Schabrak till bomlös sadel

D

_Dieldi_

Vad använder ni emellan häst och pad? Eller använder man inget alls?

_Dieldi_ är i ''köpa bomlös sadel''-tankar och vill då helst skona pad/sadel m h a ett schabrak eller liknande.
Jag tänkte köpa mig en Torsion (Trekking) och undrar om det storleksmässigt skulle funka med ex vis ett Mias RS dressyr 17".

Skulle någon vänlig själ kunna mäta sin bomlösa sadel (gärna T. Trekking) hur lång den är samt hur ''bred'' den är?

Tack på förhand! :bow:
 
Man använder ingenting mellan häst och pad - extra lager ökar risken att sadeln glider. Padarna är tvättbara. Vill man hemst gärna ha schabrak så finns vissa padar att få som schabrak. Jag har inte testat att ha vanliga schabrak med Torsion men jag tror att det skulle se ganska konstigt ut.
 
Jag använder en bit fleecefilt (vikt och ihopsydd) mellan pad och sadel. Då slipper jag tvätta den dyra paden så ofta.
Jag har en SportsSaddle och de är ju 1 km långa så det finns inga så långa vanliga schabrak att köpa.
// Linda
 
Jag provade med ett vanligt schabrak under, men dels är det som Svea säger, att det gör att sadeln glider mer och dels så ser det ärligt talat rätt fånigt ut. Det blir för många lager och sadeln och paden är så pass långa att schabraket bara "försvinner" under alltihop. :p
 
Eller annars kan man göra som ambitiösa jag - sy om sina schabrak.... Jag har en freeform med en TN EQ-pad och tycker att fårskinnet under sadeln glider mot bävernylonet i paden - inte så käck kombination enl. mig. Har därför sytt om i alla fall ett av mina största schabrak så det numera har iläggsfickor på undersidan där jag kan lägga i tryckavlastande material (i mitt fall har jag testat med dubbelt liggundderlag tillklippt i bitar, verkar fungera bra). Ska sy om de andra också när tid och motivation finns :smirk: Jag använder alltså inte alls min dyra fina pad mellan sadel och schabrak utan har enbart detta istället. Det blir väldigt mycket mellan dig och hästen med schabrak, pad och sadel - inte så kul om hästen är bred.
Kan man köpa 18"-schabrak är det nog en hit eftersom sadlarna är lååånga. Dressyrmodell krävs även för längdens skull.
Mvh Anna
 
På min ena bomlösa är det mockaundersida, vilket minskar glidrisken. På den andra är det ullundersida. Fattar faktiskt inte VARFÖR de envisas med att ha ullundersida på bomlösa sadlar. Det drar bara åt sig skit och sänker andrahandsvärdet på sadeln, och man har ingen nytta av det för det ska ju ändå vara en tjock pad till...
 
På Torsion endurance kan man även få en undersida i "sympa nova" som är lite gummiliknande, typ neopren med lufthål. Den verkar vara väldigt "antiglid".

Jag fattar inte heller varför dom envisas med att ha ullundersidor (dessutom vit!) på bomlösa sadlar, visst det ser snyggt och fint ut i början men efter ett tag så är det inte lika snyggt längre.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 742
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 352
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 236
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp