Samtyckeslag, juridik

I ett tidigare inlägg har jag också påpekat att alla i samhället, dvs inte bara män, riskerar reproducera skadliga föreställningar.

Då verkar du ändå hålla med om att de skadliga föreställningarna (sådant som kan leda till exempelvis övergrepp) kan ses som inlärda, och om människor skolas in i dem kan man väl också undvika det och skola in dem i något annat och bättre?
Den inlärning du talar om, beskriver jag som fernissa av civilisation.
De allra flesta håller sig till normala umgängesregler då de är nyktra eller inte befinner sig i affektion. Problemet är ju att då träder reptilhjärnan in. och där tvivlar jag på att inlärda beteenden hjälper.
Vad vi kan göra är att med hjälp av "fernissa" göra den tröskeln så hög som möjligt och att undvika att lösa upp tröskeln med droger o alkohol.
 
Något jag har noterat när jag haft diskussioner med de som har märklig syn på övergrepp är att det finns, grovt indelat, två typer.

1, De som använder sina tankefel (stereotyper osv) för att rättfärdiga sina resonemang/sitt beteende och kunna fortsätta hävda att det som diskuteras inte är övergrepp.
Den här typen kan sprida sina uppfattningar ganska övertygat och målmedvetet medan nästa typ åtminstone kan fås att avstå från just den biten eftersom de någonstans inser att det de tänkt eller gjort är fel.

2, De som kan förstå att det de gör/hur de resonerar är fel, det kan vara alltifrån de som verkar chockade över tanken att de skulle ha en förövar-mentalitet och de som inser att de kanske på sätt och vis gör/har fel men som inte nödvändigtvis störs av tanken till den grad att de är villiga att förändras (dit hör exempelvis en av de som våldtog mig och kommenterade det ungefär "gjort är gjort" på ett sätt som inte övertygade mig om att han inte skulle göra det igen).

Kanske kan även den första typen bearbetas till att förstå, men det bästa är nog om man undviker att idéerna ens får fäste och blir till en så stark åsikt. Sedan finns det de som är en blandning av båda, ofta verkar det sammanfalla med att de är beredda att avstå från ett problematiskt beteende/resonemang men inte ett annat. Jag har konkreta exempel på det, kan kanske utveckla det senare. Funderar lite på om det här är off topic, men eftersom det redan diskuterats så mycket off topic de senaste 30-40 sidorna kanske det inte gör så mycket?
 
Senast ändrad av en moderator:
Nej precis, det jag tänker mig är inte alls ett kontrollsamhälle utan bara det att man på olika plan kan förebygga att människor begår övergrepp och då att man inte enbart vänder sig till de som redan dömts utan har ett helhetsperspektiv som inte begränsar sig till att använda straffskalan. Med det sagt håller jag med om att straffen för sexualbrott ska vara kännbara, i högre grad än de är nu, men kanske inte främst för att jag nödvändigtvis tror att det har en avskräckande effekt utan för att straffet ska spegla brottets allvar. Kanske skulle det också ha en viss normerande verkan, på så vis att man just signalerar att man tar frågan på allvar, men det kan jag egentligen inte uttala mig om med säkerhet. En förändring som samtyckeslagstiftning kan nog ha större effekt när det gäller att förändra attityder i stort, och kan ha betydelse både för utsatta och förövare på flera sätt, som ren princip är det också ett värdefullt ställningstagande.

Du nämner att Sverige har blivit mindre våldsamt de senaste 1000 åren, ja uppenbarligen går ju samhället att förändra.

Vet och vet, jag har tankar som jag uttryckt i flera trådar på ämnet. Mest går de ut på att förändra farliga attityder och stereotyper som hos vissa slår över i övergrepp. Genomförbart är det absolut med tanke på vilka drastiska attitydförändringar som skett hos mänskligheten genom historien, egentligen kan det t o m ske ganska snabbt eftersom vi har sett stora förändringar på bara några årtionden. För 10 år sedan fanns tex samtycke visserligen i debatten men det var inte lika förankrat och folk diskuterade det inte på samma sätt som idag.
Vi har de senaste 1000 åren byggt ett samhälle baserat på fasta regler vilket gynnar samhällsbygge o handel. Som bieffekt har vi även fått regleringar vad det ägande, fördelning o rätt inom familjen, vilket har stärkt kvinnans ställning. Det senare drar naturligtvis samhället nytta av också. Vi ser ju en markant skillnad i levnadsstandard mellan länder där kvinnan tagit plats i samhället och där kvinnan förhindras ta plats.
 
Ett problem är ju att en stor del av dessa övergrepp o våldshandlingar sker i affektion.
Att individen som slår inte har förmågan att skilja ord o handling, utan ord utlöser handling.
Så hur du ska lösa den felkopplingen vet jag inte.
Personligen tror jag det är en mänsklig defekt som till det kan hållas under kontroll (med fernissa ;) )
men när det brister så...
Men jag anser också att vi behöver ett medvetande om att fenomenet existerar och bygga upp rutiner för hur man tar sig ur dysfunktionella förhållanden.
Ex hur viktigt det är att behålla sina gamla nätverk och inte acceptera när partnern vill bryta ner dessa utan att se det som en signal att dra istället.
 
Ett problem är ju att en stor del av dessa övergrepp o våldshandlingar sker i affektion.
Att individen som slår inte har förmågan att skilja ord o handling, utan ord utlöser handling.
Så hur du ska lösa den felkopplingen vet jag inte.
Personligen tror jag det är en mänsklig defekt som till det kan hållas under kontroll (med fernissa ;) )
men när det brister så...
Min upplevelse är att människor som har problem med sitt beteende ofta också har problem med hur de resonerar och deras handlingar är ofta varken en slump eller något de föddes till att göra om inte samhället höll dem tillbaka.

Min erfarenhet är att det långtifrån alla gånger sker med känslor såsom ilska hos förövaren, men även när det gör det har ilskan fortfarande i de flesta fall ett slags resonemang.

Jag har tex själv sett min vän misshandlas av sin partner, hade han verkligen varit aggressiv i blind ilska hade han kunnat ge sig på mig med eftersom jag la mig i, men det gjorde han inte, han hade kunnat hämta sitt vapen och skjuta oss båda om han helt hade saknat "civilisationens fernissa" som du kallar det men det gjorde han inte heller. Det finns ofta en grad av kontroll och ett våldets logik, även om det kanske kan vara bekvämt att se det som en impulsiv förlust av all kontroll och alla ideal. Jag menar tvärtom att inom människors bild av hur man exempelvis kan bete sig i ett förhållande finns det ett visst handlingsutrymme och hur det handlingsutrymmet ser ut kan man ändra på.
Faktum är att min väns partner sedan den gången inte har gjort så igen, inte såvitt jag vet åtminstone, han har istället regelbundet gått i mansgrupper där de lär sig hantera både sin ilska och sitt beteende och jag påstår inte att det existerar någon mirakelmetod (jag skulle ju också helst sett att hon lämnat honom, för sin egen säkerhets skull) men jag tror absolut att sådana åtgärder fyller en funktion och särskilt om det finns en vilja att förändras.

Kanske bör jag informera honom om att han inte har kapacitet att förändras till det bättre, att han är "felkopplad", kanske bör vi lägga ner alla åtgärder som riktar sig till förövare samt potentiella förövare, om det nu är så att det är ett slöseri med resurser eftersom de människorna ändå inte går att påverka?
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad är det som gör att en människa förändrar sitt beteende+
Ofta är det ju så att hon inser att hon tjänar på det, det ger mer att agera utifrån det nyligen inlärda.
I händelsen du beskrev så är det rätt förklarligt. Din kompis befann sig innanför tröskeln, du utanför.
När du lade dig i så agerade han utifrån den högre tröskeln.
Du ser ofta samma sak hos barn, de agerar ut på ett sätt mor föräldrar (vuxna) och på ett annat mot andra(vuxna) även när de blir arga.

Naturligtvis kan man "lära " sig att hantera känslor, att stärka fernissan så att säga

Men den påverkan är ju bara i kraft så länge fernissan finns där.
Hur du ska nå alla de som aldrig gjort ngn förnär vet jag inte.
Många av dem som begår övergrepp är ju inte synliga föra så att säga.
 
Vad är det som gör att en människa förändrar sitt beteende+
Ofta är det ju så att hon inser att hon tjänar på det, det ger mer att agera utifrån det nyligen inlärda.
I händelsen du beskrev så är det rätt förklarligt. Din kompis befann sig innanför tröskeln, du utanför.
När du lade dig i så agerade han utifrån den högre tröskeln.
Du ser ofta samma sak hos barn, de agerar ut på ett sätt mor föräldrar (vuxna) och på ett annat mot andra(vuxna) även när de blir arga.

Naturligtvis kan man "lära " sig att hantera känslor, att stärka fernissan så att säga

Men den påverkan är ju bara i kraft så länge fernissan finns där.
Hur du ska nå alla de som aldrig gjort ngn förnär vet jag inte.
Många av dem som begår övergrepp är ju inte synliga föra så att säga.
Målet är förstås att förhindra att människor alls börjar begå övergrepp eller använda våld.

Man når många genom att arbeta med värderingar, exempelvis i skolan såväl som i samhället i stort, samt att ha ett konstruktivt pågående samtal om sådant som övergrepp så att människor får rätt förhållningssätt och i sin tur kan påverka andra. Lite förenklat och snabbt beskrivet, det är ju ett ganska stort ämne.
 
Målet är förstås att förhindra att människor alls börjar begå övergrepp eller använda våld.

Man når många genom att arbeta med värderingar, exempelvis i skolan såväl som i samhället i stort, samt att ha ett konstruktivt pågående samtal om sådant som övergrepp så att människor får rätt förhållningssätt och i sin tur kan påverka andra. Lite förenklat och snabbt beskrivet, det är ju ett ganska stort ämne.
Ja, och genomslaget är ungefär lika stort som informationen att avhålla sig från brott.
En normal människa under normala förhållande varken slår eller begår brott.
Kvinnomisshandel sker i de "bästa" familjer och under goda, utåt sett, förhållanden.
Brott sker i alla samhällsskikt
Hur vill du ändra detta?
+ att de som systematiskt använder våld ofta har en felkoppling av ngt slag och den är förmodligen svår att resonera bort.
 
Att samhället inte ställer de resurser till förfogande som behövs är knappast mitt fel. .

Ja men du ihärdar ju om både egenansvar och att de måste begära hjälp? det måste du väl ändå förstå att det är en dålig ide att tjata om egenansvar och begära hjälp när det är så uppenbart att den biten fungerar så dåligt?
Att så många blir dödade FAST de flertal ggr försökt, bett och bönat om det du föreslår?
Vore det inte bättre att flytta på männen?? så att kvinnorna som förföljs och misshandlas, hotas och förtrycka få vara ifred?
Arbetsläger i Sibirien är ett förslag från min sida.
 
Ja men du ihärdar ju om både egenansvar och att de måste begära hjälp? det måste du väl ändå förstå att det är en dålig ide att tjata om egenansvar och begära hjälp när det är så uppenbart att den biten fungerar så dåligt?
Att så många blir dödade FAST de flertal ggr försökt, bett och bönat om det du föreslår?
Vore det inte bättre att flytta på männen?? så att kvinnorna som förföljs och misshandlas, hotas och förtrycka få vara ifred?
Arbetsläger i Sibirien är ett förslag från min sida.
Naturligtvis ska straffsatserna höjas. och det innebär ju då att man "flyttar" på männen. Men det kan ju inte ske för än efter en rättegång. Och många av de skador o dödsfall som sker i samband med dylikt sker ju innan rättegångar.Eller efter avsutten fängelsevistelse. Hur menar du att man lösa det med bibehållen rättssäkerhet?
Sedan skrev jag ju tidigare "Att samhället inte ställer de resurser till förfogande som behövs är knappast mitt fel. Det är ju indirekt folkviljans fel eftersom det är de folkvalda representanterna som tillhandahåller resurser.
Just jourhem är jäkligt viktigt att de får de resurser som behövs, eftersom tjejerna har det svårt nog att ta besluten att dra."
 
Naturligtvis ska straffsatserna höjas. och det innebär ju då att man "flyttar" på männen. .

Du missförstår mitt " flyttande av männen", det är kvinnorna som får skyddad id, hemlig adress och måste flytta ifrån allt- inte männen.
Att ev. sitta i fängelse en tid kallar jag INTE för att flytta män.
 
Du missförstår mitt " flyttande av männen", det är kvinnorna som får skyddad id, hemlig adress och måste flytta ifrån allt- inte männen.
Att ev. sitta i fängelse en tid kallar jag INTE för att flytta män.
Ja tacka sjutton de drar sig för "egenansvar" och "begära " hjälp när hjälpen är för dålig och männen strosar runt i godan ro.
Men hur menar du att man ska lösa det? Ska samhället gå in och agera utan att det finns en dom som reglerar, att man ska kunna gå in och flytta på någon utan att denne blivit fälld för att ha brutit mot lagen?
Kvinnan kommer in med en anmälan om hot.
Ska samhället agera direkt, utan en process, bara på kvinnans ord?
Eller ska agerandet ske efter en process där bådas rättssäkerhet tillvara tages?
Helt klart ska ska straffen stå i proportion till den skada som åsamkas.
Större resurser ska läggas på att hjälpa kvinnorna.
Men hur ska man hantera en människa som utåt sett accepterar samhällets beslut men är besluten att till varje pris skada eller döda?
Samhället kan och ska ju bara agera utifrån det som samhället kan fastställa, inte på obevisade anklagelser.
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 313
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp