9-åring som väter på sig......ofta!

Jättebra att han själv kan fixa med skyddet. Kanske kan han också fixa med att tvätta sina kläder (med hjälp i början) Han ska kunna få skyddet som hjälpmedel så du slipper betala för det . allt som stärker självkänslan tror jag är jättebra. Lycka till !
 
Jag tror BUP är inne på ett väldigt bra spår med ADD, det ska inte vara så ovanligt med kissproblem då.

Det är så alltså? Inte för att man önskar sitt barn ADD men nu är det ju något som inte stämmer på flera plan och ett svar och en handlingsplan vore underbart!
 
Jättebra att han själv kan fixa med skyddet. Kanske kan han också fixa med att tvätta sina kläder (med hjälp i början) Han ska kunna få skyddet som hjälpmedel så du slipper betala för det . allt som stärker självkänslan tror jag är jättebra. Lycka till !

Tvätta kan han faktiskt!!
Det involverar ju en maskin med knappar och alla maskiner och knappar är kul ;)


Tror också på det här med att det kan stärka självkänslan!
 
Det är så alltså? Inte för att man önskar sitt barn ADD men nu är det ju något som inte stämmer på flera plan och ett svar och en handlingsplan vore underbart!
Japp :) Vet inte om det är så medicinskt undersökt men märkt att flera som är inom den kategorin har haft problem med urinläckage.
Jag hoppas verkligen ni får hjälp! Inte bara med detta utan allt.
 
KL
Jag ber om ursäkt för att jag inte läst igenom hela tråden.

Min systers pojk har haft problem med att han kissat på sig, upp till typ 6 års ålder eller nåt tror jag. Det redde ut sig i samband med att de kom på att han inte tål gluten eller vete (vad jag har förstått så är det fortfarande lite oklart exakt vad som är problemet). Då slapp han även jobbiga eksem som han haft i ansiktet och lite annat.

Hoppas ni hittar en lösning, oavsett vad det är!
 
KL
Jag ber om ursäkt för att jag inte läst igenom hela tråden.

Min systers pojk har haft problem med att han kissat på sig, upp till typ 6 års ålder eller nåt tror jag. Det redde ut sig i samband med att de kom på att han inte tål gluten eller vete (vad jag har förstått så är det fortfarande lite oklart exakt vad som är problemet). Då slapp han även jobbiga eksem som han haft i ansiktet och lite annat.

Hoppas ni hittar en lösning, oavsett vad det är!

Intressant att även kost kan vara orsak. Den tanken har faktiskt aldrig slagit mig!
Tack och lov verkar iaf sonen tåla allt och har inga eksemproblem el likande men det är ju absolut något att ta med sig i bakhuvudet.
 
Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv.

Min son blev 9 i maj. Han väter ner sig dagligen. Dagtid.
Hejsan,
Det skulle kunna vara jag som skrivit det där, med skillnaden att min pojke fyller 11 om några månader, och att han även kissar på natten. Nej, några fler skillnader finns, men jag är helt klart i samma situation som du.

Jag kan börja med min historia i korta drag. Även min pojke var på väg att bli blöjfri vid 2-3 års ålder. Från 2,5 hade han inte blöja dagtid längre, och det funkade ganska bra. Jag upplevde att det blev sämre något år senare, och att det sedan fortsatt. Vi tog bort blöjan på natten under några år, och gick då upp med honom två gånger varje natt så att han skulle kissa. Eftersom han var svår att få att kissa på det sättet, och kunde kissa i sängen en kvart efter att vi suttit med honom på toa, fick han tillbaka blöjan på natten. Då var vår avsikt att först lösa dagen, och ta natten sedan. Han kissade på sig ca 3 gånger per dag, trots idogt tjatande om att gå på toa.

Vi kom till barnmottagningen när han var 8. Det gjordes en del undersökningar som visade att han var frisk (skönt att höra som förälder). Han fick ett schema han skulle fylla i över när han kissade och när han kissade på sig. Det gick strålande i två veckor när det var nytt och roligt, men sedan tröttnade han och började kissa på sig igen, och tappa bort protokollet...

Vi har fortsatt att gå till barnmottagningen med jämna mellanrum, men mest för att hålla modet uppe och inte ge upp helt. Han har hela tiden bedömts som frisk, men att han inte prioriterar toan. Tex har vi fört in rutiner tillsammans med lärarna att han ska gå på toa innan varje rast. De gör ett tecken till honom så att han inte ska tycka att det är pinsamt. Vi lägger hans mobiltelefon på toa, så att han måste gåt dit och då komma på att han ska kissa innan han får leka med den. Vi har låst hans dator så att han inte kan logga in själv. Det gör vi åt honom när vi kommer hem från jobbet, om han hållit sig torr. Han har inte blivit retad för detta, vilket vi är glada för. Fram till trean var det några till i hans klass som hade svårt att hålla sig torra, så det avdramatiserade väl det hela något.

Det har varit jobbigt, men sedan i våras har det funkat bättre. Vi har börjat ta upp honom på nätterna för att kissa igen, och då var det som att han förstod allvaret i detta. Nu händer det mer sällan, och han känner själv att han är blöt och byter byxor. Annars är det ju så med de här barnen att de blir så vana vid att gå blöta att de inte känner att de är det. När man sa till min pojke att han kissat fick han själv titta ner på byxorna, för han känner det inte av sig själv.

Vi har provat tabletter till natten, men vi märkte ingen som helst effekt av dem. Det är barnmottagningen som vill att vi ska ta dessa, men vi känner att det inte är där problemet ligger. Vi har inte fått komma till någon psykolog, men jag tror att det hade varit bra. I våras blev vi lovade att om det inte blev bättre skulle vi få komma. Vet inte om det var det som gjorde att sonen skärpte sig, men efter det besöket har han som sagt blivit mycket bättre. ;-)
 
Hejsan,
Det skulle kunna vara jag som skrivit det där, med skillnaden att min pojke fyller 11 om några månader, och att han även kissar på natten. Nej, några fler skillnader finns, men jag är helt klart i samma situation som du.

Jag kan börja med min historia i korta drag. Även min pojke var på väg att bli blöjfri vid 2-3 års ålder. Från 2,5 hade han inte blöja dagtid längre, och det funkade ganska bra. Jag upplevde att det blev sämre något år senare, och att det sedan fortsatt. Vi tog bort blöjan på natten under några år, och gick då upp med honom två gånger varje natt så att han skulle kissa. Eftersom han var svår att få att kissa på det sättet, och kunde kissa i sängen en kvart efter att vi suttit med honom på toa, fick han tillbaka blöjan på natten. Då var vår avsikt att först lösa dagen, och ta natten sedan. Han kissade på sig ca 3 gånger per dag, trots idogt tjatande om att gå på toa.

Vi kom till barnmottagningen när han var 8. Det gjordes en del undersökningar som visade att han var frisk (skönt att höra som förälder). Han fick ett schema han skulle fylla i över när han kissade och när han kissade på sig. Det gick strålande i två veckor när det var nytt och roligt, men sedan tröttnade han och började kissa på sig igen, och tappa bort protokollet...

Vi har fortsatt att gå till barnmottagningen med jämna mellanrum, men mest för att hålla modet uppe och inte ge upp helt. Han har hela tiden bedömts som frisk, men att han inte prioriterar toan. Tex har vi fört in rutiner tillsammans med lärarna att han ska gå på toa innan varje rast. De gör ett tecken till honom så att han inte ska tycka att det är pinsamt. Vi lägger hans mobiltelefon på toa, så att han måste gåt dit och då komma på att han ska kissa innan han får leka med den. Vi har låst hans dator så att han inte kan logga in själv. Det gör vi åt honom när vi kommer hem från jobbet, om han hållit sig torr. Han har inte blivit retad för detta, vilket vi är glada för. Fram till trean var det några till i hans klass som hade svårt att hålla sig torra, så det avdramatiserade väl det hela något.

Det har varit jobbigt, men sedan i våras har det funkat bättre. Vi har börjat ta upp honom på nätterna för att kissa igen, och då var det som att han förstod allvaret i detta. Nu händer det mer sällan, och han känner själv att han är blöt och byter byxor. Annars är det ju så med de här barnen att de blir så vana vid att gå blöta att de inte känner att de är det. När man sa till min pojke att han kissat fick han själv titta ner på byxorna, för han känner det inte av sig själv.

Vi har provat tabletter till natten, men vi märkte ingen som helst effekt av dem. Det är barnmottagningen som vill att vi ska ta dessa, men vi känner att det inte är där problemet ligger. Vi har inte fått komma till någon psykolog, men jag tror att det hade varit bra. I våras blev vi lovade att om det inte blev bättre skulle vi få komma. Vet inte om det var det som gjorde att sonen skärpte sig, men efter det besöket har han som sagt blivit mycket bättre. ;-)

Ser flera likheter i din berättelse och våran son. Speciellt i det där i att de blir så vana att de verkar inte märka det längre. Ni verkar också fått samma typ av åtgärder och undersökningar från Barnmottagningen som vi.
Skönt att det börjar gå åt rätt håll för er. Hoppas verkligen att det börjar vända här också snart.

Om 1½ vecka är det stormöte på BUP med lärare och rektor och oss föräldrar. Sista stöten i utredningen. Ska bli intressant och se om även kisseriet passar in nå någon slutsats.

Styrkekramar till er som kämpar så!
 
På torsdag nästa vecka är det stormöte med BUP, fröken, rektor och oss föräldrar. Förhoppningsvis ska sista pusselbiten i hela sonens problematik falla på plats så vi kan få en diagnos om det finns någon och förhoppningsvis rätt hjälp. Sonen har en helt otrolig fröken som är mycket engagerad i honom. Hon har någon typ av specialutbildning på bokstavsbarn och har flera saker hon vill trycka på hos BUP. Hon har ju verkligen sett honom och jobbat med honom på nära håll i två läsår. Även rektorn har varit inne som stödhjälp och stöttat sonen i skolarbetet. Känns som att skolan har stor koll på hur han funkar och inte funkar! Kanske kommer det fram något i slutändan som även kan vara positivt för kissproblemet.
 
Hej, hur har det gått?

Min pojke har haft ett litet återfall i sitt kissbeteende under några veckor. Nu verkar det dock räcka med att vi pratar med honom för att han ska "ta det på allvar". I vårt fall är det nämligen mycket att han måste prioritera att gå på toa. Han kissade på sig i en bil på väg hem från träningen för att han tyckte det var pinsamt att säga till en annan förälder att berätta att han var kissnödig. Såklart blev vi besvikna, men samtidigt visar det hur djupt han känner med detta. Och hur svårt han har att skilja på vad som är viktigt.

Får tillägga att min pojke är väl med i skolan och väldigt duktig på "skolarbete". Han är däremot inte lika utvecklad motoriskt, normal, men inte någon av stjärnorna i fotbollslaget. Och jättestel och osmidig. Vet inte om det påverkar kisseriet.

Vi känner oss mogna för att testa tabletterna till natten nu igen! Bara det är ett tecken på att det går framåt!

Berätta hur det går för dig och din pojke.
Kram
/Emma
 
Sonens nya magiska kalsonger har kommit och idag har han premiärburit de i skolan.
De hade hållit vätan på plats och sonen var mycket nöjd har hans far meddelat mig ikväll :banana:

Han fick 5 par. 5 par ren och skär trygghet!!
Vad härligt!

Jag läser inte så ofta på Förälder, brukar inte ha något att tillföra. Men nu känner jag igen mig lite iaf, eller inte mig utan ett barn i min närhet.

Min kusin har en son som har haft samma problem, problemet har dock främst varit att han bajsar på sig. Men även samma problem som sin son. Allt är kollat, på längden och på tvären, speciellt neurologiskt eftersom han är opererat ett antal gånger vid öronen.

Iaf, till slut har han fått en ADHD-diagnos (9 år var han nog då) och nu är han 13 och fick ett tillägg med autism nu för ett halvår sen.
Nu verkar din son vara mer medveten om sina bekymmer än mitt kusinbarn, men här handlar det om att han inte tänker på att gå på toa och inte kan styra det riktigt.

Hoppas ni har kommit lite framåt sen du skrev sist.
 
Vad härligt!

Jag läser inte så ofta på Förälder, brukar inte ha något att tillföra. Men nu känner jag igen mig lite iaf, eller inte mig utan ett barn i min närhet.

Min kusin har en son som har haft samma problem, problemet har dock främst varit att han bajsar på sig. Men även samma problem som sin son. Allt är kollat, på längden och på tvären, speciellt neurologiskt eftersom han är opererat ett antal gånger vid öronen.

Iaf, till slut har han fått en ADHD-diagnos (9 år var han nog då) och nu är han 13 och fick ett tillägg med autism nu för ett halvår sen.
Nu verkar din son vara mer medveten om sina bekymmer än mitt kusinbarn, men här handlar det om att han inte tänker på att gå på toa och inte kan styra det riktigt.

Hoppas ni har kommit lite framåt sen du skrev sist.

Det är nog mycket så att även min son till stor del inte tänker på att gå på toa eller kan styra det. Ibland kan han...ibland inte och ibland är det rent slarv. BUP trodde först ADHD men han är inte hyperaktiv på det sättet att han är högt och lågt, tvärt om. Han försvinner in i en drömvärld. Man har även varit inne på ADD.

Nu har sonen hel slutat med sin Epilepsimedicin. Inga anfall. Man ska ändå göra ett EEG för att kunna stryka EP en gång för alla.
Koncentrationen blir bara sämre och sämre i skolan. Han har högprioritet på BUP nu . Men inget händer. Vi har nu gett dom 4 veckor på sig...sen byter vi BUP-mottagning till en annan ort. 1½ vecka har gått och vi har inte hört ett ljud sen mötet för 3 veckor sen.

Specialkalsongerna funkar.... de håller tätt. Men han går inte på toa så tillslut är de ju mättade. Idag sa han själv att det frätte.....fan :(
Men vi kör med specialkalsongerna i skolan samt att jag packar ner påsar med torrt ombyte så han bara kan ta en påse och gå in på en toalett och byta om.
Men ju mer jag ser problemet och hans andra problem så inbillar jag mig att de hänger ihop. Jag blir allt mer övertygad om att det handlar om någon typ av ADHD/ ADD eller likande.

Det var skönt att läsa ditt inlägg. Det känns som ina tankar inte är helt kokko och inbillade.
 
Trist att inget hänt med BUP. Mitt kusinbarn blev retad, så där blev det lite påskyndat när även lärare larmade.

Assistent? Fast han har å andra sidan ingen direkt anledning nu. "Min" pojke har det, det har hjälpt honom massor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 536
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp