Grängesberg

Trådstartare
Hej.

Vi förlorade vår schäferhanne väldigt hastigt i söndags.. :cry:
Han fick akut magomvridning och det fanns inget att göra, vi var väldigt snabbt till Falu Djursjukhus som hjälpte honom över till andra sidan.. Det fanns inget att göra, han var nästan 9 år och operation var inte att tänka på enligt veterinären.

*Tack Falu personalen för allt stöd och snabb hjälp åt vår Lucifer*

Nu är vi i valet om vi ska skaffa ny valp, vi bor bra till, på landet med egen gård och männsiska hemma hela dagen så att det skulle fungera är inget jag oroar mig över.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är vart jag hittar vår nya familjemedlem..?

Är ganska specifik om hur min hund ska se ut, han, för det ska vara en han, ska vara antingen långhårig eller semilånghårig, rakryggad och grov modell. Mörkt gul-röd och svart-

Har tittat runt lite på nätet och hittat några kennlar, varav en som verkar få flera långhårs i varje kull, jag har inte bråttom utan väntar gärna in rätt valp.

Har ni några tips om kennlar som brukar få långhårsvalpar? av den sort jag vill ha

Vet att det finns en här på forumet som har en så vacker tik(gulröd/svart långhårig), minns ej vem det var dock, känner du igen dig så hojta gärna till om vad din hund har för stam osv.

I övrigt så undrar jag om ni som uppfödare skulle tycka det var konstigt om jag ringde och frågade om de kan kontakkta mig när en valp av min sort dyker upp i någon kommande kull? Funderar på att göra det.. Kan man göra så?
 
Sv: Schäfer

Jag tror att det är Gabbis Råda som vi tänker på här på forumet!

Kollade runt lite på forumet och det är Fiffi1 s hund jag tänkte på..

Gabbis var oxå jättefin, lite för svart, men hårlaget alldeles lagom, Fiffis hund är den jag sett förut på forumet och blivit förtjust i..

Hur undviker jag att få en räkrumpa?

Ville inte ha en sådan, finns det kennlar som avlar på rakare rygg?
 
Sv: Schäfer

Jag har en kompis som föder upp sch i dala(?) floda...hon har precis fått en kull om du vill kan du få hennes hemsida o nr..har ingen aning om hur dom ser ut i ryggen o så , men en del tror jag har lite längre päls...iallafall på bilderna
 
Sv: Schäfer

Jag har en kompis som föder upp sch i dala(?) floda...hon har precis fått en kull om du vill kan du få hennes hemsida o nr..har ingen aning om hur dom ser ut i ryggen o så , men en del tror jag har lite längre päls...iallafall på bilderna

Ja gärna Martha
 
Sv: Schäfer

Ja, de som avlar bruksschäfrar. Sådan som Gabbis Råda t.ex. Men då är det generellt sett mer krävande hundar också.

Hur menar du med mer krävande?

Jag har haft förutom den vi förlorade nu sist en schäfer tidigare, han blev 11 år, fick hjärtsvikt.

Bådas föräldrar har vart "tävlingshundar", den senastes pappa hette Körmeisters Troll, han vann SM och var vad jag förstår en duktigt skyddshund.
Vi var på valpträff och då var pappan där och visde upp sina färdigheter för oss valpköpare, det var kul att se.

Så jag är inte ett dugg orolig för att jag inte ska klara av min nästa hund, har som sagt klarat av att uppfostra de andra till att bli mycket trevliga hundar som haft ett bra liv med oss.
 
Sv: Schäfer

Ville bara beklaga sorgen och önska er lycka till med sökandet efter vovve. Är schäfertok själv och boende strax utanför Falun :-)
 
Sv: Schäfer

BruksSchäfrarna är mer krävande än utställningsvarianten, de som är räkryggade.
Kolla på brukswebben, där hittar du uppfödare av BS.
Finns nog inga seriösa Schäferuppfödare som avlar på hårlag eller färg, förutom att de skall ha underull så att de klarar att arbeta i låga temperaturer.
Lycka till!
 
Sv: Schäfer

BruksSchäfrarna är mer krävande än utställningsvarianten, de som är räkryggade.
Kolla på brukswebben, där hittar du uppfödare av BS.
Finns nog inga seriösa Schäferuppfödare som avlar på hårlag eller färg, förutom att de skall ha underull så att de klarar att arbeta i låga temperaturer.
Lycka till!

Men om nu bruksvarianten är så mycket mer krävande än utställningsvarianten, hur menlösa är då utställningshundarna?

Kan inte påstå att jag tycker någon av mina tidigare har vart speciellt krävande, dom har tvärtom vart oerhört sympatiska, arbetsvilliga och roliga hundar, och framförallt mycket bra familjemedlemmar, möjligtvis att den första var lite väl tuff mot andra hannar, han var störst bäst och vackrast enligt honom själv.. ;)

Men krävande, det vill jag inte säga att de vart.
Tvärtom, precis sådana som jag vill ha.
 
Sv: Schäfer

Ville bara beklaga sorgen och önska er lycka till med sökandet efter vovve. Är schäfertok själv och boende strax utanför Falun :-)

Tack.. Det var jobbigt, blev som en chock, men Faluns Djursjukhus var oerhört proffsiga och framför allt mycket vänliga!
 
Sv: Schäfer

Hur menar du med mer krävande?

Det är ingen nyhet att hundar avlade för bruks kräver mer än hundar avlade för utställning. Jag har ingen aning om vad det är för typ av hundar du haft förut eller hur mycket du kan, men när du frågar efter en schäfer av "viss färg och visst utseende" så låter det som att det är utseendet som är viktigast. Därför ville jag påpeka att väljer du en bruksschäfer för dess utseende så får du mycket mer än så på köpet än om du väljer en utställningsavlad schäfer.

Krävande så som att den är mer aktiv, behöver mer aktivering, har mera motor (turbo...) och vanligtvis också tuffare då en utställningsschäfer inte direkt avlas efter motor, kamplust och dådkraft. Eftersom det är så är det också många som tycker att en bruksschäfer är som en schäfer ska vara eftersom man lagt fokus på mentaliteten. En krävande men stabil hund utan konstiga rädslor m.m.
 
Sv: Schäfer

Beklagar verkligen sorgen :(

Det är jag som är Fiffi och min schäfer är långhårig och grov. Jag finns i Gästrikland och brukar själv åka till Falu djursjukhus.
Jag kan skicka pm om du är mer intresserad av att veta mer om oss :)

Jag har en av var, utst. schäfer och bruksdito, och det är mycket motor i bägge, lika arbetsvilliga och bägge har sina fördelar och nackdelar.
 
Sv: Schäfer

Hej.


I övrigt så undrar jag om ni som uppfödare skulle tycka det var konstigt om jag ringde och frågade om de kan kontakkta mig när en valp av min sort dyker upp i någon kommande kull? Funderar på att göra det.. Kan man göra så?

Så gjorde jag när jag ringde runt :D, jag frågade om de brukade få långhåriga för det var jag intresserad av.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer

Beklagar verkligen sorgen :(

Det är jag som är Fiffi och min schäfer är långhårig och grov. Jag finns i Gästrikland och brukar själv åka till Falu djursjukhus.
Jag kan skicka pm om du är mer intresserad av att veta mer om oss :)

Jag har en av var, utst. schäfer och bruksdito, och det är mycket motor i bägge, lika arbetsvilliga och bägge har sina fördelar och nackdelar.

Hej Fiffi..
Det är precis din hund jag menade! Den är jättevacker, vet att jag sagt det i tidigare trådar, för länge sedan, ett sådant utseende vill jag ha på min hund.

Mina tidigare hundar har båda vart av sådanan typer och det är dom som faller mig i smaken. Väldigt fina.

Skicka mig gärna pm om dina vackra hund, vart du köpt henne, stam och sådant..
 
Sv: Schäfer

Den store vackre är en han ;)

Och jättemycket tack. Var vi än befinner oss så får vi höra om att vi har sån vacker hund :love:

Skickar pm
 
Sv: Schäfer

Det är ingen nyhet att hundar avlade för bruks kräver mer än hundar avlade för utställning. Jag har ingen aning om vad det är för typ av hundar du haft förut eller hur mycket du kan, men när du frågar efter en schäfer av "viss färg och visst utseende" så låter det som att det är utseendet som är viktigast. Därför ville jag påpeka att väljer du en bruksschäfer för dess utseende så får du mycket mer än så på köpet än om du väljer en utställningsavlad schäfer.

Krävande så som att den är mer aktiv, behöver mer aktivering, har mera motor (turbo...) och vanligtvis också tuffare då en utställningsschäfer inte direkt avlas efter motor, kamplust och dådkraft. Eftersom det är så är det också många som tycker att en bruksschäfer är som en schäfer ska vara eftersom man lagt fokus på mentaliteten. En krävande men stabil hund utan konstiga rädslor m.m.

Ok, då förstår jag vad krävande menas med, typ det jag vill att min hund ska ha.. ;)

Självklart så är just färgen inte jätteviktig, men typen är viktig för mig, dels för att dom faller mig i smaken, för mig är det så en schäfer ska se ut, sen så inbillar jag mig att den typen av schäfer är friskare.. Kanske är så inte fallet, men jag får det för mig, det verkar som om räkorna är svagare i bakpartiet?
Vill inte ha en hund som "svajar" med bakbenen när dom går, har sett förskräckliga hundar av den typen, de kan ju försjutton knappt gå.

Vill ha en pigg, glad och framför allt sund kompis, på alla plan.
 
Sv: Schäfer

Den store vackre är en han ;)

Och jättemycket tack. Var vi än befinner oss så får vi höra om att vi har sån vacker hund :love:

Skickar pm

Ok..
Så var det med min första, alla kommenterade att han var så vacker..

wolfgang1.jpg
 
Sv: Schäfer

Precis i min smak :)
Mycket fin.
Tiken jag har är svart men korthårig, vacker hon också.
Men en dröm är en sån som Råda, mycket svart och lite längre päls än normalt. Men jag har betämt mig att nästa hund får bli en liten pappis :D
Jag sliter verkligen med mina hundar och skulle vilja ha en sån där liten okomplicerad sak ett tag ;), vila lite bara....
 
Sv: Schäfer

Jag har en kompis som föder upp sch i dala(?) floda...hon har precis fått en kull om du vill kan du få hennes hemsida o nr..har ingen aning om hur dom ser ut i ryggen o så , men en del tror jag har lite längre päls...iallafall på bilderna

Martha..

Det finns 3 kandidater i kullen, håller tummarna på att någon blir av "min" sort.
Annars så kommer det väl fler kullar, lite kul var det ju att uppf är faster till ett ex... Världen är liten och det är nog meningen att min nästa vovvs ska komma från henne.

Det är ju inte så hemskt långt dit heller..

För exakt en vecka sedan så var vi på väg till Falun.. Veckan som gått har vart så tyst, så tyst, Lucifer var ju den som alltid förde liv, Hugo, han som är kvar, han skäller ju i princip aldrig, är väldigt lugn av sig och sover helst i soffan upp & ner..

*saknar min älskade hund* :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 132
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 221
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 340
Senast: machafuko
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 020
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp