Bukefalos 28 år!

Samlar ni?

Teilani

Trådstartare
Nu menar jag inte om ni har svårt att slänga grejor, eller omedvetet drar på er extra saker som är bra att ha, utan regelrätt samlande. Typ frimärken, mynt, porslin eller annat, som ni aktivt letar efter och som får en speciell plats i hemmet.

Min kära mormor samlade på kor i porslin, en hel bokhylla full av kor i alla möjliga varianter hade hon.

Jag samlar på Liftaren's guide till galaxen, av Douglas Adams, försöker hitta den på landets språk när jag är ute och reser. Som barn hade jag även en imponerande samling plasthästar.

Tror nästan alla barn gjort sina föräldrar gråhåriga med att släpa hem stenar eller pinnar som ska sparas.

Så vad samlar ni på? Och vad tror ni driver denna, i vår tid, lite lustiga vana? Är det ekorr-genen som slått slint? Eller är det skatan som inte kan låta bli det glittriga som ligger bakom?
 
Sv: Samlar ni?

Har rätt många antik tidningar hemma. De är rätt bra att ha som uppslagsverk och som fakta eftersom antikviteterna är desamma.
Annars tycker jag jag mest har samlat på mig är massa schampo och balsam flaskorO_o
Men nu har jag inte behövt köpa nytt på ett bra tag.
 
Sv: Samlar ni?

Böcker. Mitt hem svämmar över av böcker. Samlandet sker dock helt omedvetet och helt ostrukturerat. Jag rensar ut, andas ut - och när jag vänder ryggen till har de förökat sig igen. :D

Edit: nu ser jag att du efterfrågar äkta samlande. Lite småsamlande av porslin och annat husgeråd från 50-60-talet.
 
Sv: Samlar ni?

Jag har samlat på Disneys klassiker på DVD, men gör det inte längre. Samlingen finns kvar (ca 20 st) men jag köper inget nytt. Filmerna är nostalgi för mig och något jag vill kunna visa för mina (framtida) barn så småningom. Nu är jag väldigt inne på porslinsburkar, helst retro svensk eller finsk design, och har ett gäng men samling vet jag ändå inte om jag kallar det. Jag har dem för att förvara saker i, inte för att rada upp i en hylla för att visa hur många jag har. Jag tror jag har ca 10-15 st.
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på delar av den här gölliga servisen:

guldet_511228dee087c367ceabe46a.jpg
 
Sv: Samlar ni?

Tänkte först nej men kom på att jag visst samlar.. På två saker faktiskt.
Barnböcker och folksagor från förr. Gärna sent 1800 tal till tidigt 1900 tal. Har vuxit på sej en del genom åren. Jag har även någon från mitten på 1800 talet men har då svårare att läsa dem. Den har jag mest just för årtalet och den va billig vid inköp.
Det är en samling som tar tid. Men den senaste inköpet är böcker från författaren H.C Andersen. 4-5 böcker med sagor som Prinsessan på ärten och den lilla sjöjungfrun mm.
Böckerna är i nyskick så det är lite svårt att läsa dem då jag inte vill att det ska bli veck eller annat. Dom ska helst se lika oanvända ut när jag läst dem oxå:p
Kan väl tillägga att samlingen på H.C böckerna är tryckta på tidigt 1900 tal om jag inte missminner mej.

Och min andra samling är kristallglas i olika former. Längtar tills jag fått ordning på hemmet så jag kan ställa dem i ett vackert skåp.. Nu står alla gömda..
 
Senast ändrad:
Sv: Samlar ni?

Jag samlar lite oplanerat på sälar i olika tappningar. Har inte sådär förtvivlat många att man kanske kan kalla det en samling, men två små mjukisar och en lite större som jag fick efter farmor, en nyckelring, salt- och pepparkar, en brevvikt och ett gäng "prydnadssälar" som mamma och pappa köper på loppis när de hittar som står och hänger på mitt nattduksbord i Hunnebostrand. Och så ett par vykort på kylen. Det är ingen samling i den benämningen att jag medvetet samlar eller har dem uppställda på ett särskilt ställe, det bara bliiiir så för jag älskar sälar så ofantligt mycket!
 
Sv: Samlar ni?

Ja den var riktigt söt! Använder du kopparna också, eller ärdet så fint porslin att det aldrig blir ett tillräckligt högtidligt tillfälle?
 
Sv: Samlar ni?

Ah, man vet att det är en äkta samling när nåt som faktiskt går att använda inte får pillas på i onödan;)

Mitt ex samlade på Star Trek leksaker, och där är det mint-in-box som gäller!
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar inte längre, men i 10-årsåldern var jag besatt av någorlunda realistiskt gjorda leksaks- och modellhästar. Räknade vid ett tillfälle till över 500 (jag var ett bortskämt barn) och alla stod prydligt uppställda i bokhyllor, eller i de förvånansvärt detaljrika stall av kartong eller trä som jag eller pappa fixat ihop.

Även om många av de hästarna finns kvar i flyttlådor idag av rent sentimentala skäl, så samlar jag dock inget i vuxen ålder. Försöker få med mig setlists, plektrum eller trumpinnar från konserter och har säkert 70-80 stycken sammanlagt, och de bästa har en egen hylla i bokhyllan, men det är väl kanske inget direkt samlande i den meningen.
 
Sv: Samlar ni?

Tidningen Islandshästen, har alla nummer f o m 1993. :)

Vad roligt, här finns också den tidningen! Tidigaste tror jag är från 87-88, en liten svartvit häftad variant. Saknar dock några årgångar, när jag inte haft råd att vara medlem.
 
Sv: Samlar ni?

Kul idé att välja ett tema och sen ha olika grejor, om 10 år kommer nog ingen att kunna undgå säl-dyrkan då de kliver in i ert hem:D
 
Sv: Samlar ni?

Intressant, 70-80 st, men det är ingen samling.

Slänger ut en generell följdfråga; hur många/mycket ska man ha för att det ska bli en samling?

Spelar det någon roll om det är stora eller små saker? Jag tänker 5 traktorer vs 5 frimärken?
 
Sv: Samlar ni?

För egen del räknar jag nog inte direkt samlande i antal, utan snarare skälet bakom. Alltså: Jag ser inte mitt som ett samlande för att de är minnen av band och konserter jag tyckt om, precis som jag inte tycker att jag samlar på mangaböcker för att jag försöker köpa kompletta serier: Jag vill ju läsa serierna i sin helhet, och då behövs ju alla böcker.

När jag däremot samlade på modellhästar var det mer av en ospecificerad tanke, typ att "åh, jag ska skaffa världens största samling för att... det är coolt att ha dem, kul att visa upp, det känns som om jag nått ett achievement genom att ha så många, och de är så många att jag inte kan sluta nu?". Hm, inser ju att det är rena rama hoarding-tänket...

Äsch, vad flummigt det låter, men jag känner något åt det hållet i alla fall.
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på My Little Ponys av G1, dvs den första generationen (80 och tidigt 90tal.). Hästar, tillbehör, Hus, prylar med MLP motiv, böcker, filmer, tidningar osv - allt går hem hos mig.
Älskar mina rosafluffiga ponnyhästar! :love:
Har dem uppställda i mitt flickrum hemma hos min pappa, nå - de som får plats då!
Bilder är ju trevligt så slänger in några här: :D

Okej_sa_Ja_jag_samlar_vissel.jpg


17333_1371677650.jpg


97574_1371677119.jpg


75740_1371724558.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp