Sår vid kotor/karled, mugg inte enda förklaringen

Emma-pemma

Trådstartare
Min "nya" häst (har haft den ett år) har lite problem att hålla ordning på benen i den steniga hagen. Hon har de senaste veckorna strukit sig lite bak, strax under kotan. Det ena benet är vitt, och det är där det blir problem. Hagen är stor och torr med en täckande grässvål, men ändå lyckas hon få upp smuts i det här lilla, lilla såret som blir, och så blir det infekterat.

Det var länge sedan jag hade en häst med mugg. Det var väl en 15 år sedan, och då bodde jag ute på en skåneslätt och stod uppstallad på ett ställe där hagarna bestod av lervälling under vinterhalvåret. (Vilket alla hagar i detta område fortfarande gör...) Numera har jag eget och stora fina gräshagar, så jag har kommit ifrån detta. När min dåvarande häst fick mugg av leran tvättade jag och torkade med handduk och smörjde med olja (har jag för mig), och så fort det blev fruset försvann muggen.

Men nu med den nya hästen verkar det inte fungera. Hon hade en liknande period i somras och när jag började tvätta blev det bara värre. Jag bytte till en annan hage, plattare och utan stenmurar, och då läkte det av sig själv. Nu är den platta hagen nedbetad och börjar bli upptrampad, och eftersom jag inte vill tillbaka till lervällingshagarna från forna dagar så har de fått gå tillbaka till stora fina stenhagen.

Jag skulle vilja sätta någon form av skydd på bakbenet, men tycker att ett kotskydd blir för mycket. Jag har sett något som heter kotring för några år sedan, hur fungerar det?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har under någon veckas tid känt en liten liten skorpa på skenbenet på vänster bak men inte brytt mig något nämnvärt då min häst är...
2
Svar
31
· Visningar
10 843
J
Hästvård Jag blir galen. För ungefär 4-5 veckor sedan hade travaren enormt mycket mugg på sina (vita) bakben, hela karlederna och ballarna...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 815
Senast: j3nnif3r
·
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp