Saxhakar i betthängaren

mahlmt

Trådstartare
Köpte ett distansträns i Beta av en ny försäljare här i Sverige.
De har sytt fast saxhakar i betthängarna. Hakarna är klumpiga och har en peg som sticker rakt ut.
Saxhakar till tyglarna är ju vanligt men till betthängarna?
Jag har aldrig sett ett distansträns med en sån hake i betthängaren och då har jag haft distansträns sen 1998 när jag köpte mitt första från USA.

Hästarna vill gärna klia sig när de är saltigt svettiga, trots god uppfostran.
En saxhake kan ju släppa när hästen drar pegen mot något.
Är det bara jag som tycker att det här är en säkerhetsfara?

// Linda
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

Jag skulle inte våga använda ett sådant träns till min häst. Jag överväger för tillfället att byta till någon annan typ av hake även på tyglarna. I somras var vi nere på terränghoppningsbanan och badade; han kliade sig och plötsligt satt jag med en tygel som bara satt fast i ena bettringen. Nu kunde jag bara luta mig framåt och knäppa fast tygeln igen, men hade det varit bettet som lossnat och det kommit en motorcross precis då..brr.
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

Har för mig att den typen av hakar är förbjuden inom galoppen på både tyglar och träns då risken för att det släpper oavsiktligt. Det skall var sydda loppar eller vanliga spännen...
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

Jag hade inte använt det pga säkerhetsrisk och precis som Liten har en tygel med saxhake släppt vid kli en gång. Jag hade helst velat ha pilothake på tyglarna med.
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

Mina Zilco-träns har vanliga karbinhakar på betthållarna. (Öppningen är utåt.
Jag kom på hur galet det var när båda mina hästar tryckte ner skallen i samma vattenhink på en tävling, och det var ren tur att de inte krokade ihop sig.
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

Jag vet inte riktigt vad de heter på svenska men halter snap tycker jag är bäst. De har ingen peg såsom saxhake eller karbinhake.

Men i det här fallet var saxhaken fastsydd så jag kan inte byta själv. Nått träns kan man byta hake på eftersom den inte är fastsydd i betthängaren.

// Linda
 
Sv: Saxhakar i betthängaren

han kliade sig och plötsligt satt jag med en tygel som bara satt fast i ena bettringen.

Det har hänt mig också. I just den situationen var det bara att hoppa av och sätta fast tygeln igen, men det hade ju kunnat vara värre. Sedan dess tror jag inte på saxhakar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 742
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 181
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp