Bukefalos 28 år!

Samlar ni?

Sv: Samlar ni?

Jag samlar på anika damsadlar ( har 5 st om det nu räknas som en samling ...), på Thelwells plastponnies med ryttar från 70-talet ( fanns bara 4 varianter så den samlingen är komplett) samt på antika vykort med damer i damsadel ( har ca 200 st och den samligen kan växa betydligt ...)
Sen säger min man att jag samlar på skor .... men det håller jag inte med om:p
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på Schleich-hästar, modell- eller leksakshästar kan man väl kalla dom.
Köper dock bara de jag själv tycker är finast, och helst de med föl eller som inte är i en allt för "springande" ställning då jag har dom på stall... som jag och min pappa har byggt (för bara några år sedan...ehm... jag är idag 26 år)
Tar upp en del plats, och det börjar dessutom bli trångt i stallet - har redan fått bygga en filial! Dom är för tillfället 61 stycken + en kanin :p

Samlandet beror nog på att min barnsliga sida inte riktigt gett upp än, samt att jag alltid önskat mig ett eget stort stall med avelsston typ :D

1.JPG


2.JPG
 
Sv: Samlar ni?

Två av mina barndomskompisar samlar på flamingos i alla former åt mig. De har samlat i flera år och deras dröm är att ge mig en stor trädgårdsflamingo.
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på arabhästlitteratur samt det mesta som har med araber att göra. Det började när jag var 11 år och jag är snart 40 år. Annars har jag några konstböcker som är speciella för mig (bla Michalowski och Klimt).
 
Sv: Samlar ni?

Haha, ena kompisen och hennes farmor har sytt en väggbonad som ser ut som ett fönster där man kan blicka ut över en flamingodamm :D De gör det av kärlek och lite roligt är det ju med ett flamingotema där hemma. En gång rinde de runt till alla Åhlens i hela västsverige för att få tag på en 20 cm hög glasflamingo som var slutsåld på de flesta ställen. De fick tag på den till slut.

Trädgårdsflamingon lär komma den också så småningom ;)
 
Sv: Samlar ni?

Det har såklart varit uppe på tapeten ;) tur jag fick mitt fönster så de slapp gräva en damm i trädgården och sno från slottsskogen :p
 
Sv: Samlar ni?

Två av mina barndomskompisar samlar på flamingos i alla former åt mig. De har samlat i flera år och deras dröm är att ge mig en stor trädgårdsflamingo.

Bo Ohlssons i Tomelilla hade sådana trädgårdsflamingos när jag var där förra veckan ... ( evil grin)...
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på äldre hästrelaterade föremål. Har bla ett karolinskt stångbett


och ett par dito stigbyglar dvs sent 1600-tal tidigt 1700-tal. ( Finns närmast identiska på armemuseum). Har en sadel fr slutet av 1800-talet mm.

Men tyvärr har de de senaste 10 åren blivit ett populärt samlarområde vilket gör att priserna trissats upp rejält på mer ovanliga ting så numera kommer det bara tillskott i min samling när jag springer på nåt av en slump på ställen där landets övriga samlare inte flockas. Tex nåt lokalt gårdsloppis där man ser skyltar längs vägen.

Så min samling är inte jättestor.

Samlade förr på modellhästar i porslin ( tex Beswicks) och i plast ( tex Breyers) men 99% av allt det ligger nerpackat pga platsbrist.

Och i mellanstadiet samlade jag på frimärken. Mest med hästmotiv. Är ett stort album som jag inte riktigt näns göra mig av med.

Sen har jag av en slump börjat samla lite på Barbie och Actionfigurer. Men även här är det jättedyrt med sånt som är lite äldre. Så jag köper mest om jag hittar når på loppisar- tex nån docka för max 30:- elelr så. Men här är det egentligen mitt intresse för att bygga upp små miljöer och dioramor som spökar. Jag har en hylla i vitrinskåpet reserverat för ett diorama med lite prylar och figurer. sen har jag resten nerpackat i en stooor plastback med tättslutande lock så att det inte blir dammigt.

Samlar även på böckerna om Richard Sharpe av B Cornwell. Mest för att de inte finns på biblioteken utan man får köpa när man enstaka gånger hittar dem som engelsk pocket i bättre sorterade bokhandlar.
 
Senast ändrad:
Sv: Samlar ni?

kl

Jag försöker undvika att samla på grejer, men böcker räknas inte. Jag läser allt jag kommer över, men samlar bara på några serier.

Böckerna om Stephanie Plum av Janet Evanovich, Scarpetta av Cornwell och Taylor Jackson av J.T. Ellison.

Sen har jag faktiskt bestämt mig för att samla på brons- och keramikfigurer av Boxerhundar, men har inte hittat de rätta ännu :D
 
Sv: Samlar ni?

Samlar på drakar. Men är inte förtjust i prydnadssaker i övrigt anser det bara är skit som är jobbigt att flytta på vid damning om det inte är drakar.

Sedan multipliceras böcker och filmer hemma hos mig.
 
Sv: Samlar ni?

Jag samlar på porslin ur serien Vildros från Gustavsberg. Började av en slump när jag hittade några tallrikar på loppis som jag blev kär i. Betalade för mycket för dem bara för att jag var tvungen att ha dem och sen har det fortsatt.

Sen samlar jag på minnen, pengar och goda skratt. ;)
 
Sv: Samlar ni?

KL

Samlar på modellhästar och dom ska vara så verklighetstrogna som det bara är möjligt. Det innebär att det finns inte en enda som duger om jag inte fått ändra lite med varmluftspistol, penslar, hår och epoxy. :) En del är gjorda i plast (ex. Breyer) men mest samlar jag på s.k artist resins. Hästar som ges ut i mycket begränsad upplaga och som säljs som "halvfabrikat" och som då måste slipas och målas.
Jag har vääldigt många, men hälften ligger nerpackat (minst) och andra står i glasskåp. Dom kostar rätt många tusenlappar styck. Dyraste ligger på 3000. Euro. Därav glasskåp! =D
En annan hobby, relaterad till hästarna, är att skaffa utrustning till dom. främst då westernsaker eftersom det är det jag håller på med till vardags med min egna häst. Just nu jagar jag riktigt snygga bett. Och blev så glad när jag hittade för bara 15 dollar! Plus frakt. För ett. :)

Och jag som inte alls gillar prydnadssaker... *haha*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp