Bukefalos 28 år!

Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Om du läser FÖRSTA MENINGEN så står det att det finns fler studier....
Men INGA av dessa använder ett tillräckligt stort antal individer för att det ska räknas som en RIKTIG VETENSKAPLIG STUDIE ! ! !

Sen finns det en hel massa andra kattraser med EXTREMT dödliga gener som ändå får avlas med UTAN RESTRIKTIONER.....
Kattraser där kattungar föds med så platta bröst att hjärtat slutar slå om dom tar djupa andetag, hjärnan ligger helt öppen under huden då skallbenet saknas, gomspalter som uppfödarna sondmatar tills dom är gamla nog att sys ihop och sen säljs som utställning- och avelsdjur, Katter utan svans som saknar dom sista ryggkotorna så ändtarmens slutmuskler inte har någonstans att fästa vilket ger tarmframfall och skolios från höfterna och fram mellan skuldrorna( som premieras och lyfts fram som fina och vackra representater för sin ras), andra raser har sådana hjärtfel att dom är glada om det finns 1( EN ) överlevande kattunge ( OBS! EJ att den skulle vara frisk utan bara överlevde), Sen finns ledskador som är exakt likadana på helt andra raser som INTE har vikta öron.

Sen så är det bara i stora vida världen det yttepyttig lilla förbundet Fife och det ännu mindre engelska GCCF som för tillfället inte registrerar scottarna.
Det finns som tur är andra icke superkonservativa förbund i england som tar avstånd från GCCFs regelverk.... För hos GCCF får du bara registrera vissa raser i vissa färger dom DOM tycker ska finnas trots att det är det land som räknas som rasens HEMLAND som ska bestämma dom detaljerna....

Scottar exempelvis varit en av dom 3 största raserna i bl.a. Japan, bland dom 10 största i USA m.m. Där snackar vi om TUSENTALS individer.....

Men jag skulle också kunna hitta något att starta en hatkampanj mot i princip vilken ras som helst, jag behöver bara få fatt i 2-3 olika och stänga in dom och låta dom para sej som dom vill i några år och sen skriva en C-uppsats om rasens hemska defekter....

Fast så gör inte jag...

Så länge jag har veterinärpapper på att mina avelskatter är friska kan INGEN tvinga mej att sluta avla på mina friska avelskatter...
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag menar defekter som inte orsakar lidande för katten. Pälslöshet, rexning, öron rullade utåt... Korthår torde höra dit, katten är väl i grunden långhårig? Eller tvärtom :o Flera färger... Typ. Allt beror ju på var gränsen mellan defekt och mutation går. Sen är det förstås en hel del egna åsikter inblandade som baseras mer på egen smak. Eller hur?
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Men när man hittade Folden tog det ca 10 år innan någon slog larm om problemen o ytterligare 20+ innan det slogs larm om att även alla heterozygoter har problem. Än idag blundar uppfödarna!
PL
Heterozygot som i totalt foldlös, eller singel fold?
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Lätt att kasta skit på andra raser o stoppa huvudet i sanden när det gäller den egna.
Visst är materialet litet men den veterinära världen accepterar slutsatsen så länge inget står emot. Det skulle räcka med röntgenutlåtanden från en kull för att visa motsatsen.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Hade varit intressant med mer diskussion i sakfrågan men eftersom Palle anser sina avkommor friska utan röntgen så blir det väl inte mer.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Om du läser FÖRSTA MENINGEN så står det att det finns fler studier....
Men INGA av dessa använder ett tillräckligt stort antal individer för att det ska räknas som en RIKTIG VETENSKAPLIG STUDIE ! ! !

Jodå. Har de blivit peer-reviewade och publicerade i vetenskapliga tidsskrifter räknas de som riktiga vetenskapliga studier.

Sen finns det en hel massa andra kattraser med EXTREMT dödliga gener som ändå får avlas med UTAN RESTRIKTIONER.....

Jag kommer på manx, inga fler. Surprise, surprise... jag gillar inte manx-avel heller.

Kattraser där kattungar föds med så platta bröst att hjärtat slutar slå om dom tar djupa andetag, hjärnan ligger helt öppen under huden då skallbenet saknas, gomspalter som uppfödarna sondmatar tills dom är gamla nog att sys ihop och sen säljs som utställning- och avelsdjur,

Vilken ras baseras på sådana defekter? Är det flat chest och mittlinjedefekter du tänker på? De förekommer på alla raser (även huskatter), i större eller mindre omfattning men ingen ras baseras ju på en rasstandard som kräver dessa underliggande defekter. Att vissa uppfödare brister i etik och sondmatar kattungar med gompalt och säljer som avelsdjur är lite av en annan diskussion men det är såklart förkastligt.

Katter utan svans som saknar dom sista ryggkotorna så ändtarmens slutmuskler inte har någonstans att fästa vilket ger tarmframfall och skolios från höfterna och fram mellan skuldrorna( som premieras och lyfts fram som fina och vackra representater för sin ras),

Ja, manx. Gillar inte den avel som sagt.

andra raser har sådana hjärtfel att dom är glada om det finns 1( EN ) överlevande kattunge ( OBS! EJ att den skulle vara frisk utan bara överlevde), Sen finns ledskador som är exakt likadana på helt andra raser som INTE har vikta öron.

Vilka raser?

Scottar exempelvis varit en av dom 3 största raserna i bl.a. Japan, bland dom 10 största i USA m.m. Där snackar vi om TUSENTALS individer.....

Ja och i USA skapar de nakna katter med korta ben, utan svans och med foldade öron också. USA är inte alltid ett föregångsland. Inte Japan heller. Faktiskt inte alls när det gäller sällskapsdjur.

Men jag skulle också kunna hitta något att starta en hatkampanj mot i princip vilken ras som helst, jag behöver bara få fatt i 2-3 olika och stänga in dom och låta dom para sej som dom vill i några år och sen skriva en C-uppsats om rasens hemska defekter....

Nja, det krävs ganska mycket för att du även ska få resultaten publicerade i en vetenskaplig tidsskrift.

Idag ligger bevisbördan på er uppfödare. Vetenskapen idag visar att fold-anlaget även leder till fler broskdefekter. Det är ni uppfödare som får bevisa att så inte är fallet. Allt ni behöver göra är ju att röntga era katter och hitta någon som kan sammanställa resultaten, skriva en artikel och få den publicerad i en vetenskaplig tidsskrift. Något som enligt dig verkar plättlätt.

Fast så gör inte jag...

Nähä, jag tyckte mig precis se en smutskastningskampanj i det citerade inlägget.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag hittade en "lustig" sida där en Manx-uppfödare radade upp de defekter o problem som anses ingå i Manx-syndromet o för var och ett berättade att det inte bara förekom hos Manxkatter o därmed ansåg sig bevisa att alltihoppa bara var en myt.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Ja, jag tror jag vet vad det är för sida du har sett. Jag har stött på samma argumentationsteknik flera gånger, främst från manx- och perseruppfödare men palle gör ett "bra" jobb också.

Nog för att andra raser också kan tampas med problem av andra slag, men få raser baseras på defekter som i sig är skadliga.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Men det är ju risken när man plockar en missbildning från gatan o beslutar sig för att göra pengar på den. Det tar ett antal år innan problemen uppmärksammats.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Vi har haft en diskussion om persern på SKS, just om brachycefali och så. Jag lägger en stor del av skulden på utställningsdomarna i just perserns fall dock. Sen är det synd att man försvara defekter med näbbar och klor, men jag kan samtidigt förstå "strutsvarianten" eftersom man ju ändå älskar sin ras. Dock försvarar jag den inte!!!
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Jag kan inte riktigt lägga någon större skuld på domarna. Varje enskild uppfödare är ansvarig för sin avel och vi uppfödare måste kritiskt granska våra rasers utveckling och våran egen avel. Vi måste våga sätta stopp även om det innebär att våra katter inte tar några BiS.

Jag har diskuterat perseravel på Perser i Fokus. Bra idé om du vill tappa hoppet om en sund framtid för persern. Istället för att tackla grundproblemet brachycefali som leder till mun-, nos-, bihåle- och ögonproblem börjar de (tom. en perseruppfödare som påstår sig vara veterinär) snacka om att börja röntga luftvägarna så att de kan bibehålla en sjuk anatomi men ändå ha katter som andas normalt! Istället för att angripa A som orsakar B, C, D och E vill de behålla A och enskilt försöka bekämpa B, C, D och E.:crazy:

Jaja, OT.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Ja, så var det ju förstås även i den diskussionen jag kollade. Jag anser domarna ha en stor del i det, hade dom inte premierat extremer i form av platt näsa hade persern garanterat inte varit där den är idag. Idag skulle en klassisk perser aldrig få nått pris på en utställning för att den är för lång i näsan. För många är ju utställningsresultaten viktiga för aveln och då är det nog lätt att bli "hjärntvättad" och tro att man är på rätt väg.

Men som du skriver, OT :p
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Persern har alltid varit brachycefalisk men definitivt inte alltid varit så plattnosad som den är idag.
PL
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

Då är britten det också med andra ord? Hade faktiskt ingen aning om det. Ja, vissa britter är ju väldigt plattnästa, men de flesta ser ju ut som den klassiska persern typ.
 
Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09

26059255.jpg


Ska du strypa stackarn :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp