Halali

Trådstartare
Efter många funderingar fram o tillbaka på vad nästa hund ska vara för ras, tänkte börja leta uppfödare så smått, ställer jag återigen in siktet litegrann på schäfer. Men vill veta lite mer vad ni duktiga bukare tycker, det måste ju finnas schäferfolk (o annat bruksfolk som givet har en del kontakt med dem) här?

Som jag ser det har tyvärr de flesta individer jag mött haft rejäla problem- antingen med hälsan (hd/ad, u know what I mean..) och/eller med taskigt psyke. En av mina vänner finns på buke o hon sa att de sa på hennes djursjukhus där hon jobbade att ingen på en sån klinik vill ha schäfer, de ser så många dåliga :crazy: Hur bär man sig åt för att få tag i en bra? Måste man importera? (träffade en unghund som var GULD för nåt år sen som var import).

Skulle gärna köra lite agility (min mindre hund gillar ju det så hade ju gärna låtit den andra hänga på isåfall när man ändå tränar) men är det helkört med en schäfer tro? Inte för den lär vinna SM men det är ju kul aktivering som omväxling..

Min drömhund är annars en med will-to-please, följsam, har "av-knapp" och kan slappna av när det inte är träning. Så lite jakt som möjligt. Ska träna/tävla främst lydnad men även spår om den vill (har aldrig ägt en hund som gillar det men prova går ju..), agility om det går, osv. Jag har tränat massor av lydnad o gått på sbhk med mina hundar jag ägt genom åren men har aldrig ägt en brukshund, kunde kanske vara dags :angel:

Så vad säger ni? Vad är er ärliga mening om rasen, finns det nån chans att få vettig individ att köpa, vad är rasens plus o minus? (Jag var även inne på ev dobbis ett tag men fick intrycket av de på min kurs jag gick sist att de var lite dampiga, okoncentrerade liksom.. kan ju ha fått det fel o träffat konstiga individer.. )
 
Sv: Schäfer

ska du använda den till något, som agility, bruks eller lydnad, då rekommenderar jag helt klart brukschäfer. det finns mååånga uppfödare i sverige som föder upp bruksschäfer, så du behöver inte söka dig utomlands. titta här http://www.svenskbruksschafer.com/.

schäfern är på gränsen till för stor och tung för att kunna vara bra på agility, men en liten tik kan säkert vara hyfsat snabb. för nöjes skull kan alla raser (som kan röra sig normalt...) träna agility :)

jakt är något som finns hos de flesta schäfrar. vill du ha mindre jakt kanske du kan titta på labrador eller golden? dobermann är svårare att få tag på en bra. många har väldigt svårt med koncentrationsförmågan. dessutom jagar de mycket och gärna.
 
Sv: Schäfer

Klart du ska våga skaffa schäfer :)
Jag har två och visst har jag lagt ner otroligt mycket tid på dem för bägge har varit jobbiga som unghundar. När jag skaffade den andre så tänkte jag mer än en gång - hur kunde jag va så dum :crazy:

Nu när de är äldre så får jag så mycket tillbaka av dem och de är så otroligt föriga. Den första är guld värd idag, och den yngre är inte så långt ifrån heller.

Du får vara noga med att kolla stamtavlan om hälsostatus osv, det finns många bra kennlar idag (såg att du fått länk till kennlar).
Rasen schäfer är ju så stor så det är klart att det är fler som kommer med sina schäfrar till veterinären än med raser som inte finns lika många av.
 
Sv: Schäfer

Jag har två schäfrar just nu och har haft schäfer innan, även min nästa hund kommer att vara en schäfer. När man letar efter en schäfer, eller ja alla hundar egentligen så måste man vara noga med att kolla upp hälsostatusen. Man kan aldrig vara säker på att få en helt frisk hund även om det inte finns några sjukdomar på föräldradjuren eller andra släktingar längre bak, men det är endå viktigt att verkligen försöka hitta något som är så bra som är möjligt för att minska risken.

Jag har en utav varje om man säger så, en utställningsvariant och en bruksvariant och det finns enorma skillnader på hundarna. Jag ska inte gå in för mycket på skillnaderna nu utan jag får väl bara säga att jag tycker du ska satsa på en bra brukschäfer. Då får du en hund som vill jobba och som är med på det mesta du vill göra.

Men var noga när du letar och välj valp efter friska hundar men som är bra i skallen med. Lycka till!
 
Sv: Schäfer

För snart 2 år sedan satt jag i samma situation som du, och idag sitter jag med världens underbaraste hund och kan INTE tänka mig att byta ras!

Schäferavlen i Sverige (och i övriga världen) är extremt indelad på exteriöra vs brukslinjer. Det verkar som att det är hundarna med exteriörlinjer som o huvudsak har problem med klåda och immunförsvaret överlag, samt att de snabbare får fysiska förslitningsskador pga av den extremare kroppsbyggnaden. Största problemet vågar jag dock påstå är den mentala biten. Jag har träffat FÅ exteriörschäfrar som tilltalat mig mentalt.

Det finns givetvis hundar som har problemmed klåda/immunförsvar med mera på bruks sidan också. Men det är inte på långa vägar i samma omfattning. Jag skulle vilja påstå att bruksschäfern tvärtemot sina "kusiner" överlag är väldigt sund.

Det finns begränsningar med båda alternativen. Med en bruksschäfer kan du i stort sett helt glömma utställning. Hunden kommer åka ut bums. Annars är det fritt fram för vilken aktivitet du vill.

Hos exteriörschäfrarna är sannoliken stor att du vinner priser på utställningar, men kanske begränsas i ditt tävlande eller i dina andra planer pga fysisk eller mental ohälsa. Obs! Säger inte att det inte går att få tag i en utställningsschäfer med huvud, men det är inget de flesta uppfödare lägger vikt på.

Jag skulle vara försiktig med att gå in på svensk bruksschäfers hemsida och kolla kennlar då många tveksamma kennlar finns med där.

Det är INTE svårt att få tag i en bra schäfer, de flesta är dock inte medvetna om att rasen är uppdelad. Tänk även på att schäfrar med brukslinjer ofta är svarta eller gråa. Den traditionella gul/svarta färgen är inte lika vanlig.

Jag pm:ar dig ett par kennlar jag tycker att du kan ta kontakt med. Vill du ha agility som ett alternativ tycker jag absolut att du kan ha en bruksschäfer.
Du kommer nog inte till SM som sagt, men de är allt ganska smidiga ändå ;)

Förresten, spelar det någon roll vart i landet kenneln befinner sig?
 
Sv: Schäfer

Inget pm i min inbox iaf..? Det spelar ingen roll vart det ligger men Norrland känns lite långt.. huserar i sthlm nu. :) Men söderut finns det lite polare osv att sova hos om man ska hälsa på så söderut går fint!

Inte mkt plus o minus här inte, men intressanta kommentarer! Visste inte att rasen var så extremt uppdelad! Visst att jag visste att det finns avarter med riktiga räkryggar o en sån vill jag inte ha, men att många brukshundar går åt det mörkare hållet var helt nytt! Synd att det inte går att kombinera för jag gillar utställningar åxå, det är så bra social träning och roligt träffa folk med samma ras (så slipper kompisarna hör mitt eviga hundpratande :angel: ).
 
Sv: Schäfer

kl

Såhär ser tex min tik ut

1264712142_resized.jpg


1265286620_resized.jpg
(fällt all päls)

Hennes mamma är svart

svolle-bine_liten.jpg


pm kommer!
 
Sv: Schäfer

PMa gärna mig med! Har en bekant som är intresserad av Schäfer, och den enda jag vet är kenneln din hund kommer från :)
 
Sv: Schäfer

KL

Tycker jag sett ett par kennlar med resultatlistor över både utst o annat som lydnad o sånt, är de undantag då eller? Hade ingen aning om att det var så himla olika, jag trodde det fanns de mer extrema avarterna med den där räkryggen som nån sa men inte att de med bruksinriktning är körda exteriört, känns som att nåt är väldigt fel nånstans..
 
Sv: Schäfer

Fast jag kan på rak arm räkna upp ett antal bruksschäfrar som har klåda, allergier eller liknande problem i högre eller lägre grad och då känner jag faktiskt inte särskilt många. Visst vågar man köpa schäfer men man bör vara medveten om att även bruksschäfrarna har en hel del problem. Av 10-talet (bruks)schäfrar i min bekantskapskrets är det EN som inte har hd/L7S1/klåda/magproblem.
Enligt Agria är det 50% chans att en schäfer uppnår 10 års ålder men då är förstås även exteriörschäfrarna inräknade.
 
Sv: Schäfer

lite info om L7-S1
http://www.hemveterinaren.se/fraga-veterinaren/ont-i-ryggen-l7s1/
har avlivat en polishund 1997 pga detta men då fanns det inte alternativet operation utan bara medicinera med Rimadyl. Han klarade sig i 9 år och var tjänstehund tills han fyllde 9 och fick även rycka ut efter det och hittade en försvunnen person till hans stora lycka.

Själv har jag en schäfer med Degenerativ Myleopati (sk "schäfervinglighet", kort förklarat nerverna dör i bakdelen sakta men säkert och hunden blir förlamad tillslut) som drabbar både bruks och utställningsschäferns linjer. Alltid haft schäfer och kommer nog alltid ha schäfer (bruksavlade och inget annat) ;-)

En tidigare polishund i familjen är den enda som inte haft några schäfersjukdomar och det var en Sollefteå Hundskola hund som dog av hög ålder :-) Bruksavlad såklart.
 
Sv: Schäfer

Ja, vad säger din statistik på 10 hundar för något? Typ inget. Jag måste få fråga vilken kennel/vilka dessa hundar kommer ifrån?

Jag kan väl inflika eftersom att detta verkar gälla hur pass många bruksisar man känner att jag har väl ett 50-tal i bekantskapskretsen och desto fler jag träffat ytligt där ingen har klåda och ett fåtal har hd c, en har haft d, ingen har haft problem med ryggen.
 
Sv: Schäfer

Åhh, vill ha! :)

Kan du PM:a mig med om kennlarna?

Funderar över vad nästa hund ska bli och schäfer finns med på intresselistan!
 
Sv: Schäfer

Visst har båda "delarna" av schäferrasen problem men personligen skulle jag ALDRIG i mitt liv ta de större riskerna (iaf jag ser det med) att skaffa en schäfer av utställningslinjer men det är jag det, smaken är som baken delar precis som schäferrasen numera och som det verkar går även Mallen den vägen tyvärr.... *snyft* En brukshund är en brukshund är en brukshund ingen showhund...
 
Sv: Schäfer

Har alltid älskat schäfrar men det beror nog på att vi hade en när jag föddes och han var min bästa vän. De jag haft med att göra har varit friska och har dessutom varit stabila och trevliga mentalt. (De schäfrar vi haft har varit av den "gamla modellen", mera fyrkantig, och inte den nyare modeller som har så sluttande bakdel att de inte får påskjut alls när de springer.) Den första blev nästan 12 år och den andra togs bort av ålderdom strax innan hon fyllde 13.
Tycker det är härliga djur som är lättlärda, trygga, hänger med på det mesta. Man kan ju träna nästan vad som helst med en schäfer.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer

OT

Trevligt att se Degn's hundar i din tiks stamtavla :laugh:
 
Sv: Schäfer

Jag undrar om det finns någon statistik på att flest exteriörschäfrar blir dåliga? Jag har som sagt en utav varje och märker bra och dåliga sidor hos dom båda. I mina kretsar under hela mitt liv har jag mest varit runt exteriörschäfrar som varit friska. Däremot har deras exteriör inte varit den bästa och därför valde jag att köpa mig en bruksschäfer. Mycket för att få det det extra drivet som dom har jämfört med exteriörschäfern och den sundare exteriören.

Men förutom det här, är exteriörschäfern sjukare och blir dåligare än bruksschäfern? Jag har inte lagt ner så mycket tid att söka i det här men jag blev nyfiken nu då jag inte har så mycket erfarenhet utav sjuka schäfrar. Man kan nog säga att man haft tur för så mycket man läst om schäfrar som är dåliga när man läst på internet.
 
Sv: Schäfer

Nej det finns ingen sådan statistik.
Däremot pågår det ett forskningsprojekt vad gäller leder o rygg på nämnda varianter.
Det är ju ett långtidsprojekt så jag vet inte när resultaten av studien kommer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 171
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 510
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
200
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 728
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp