9-åring som väter på sig......ofta!

Har egentligen bara erfarenhet av sängvätning - i grunden, men han hade även olyckor på dagtid så även om grundproblemet skiljer sig kanske det inte är så olika? Han är fyra år äldre och har fortfarande en del problem nattetid men det var nog rätt länge sen han hade en olycka dagtid. Precis som din pojk är den här väldigt disträ, ha har hemskt svårt att alls lyssna till ignalerna från krppen. Larmande lakan hjälpte inte alls, och medcin äldigt lite... Det som har hjälpt är nog strikta toarutiner, plus att han helt nkelt mognat mera.

Jag funderar på om ett regelbundet kisschema skulle hjälpa er? Du skriver att ni provat, men vad var det som inte funkade? Jag tänkte han kanske kunde få en ny telefon (om han inte redan har en så det inte blir nåt speciellt) som ni lägger in en "kissklocka" i, mot att han tar ansvaret att faktiskt 'lyda' den. Han är ju i en ålder då både en fräck sak och eget ansvar kan vara starka motivatorer. Skolan kan förmodligen tillåta att han har telefonen med och på med tanke på varför. Jag vet hur otroligt förnedrande det är att kissa på sig som ett 'småbarn'! Även med det kan en cool sak kanske hjälpa lite tänker jag...

Tyvärr skulle jag tro att den enda boten är ålder, och ni får rikta in er på problemhantering så länge. Men jag hoppas såklart ni hittar en lösning istället! :up:

Det som inte funkade med kiss-schema var att han läckte emellan sina kisstider. Likadant med alarm. Provat både "kissklocka" och alarm på mobilen. Han läcker emellan :(. Han har även fått träna på att hålla sig så han inte retar upp blåsan med att kissa ofta. Men han lyckas inte hålla sig.

Det är ju så konstigt att hans kropp funkar nattetid. Aldrig en enda olycka :confused: Det är liksom som att när hjärnan kopplas bort och sover och kroppen går på automatik så funkar det.
 
Har bara läst TS (lite slavrigt också dessutom! :o) men har ni kollat upp diabetes? Och har ni fått gå till en riktig urolog?
 
Har bara läst TS (lite slavrigt också dessutom! :o) men har ni kollat upp diabetes? Och har ni fått gå till en riktig urolog?

Ja...faktiskt. Det var en av mina första tankar när EP-medicinen inte gjorde någon skillnad. men hans socker är fint. Han dricker heller inte mer än normalt. Vi har fått mäta hans vätskeintag.

Härliga idésprutor ni är :)
 
Jag har stött på liknande fall. Det var väldigt svårt att sätta fingret på vad som låg bakom, då vissa dagar gick jättebra, och andra dagar var katastrof. Barnet kunde kissa på toaletten för att tio minuter senare inte kunna hålla sig och kissa ner sig. Jättemysko.

De kollade upp eventuella anatomiska störningar, stress, hormonstörningar, lite olika bakterieodlingar, mätte residualurin o.s.v. men de kom aldrig riktigt fram till någon lösning annat än att hålla ut och vänta ut det...

Jättemysko. Kan ju tillägga att det också var ett barn som var väldigt drömmande och disträ.
 
@Voff Tyckte underkläderna i webbutiken såg väldigt "oblöjiga" ut, hoppas nåt sånt fungerar för honom :).

En fråga (jag är helt okunnig på ämnet dock så ursäkta om jag frågar nåt dumt): Känner han alls när han blir kissnödig? Eller att "åh nej, nu kommer det" eller kommer det bara?
 
Jag har stött på liknande fall. Det var väldigt svårt att sätta fingret på vad som låg bakom, då vissa dagar gick jättebra, och andra dagar var katastrof. Barnet kunde kissa på toaletten för att tio minuter senare inte kunna hålla sig och kissa ner sig. Jättemysko.

De kollade upp eventuella anatomiska störningar, stress, hormonstörningar, lite olika bakterieodlingar, mätte residualurin o.s.v. men de kom aldrig riktigt fram till någon lösning annat än att hålla ut och vänta ut det...

Jättemysko. Kan ju tillägga att det också var ett barn som var väldigt drömmande och disträ.

Då kanske det inte ligger långt borta med det där att det skulle hänga ihop med en konsentrationsstörning?
Ska bli intressant och se vad BUP kommer fram till. Nu väntar ett möte med skola, BUP där de sista pusselbitarna ska på plats i hur han fungerar, sen ska vi förhoppningsvis få besked om var problematiken ligger. Men det har pratats om eventuell medicinering. Har varit lite tveksam till det innan men sammanfaller hans olika problem känns det mera rätt.
 
@Voff Tyckte underkläderna i webbutiken såg väldigt "oblöjiga" ut, hoppas nåt sånt fungerar för honom :).

En fråga (jag är helt okunnig på ämnet dock så ursäkta om jag frågar nåt dumt): Känner han alls när han blir kissnödig? Eller att "åh nej, nu kommer det" eller kommer det bara?

Han känner när det kommer. Men han försöker mörka det. Jag har försökt förklara många gånger att när kroppen vill fisa, bajsa, rapa, kissa så är det dags....ut ska det. Och då är det bara att lyda kroppen. Ingen idé att kämpa emot.

Han känner också när han är nödig. Om han alltid känner det är svårt att veta. men han går ju ibland på toa som han ska. Men tyvärr tror jag ofta att han är för disträ och försöker förhala det tråkiga toabesöket.
 
Han känner när det kommer. Men han försöker mörka det. Jag har försökt förklara många gånger att när kroppen vill fisa, bajsa, rapa, kissa så är det dags....ut ska det. Och då är det bara att lyda kroppen. Ingen idé att kämpa emot.

Han känner också när han är nödig. Om han alltid känner det är svårt att veta. men han går ju ibland på toa som han ska. Men tyvärr tror jag ofta att han är för disträ och försöker förhala det tråkiga toabesöket.
Okej. Hoppas ni får bukt på det snart eller att han växer ur det så han slipper brottas med det här. Gjorde ont i hjärtat att läsa trådstarten :/.
 
Kan för övrigt meddela att ilägget funkade rätt hyffsat här i kväll. Av någon märklig anledning gick han självmant på toa betydligt oftare än annars. Det var bara lite smått, smått fuktigt så kläderna hade klarat sig. Det innebär bara en omgång kläder i tvätten idag-de han hade i skolan :banana:

I morgon får han ha ilägg i skolan med. Jag har frågat om han har möjlighet att byta om på toa i gympan och det har han. Har förklarat att han får välja själv om han vill byta om där inne om han känner sig blyg eller byta om som vanligt. Och frågar någon varför så kan han svara att han vill vara lite privat bara.
 
Och nu har jag kollat in Sängvätningsbutikens sortiment och de svarta boxerkallingarna verkar ju helt grymma. Dock grymma priser också för en ensamstående mamma. Men jag har pratat med sonens far om vi ska köpa ihop några par och testa.
 
Vår sexåring kissar ofta på sig och läcker mellan toabesöken. Hon kan bli akut kissnödig mindre än 10 min efter att hon kissat.

Problemet med henne är att hon inte sitter tillräckligt länge på toaletten! Hon har bråttom och hinner inte kissa färdigt vilket leder till att det istället kommer ut liten stund senare.
 
Har inget bra sätt att säga det på, så bara säger det. Är du helt säker på att din son inte är eller har varit utsatt för övergrepp? Att kissa på sig är ju ett ganska vanligt sätt för kroppen att säga ifrån när barn blir utsatta för övergrepp... Många barn skäms och berättar inte eller förtränger dessa händelser. Har du pratat med bup om det?

Det är klart att det kan vara helt naturliga orsaker (eller fel på kanske) eller helt enkelt en mognads sak, men det kan ju vara värt att undersöka...
 
Nu vet jag inte vad som gäller för barn eftersom jag arbetar med vuxna men kan han inte få hjälpmedel gratis via distriktssköterska/skolsköterskan. Finns ju fina kalsonger som suger upp bra och ser ut som vanliga underkläder och kan fås som hjälpmedel helt gratis
En fundering ,funkar det bättre hemma än i skolan .Minns med fasa skoltoaletterna som fanns när jag var barn ,äckliga ,illaluktande och något jag undvek in i det längsta. Hur ser det ut på hans skola ? Hur är det med tid för toabesök ,det är ju roligare att leka på rasterna än gå på toa. Vad säger skolan ?
 
Har inget bra sätt att säga det på, så bara säger det. Är du helt säker på att din son inte är eller har varit utsatt för övergrepp? Att kissa på sig är ju ett ganska vanligt sätt för kroppen att säga ifrån när barn blir utsatta för övergrepp... Många barn skäms och berättar inte eller förtränger dessa händelser. Har du pratat med bup om det?

Det är klart att det kan vara helt naturliga orsaker (eller fel på kanske) eller helt enkelt en mognads sak, men det kan ju vara värt att undersöka...

Kan man bli helt säker på sådant?
Men jag tror verkligen inte det. Skulle isf inte det framkommit på något sätt under de 1½ åren med BUP, skolpsykolog, Pedagog mm i samband med utredningen? Sen alla läkarbesök för just kisseriet? Den frågan har iaf inte kommit upp någonstans under den resan.
 
Nu vet jag inte vad som gäller för barn eftersom jag arbetar med vuxna men kan han inte få hjälpmedel gratis via distriktssköterska/skolsköterskan. Finns ju fina kalsonger som suger upp bra och ser ut som vanliga underkläder och kan fås som hjälpmedel helt gratis
En fundering ,funkar det bättre hemma än i skolan .Minns med fasa skoltoaletterna som fanns när jag var barn ,äckliga ,illaluktande och något jag undvek in i det längsta. Hur ser det ut på hans skola ? Hur är det med tid för toabesök ,det är ju roligare att leka på rasterna än gå på toa. Vad säger skolan ?

Tyvärr spelar det inte någon roll var han är. Något bättre går det hemma men det är nog mest för att man hjälper till och påminner honom.


Sonens far skickar nu efter 4 par "mirakelkallingar"
Tills de kommer får vi köra med ilägg. Sen kvarstår dock ändå problemet men det kanske blir lite lättare att hantera :)
 
Funderar, blev det inte en ändring vad gäller hjälpmedel? Att får du remiss så är du inte tvungen att hämta ut/ köpa via det kommunen eller landstinget har i sitt avtal, du kan gå till vilken hjälpmedelsbutik/försäljare du vill, men är motsvarande produkt dyrare än hos den remissförskrivande enheten betalar man bara mellanskillnaden. Gäller i alla fall på rollatorer, kryckor, andra hjälpmedel. Kolla om det inte hjälper för inkontinenshjälpmedel som kalsongerna, då de inte är en engångsprodukt.
Svar borde du kunna få via arbetsterapeuten eller funkibator (googla dom, de säljer både det ena och det andra och har koll på det där med remiss och kostnader)
 
Har googlat en himla massa om just det här,och hittade en familj som helt enkelt började belöna med pengar. Sen är det ju såklart upp till en själv om man tycker det är rätt eller fel,men för deras barn hade det hjälp,och det vart väldigt få olyckor efter det. En guldpeng på kvällen om barnet varit torr hela dagen som samlades i en spargris som barnet hade fått välja ut helt själv,och i slutet av varje månad fick barnet bestämma om h*n ville fortsätta spara eller om h*n skulle gå loss i leksaksaffären. Dom var också väldigt noga med att aldrig lägga till mer pengar om det fattades något,utan då fick barnet fortsätta spara. Det resulterade i att barnet vart så gott som torr då h*n vart nogrannare med att ta sig tid att gå och kissa och att h*n lärde sig lite pengavärde. Denna var dock 11 år.

Sen så är det ju som sagt upp till en själv om det är "schysst" att belöna med pengar, jag själv står någonstanns mitt i mellan. Visst så är det såklart superbra om barnet kan bli torr,för hens skull,men tycker endå att det blir lite fel när "allt kan köpas för pengar". Lika så hur länge ska man ha denna överenskommelse? När ska man sluta,när barnet varit torr en månad? Ett år? Detta lär ju också diskuteras. Och vad händer när man slutar betala? Och om det är större problem än att bara inte ha tid att gå och kissa kanske barnet känner sig jättedålig om det aldrig blir några pengar i spargrisen,och får ännu sämre självförtroende. Eller om det går jättebra några dagar,sen sker det en olycka,kommer barnet försöka smyga med det,kanske springa och gömma nerkissade kläder för att hen ska få pengar endå? Eller att det blir både skammen över att man kissat på sig PLUS besvikelsen över att man inte "tjänat" några pengar?

Ja,jag är kluven som sagt.... I denna familj hade det dock funkat från samma dag dom införde det,och det är ju värt en hel det bara det.
 
Har googlat en himla massa om just det här,och hittade en familj som helt enkelt började belöna med pengar. Sen är det ju såklart upp till en själv om man tycker det är rätt eller fel,men för deras barn hade det hjälp,och det vart väldigt få olyckor efter det. En guldpeng på kvällen om barnet varit torr hela dagen som samlades i en spargris som barnet hade fått välja ut helt själv,och i slutet av varje månad fick barnet bestämma om h*n ville fortsätta spara eller om h*n skulle gå loss i leksaksaffären. Dom var också väldigt noga med att aldrig lägga till mer pengar om det fattades något,utan då fick barnet fortsätta spara. Det resulterade i att barnet vart så gott som torr då h*n vart nogrannare med att ta sig tid att gå och kissa och att h*n lärde sig lite pengavärde. Denna var dock 11 år.

Sen så är det ju som sagt upp till en själv om det är "schysst" att belöna med pengar, jag själv står någonstanns mitt i mellan. Visst så är det såklart superbra om barnet kan bli torr,för hens skull,men tycker endå att det blir lite fel när "allt kan köpas för pengar". Lika så hur länge ska man ha denna överenskommelse? När ska man sluta,när barnet varit torr en månad? Ett år? Detta lär ju också diskuteras. Och vad händer när man slutar betala? Och om det är större problem än att bara inte ha tid att gå och kissa kanske barnet känner sig jättedålig om det aldrig blir några pengar i spargrisen,och får ännu sämre självförtroende. Eller om det går jättebra några dagar,sen sker det en olycka,kommer barnet försöka smyga med det,kanske springa och gömma nerkissade kläder för att hen ska få pengar endå? Eller att det blir både skammen över att man kissat på sig PLUS besvikelsen över att man inte "tjänat" några pengar?

Ja,jag är kluven som sagt.... I denna familj hade det dock funkat från samma dag dom införde det,och det är ju värt en hel det bara det.

Kul att du nämnde detta.
För ca ett år sen började jag med ett poängsystem....."Kisspoäng".
Vid den här tidpunkten hade det tjorvat ihop sig rejält. Bad jag sonen gå på toa så blev han arg och det var hårda ord och massa ovilja mot att gå till toa. Så jag började med kisspoängen. Poängsystemet spände över en vecka åt gången. Vi satte streck på en lapp på kylskåpet för varje poäng.

1 poäng- Gå utan tjafs till toa.
2 poäng- varje gång han var torr
3 poäng- för varje gång han gick självmant utan uppmaning.
5 bonuspoäng för varje heltorr dag.

För poängen fick han en sak. Ju mer poäng han fick ihop desto finare sak. Men han fick alltid något. Kunde vara allt ifrån en serietidning om det inte blev så mycket poäng till en ficklampa eller annat om han varit flitig och gått ofta på toa.

Det funkade bra. Han gick flitigt på toa. Höll sig torrare och det var mindre tjafs runt toagåendet. Efter ca 5-6 veckor hade han tom haft ett par heltorra veckor.
Sen vände det. Nyhetens behag över kisspoängen vände, han började slarva med att gå själv, blev motvillig i att gå när man påminde honom, tafset började, poängen dalade. Resultatet blev att belöningarna blev av "mindre" sort men han verkade inte bry sig längre. Men för ett par veckor var han faktiskt helt torr!!!
Men motivationen hos honom försvann liksom :(

Men jag tror absolut på belöningssystem!! Gäller bara att hitta rätt motivation.
Och straff är givetvis big no no!
 
Jag vill verkligen tacka alla som kommer med idéer och som tom sitter och googlar och annat!!!
Inser att detta är rätt ovanligt ändå. Trodde att det kanske var ett sånt där problem som inte var så ovanligt men som inte talades högt om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp