Bukefalos 28 år!

Scottish Fold bebisar född 3/2-09

palle

Trådstartare
Så ÄNTLIGEN fick jag mej en egen kull bebbar igen....
Gissa om jag har längta efter denna kull :love:

Så i tisdags eftermiddag nedkom våran brunmaskade hona Doris, Celine's Raggar-Doris, med sin första kull.

Först kom så en STOR hane, han vägde redan då 133 gr :eek:
Idag 8/2 väger han 213 gr :love:
Efter han hade torkat såg jag att han var en pojk och att hans färg var brun/svart agouti, det är lite tidigt att se om han är tigre, randig, eller spotted, prickig.
Han blev snabbt döpt till Hamish McLaban, kallas Laban.

Sen kom det en nästan lika stor tjej, hon vägde 123 gr, idag väger hon 140 gr.
Hennes färg är svartsmoke.
Hon heter Fiona McCloud

Tredje bebben var minst och han vägde 115 gr bara... Idag väger han 153 gr :eek:
Han kommer att bli helt kolsvart när han är färdig i färgen.
Han är än så länge odöpt.

Stolt pappa till bebbarna är våran stora hankatt W'inte Sams Fold'Ish Silver Cloud, kallas för Junior då han är så lik SIN pappa...

Här kommer en dålig mobilbild på Laban
26059255.jpg


Mamma Doris
25229252.jpg


Pappa Junior
25229345.jpg
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Grattis till bebbarna!
Scottish Folds har verkligen ett bedårande utseende, jag har dock hört något om att det finns något fysiskt fel på dem - i brosket? Gäller det alla eller är det en defekt som vissa föds med?
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Genen som påverkar brosket i öronen så att det blir vikta öron kan även påverka övrigt brosk i kroppen och orsaka problem. Alla drabbas inte, men vad jag vet kan man inte heller kontrollera genen och undvika att vissa individer drabbas.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Exakt, men det finns vissa saker man kan göra för att minimera ev. risker.

Bl.a. så avlar vi inte på katter vi VET har brosk- och/eller skelettskador, vi parar inte, medvetet i alla fall, fold med fold utan vi parar fold med antingen straight eller med britt.

Nackdelen vid importer är att det inte antecknas i stamtavlorna i andra länder om avelsdjuren är fold eller inte, utan det står bara rasens namn, som är Scottish Fold oavsett hur öronen ser ut.
Därför är det bra att åtmindstånde få se bilder på anfädrena bakåt vid en import.

Junior är singelfold, det innebär att bara ytterska tippen på öronen är nedvikta. Skillnaden syns här tydligt när han ligger bredvid sin son som är straight.
7629112.jpg

Dubbelfold har mer vikta öron,men fortfarande kan man SE öronen.
15372317.jpg


Trippelfold har öronen så hårt nervikta att man knappt ser dom om katten är långhårig. Tyvärr är det den varianten som är mest eftertraktat i övriga världen, åtmindstånde som utställningskatter.
7629125.jpg



Fold = vikta öron

Straight = raka öron
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Till Sol också: Tack för förklaringen, alltid intressant att lära sig något nytt.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Grattis till kullen! Jättesöta kattungar.

Älskar stora katter, alltså inte feta katter utan stora till växten. Tror du Laban kommer att vara den som blir störst av kullens ungar även som vuxen?

Jag hade en huskatt förr som var så där stor som kattunge, störst i kullen. Han blev grov och stor som vuxen katt också. Jag sa åt folk att han inte hade tassar utan björnlabbar och de höll med när de fick se honom :D Har tyvärr ingen bild som jag kan lägga in på honom. Fick avliva honom 12 år gammal pga cancer, ett viruscancer som vet. sa att katter kan få oavsett ålder. :cry: Cancern gick väldigt fort och han var skinn och ben när vi kom till vet. ändå vägde han strax över 11 kg. Underbar katt snäll och go.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Tack :love:

Jodå Laban kommer nog att vara rätt stor även som vuxen. Hans pappa, farfar och nästan alla halvbrorsor till hans pappa är alla stora katter med björnlabbar som tassar.

Älskar också STORA katter med jättelabbar, dom är bara så goa att ta i :love:

Det här är hans halvbror Digger som vi behöll ur förra kullen med samma pappa.
Han är nu nyss 3 år fyllda, men bilden är nog ca 1.5 år gammal...

4966763.jpg
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Tack :love:

Jodå Laban kommer nog att vara rätt stor även som vuxen. Hans pappa, farfar och nästan alla halvbrorsor till hans pappa är alla stora katter med björnlabbar som tassar.

Älskar också STORA katter med jättelabbar, dom är bara så goa att ta i :love:

Det här är hans halvbror Digger som vi behöll ur förra kullen med samma pappa.
Han är nu nyss 3 år fyllda, men bilden är nog ca 1.5 år gammal...

4966763.jpg


Skön stil :D :love:
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Den där kissen som är "dubbelfold" skulle definitivt få bo hemma hos mig. Vilken supersöt kisse!!!!
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Hon heter Beatrice och är dotter till Diggers kullbror...
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Så här såg han ut från andra sidan...

4966765.jpg


fniss fniss fniss

Tur han är så "hanig" nu att han inte har så mycket vinterpäls i år....

fniss fniss fniss

26147625.jpg

Taget julafton-08...
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

KL Jag undrar återigen varför det skall vara så fränt att avla på missbildningar som i dubbel uppsättning ger svåra sjukdomsproblem?
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Varför avlar man på OLW-hästar, svanslösa eller kortbenta katter, nötkreatur som inte kan uppnå fullvuxen ålder för skelettet har gett vika innan dess p.g.a. alla överdimensionerade "mat"muskler, varför är det numera tillåtet för diabetiker att få barn, just det... det är inte så många år sen det var olagligt och belagt med fängelse om man som diabetiker fick barn ? ? ?

Följer man dom avelsmål som vi i sverige har satt upp som innebär att man INTE medvetet avlar på fold + fold, plus att man INTE använder katter som man misstänker ha några som helst misstankar om ev. skelettdefekter och självklart inte parar nära släktingar med varandra, så är dom inte sjukare än andra kattraser... tvärtom faktiskt.
Av dom ca 100-talet kattungar som fött i landet är det 2, TVÅ, stycken som har haft en sådan misstanke om att det kanske kunde finnas någon form av skelettskada. Hanen är kastrerad och honan ska röntgas och samtidigt kastreras.

Kollar man på Sveraks 10-i-topp-lista på dom populäraste raserna kommer du finna att INGEN av dom raserna har så lågt inavelskoefficient eller så få "skador" som bl.a. Scottarna har....

Vad jag minns så har vi "disskuterat" det här tidigare ....
Och enda anledningen till dessa s.k. "hemskheter" beror på en synnerligen inkompeten människa som kallar sej "professor" som stängde in ett 20-tal okastrerade katter av bägge könen tillsammans i en lada utan möjligheter att kunna para sej med någon "utifrån". När denns s.k. "professor" 3 år senare "öppnade" ladan konstaterade han att katterna både såg sjuka ut och var "konstiga".
Tacka fasiken för det när dom hade fått para sej helt vilt med varandra utan koll på vem som var mor till vem eller far till vem.
Samma sak hade hänt med vilka djur som helst som man hade utsatt för samma "experiment". Jaa, t.o.m. människorn hade råkat ut för samma defekter om dom hade utsatts för samma "experiment".

Tyvärr så finns det "rötägg" även inom kattrasaveln,men som tur är så är vi inte så många ännu som avlar Scottar och vi har alla mycket god kontakt med varandra och ingen av oss har den tendensen att "mörka" eventuella "fel" eller "skador" på katterna för varandra.
Är det något vi misstänker, så röntgar vi katterna FÖRE dom går i avel, och som tur är så är det ännu ingen som har haft några som helst "defekter".
Vi har säkert haft tur, men också skicklighet hos den uppfödare som först såg till att ta hit rasen för snart 10 år sedan. Skicklighet i att mycket noga välja ut dom 2 honorna med tanke på släktskap och ev. skador eller sjukdomar hos deras anfäder längre tillbaka.
Samma sak med dom hanar som honorna parades med, honorna kom hit dräktiga och födde sina bebbar här.
Bägge var redan erfarna avelshonor som bara hade gett friska bebbar tidigare.
Det plus att vi inte har haft någon masshysteri angående rasen har gjort att det inte har blivit någon "explotion" av antalet individer så det hade blivit ont om inidvider med olika genetiska bakgrund, vilket har hänt inom många olika raser på alla möjliga sällskapsdjur, och att vi har importerat fler äldre avelsdjur från utlandet, katter med dokumenterat trevliga och friska bebber från tidigare kullar, har gjort att vi har mycket mindre procent defekter inom rasen än vad andra numerärt större raser har.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Ja du kan ju kolla vad jag tex tycker om OLWS avel! Trenden är att vi får mer o mer avel på fräna egenskaper kopplade till letala eller sjukdomsframkallande gener.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Och tack vare forskning så kan man avla på dessa utan att dom är skadliga. Det var ju inte länge sen gulanlaget som du har på din avatarbild klassades som farligt i dubbel uppsättning, ändå har du en gul häst där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp