohälsosamt förhållande jag inte vill vara i.

Om min egen partner inte kunde ta upp åsikter om saker jag kan förbättra, vem ska kunna få göra det då? Jag är inte perfekt, det kommer alltid finnas saker jag kan förbättra. Och jag antar att om min partner gör det, då kommer det från ett bra ställe, och kommentarerna ska förstås sägas på ett schysst sätt.

Men man är ju absolut olika.. ”jag såg att det ska regna, kom ihåg paraply” är en kommentar jag själv skulle skratta bort, jag använder aldrig paraply :)

"Kommer du inte frysa utan jacka” Tycker jag låter som nått man säger åt sitt barn, inte sin partner.
 
Och jag fattar inte varför detta är en så öm tå för många här?

Mina vänner kan glatt säga -den där färgen är du snygg i. eller -jag tror du skulle passa i plagg x
Jag tar inte det minsta illa upp.
Varför skulle en partner inte kunna säga något sådan? Varför är det så nono?

Jag kan inte se att det har handlat om några kommenderingar eller önskningar om att bestämma, begränsa eller reglera? Pratar inte fok med varandra?
Man är väl olika helt enkelt? Jag fattar inte hur någon kan vara ok med vissa saker men säger ni det så tror jag er.
Jag har dock inte sett någon i den här tråden som opponerat sig mot ”den färgen passar dig” eller liknande. Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

Det är väl solklart att det som tråden handlar om är en önskan om att förändra?
 
Det jag säger är att jag tycker inte att det är nån grej, och att jag vet att det finns många killar likt mig som inte tycker det är en grej. Uppenbarligen finns det även de som skulle tycka det var en grej.

Jag skulle däremot tycka det vore betydligt värre om min tjej kände att hon inte kunde säga såna här saker (och annat hon tänker på) rakt av till mig utan omsvep - och istället gick och tänkte på det i det tysta, tom skämdes, och kanske försökte hitta sätt att "säga det till mig utan att säga det". Det för mig är ett ohälsosamt förhållande jag inte vill vara i.

Om min egen partner inte kunde ta upp åsikter om saker jag kan förbättra, vem ska kunna få göra det då? Jag är inte perfekt, det kommer alltid finnas saker jag kan förbättra. Och jag antar att om min partner gör det, då kommer det från ett bra ställe, och kommentarerna ska förstås sägas på ett schysst sätt.

Men man är ju absolut olika.. ”jag såg att det ska regna, kom ihåg paraply” är en kommentar jag själv skulle skratta bort, jag använder aldrig paraply :)

"Kommer du inte frysa utan jacka” Tycker jag låter som nått man säger åt sitt barn, inte sin partner.
Uppenbart är vi olika. Om min partner skämdes över mig hoppas jag att han gör slut och hittar någon annan som han slipper skämmas över.
 
Uppenbart är vi olika. Om min partner skämdes över mig hoppas jag att han gör slut och hittar någon annan som han slipper skämmas över.

Ja, men där är vi nog lite lika ändå. Om min tjej bara generellt sätt skämdes för mig så bör vi nog inte vara tillsammans, det låter ju bara rätt hemskt. Men jag hade inte tänkt "hitta nån annan så du slipper skämmas", jag hade snarare helt enkelt tänkt att jag inte får ut nått av att vara med nån som inte vill vara med mig!

Men om hon bara tyckte jag klädde mig lite för slarvigt och pratade med mig om det, och jag antagligen inte ens tänkt på det pga att jag inte bryr mig om kläder särskilt alls (till exempel), då hade jag nog mest tänkt "oh shit, klär jag mig verkligen såpass slarvigt? Ok, detta borde jag nog göra nått åt". Dvs, om hon nu har rätt och jag faktiskt klär mig slarvigt. Det bygger ju på att det ligger nån slags sanning i det isf. Jag förstår att det är nått som många reagerar på om man säger, men om jag är i ett förhållande så vill jag lägga ner en viss energi på att vara snygg och attraktiv för min partner, och även för att själv må bra, förstås.
 
Jag skulle också gärna bli tillsagd om min klädsel eller annat. Dock skulle jag lätt kunna svara med "äsh, jag vill ha det så", och då hade jag reagerat om min partner fortsatte påpeka eller störa sig. Det är olika för mig om det upplevs som något jag måste fixa, eller som ett förslag - och kommer förslagen för ofta blir det också varningsflagg.
 
Jag är själv ganska klädmedveten och klädintresserad och slitna, trasiga eller lagade kläder tycker jag det finns en klar poäng med, för mig är framförallt en protest mot överkonsumtion men när det gäller modet som visas på din bild kan jag hålla med om att det bara är "gross".
Det beror väl på om de slitits och lagats av bäraren eller av varumärket som sålde kläderna.

Det menar väl såklart du också men du visade bilder på kläder som såldes slitna, och det kan vara snyggt mode såklart (hade själv på jobbet, köpta med hål, för 10+ år sedan) men det är absolut överkonsumtion att köpa slitna kläder (håller kortare tid).

Tydligen ligger dessutom oerhörd miljöförstöring bakom slitningen av speciellt jeans och också ganska hårda arbetsvillkor bakom att stå och sandpappra dem och måla dem slitna.

(Bara för att jag precis igår såg en hemsk dokumentär om det och bestämde mig för att undvika förslitna kläder framöver, och jeans som inte var från vissa märken.)

Lagade kläder är jag definitivt för och jag vill också protestera mot att lagade inte går in under acceptabelt i tråden :D
 
Nu gör jag som jag brukar göra på buke. Läser trådstarten och hoppar direkt ner. Ursäkta om jag inte helt håller tråden i tråden.

Jag brukar tänka att såna här saker i ett förhållande som man typ egentligen inte har med att göra för den andra i relationen ochså är en vuxen människa. Så brukar jag försöka påverka det jag vill förändra genom positiv förstärkning. Det tar ju ett tag och det kanske inte alltid ger en total förändring men det har oftast effekt och då sker det helt på den människans egna villkor. Men det gäller ju att släppa kontrollbehovet och inse att det inte alltid blir exakt som man vill så det här kanske inte är ett knep för alla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 284
Senast: Sonea
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 653
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp