Bukefalos 28 år!

Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Enya

Trådstartare
Min hankatt har fått ett sår ovanför högra framben. Det har blivit två bulor som han har ett sår på. Märkte detta för några dagar sedan och tyckte att det såg fint ut. han har själv slickat bort pälsen och jag trodde att det skulle läka av sig själv. Det har sett bättre ut för varje dag som gått, dock såg det inte så bra ut i dag. Bulorna har nog blibit aningens större och det är en blålila ( blåmärke typ) fläck på varje bula. Jag tror att såren är vätskefyllda och funderar på att ringa veterinär i morgonbitti. Tycker ni att jag ska göra det eller ska jag låta katten sköta detts själv? Varför såg såret bra ut och såg ut att läka fint och plötsligt ser det sämre ut? Vad gör veterinären med såret?
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Ring veterinären och beställ tid :cry:
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Han har inte varit i slagsmål och blivit biten??
Tänkte just eftersom du sa att det var två bulor (kanske märken efter hörntänder).
Kattbett brukar lätt bli infekterade och börja vara :eek: . Är det så (eller i alla fall så det vätskar sig) brukar vet. sätta drän i såret så det får torka upp ordentligt innan det läker.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Ja, det är nog så att han har blivit biten, han är ju hane, om än lite ung. jag hade lite hum om vad vet ska göra, men var osäker på om jag hade rätt- trodde han skulle sätta en slang i såret. Katten är hos veterinär nu i skrivande stund så vi får se sedan vad han har gjort. Men varför läkte det så bra tidigare? När jag upptäckte det var det max ett dygn gammalt för dagen innan hade han inte det ( letar fästingar och sår en gång om dagen trots att han är utekatt) och då hade han redan slickat bort all päls på och runt om såren och jag tyckte att det såg fint ut. Funderade på om jag skulle tvätta det, men eftersom det såg så fint ut och han inte verkade ha ont där när jag klämde där så lät jag bli. Tänkte att det sköter han nog bäst själv. Det har sedan sett bättre ut för varje dag, men i går kväll var bulorna större och ett blålila blåmärke började synas där han inte hade sår och han ömmade när jag tryckte där. I morse verkade han lite hängig, har inte alls varit det tidigare och har ätit och drúckit som han ska. Och han hade tvättat såret så det börjat blöda lite. Fick tid till 12 så min man har kört dit nu. Får han pencillin eller något sådant tror du?
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Det brukar vara så med framförallt bett. Det läker ihop snyggt på ytan, men under finns massa bakterier som orsakar en böld. Inget ovanligt mao. Man brukar dränera det och ge antibiotika så läker det bra sedan.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Veterinären tyckte att det såg jättefint ut och gjorde inte så mycket mer än kollade igenom såret. Han tyckte inte att det behövdes dräneras utan jag fick antibiotika så skulle det lösa sig. Han sa också, som jag har hört tidigare, att katter har bra läkekött och brukar kunna hålla såret fint själv så han tyckte inte att jag behövde tvätta eller så. Dessutom hade såret läkt jättefint.
Vi får hoppas att han hader rätt.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Hej!
Intressant att läsa alla erfarenheter.
Jag har fått rådet att katten absolut inte ska slicka, pga alla farliga bakterier, men instinktivt vill jag låta katten få läka själv.
Min katt, Tony, hade också fått ett bett, som först läkte och sedan varade. Han går på penicillin nu. Jag tänker låta honom sköta det själv from nu.

Hälsningar
Viktoria
:confused:
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Wilken lysande idé! Kissen kommer att tillföra såret bakterier och dessutom hålla det öppet så att det inte läker! Briljant.

Infekterade sår är inget katten klarar ut själw, annat än i undantagsfall. Och warför chansa?

Att slicka är inte att läka själw. Det är att förhindra läkningen - själw.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Wilken lysande idé! Kissen kommer att tillföra såret bakterier och dessutom hålla det öppet så att det inte läker! Briljant.

Infekterade sår är inget katten klarar ut själw, annat än i undantagsfall. Och warför chansa?

Att slicka är inte att läka själw. Det är att förhindra läkningen - själw.

Tack Tant Ester

Vem av er hade kommit på tanken att slicka ert eget sår rent om ni hade nåt? Varför ska det vara annorlunda för katter?
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Veterinären tyckte att det såg jättefint ut och gjorde inte så mycket mer än kollade igenom såret. Han tyckte inte att det behövdes dräneras utan jag fick antibiotika så skulle det lösa sig. Han sa också, som jag har hört tidigare, att katter har bra läkekött och brukar kunna hålla såret fint själv så han tyckte inte att jag behövde tvätta eller så. Dessutom hade såret läkt jättefint.
Vi får hoppas att han hader rätt.

Det var första veterinären jag hört som är av den åsikten. I synnerhet när det gäller bett brukar veterinärerna vara rätt så eniga om att antibiotika behövs.

Katter med sår brukar man sätta tratt på, så att de inte ska slicka upp såret och få det infekterat.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Hej!
Jag håller med er som inte tycker katten ska klara detta själv.
Min katt blev huggormsbiten och jag ringde en veterinär som sa att katten klarar detta själv, jag kände mig inte nöjd med svaret och ringde en annan veterinär som sa att katten omedelbart måste ha antibiotika och cortison annars slås inre organ ut av giftet framförallt levern tar stryk och katten dör långsamt.
Nej jag har inte mycket till övers för de som tror att katter är mirakel som klarar all läkning själva. Vi som ägare måste se till att vårda våra älsklingar.
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Men idag vet man att kortison inte minskar risken för att organ slås ut, i de flesta fall händer detta överhuvudtaget inte. Antibiotika vid ormbett har också omprövats.
När det gäller bölder på katt sätter jag oftast inte på krage men är noga med att öppna o spola o sätter sedan in amoxicillin.
PL
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Okej...intressant..vad tycker du man ska göra då när katten blir ormbiten? Jag är mkt intresserad då jag nu har två innekatter men som får vara ute i sommarstugan där det vimlar av huggorm(det var där min förre katt blev biten förra sommaren)Min kompis katt fick tas bort för två år sedan då hon fått rådet att inte behandla sin katt efter ormbett. Det tog ett år så blev han gul och magrade och veterinären som tog bort honom sa det berodde på ormgiftet.
Min honkatt blev grymt svullen och smärtpåverkad av ormbettet men svullnaden gav sig när kortisonet gavs.
Jag bollar gärna detta vidare då jag nu har unga oerfarna katter som säkert kommer utforska ormarna så småningom, grannens katt är 10 år och vi har sett hur han boxar till och bedövar ormen innan han går till attack, han har tränat ett tag:laugh:
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Låter lite långt efter med ett år men visst är leverskador en av organskadorna.
Kortison hade dock inte minskat risken.
Gulsot är dock ganska vanligt på katt även av andra orsaker.
Kortison kan ev öka risken genom att djuret blir piggare o giftet sprider sig snabbare.
På människa ger man såvitt jag vet bara kortison om man är rädd att få en reaktion på ormserum.
Att behandla alla hundar o katter med ormserum är dock knappast rimligt i förhållande till risken.
Vad jag på en mindre mottagning kan göra är att kolla allmäntillstånd o hematokrit o ge vätska om de t behös o sedan ev skicka vidare till djursjukhus för intensivvård o serum.
PL
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Hej igen, kortison har jag fått av min husläkare att även mina barn eller mig själv vid ev ormbett. Hon sa det är för att vi har långt till sjukhus och i fall man får en allergisk reaktion hålla den i schack så man inte tex i svullnar igen i halsen till man kommit fram till sjukhus.
Men ska komma ihåg dina råd vad man kan göra för katten vid ev ormbett.
Tack
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Wi skriwer fortfarande ut Betapred, men med indikationen "wid akut allergisk reaktion". Informerar noga djurägaren om att kortison ej skyddar mot ormgiftets ew skadewerkningar, men många tycker att det är skönt att ha om hunden (eller katten!) blir biten i nos eller hals och swullnar kraftigt.

Min sköterska står bakom mig och twingar mig att sätta in en sån här: :bump:
Sådärja, Piiis på jobbet!
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Jwawg skwiwer inte uwt dewt.
Läser man på lite så ser man att effekten av kortison mot svullnad pga ormbettets vävnadstoxiska effekt troligen är försumbar, så vi pratar då om ormgiftsallergi (hur vanligt).
PL
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Här verkar vi ha två kunniga personer!
Jag halkar in på ett annat spår, jag undrar varför hankatter drabbas av sk kristaller i urinen?
Har det med bra eller dåligt torrfoder att göra eller vad?
Mina får torrfoder av kvalitet och dricker massor!!!
Jag har en honkatt och en hankatt som är ett år och vill gärna kunna förebygga om det går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Dino
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 497
Katthälsa Min katt låg på lur bakom gardinen vid balkongdörren när jag stängde den och klämde hennes svans.... Det verkar som att hon bara...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp