Bukefalos 28 år!

Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Både hon- och hankatter drabbas aw kristaller i urinen, men eftersom hankatter har ett längre och smalare urinrör blir det ofta större problem hos dem. Dessutom är ju fetma en riskfaktor och just kastrerade hankatter har större tendens att gå upp i wikt.

Felaktig sammansättning aw fodret (för mkt aw wissa mineraler, som magnesium (gömmer sig ofta under "aska")), för litet wattenitag, för långt mellan toalettbesöken (kallt ute, dåligt städad toa mm) ökar risken.

Ett bra foder, antingen ett wäl sammansatt torrfoder eller blötfoder (som iom sitt watteninnehåll minskar risken, dock inte om sammansättningen fö är fel!), utsätter inte katten för ökad risk. Många förespråkar BARF, men jag kan inget om det, så det får någon annan ta.

Ren toa, många olika wattenskålar att drickar ur (ew wattenfontän om kissen gillar rinnande watten, annars gillas ofta stora, wida skålar bättre än de små söta awsedda för katt...)
 
Sv: Sår på katt- veterinär eller läka själv?

Okej!!!!Jo jag kan inte ha något annat än en stor porslinsskål som rymmer två liter för det badas i vattenskålen och en liten vattenskål, ja den står ju inte upp så länge.......Så den får rengöras två ggr om dagen.
Tack tant Ester
 

Liknande trådar

Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 460
Senast: Dino
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 497
Katthälsa Min katt låg på lur bakom gardinen vid balkongdörren när jag stängde den och klämde hennes svans.... Det verkar som att hon bara...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp