Bukefalos 28 år!

Samtyckeslag, juridik

Hur förbjuder du en vuxen man att "inte dricka alls" är ju följdfrågan då?
Obs. att vi här inte talar om minderåriga barn som naturligtvis står under föräldrarnas ansvar tills dess de fyllt 18 år och inte varken ska röka eller konsumera alkohol för det är i lag förbjudet.

Jag undrar också, blir ju lite lätt patetiskt när man menar sin son inte får dricka alls- slår sig för brösten- och sen kommer det fram att han är typ 8 år..... jag tycker det snarare är löjligt med att mena sig ha alkoholförbud till en 8-åring, det är väl givet och behöver inte nämnas?
 
Vem har sagt att kvinnor inte ska dricka??, snacka om att inte läsa det som står eller förstå det som skrivs.
Nej dom skall bara inte dricka så pass att det är okej för män att våldta dom.

Är det det du har att anmärka på? Hur jag skriver vad och hur mycket kvinnor får dricka? Jag är helt övertygad om att du vet mycket väl vad som menas även om jag inte använder exakt samma ord som du gör.
 
Jag undrar också, blir ju lite lätt patetiskt när man menar sin son inte får dricka alls- slår sig för brösten- och sen kommer det fram att han är typ 8 år..... jag tycker det snarare är löjligt med att mena sig ha alkoholförbud till en 8-åring, det är väl givet och behöver inte nämnas?
Snälla du tagga den du pratar om. Eftersom @Oldie hade en väldigt otrevligt och raljerande ton mot mig så valde jag att vara rätt så korthuggen i tonen tillbaka.

Däremot skrev jag sedan ett långt inlägg hur det resoneras hemma för dom som var seriöst intresserade. Rätt så patetiskt av dig att missa det.
 
Jag har inte sett någon säga att jag tar diskussionen med tilltänka gärningsmän. Bara uttalanden om att jag pratar med söner och döttrar på samma vis, dvs som tilltänkta offer.

Jag har inte skrivit att jag enbart pratat om tilltänkt offer, jag tänker som så att både döttrar och söner kan vara både offer och förövare, lägger man fram det så samt i det försiktighet med att bli redlös så både anser jag och tror att man inte alls behöver ge de man pratar med skuld.

Jag tycker det är vansinnigt att för ens döttrar och söner inte diskuterar igenom samhällsfaror och vad som kan hända, oavsett om det är stöld, misshandel eller sexuella övergrepp/våldtäkt.

Sen visar ju all forskning på att kunskap, av det självsäkerhet,en plan och försvar hejdar och minskar våldtäkt, nog sjutton lär jag ut en kortsiktig strategi för att om möjligt rädda när det tar så jävla lång tid och uppenbart är så svårt att ändra samhället och kvinnors rätt.
 
Jag har inte skrivit att jag enbart pratat om tilltänkt offer, jag tänker som så att både döttrar och söner kan vara både offer och förövare, lägger man fram det så samt i det försiktighet med att bli redlös så både anser jag och tror att man inte alls behöver ge de man pratar med skuld.

Jag tycker det är vansinnigt att för ens döttrar och söner inte diskuterar igenom samhällsfaror och vad som kan hända, oavsett om det är stöld, misshandel eller sexuella övergrepp/våldtäkt.

Sen visar ju all forskning på att kunskap, av det självsäkerhet,en plan och försvar hejdar och minskar våldtäkt, nog sjutton lär jag ut en kortsiktig strategi för att om möjligt rädda när det tar så jävla lång tid och uppenbart är så svårt att ändra samhället och kvinnors rätt.

Jag tror inte att någon känner skuld för att man pratar både om offer och förövare. Snarare tror jag att det är en farlig väg att gå att tro att svåra ämnen ger skuldkänslor, varför skulle de göra det om personen man pratar med är långt i från att vara en förövare? Man kan alltid diskutera i generella termer, även om jag personligen tycker det blir rätt mesigt.

Så länge som den kortsiktiga strategin inte går ut på att drick inte för mycket för då riskerar du att bli våldtagen tycker jag att den är både smart och relevant - går den mer ut på risken att både bli våldtagen och att tappa omdömet och ligga med någon som inte samtycker är det inte bara kortsiktigt kan jag tycka
 
Så länge som den kortsiktiga strategin inte går ut på att drick inte för mycket för då riskerar du att bli våldtagen tycker jag att den är både smart och relevant - går den mer ut på risken att både bli våldtagen och att tappa omdömet och ligga med någon som inte samtycker är det inte bara kortsiktigt kan jag tycka
Och risken att man har sex på ett vis man inte vill med någon man inte vill eller kanske inte känner och känner sig utnyttjad trots att man var med på det just då.
 
Då har du nog missförstått ungefär 99% av det han har skrivit. Grattis.
Så du menar att inte Lbb i inlägg efter inlägg påtalat att unga kvinnor inte ska dricka sig redlösa? Hur lyckas man att inte dricka sig redlös genom att konsumera samma mängd alkohol?

Grattis till att ha missat 99% av vad LLB skrivit alternativt missat mekaniken, enda sättet att inte dricka sig redlöst berusad är att dricka mindre. De som inte har 100% kontroll på sitt drickande eller vad de tål, vilket flertalet yngre inte har, riskerar att dricka sig redlöst berusade bara genom att börja dricka.
 
Men det är väl aldrig ok, eller ?
Nu var det mest ett ironoserande över att du klagar på att jag inte orkar skriva "kvinnor som dricker sig redlöst berusade" efter 56 sidor utan bara förkortar det till "kvinnor dricker".

Då jag tidigare har förtydligat vad jag menar med kvinnor dricker och att andemeningen i tråden efter 56 sidor borde ha framgått rätt så tydligt så ser jag det som rätt så osannolikt att man skulle missförstå annat än med vilje.
 
Så du menar att inte Lbb i inlägg efter inlägg påtalat att unga kvinnor inte ska dricka sig redlösa? Hur lyckas man att inte dricka sig redlös genom att konsumera samma mängd alkohol?

Grattis till att ha missat 99% av vad LLB skrivit alternativt missat mekaniken, enda sättet att inte dricka sig redlöst berusad är att dricka mindre. De som inte har 100% kontroll på sitt drickande eller vad de tål, vilket flertalet yngre inte har, riskerar att dricka sig redlöst berusade bara genom att börja dricka.

Mängd alkohol varierar väl?

Ja precis.
Men snick-snack hit och dit så är det fullständigt lagligt för en 18-åring att gå på lokal och dricka precis så mycket som den vill. Att det sen kan leda till oförutsedda händelser är något dom får ta med i beräkningen, eller inte. Som jag sa tidigare, en vuxen person som får rösta, gifta sig och på restaurang kan man svårligen hindra att konsumera den mängd alkohol den tycker att den klarar.
Eller hur?

Är man redlös som vuxen så är man.
 
Mängd alkohol varierar väl?
Eh.... har någon antytt att folk däckar av exakt samma mängd? Tvivlat på.det.
Ja precis.
Men snick-snack hit och dit så är det fullständigt lagligt för en 18-åring att gå på lokal och dricka precis så mycket som den vill. Att det sen kan leda till oförutsedda händelser är något dom får ta med i beräkningen, eller inte. Som jag sa tidigare, en vuxen person som får rösta, gifta sig och på restaurang kan man svårligen hindra att konsumera den mängd alkohol den tycker att den klarar.
Eller hur?
Har någon utom du antytt det???

Är man redlös som vuxen så är man.
Apropå att konstatera det uppenbara
 
Alkoholdiskussionen som tog över de senaste 30 sidorna är ett skolboksexempel på att försöka beskriva problemet med övergrepp som allt annat än generella maktstrukturer, istället vill man få det att handla om mer isolerade företeelser - i det här fallet alkohol.
Det är för många behändigt eftersom man skjuter sexualbrott ifrån sig så att det ligger på bekvämt avstånd, man hävdar att problemet är sprit eller möjligtvis enstaka, extrema individer och inte strukturer som vi alla omfattas av.

Det intressanta är dessutom att lbb (som jag inte kan tagga då han verkar ha blivit bannad) vid ett tillfälle i princip själv erkänner att syftet med hans snäva problembeskrivning och brist på helhetsperspektiv är just att undvika en diskussion om sådant som könsroller:
Men att diskutera alla parametrar, alla former av övergrepp i samma diskussion brukar inte kunna ge en belysning av saker och ting.
Utom en sak.,.en rabiat anklagande av 1/2 mänskligheten
Det handlar för många om detta att uppleva sig (eller gruppen man tillhör) som anklagad när diskussionen rör alla sorters övergrepp, för när diskussionen inte rör sådant som alkohol kan den ju, ve och fasa, komma att handla om män. Många har en ängslan inför att se gruppen de tillhör utpekad som problematisk, många är ovilliga att se kritiskt på sig själva och sin omedelbara omgivning. De blir så illa till mods av att diskutera förövare att de genast vill flytta fokus till något som ligger på bekvämt avstånd, dvs helt utanför deras person. Det kan vara sprit, ungdomar, "någon annan", ett specifikt, begränsat problem som inte har med dem själva att göra.

Det är också en av anledningarna till att förövare många gånger inte ser sig som förövare, debatten hamnar sällan där och när den väl gör det faller den ofta in i förutsägbara mönster och stereotyper. Ett steg i att bekämpa övergrepp är att våga ha diskussionen om förövare även om den kan bli obekväm.
 
För att fortsätta på förövar-spåret.

En stor del i att förövare kan ägna sig åt övergrepp utan att identifiera det som övergrepp är att det finns strukturer i samhället som ursäktar övergrepp, som ursäktar förövare och på olika sätt skuldbelägger offer. Många av dessa felaktiga antaganden om övergrepp kommer sig av sexism och vår syn på könsroller (som både män och kvinnor lider av), man kan kalla det för våldtäktskultur, man kan beskriva det som en utbredd förövar-mentalitet, man kan se det som ett systematiskt bagatelliserande av alla sexualbrott som inte passar in i den stereotypa mallen för vad ett övergrepp är, vad man än kallar det finns det strukturer i samhället som underlättar för förövare att begå övergrepp.

Motsatsen till att falla för stereotypen där förövare betraktas som väsensskilda monster, är att problematisera sig själv och sin omgivning. Det handlar inte bara om att se hur man själv skulle kunna ha rollen av en förövare, det handlar också om att se hur man själv skulle kunna vara del i det system som underlättar för förövare att begå övergrepp.

Har jag någon gång fallit för felaktiga föreställningar om övergrepp, offer och förövare?

Ja. Jag har ett exempel här från buke faktiskt, tråden handlade om hur en användare blivit tafsad på av någon i sitt jobb, en medarbetare eller kanske chef, och jag resonerade helt fel. Det här var flera år sedan så jag minns inte min exakta formulering men jag undrade om hon kunde vara säker på att den här mannen verkligen hade förstått att hon inte var intresserad. Jag var ute och cyklade, milt sagt. Jag hade köpt den sexistiska stereotypen som utgår från att man är sexuellt tillgänglig tills man kommunicerar något annat, istället för att problematisera förövarens agerande.

Steg 1 är alltså att inse att det här är ett problem som du själv troligtvis vid ett eller annat tillfälle har varit eller är en del av. Det som utmärker destruktiva samhällsstrukturer är just att det inte handlar om enskilda företeelser och enskilda individer, det här är mönster som vi alla påverkas av vare sig vi vill eller inte. Steg 2 är att inse exakt vad du gjorde fel, vilken felaktig föreställning du föll för. Att se problemet tydligt gör det enklare att inte göra samma misstag igen.
Båda dessa steg är svåra för många eftersom det går tvärtemot bilden vi vill ha av oss själva, det kräver förutom villigheten att reflektera över sin egen ofullkomlighet också en medvetenhet om vilka fallgroparna är och hur man tar sig ur dem. Fallgroparna är många. När vi påverkas av samhällsstrukturer, tar till oss märkliga normer och antaganden, blir felaktigheterna ofta något vi sällan ifrågasätter eller ens är medvetna om.

Man måste alltid protestera mot de här destruktiva strukturerna när de dyker upp, man måste dessutom vara öppen för att de kan dyka upp betydligt närmare än man kanske tror.
 
Jag såg nyligen ett bra TED talk där en person som blivit våldtagen stod på scenen tillsammans med personen som våldtagit henne (för 20år sedan) och de tillsammans talade om bland annat att just att våldtäkt är ett mansproblem och att det är dags att göra något åt det. På föreläsningarna i ämnet är publiken till största delen kvinnor, bara det är ju ett problem. Ingen ser sig själv som en potentiell våldtäktsman. (Få iallafall) Det är så bra tycker jag att det pratas mer och mer om sexuella övergrepp och vad som ligger bakom, och vad som kan och borde göras som förebyggande åtgärder. Och det har inget med kvinnors beteende att göra.

Här finns videon: https://www.ted.com/talks/thordis_elva_tom_stranger_our_story_of_rape_and_reconciliation?language=en
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 314
Senast: DarkInNight
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: shia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp