Bukefalos 28 år!

Sambons kläder...

Trasiga jeans och kläder är på ut även om det fortfarande är mode, det som kommer nu är slitna men synligt lagade och lappade kläder. Vintage har varit mode ett bra tag och är det fortfarande och har på sätt och vis alltid varit det.
 
Har läst igenom tråden men kan ju ha missat nåt.

Har du frågot honom vad han själv tycker är "snygg stil"? jag tänker typ kolla pinterest eller nåt där dom brukar ha olika stilar upplagda både med modeller och bara plaggen på bild. Ofta tror jag att det är såhär,
1) man är inte så intresserad av mode (det är ju både vanligt och helt normalt)
2) man har ändå rätt klara åsikter om vad man tycker är snyggt och inte
3) man känner sig obekväm med att ta på sig det man tycker är snyggt eftersom man inte tror det kommer se ut som man tycker det "borde"
4) man provar den där outfiten som man faktiskt tycker är snygg, det ser ut som att man försökt vara skådis i random Twilight film och tänker "jag vet iaf exakt hur jag ser ut i mina jeans och foppatofflor"
5) man känner sig en aning misslyckad, tror att man helt enkelt inte kan klä sig "modernt" utan att se helt märklig ut så det är bättre att inte prova.

För några år sedan gav jag mig fan på att ibland när jag provade kläder så skulle jag prova minst 1 plagg som jag inte trodde passade mig/inte va min stil och ärligt talat så är det där jag hittat mina favoritplagg. Likadant har jag måååååånga gånger tänkt att det här plagget skulle passa mig och när jag tar på det så tänker jag att jag helt enkelt måste va formad som en krabba eller nåt för hur kan en vanlig tröja sitta såhär fult?
Vi pratar sällan kläder och stil. Jag har nog själv gjort lite fel där eftersom jag mest gått och sas knutit näven i fickan och inte sagt så mycket just eftersom jag ändå tycker att till syvende och sist ska alla få ha vilka kläder de vill. Egentligen skulle jag ju checkat av med honom redan första gången hur det ligger till men jag har dragit mig lite för det av någon anledning. Dock är han rätt mycket en "vet inte" människa så jag misstänker att det är det svaret som man kommer få.
 
Vi pratar sällan kläder och stil. Jag har nog själv gjort lite fel där eftersom jag mest gått och sas knutit näven i fickan och inte sagt så mycket just eftersom jag ändå tycker att till syvende och sist ska alla få ha vilka kläder de vill. Egentligen skulle jag ju checkat av med honom redan första gången hur det ligger till men jag har dragit mig lite för det av någon anledning. Dock är han rätt mycket en "vet inte" människa så jag misstänker att det är det svaret som man kommer få.
Du kanske bara ska prova att fråga rakt ut. "Hur kommer det sig att du har häng på byxorna? Tycker du att det är snyggt eller har det mest blivit så på rutin?"
Eller motsvarande om t-shirts eller vad det nu är..
 
Det handlar ju om vilka gränser en väljer att kliva över. Partnerns och sina egna.
Vill jag bestämma över min partners klädval.
Vill jag leva med någon som visar röva offentligt.
Vill jag leva med någon som inte ens kan bestämma vad hen ska ha på sig utan låter mig/mamma bestämma.

Jag skulle satt mig med min partner och haft ett snack, ett snack, och berätta hur jag känner angående bankbesöket och frågat om partner skulle kunna tänka sig att "byta" garderob. Att kanske alltid ha skärp i byxorna och slänga alla för små t-shirtar.

Min exsambo som jag skrev om tidigare i tråden hade gärna sett att jag såg till att det fanns snygga kläder till honom. Som 20-åring tyckte jag väl att det var ok att köpa lite vettiga tröjor och "ta med honom till affären" för att köpa jeans i vettig storlek. Idag, nix pix.

Jag kan idag tipsa min man om någon snygg skjorta i hans stil och får ibland övertyga honom om att han faktiskt kan köpa nya kläder då han blir lite småsnål och hatar att prova kläder. Han litar på mitt omdöme och frågar därför vad jag tycker när han provar OM han själv trivs i plagget.
Men jag skulle aldrig klä honom.
 
Jag förstår inte tankegången alls ?

Varför ska jag inte få kommentera min sambos kläder ? Har han så dålig självkänsla att han inte tar mina funderingar och åsikter är han inget för mej ändå.

Jag tar upp saker jag stör mej på så fort jag känner att jag kan ta den diskussionen. Varför ska jag gå och hålla inne saker jag "stör mej på" ?

Min sambo spelar dataspel 12 timmar om dygnet, det är helt upp till honom om han vill det eller inte, men han ska även veta om att JAG tycker det är skittråkigt att komma hem och han spelat hela dagen (han är ledig) men ändå fortsätter hela kvällen att fortsätta sitta vid datorn och bara spela vidare.
Jag är inte hans mamma som kommer hem efter jobbet och sköter markservicen när han vart hemma hela dagen. Och detta är inget "du måste" men ett "bara så att du vet" ... Skillnaden är hårfin men nånstanns måste ju jag få dra en gräns på vad jag tillåter. Utan att vi för den delen behöver va varken griniga eller sura eller prata om att göra slut. Jag älskar min sambo. Det är ju därför jag bryr mej.. Och älskar han mej måste han ju kunna ta att jag påpekar saker som jag tycker är fel i förhållandet /hur han är mot mej tex. Och visst i alla lägen tas det inte emot med öppna armar men samtidigt förstår han ju vad jag menar. För vi PRATAR ju om det.
 
Så irriterande.
jag hade blivit smått skogstokig om nån släkting snodde med sig kläder för att fixa till dem.
Ligger i stil med att sortera om i skafferiet eller kylen.

Typ som hemfridsbrott för mig.
Men jag kanske är ovanlig.

Vår farmor hjälpte till mycket. På pappas sida så hängde vi alltid hos farmor det var som vårt andra hem speciellt för mina kusiner som bodde så nära. De var lika ofta hos farmor som hemma. Farmor var en riktigt bak- och bulltant och mina kusiner hade mycket hjälp under sin uppväxt hos farmor och det lämnades ofta grejer hos henne för lagning mm.
Hos oss var det inget konstigt alls.
 
Vår farmor hjälpte till mycket. På pappas sida så hängde vi alltid hos farmor det var som vårt andra hem speciellt för mina kusiner som bodde så nära. De var lika ofta hos farmor som hemma. Farmor var en riktigt bak- och bulltant och mina kusiner hade mycket hjälp under sin uppväxt hos farmor och det lämnades ofta grejer hos henne för lagning mm.
Hos oss var det inget konstigt alls.

Så mysigt det låter! :love:
 
Har skummat tråden, och tänker överlag att hur man ser på sina klädval och vilka åsikter som är välkomna eller inte i en relation bör rimligtvis vara väldigt individuellt och skilja sig en hel del olika par emellan. Själv uppskattar jag om min sambo tycker att jag är fin, så står jag och väger mellan olika klädval en kväll, eller köp, så frågar jag om hans åsikt och uppskattar hans uppriktiga svar. Det betyder inte att jag alltid agerar efter det, men jag vill gärna veta vad han tycker. Varken han eller jag känner oss granskade eller ouppskattade av att då och då få lite input på klädval, frisyr, smink eller vad det nu kan vara. Men visst, det följer ju alltid av att någon av oss har frågat om det. Skulle han däremot tycka någonting, utan att jag frågat, så hade jag nog uppskattat det ändå (beroende på kommentarens natur). Jag skulle inte klä mig så han skämdes för mig, det finns tillräckligt mycket kläder inom ramen för vad han inte skäms över som jag trivs i. Sen kanske han tycker klänning A är snyggare än klänning B och det är det väl bara trist för honom om jag själv råkar gilla B bättre.

TS jag hade nog pratat med sambon om jag vore du. Svarar han att ”Det är såhär jag ser ut så du får backa på den punkten” ja, då får du backa. Men sannolikheten är väl större att han kommer att lyssna och vilken lösning ni hittar vet jag inte. Men jag tycker att allt kan diskuteras i en relation om det görs med kärlek och respekt, och oavsett om han vill snygga till sig lite eller inte så tycker jag ändå att han bör ha respekt för dina känslor kring detta och vilja lyssna. Vill han dock verkligen klä sig som han gör, och trivs i det, då är det tyvärr enbart dina egna känslor kring det som du kan ändra.
 
Så irriterande.
jag hade blivit smått skogstokig om nån släkting snodde med sig kläder för att fixa till dem.
Ligger i stil med att sortera om i skafferiet eller kylen.

Typ som hemfridsbrott för mig.
Men jag kanske är ovanlig.
Du är inte ensam. Jag har gett upphov till en meme/catchphrase i min familj: "pilla inte på mina grejer!" sagt med skånsk/småländsk dialekt och gnällig barnsröst. Förunderligt hur många gånger folk fått för sig att "pilla på min grejer" ändå, trots att det blivit allmän kunskap att det inte får ske sedan jag var sådär 4 år gammal...
 
Vi har haft en sån på mitt jobb också. Chefen pratade med honom om det flera gånger. Men det hjälpte inte... vissa verkar vara okapabla till grundläggande hygien. Den här kunde känna lukten av 10 minuter efter att han lämnat ett rum :wtf::yuck:
En sådan hade min far på jobbet också.
Men diskussioner om sådana kanske hör i en egen tråd, inte i denna klädtråd....?
 
Tänk att svarta linnen kan man ha även om man är intresserad av färg, form, matchning/missmatchning av kläder. Jag personligen gillar det sista lika mycket som det första.

Fast svart linne kan ingå i en egen stil. Det beror ju på vad man kombinerar dem med...

Jo, man kan ha svart linne i alla stillar, men om vissa personer har en vis still och inte äger ett svart linne så är det inge konstigt eller ovanligt :)
 
En sådan hade min far på jobbet också.
Men diskussioner om sådana kanske hör i en egen tråd, inte i denna klädtråd....?

Dem där som inte verkar duscha speciellt ofta kanske kör den här trenden att man inte ska duscha eftersom det är dåligt för håret och huden, och inte tvätta så ofta då det är skadligt för miljön?
Dem torkar av dig med en blöt handduk och sedan torrschampo, så tror dem att dem är rena och fräscha ;)
 
Steg ett borde vara att sluta handla kläder till en vuxen människa.
Att klaga på att hans mamma köper kläder till honom och sen själv göra det rimmar illa.

Att säg till någon att dra upp byxorna tycker jag inte är konstigare än att säg till dom att tvätta händerna.

I övrigt får folk klä sig hur dom vill. Påfåglar, enhörningar, byxor med hål, svarta/vita linnen osv. Det är skillnad på att ha en egen stil och att inte vara ren/hygienisk.

Med vänlig hälsning
Trivs bäst i säckiga joggingbyxor och stor t-shirt, men förstår att det inte funkar på jobbet.
 
Jag tog helt sonika med min sambo till en kladaffar och vi diskuterade vad han tycker ar snyggt/bekvamt och hur man klar sig pa ett jobb. Sen shoppade vi tillsammans, kompromissade och diskuterade.
Var noga med att papeka om jag tyckte nagat var snyggt pa honom. Far man komplimanger far nagat sa ar man val mer benagen att fortsatta samma betende.
 
Jag tog helt sonika med min sambo till en kladaffar och vi diskuterade vad han tycker ar snyggt/bekvamt och hur man klar sig pa ett jobb. Sen shoppade vi tillsammans, kompromissade och diskuterade.
Var noga med att papeka om jag tyckte nagat var snyggt pa honom. Far man komplimanger far nagat sa ar man val mer benagen att fortsatta samma betende.

Alltså, jag blir helt fascinerad. Kände du dig inte som hans mamma? No offence men att "helt sonika" ta med sin sambo till en klädaffär känns så konstigt i min värld.
 
Alltså, jag blir helt fascinerad. Kände du dig inte som hans mamma? No offence men att "helt sonika" ta med sin sambo till en klädaffär känns så konstigt i min värld.
Det är väl inte många killar som låter sin mamma bestämma vilka kläder han skall köpa? Jag kan tänka mig att det gjordes som typ en kul par-grej.
 
Alltså, jag blir helt fascinerad. Kände du dig inte som hans mamma? No offence men att "helt sonika" ta med sin sambo till en klädaffär känns så konstigt i min värld.
Så läste inte jag.

Jag har shoppat kläder med mitt ex. Vi gjorde mycket tillsammans. Skulle jag handla så inte bad jag honom sitta i bilen medan jag provade. Han följde med in och fick titta. Samma med hans kläder.
Ser inget konstigt alls med det.
 
Det är väl inte många killar som låter sin mamma bestämma vilka kläder han skall köpa? Jag kan tänka mig att det gjordes som typ en kul par-grej.

Självklart köper mödrar (och fäder också förhoppningsvis) kläder åt sina söner? Sedan brukar det ju gradvis avta, någonstans kring tonåren när barnet både vill och kan köpa kläder själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 285
Senast: Sonea
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 656
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp